Leó, a hűséges oroszlán
Szöveges ítélet
Volt hasonó diesel a családban és azzal meg voltunk elégedve, így került hozzánk Leó. Első autónk volt, addig csak szüleim és más rokonok kocsijait vezettem, amik jellemzően Leónál jóval fiatalabb jószágok voltak. Amikor megvettük 15 évesen, kellett rá költeni rendesen, jóval többet mint a vételár l. lista lent. Utólag valószínű, hogy ebben az autóban nem 187.000 km volt. Egy csomó minden kicserélése után megbízhatóan működő autó lett a Pözsóból.
Miután a lent található kimerítő hibalistán végigmentünk és kifizettük mélyen a zsebünkbe nyúlva, nem volt gondja. Nem karban tartott autó volt, ez nyilvánvaló, mivel a szerelés után az elkövetkezendő években csak olajat/szűrőket, résolajcsövet kellett benne cserélni, meg tankolni. Többször jártunk vele külföldön is. Annyira megszerettük, hogy még nászútra is vele mentünk, békésen elröcsögött. Ausztriát, úgy véljük, különösen szerette (ott mértük a legkisebb fogyasztást 5.1 l/100km). Otthon is megfordult, Franciaországban. Mostanában megfutotta a London-Pécs távolságot háromszor oda-vissza gond nélkül.
Leó a békés krúzolást kedveli 90 körül, de a 110-120 sincs ellenére. 130-140-nél kifejezetten hangos, sokat is forog és többet fogyaszt, igazából a 110-120 (GPS) a jó tempó vele pályán. Az autó kényelmes, mindenki ezt jegyzi meg róla először, amikor beleül. Kiválóan el lehet szenderedni a hátsó ülésen még a magyar utakon is. A budapesti munkába ingázás azonban nem az ő világa volt. Tűrte, de nem szerette.
Ez a szívódiesel nem az erejéről híres, a turbós jobb vétel, de mivel az autó önmagában nem annyira nehéz, így a vártnál valamivel jobban viszi a gépet - persze csodát ne várjon senki. Nem is egy csendes jószág. A kuplungja a keményebb fajtából való, a váltója elfogadható. A futóműve meglepően jó a 405-nek. Annak ellenére, hogy kényelmes, tud kanyarodni is. Szerettem vele menni a Mecsekben. Még gázreakció is van egy kis füst kibocsátása keretében. Vicces ilyet írni egy öreg dieselről, de valamennyi élményt lehet bele sűríteni. Ez amolyan szórakoztató francia zsarus film kategória, de jó az.
Van egy nagy negatívuma a szedánnak: nem lehet a hátsó üléseket lehajtani benne, csak egy síléc lyuk van. (A facelift előtti modellünk van.) Ez idegesítő, ha az ember pakolna. Valamint nem nyílik hátul a közepe a csomagtartónak, így mindent be kell emelni. A csomagtartó méretére amúgy nincs panaszom, sok cuccot elnyel. Talán kétszer-háromszor a nálunk töltött ideje alatt utánfutóztunk is vele, azt is bírta.
Most jöjjenek a számok.
Fogyasztás pályán 110-120nál (GPS szerint) kijön 5.3ból felfelé kerekítve, (Köln(-West)-Hegyeshalom 997 km, egy jó táv a mérésre). A 130-140 azonban nem az ő világa, ott már másfél literrel feljebb megy a fogyasztás és nem is szereti. Az jó, hogy nagy tankja van: 70l, ezzel a hatótávolsága bőven 1000 km feletti. A nagy átlag (5.5) átlagfogyasztással számítva 1272 km jön ki ebből. Városban többet eszik, 6 körül, télen 6.5. Mivel jóval többet használtuk pályán/országúton, így nem viszi fel túlzottan a nagy átlagot a városi használat. Igen, ez tényleg ennyit eszik. (Cserébe nem is megy.)
Az autó költsége összesen (vételár+a szervizlista+olajcserék, ez utóbbit a szervizlistánál nem írtam) 1.190.000 Ft. Ez úgy néz ki durván, hogy a vételár 2x-ét ráköltöttük. Hogy ez megéri-e vagy sem, mindenki döntse el maga. 90.000 km-t mentünk vele 6 év alatt. A kalkuláció azt feltételzi, hogy 0 Ft-ért tudjuk eladni vagy leadni bontóba. Ezzel a feltevéssel az autó maga összesen 1322 Ft/100kmbe került. Ha az adókat, biztosítást, átírást, műszaki vizsgákat is hozzá vesszük, akkor ez 1.602.000 Ft. Erre jön még az üzemanyag költség. Az üzemanyag mai magyar árát feltételezve (441 Ft/l), ez 2.183.000 Ft összesen, ami 2430 Ft/ 100 km. Így az autó összesen 3.785.000 Ftban volt mindennel együtt, ez 4206 Ft/100 km. A másodosztályú vonatjegy 100 km-re kb. 2000 Ft (Magyarországon). Szóval az autózás felára 2206 Ft/100 km, összesen 1.985.000 Ft, feltéve, ha egy ember utazik. Ha kettő, akkor 206 Ft/100 km (össz: 185.400 Ft, 2.575 Ft/hó). Persze ez durva becslés, mert a vonatjegy ára nem egyenesen arányos a megtett km/rel, míg a kocsi üzemanyaköltsége igen, dehát ennél pontosabbat csak az utazások részletezésével lehetne mondani.
