Majom és banán
Szöveges ítélet
Tag vagyok egy külföldi Porsche-fórumon, ahol folyamatosan idős hölgyként referálnak a 996-osokra, talán nem véletlenül. A ’97-től gyártott generáció alig lépte át a nagykorúságot mostanra, de autóként már éppen youngtimer.
A sztorim két szempontból is hagyományos:
- Gyerekkorom óta élek-halok a Porschékért, mindig tele volt a szobám 911-es poszterekkel. Mint sok Porsche-tulajdonos, én is 924-essel kezdtem, kb. 10 éve. Idén jött el az alkalom, hogy megvalósítsam a nagy álmot, úgyhogy beneveztem egy 1998-as 911 Carrera Coupéra (szakzsargonban C2), miután egy másik C4S-ről pont lemaradtam
- Beleugrottam egy olyan vételbe, ami szerelem volt első pillantásra, aztán szervízkönyv híján a “makrancos hölgy” személyisége és múltja lassanként derül ki. Dehát “akinek van pénze majomra, legyen banánra is” :D
Ez úgye a tojáslámpás, első vízhűtéses “lenézett” generáció, a korábbiak ára eléggé elszállt, az újabbaké meg még nem esett eleget. A 996-os viszont az ismert IMS/RMS problémák miatt szinte bárki számára elérhető (csak utána győzze fenntartani). Az én példányom Olaszországból érkezett 2013-ban, és mivel volt egy koccanása kint, javításkor kihasználták az alkalmat, hogy feltegyék rá a ráncfelvarrott fényszórókat, amik sokkal jobban néznek ki.
Ami infót lehetett, beszereztem az autó múltjáról, korábbi tulajdonosokkal is beszéltem, és bár több dologra felhívták a figyelmemet, volt ami mégis kimaradt a sztorikból. Elsőre megnyugtatónak tűnt, hogy mind a motor, mind az ötsebességes Tiptronic automata váltó számlákkal igazoltan fel lett újítva korábban.
Az autó árának negyedét félretettem átnézésre, szervízre, javításokra --- tudtam, hogy egy 20 éves sportautóval 172 000 km-rel az órájában lesz bőven tennivaló, bárhogy is próbáltak vigyázni rá. Így is értek meglepetések.
A fényezése gyönyörű “óceánkék”, imádom. Napszaktól és fénytől függően rengeteg árnyalatban tud pompázni. Vannak rajta apróbb karcok, illetve egyszer rácsukódott a garázsajtó az elejére, de ennyi nekem belefér, nem az OT a cél. A felnik le vannak padkázva több helyen, ennek javíttatása még várat magára, mert eddig más prioritások voltak. A napfénytető jó kis extra, anno a 924-esem is targatetős volt, mind kibillentve, mind elhúzva nagyot dob az élményen. Ami még nagyon flash, az a 120-nál automatikusan kiemelkedő, majd 70 alatt visszacsukodó hátsó szárny, amit ezzel a generációval vezettek be a nagy sebességű haladásnál való jobb stabilitás érdekében. Persze gombbal is vezérelhető, amit okosan a bal bokához tettek a tervezők :)
Belül szintén sötétkék, illetve a bőrülések ki lettek feszítve és újrafestve --- valamilyen megfontolásból feketére… Nem sikerült túl jól, egyszer majd újracsináltatom normális minőségben. A belső tér már újkorában sem volt szép, ez a lekerekített, bumszli dizájn sosem volt a kedvencem, azóta pedig még tovább kopott a presztizse: a kilincsekről, váltógombról mállik a kályhaezüst festék, a szellőrostélyokból folyamatosan másznak elő a levált szivacsdarabkák, az utólagosan beépített USB-s fejegység pedig egy gagyi fos. Más kérdés, hogy egy 911 nem a belső térről szól ;)
Lényeges, hogy két fő kényelmesen megvan, a hátsó ülésre is találtam odaillő gyerekülést, amiben az egyéves kisfiam vígan elnézelődik, míg a többi hely mellette úgyis plusz csomagtérként funkcionál. A valódi csomagtér elöl nem túl nagy, de az összehajtott babakocsi épp befér a mankókerék mellé.
Figyelmeztető jelként kellett volna vennem a 2013-as no-name gumikat, amik bőven cserések voltak 2018 februárjában, így elsőként kapott egy új garnitúra 18-as Pirellit. Majd elvittem a Porsche Centrumba egy általános átvizsgálásra, az első benyomásaimat is összegyűjtve, mint például a megfelelő nyomásra beállított gumik mellett is félrehúzó kormány, a váltó rántása 5-ösből 4-esbe kapcsolásnál, kellemetlen szélzaj az utasoldali visszapillantó-tükörnél, a fejemre csukódó csomagtérfedél, stb. Hosszú lista következett, bár többnyire nem vészesen nagy tételek.
