Ami tönkretesz
Szöveges ítélet
Rezsó - az autó, ami tönkretesz
Megérkezett a Szégyen utódja közel két évvel ezelőtt.
Még nem volt olyan autóm, amit ne takarítottam volna ki legalább havonta egyszer, vagy ne mostam volna le. Kivéve ezt. Olyan szintű gyűlöletet érzek iránta, amit csak ember érezhet ember iránt. Miden nap undorral szállok be, alig várom, hogy elérjem az uticélt. Örömet érzek, amikor kiszállhatok belőle. Szívem szerint 230-as sarokcsiszolóval esnék neki.
Egy autónak sem kívánom, hogy kőműves vagy kertépítő furgonként végezze, hogy minimum 4t sittet, trágyát hordjanak a dobozában kizárólag földúton. De ennek igen. Szakadjon ketté a karosszériája páncélszekrényektől. Kapjon vissza valamit a sok "jóból", amit adott. Csak környezetünk védelme tart vissza attól, hogy egy kietlen helyen felgyújtsam.
Sok jót erről sem lehet mondani. Ezek közé tartozik, hogy bár kisebb lett a motor lökettérfogata, mégis elfogadhatóbb a menetdinamikája. Kellemetlenül hangos, terhelésre magasabb fordulaton erősen rezonál (több darab van a cégnél, mindegyik ezt produkálja). Zajszigetelés nem megfelelő, autópályán nagy a szélzaj (nem az autó méretéből adódó, hanem az ajtók tömítetlensége végett).
Pozitívum, hogy nem eszi az olajat, mint az elődje, nem kell töltögetni folyamatosan. Olajszintet nem ellenőrzi folyamatosan, ezért volt olyan autó, aminek minden jelzés nélkül menet közben beállt a motorja. Ezt garanciában cserélték.
Fogyasztása akár 8,8l-re is levihető, de átlagosan 10l körül lehet számolni, ami igen jó egy ekkora doboztól.
Rugózása ennek a kivitelnek (opció!) jóval lágyabb lett, kisebb felnik is vannak rajta. Ez végre nem állítja le magát vészüzemben (elzárja az üzemagyag ellátást) ha belemész az autópályán egy nagyobb kátyúba.
Az elődje megtette, többször igencsak velyélyes helyzetbe hozva a sofőrt.Elég kellemetlen szervó nélkül kikormányozni és lefékezni a dögöt a leállósávba és reménykedni, hogy nem gázol át rajtad egy román, ukrán kamion a leállósávban.
Továbbra sem sikerült megoldani, hogy az összes latyakot, koszt ne a tükör elé hordja a turbulencia a visszapillantóknál. Havas, saras, latyakos időben autópályán folyamatosan meg kell állni takarítani a tükröket, ablakot.
A raktérbe, utasfülkébe alapáron még most sem fér bele a húszfilléres led világítás. Bár mentségére legyen mondva más gyártónál sem.
A beltér bár kinézetre változatlan, kényelme még inkább romlott. Az emberek folyamatosan gerincproblémákra panaszkodnak.
A vezetőülés bal oldalra el van tolva. A bal lábat nem lehet félre tenni a kuplungról normálsan, így folyamatosan a kerékdob felfelé feszíti a lábjejet.
A kuplungpedál meg van hajlítva, úgy né ki, mintha utólag jöttek rá, hogy az is kéne bele. Ócska sufnituning hatása van.
Úgy kell benne ülni, mintha egy gyerekvécén lennél nyakba húzott térdekkel. Ergonómia semmi. Az összes úthiba, egyenetlenség a porckoronokat roncsolja.
Nekem gerincsérvem lett, oldalirányban is elcsavarodtam 4 év alatt.
Egy átlagos sofőr úgy néz ki pár év után mint a Turning Torso.
Normális országokban igen jó eséllyel lehetne maradandó egészségkárosodás miatt pert indítani mind a munkáltató, mind az autót gyártó ellen.
Ezek a szekerek mindössze pár százezer forinttal olcsóbbak, mint a normális márkák autói.
Valaki egyszer nézze meg, hány román, moldáv, ukrán trélerest lát peugeot vagy citroen-nel. Megmondom: egyet sem. Ők sem hülyék, hogy tönkretegyék magukat több ezer kilóméter alatt és veszélyeztessék a későbbi megélhetésüket.
Biztonságról annyit, hogy alapáron csak a sofőrnek van légzsákja. De a lehetetlenül szűk beltér miatt a fejed szétnyílik, vagy a nyakad eltörik ütközéskor a tálcán, ami a homlokod előtt van. Térdek eltörnek, lábfejek beszorulnak. Esélyed sincs a túlélésre.
Sajnos egyszer volt szerencsétlenségem végignézni az M1-en Biatorbágynál egy boxeres haláltusáját. Egy húszéves légzsákos Swiftben nagyobb esélye lett volna túlélni azt az ütközést, ami egy rossz sávváltás miatt történt.
Mert sajnos ha sávot váltasz és benéznél magad mellé, nehogy letarolj valamit, akkor lefejeled a tálcát.
Én kiszereltem már a tálcát, bal oldali palacktartót (az előzőt letapostam, miután begörcsölt a combom az autópályán), ülés háttámlája mögött gumikalapáccsal alakítottam a lemezen, de így is élhetetlen egy autó. Folyamatosan görnyed az ember az alacsonyra helyezett szélvédő miatt.
A szélvédő túl meredeken áll, igazi kavicsgyűjtő.