Az autó teljes összköltsége havi lebontásban 6 évre: 52.569 Ft/hó. A felár a vonathoz képest egy főre/hó: 27.569 Ft. Mivel mi ketten vagyunk, ezért a vonathoz képest ez az autó nekünk deal volt (+2.575 Ft/hót az simán megér, hogy oda mész, ahova akarsz, és akkor, amikor akarod), főleg ha az a 100 km mondjuk az osztrák Alpokban van, Brugge-ban vagy a Balaton-felvidéken. Ha vittünk még mást is, akkor ők meg gyakorlatilag ingyen mentek a vonatjegyhez képest. :)
Konklúzió és mi jött utána?
Sajnálni fogjuk, ha elmegy, sok kellemes élményünk volt vele. Még megvan, de már nem használjuk. Sok szép helyen megfordultunk és vicces dolgokat átéltünk. A boldogsághoz hozzá tartozik, hogy bár _távolról sem_ hibátlan autó (pl. a beltérről erős túlzással lehetne csak állítani, hogy egyben van), de működött nála az olcsón megvesszük, beleöntjük a pénzt :(, de utána nem kell hozzá nyúlni :) modell. Tehát nem idegesítő autó. Nincsenek váratlan meglepetések, teljesen vállalható.
Megválunk tőle, így 21 évesen, mert már kezd rozsdásodni, és azt nem kezdeném el javíttatni. Majdnem vettem egy 406 HDI-t utódként, mert elég jók azok, de keresés közben elterelődtem, és rátaláltam egy nagyon jó állapotban levő Toyota Avensis hatchre. Alig 10 éves és igaz, hogy benzines, de ezt az állapotot egyszerűen nem lehetett otthagyni. Főleg nem azért a pénzért, amit kértek érte. Persze ez egy más világ, de én változatlanul fenntartom, hogy ez a Peugeot is rendben van, ha valaki olcsó és kényelmes A-ból B-be transzportot akar.
A 405 már kiöregedőben van, én ezért nem ajánlanám mostanában megvételre, inkább egy 406, ha hasonló feelinget akarsz. Ha valaki mégis 405-t akar venni, amit megértek, mert ezek gombokért vannak, és a szívó dezső fogyasztása tényleg elképesztően kevés, akkor nézze meg a mellékelt hibalistát, és ennek ismeretében válasszon. Viszont veterán alapnak igazából nem rossz, mivel a motorja tök igénytelen, és tényleg jó kocsi, ha rendbe van téve. És csekkold a rozsdát: tornyok, küszöbök. Azért nem árt, ha tudsz legalább egy kicsit szerelni (szűrők cseréje, olajcsere, égőcsere, esetleg kis egyéb), az viszi lefele a költséget.
Hibalista
- nagyon drága művelet (DDD) - kevésbé drága (D) - olcsó nincs jelölve - - - fékbetétek, féktárcsa, fékcsövek (DDD) - - hátsó futómű felúlítás (DDD) - - hátsó kerékcsapágy - - gömbfejek - - szilentek - - a kormányszerkezetben néhány dolog (D) - - önindító - - torony javítás - - vízpumpa, vezérműszíj, görgők (D) - - hengerfej (bontóból) + tömítés + szelepszárszimmeringek (DDD) - - résolajcsövek (saját csere) - - indexrelé (saját javítás) - - ablaktörlő lapát (saját csere) - - egy hátsó égő (saját csere) - - gázolajszűrő (saját csere) - - légszűrő - - kipufogó - - oldalsó kicsi indexbúra (saját csere, nekünk tolattak a parkolóban, persze leléptek... :( ) - - 4 téli gumi felnivel (Barum) (DDD) - - 4 nyári gumi (Barum) (DDD) - - kb. 750.000 Ft. Néhány dolog bontóból lett, általában az alkatrészek nagyon olcsók hozzá + vannak alkatrészek, amiket fel lehet újítani. Sok dolog könnyen hozzáférhető, így bizonyos egyszerű dolgokat a felhasználó is ki tud cserélni minden különösebb szívás nélkül (pl. égők, szűrők, lámpák), és a szervizórák sem pörögnek. Így lehet ennyi cuccot kicserélni/felújítani ennyi pénzből. Ebben a munkadíjak is benne vannak, már ahol nem saját csere.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 6 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 187000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 90000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Avensis 1.8 VVT-i |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