Összes olaj és szűrő cseréje, gyújtógyertyák, motortartó bakok, futómű alkatrészek cseréje és beállítása, új kormányösszekötő, új légtömegmérő (mondjuk ez fájt…), új csomagtér-teleszkópok, automata váltónál tömítéscsere szivárgó olaj miatt, letört napellenzők pótlása (típushiba), hűtőfolyadékszint-szenzor, és még sok más apróság.
Eltartott egy darabig, mire visszakaptam, de tényleg jobb autó lett a szervíz után. Más kérdés, hogy nem minden gond oldódott meg. Az új motortartó bakok miatt a kipufogó vége beleért a lökhárítóba, ezt egy szaki két óra alatt orvosolta a márkaszervíz hosszas szerencsétlenkedése után. Az olajszivárgás egy időre megszűnt, aztán megint előjött, úgyhogy újra el kellett vinnem váltós szakihoz, mivel a gyári megoldás a váltócsere --- légyre azért nem lövünk 3 milliós puskával :)) Pár hete egyik reggel kaptam egy “check engine” lámpát, amitől kivert a víz, de kiderült, csak rosszul tettem vissza a tanksapkát, így egy épp aktuális akksicsere keretein belül rögtön ki is tudtam ütni a hibaüzenetet.
Közben szépülgettünk is: szereztem új rendszámtáblakeretet, rádióantennát a hiányzó helyére, és feltettem az Angliából rendelt standard Porsche-matricákat mindkét oldalra. Feltűnhet, hogy eddig többet írtam a szervízelésről, mint a vezetési élményről. Nem véletlen: egy időszakban nem volt túl sokat nálam az autó :)
De térjünk a lényegre: a 911 szerintem megéri azt a szakajtó pénzt, amit az ember kiad rá. Hiába fikázzák, a 996-os széria felér bármelyik másik generációhoz. Az ismert típushibák ellenére egy megbízható, masszív járgány, jobban vezethető, mint a korábbi évjáratok, a vízhűtéses motor hatékonyabb, kevesebbet fogyaszt, jobb az emissziója, könnyebb karbantartani, mint a léghűtéseseket. Ugyanakkor megvan benne az intim vezetési élmény, kompaktak a méretei, agilis a futóműve, közvetlen a kormányzása, a farmotor ellenére nem akar megölni kanyarokban, viszont mindenféle menetelektronikák hiányában jól meg lehet sederinteni, ha úgy tartja az ember kedve. Egyik első tapasztalatom vele a havas téli parkolóban való forgolódás nyári gumikon :)
A hathengeres boxer minden fordulaton szépen énekel, már beindítani is élmény, pörgetni pedig még inkább. Imádom, ahogy felmordul álmából, különösen egy visszhangos teremgarázsban :D sokszor nem is a gyorsítás miatt lépek a gázpedálra, hanem az akusztikai élvezetért. A nagy szívómotornak nincsen párja: 3,4 liter, 300 lóerő, csúcsteljesítményét és nyomatékát valamivel 7000-es fordulat előtt éri el, addig szépen, lineárisan erősödik, sehol nem akarja váratlanul letépni a fejedet, és nem konyul le magas fordulaton, mint sok modern turbómotor. A gázreakciója parádés, mindig meg tudom ijeszteni a családot egy óvatlan mozdulattal :)
Persze nem kell vele állandóan száguldozni, szerpentint vadászni --- a krúzolás élményét is természetesen adja. Ebben partner a nem túl kemény futómű, viszont a teljesen le nem húzható oldalablakok kevésbé --- ezt a hiányosságot nem is értem. A másik dolog, amivel nem vagyok elégedett, a fékrendszer teljesítménye. Bár nemrég voltak a tárcsák, betétek cserélve, a mai autókhoz képest nem túl acélos a lassulás, de legalább jól adagolható a fékerő. Plusz pont jár a piros színű féknyeregért. A váltó szerencsére tanulékony: érzékeli, amikor gyorsan mennék, ekkor magasabban tartja a fordulatot, illetve amikor nagypapásan vezetek, felvált és alacsony fordulaton kíméli a technikát. Persze hagyományos automataként (‘98-ban még 10 évnyire volt PDK) a kormányon lévő béna gombokkal sem vált gyorsabban. Ez olyan extra, amit az elején párszor kipróbál az ember, aztán hagyja, hogy az autó intézze inkább magától.