Sajnos volt olyan kollégám, akit majdnem lenyakazott egy kamionról lekéredszkedő jégtábla. Szerencsére csak a mellkasa sérült, köszönhetően az alacsony sebességnek.
Magasabb tempónál halálos lehetett volna, nem beszélve a többi közlekedő veszélyeztetéséről.
Egy kisebb dőlésszögű szélvédő sem biztos hogy megvédte volna, de lehet hogy nagyobb eséllyel siklott volna el rajta.
Világítása nem megfelelő. A lámpák magasan vannak, bevilágítasz minden kisebb autóba. Elvakítasz mindenkit, akárhogy szintezed a lámpát, cserébe semmit sem látsz te sem.
Tempomat néha kifagy, de legalább nem marad beragadva. Újraindítással megoldódik a probléma.
A fent leírt problémák mindegyike orvosolható lenne minimális áttervezéssel. Hosszú távon még sokba sem kerülne. Ez a boxer is egy olcsó, világbajnok autó lehetne, ha meg lenne az akarat.
Elmentem megnézni a többi gyártó termékét, kipróbálni milyen egy normális autó.
Sajnos azt kellett tapasztalni, hogy csalódni kell szinte mindegyikben.
Egy régebben kényelmes Ford Transit, vagy egy Renault Master is szinte egy kaptafára készül.
Kis ezüst színűre fújt műanyag betétes, vagy krómozott műanyaggal tuningolt agyondizájnolt beltér. Ésszerűtlen, nulla védelemmel ellátott szellőzőrácsos lökárító (hadd lyukadjok ki a hűtő?), mint valami nullszériás kínai játékautónál.
Beltérben funkció nélküli csicsamicsa design elemek. Nem szívesen takarítanám.
De vezetni sem vezetném.
Lehajtott fejjel, magzatpózba összehúzódva, görnyedt háttal vezetni nem nagy élmény.
A váltóbox mintha utólag lett volna bereszelve a kész beltérbe. Kiurik a műszerfalból, bekényszeríti a sofőrt egy adott pozícióba, térdet nem lehet oldalra kitenni, a középső utastól is elveszi a helyet. Mindemellett balesetveszélyes.
Nagy reménységem volt az Iveco Daily. Régebbi pozitív tapasztalatokból kiindulva többet vártam. Bár van hozzá rendes motor (3L), hátsókerék hajtás, mégis szűk, kényelmetlen, sokkal jobb, mint egy Master, de inkább választanék egy 15 éves Daily-t, mint ezt.
Pedig ezeknek a gyártóknak nem lehet mentségük, hogy nincs nagyteherautó tapasztalatuk, mint a peugeot-nak.
Mindegyikük gyárt nagyteherautót, kamiont, amiben a sofőrök gyakorlatilag az életüket élik.
Mercedest ki sem mertem próbálni, leginkább az ára miatt.
Egyetlen pozitív csalódás volt a Volkswagen Crafter személyében. Listaára elég magas, de sokféle kedvezmény kapható. Egy elég fapados kivitel klímával, tempomattal, olajhidraulikus csillapítású üléssel !!! mindössze netó 500.000 ft-al drágább, mint egy közepesen felszerelt boxer fix üléssel.
Közel 2m-es magasságommal majdnem nyújtott lábbal tudtam benne ülni. Az ülése testtömeghez állítható, kihúzható combtámasszal, masszírozó funkcióval. A bal lábat félre lehet tenni, nem feszít a kerékdob. A fej fölött alapáron nincs semmi, ha kell még 0,5m van felül.
A szélvédője ccs. 120mmm-el van feljebb a boxerhez képest. Normálisan ki lehet belőle látni.
A váltóbox lejjebb van, bár itt is kiugrik a síkból, de nem annyira zavaró, nem akadályoz.
Beltere kicsit németesen unalmas, nem túl ötletgazdag, de legalább a szélvédőnél van USB a navigációhoz. Nincs agyondizájnolva, nincsenek benne fölösleges sallangok, műanyag dudorok, ezüste fújt vackok. Felárért lehet kérni krómozott műanyag betéteket.
Akkora oldalajtaja van, hogy befér rajta a nagy EU raklap.
Tisztán tartani lényegesen könnyebb a sík felületek miatt.
Motorja sajnos csak elektronikusan szabályzott 2L-es. Jó lenne egy 2,5 vagy 3L-es. Csak sajnos divat lett a downsizing. Reméljük a dízelbotrányból tanult a VW konszern is.
Mindenki eldöntheti mi a fontosabb, megér-e 500.000 ft többletet a saját, vagy dolgozóinak egészsége. (Ez kb 4-6 orvosi vizsgálat és 2 MR felvétel ára, ha nem akarsz 6-8 hónapot várni az állami egészséügyre, nem beszélve a munkaképtelenül,fájdalmak között vergődve eltöltött időről, amit persze csak 70%-ban fizet a TB. - Rosszabb esetben egy egész életet, családokat tehet tönkre egy rossz választás miatti betegség, baleset -).
Remélem 1-2 év múlva jó tapasztalatokat tudok írni erről az autóról.
Hibalista
- Kuplung- és váltócsere (trélerezéssel) - korrekt garanciális ügyintézés
Ide hordtam szervizbe
Peugeot Gablini M3 - Rosszat nem tudok mondani.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Peugeot M5 Center - Korrekt garanciális ügyintézés, segítőkész ügyintéző. Csak ne munkásruhába menj a szalonon keresztül, megvetően néznek rád, hiába keresel 2,5-3X annyit mint a pultos.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2018 |
Kényelem | (1) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 55000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Connect | Következő autója? | Crafter |
Ennyire szerette | (1) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.1/10) |