Megbízható, jó Pözsó!
Szöveges ítélet
2003 nyarán határoztuk el a feleségemmel, hogy most már kell egy autó, hogy könnyebben mozoghassunk az országban. Addig abszolút nem érdekeltek az autók, azt sem tudtam mik futkoznak az utakon, milyet érdemes venni. A hagyományos sedan forma tetszett, meg azt tudtam, hogy max. fél millánk van rá, úgyhogy elkezdtünk ilyeneket nézegetni. Sokáig nem is kellett nézegetni, mert pont kapóra jött, hogy az egyik családtagunk elkezdte árulni a Peugeot 405-ösét. Igaz, többet kért érte, mint fél milla, de tetszett az autó, meg valamennyit fizethettünk részletre is, úgyhogy megvettük.
Kényelmes, tágas családi autónak bizonyult, remekül eltalált formavilággal, olyan „igazi autóforma”, ami nekem mindig is tetszett. (Lehet, hogy kicsit régimódi vagyok, de ez az igazság. :) ) Van rajta egy hátsó szárny is, ami szerintem sokat dob ennek a formának a megjelenésén. Belül is elég jónak bizonyult, 2 méteres vagyok, de kényelmesen elférek benne elöl is, hátul is. A vezetőülés kicsit kiült, de nekem így is kényelmes. A csomagtér 470 liter, minden elfér benne, bár ennél az első szériánál még nem nyílik fel a hátsó fal, így a nagyobb darabokat nehéz bepasszírozni.
Az autó gyakorlatilag minden extrát nélkülöz, a legalapabb 405 kivitel (GL). Igazából nekem semmi nem hiányzik belőle a klímát kivéve, de az viszont nyáron nagyon. Emiatt már többször elhatároztam, hogy lecserélem szegényt egy klímásra, de a kísérleteim anyagi v. egyéb okokból meghiúsultak. (Lehet, van benne valami sorsszerű... :) )
A fapadosságnak viszont nagy előnye, hogy szinte alig van hibalehetőség. Nem megy le a villanyablak? Nem működik a centrálzár? Beázik a tetőablak? Itt nem bosszankodsz ilyenek miatt. Elszállt a szervó, az ABS? Itt ugyan nem, mivel ezek sincsenek. :) Szarakodik a computer, a lambda szonda? Ebben ugyan nem, max. a karburátor. :)
Egyébként tényleg nagyon keveset kellett eddig az autóra ráköltenem:
Még 2003-ban volt egy 40 ezer Ft-os futómű szerviz (lengéscsillapító csere hátul + fék javítás). 2004-ben gyújtásalkatrészek cseréje, javítása 28 ezerért. 2005-ben műszakiztatás + tömítések, szimmeringek, ez-az csere, 42 ezer. Aztán nyáron kettétörött a kipufogócsövem a középdobnál. Itt volt a remek alkalom, hogy egy sportkipufogót izzítsak. :) Új, 45-ös cső + egy BS sportdob került rá szép krómvéggel (38 ezer Ft.) Még ugyanebben az évben megadta magát a fűtőradiátor (a szerelőm három napig birkózott vele), de legalább kicserélte az eresztő termosztát-házat, meg a vízpumpát is, valamint a karbiban tűszelepeket és fúvókát (40 ezer). (Ez volt a legköltségesebb évem!) 2006-ban cseréltettem vezérműszíjat + a két első féket fel kellett újítani (35 ezer Ft.). A 2007-es műszaki vizsgáztatást + a felkészítést 26 ezer forintból letudtam. Ezeken kívül néhány ezres tételek, kisebb javítások, kötelező dolgok (olajcsere, gyertyák, szűrők, karbi pucolás, ilyesmik) amiket megemlíthetek. Meg néha a Doki forraszt rajta egy-egy testvezetéket. :) Ja, és vettem rá egy új gumigarnitúrát is!
A motorját még nem kellett megbontani és remélem még 10 évig nem is kell. :) Az olajat egyáltalán nem fogyasztja, a 10 ezres csereperiódust kihúzná utántöltés nélkül is ha nagyon akarnám, de inkább töltök bele 1 litert félidőben, biztos ami biztos.
Mivel alapból a GL-be még fordulatszámmérőt se raktak, ezért vettem bele egy GR óracsoportot egy szekszárdi bontóból 6 ezerért. Mondjuk másik 6 ezer volt a km. óra javíttatása mert kevesebbet mutatott, de oda se neki, végre láttam, hogy mennyit forog a motorom pl. kettesben 70-nél. Megnyugodtam, soha még csak a közelébe se mentem a 6000 rpm-nek. :) Ezt a kímélő bánásmódot természetesen azóta is betartom, néha-néha kihúzatom kettesben 5000-5500-ig, de semmi felesleges eszetlenkedés!
Azért országúton én is szeretek úgymond dinamikusan, nem tötymörögve közlekedni és lehet is vele. A kasztni nagy ugyan, de viszonylag könnyű (csak 1020 kg.) így elég dinamikusan tudja mozgatni a 92 ló. Autópályán se kell szégyenkeznie, kényelmes 130-140-nel, 3500-4000 rpm között a világból ki lehetne vele menni. Megjártuk már vele Veronát, Prágát, Bécset a legapróbb hiba nélkül.
Olyan még nem fordult elő, hogy valahol lerohadtam volna vele! Arra volt példa, hogy 3 hengerrel, vagy folyó hűtővízzel, vagy leszakadt kipufogóval, összetört generátorcsapággyal kellett haladnom, de mindig mindenhova odaértem vele és mindig indult!
A kasztni rendkívül jó korrózióvédelmet kapott (minden 405-öt galvanizáltak). Egyedül a jobb oldali küszöb hátulját kezdi ki a korrózió (típushiba). Ezt megcsináltattam és a nagyobb bajt elkerülendő, a bal oldalit is lekezeltettem. A fényezett, látható helyeken egy rozsdapöttyöt nem látsz, pedig ne feledjük, 18 éves az autó!
Nagyon megszerettem ezt az autót, mindíg óvom, csinosítgatom. Azért az ajnározás mellett néhány negatívumot is meg kell, hogy említsek. A váltója néha nehezen veszi a visszakapcsolást főleg kettesbe és hármasba. Elég férfiasan kell kezelni a váltót, de nem rángatva, csak szép nyugodtan ám határozottan. A belső műanyagok könnyen vetemednek, törnek. Szerencsére nekem sikerült pár cseredarabot ezekből beszerezni. Ritkán, szinte kizárólag télen, hidegben előfordul az a jelenség, hogy csak 3 hengerrel indul az autó. Ez pár perc múltán, mikor a motor kezdi elérni az üzemi hőfokot megjavul, de van amikor nem javul meg. Ekkor már csak egy gyertyacsere segít. A pontos diagnózist még senkinek nem sikerült megállapítania, de valószínűleg az automata szivatós karburátor túldúsítása és a gyertyák nem megfelelő öntisztulása (főleg sok rövidtávú mászkálás után) állhat a háttérben.
Végül, de nem utolsó sorban meg kell említenek a 405-ösök egyik fő típushibáját – ami sajnos engem is elért – a hátsó híd terpesztését. Csapágycsere már nekem se segít, úgyhogy teljes felújítás elé nézek a közeljövőben...
Mindent egybevetve az eddig együtt töltött 4 év alapján azt mondhatom, hogy nekem bőven megérte ez az autó, fájna a szívem, ha meg kellene válni tőle.
Fogyasztás: városi tötymörgésben 10, országúton 7-8 liter, de inkább 8 mert szeretem tolni neki. :)
Még több képet és adatot itt találsz: http://www.carstyling.hu/car_shower.php?id=3272
Hibalista
- Karburátor alkatrészei, generátor csapágyak, gyújtás cuccok kipufogó, fűtőradiátor, termosztát-ház, lámpatestelések, hátsó futómű, fékek, tömítések és egyéb apróságok.
Ide hordtam szervizbe
Jován Sándor (Budakalász)
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 147000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 40000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | valószínűleg maradok a 405-nél |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.5/10) |