Pár érdekesség, ami használat közben feltűnt:
- Reflexből néha még mindig jobb oldalon akarom bedugni a slusszkulcsot…
- Ablakemelő gombok a középkonzolon - nagy baklövés, mindig az ajtót kaparászom a céges sorompónál :D
- Nincsen kesztyűtartó, és a Porsche-féle, műszerfalból kipattanó pohártartó sem - ezek csak a ráncfelvarrással érkeztek 2001-ben, így kicsit nehézkes az apróságokat, italokat tárolni
- Van viszont két ruhaakasztó!
- Mai autókhoz képest kicsi, meredek szélvédő, filigrán ablaktörlőkkel – vicces, ahogy mozognak, illetve könnyű az ablakmosás a kúton (nem úgy, mint a családi SUV-on, ahol 183cm-el sem érem át a szélvédő túlvégét a lehúzóval…)
- Akárcsak a hasonló 911-eknél, Boxstereknél (lásd még Göbi volt autója), az első kerék előtt lévő hűtők szépen összeszedik a faleveleket, törmeléket menet közben, ezt rendszeresen ki kell porszívózni/takarítani, nehogy berohadjon és kilyukassza a hűtőt.
- A kormány még a ráncfelvarrás előtti négyágú - a mai autókhoz képest elég nagy méretű és parkoláskor szokatlan az áttétele is, elég nagynak érződik a fordulókör. Ráadásul a mérete miatt a be- és kiszállás sem egyszerű mutatvány, a combomat rendszeresen beverem. Ezen még bonyolít a széles küszöb és az alacsony üléspozíció, lehet a nyilvánosság előtt tornázni. Viszont ha már egyszer bent vagyok, elönt a “megérkeztem” érzés.
- A fogyasztás vezetési stílus és városi-országúti-autópályás használat függvényében 11 és 15 liter között alakult eddig. Szóval lehet “gazdaságosan” is járni vele, ha épp az lenne a cél, de hajtós használatban simán el tudom képzelni, hogy benyel 20 liter prémium benzint
- Van egy gomb, ami kinyitja a kipufogószelepet – szerintem beragadt, mert nem tudom lehalkítani :D
A fenti ítéletet úgy tessék érteni, hogy eddig kb. százféle autót vezettem, köztük voltak más Porschék, de Swifttől kezve 458 Italia és Aventador is, tehát vannak viszonyítási alapjaim. A saját 911-esem olyan, mint egy MILF: amikor jó vele, akkor nagyon jó, de amikor hisztis… :D Tulajként még az út elején vagyok: minden nap tanulok, megértek valamit a legendáról, az ikonról, és igyekszem tisztelettel kezelni, minél szebb állapotban megőrizni.
Akinek ez az álma, és szeretne egy mindennapokban is élhető, jól használható sportkocsit, mindenképpen tegyen egy próbát, és gondolja át, hogy fenntartási költségben mennyit ér meg neki ez a hobbi. A költségeket illetően: nekem 1,5M volt az összes eddigi szervíz/javítás/szépítgetés az elmúlt egy évben. Attól függően, az ember milyen darabot fog ki és hová hordja, ez simán alakulhat jobban és rosszabbul is. Egy jól karbantartott 996 már lassan befektetésnek sem lesz rossz, mondja az álmoskönyv…
Hibalista
- Semmi nem romlott el konkrétan, mióta használom, viszont az előző tulajdonosok után elég sok mindent rendbe kellett hozatnom: új motortartó bakok, futómű alkatrészek cseréje és beállítása, új kormányösszekötő, új légtömegmérő, új csomagtér-teleszkópok, automata váltónál tömítéscsere szivárgó olaj miatt, letört napellenzők pótlása, hűtőfolyadékszint-szenzor, stb. - - Update: hidegben az indításgátló nagyon hamar leszívja az akksit, többször is előfordult, hogy nem tudtam kijönni a garázsból. Beszereztem egy tartalékot, simán csak cserélem, ha szükséges, közben töltöm a másikat.
Ide hordtam szervizbe
Porsche Centrum Budapest. 2005 előtti autók Porsche classic-nak számítanak, kedvezményes alkatrész és munkadíjakkal. Ettől függetlenül drága, lassú, túlterhelt, ezért nem elég alapos. Plusz a kommunikáción van mit javítani.Az első átnézést mindenképpen márkaszervízben akartam letudni, hivatalos számlák miatt (nem a költség volt az elsődleges szempont).
Értékelése: 4
Másik szerelő értékelése
KövesdánÁrban kb. hasonló, mint a Porsche-centrum, viszont jóval ügyfélcentrikusabbak, folyamatosan tájékoztatnak, felhívnak, egyeztetnek a teendőkről, költségekről.Kipufogószervíz, Bp. Kaposvár utca - Bár csak egy dologgal voltam náluk, gyorsak, olcsók, kedvesek. Kellemes meglepetés.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 172000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | 924 | Következő autója? | 997 mkII |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |