Király/Kék
Szöveges ítélet
Szüleimtől vettem át évekkel ezelőtt egy 1989-es fehér 405-öst (Fehér, autónak tökéletes), amit saját butaságom miatt megtörtem tavaly októberben. Hosszas tanakodás után bontás mellett döntöttem, így autó nélkül maradtam. Használtam egy Clio-t, hát, csak a szükség vitt rá, éreztem, hogy ebből semmi érzelmi dolog nem fog kinőni, soha nem ültem bele szívesen, aprócska motorjával közlekedni lehetett vele, de semmi több.
Hónapok teltek el, naponta túrtam végig a használtautót, hátha jön egy szép példány, nem jött. Ellenben klubunk egyik tagja nagyon szerencsétlenül járt az autójával, ami egy szép külső és belső állapotban lévő Signature, nagyon ritka királykék színben. Találkozón már láttam az autót, gyönyörű volt. És most eladóvá vált nyomott áron az autó, eresztett a fűtőradiátor, ami frissen lett cserélve (és tudni kell, hogy a 405 e köré van építve, irgalmatlan munka rendesen hozzáférni), majd egy szerencsétlen főtengely ékszíjtárcsacsere után elmászott a vezérlés, és a dugók elverték a 4 szívószelepet. Kicsit leharcolt állapotban került hozzám ezek után az autó.
Kalkuláltam a javítást, de még így is nagyon kedvező vétel volt. 410.000-ben van az autó eddig vételárral és javítással együtt, azaz rendben van a hengerfej, új a vezérlés, görgők, most már rendben vannak a fékek is, trafó, kézifék is, és még számtalan apróság. Kész a fűtés, és megvan a váltóolajcsere is.
Az autóról. Ez tulajdonképpen egy SRI, az Mi16 szélesebb díszléceivel és lökhárítóival, elektromos ablakokkal és tükrökkel, félautomata klímával (azaz a ventit nem vezérli, csak a hőfokot), magasságállítós plüss, azóta már gyári részben motoros bőr ülésekkel, körben fejtámlákkal, kormányról vezérelhető rádióval, stb.
A motor 122 lóerős, 8 szelepes, 1998 cm3-is. Alacsony fordulaton is nyomatékos, de pörgethető is, de nem érdemes, nyomatékcsúcsa 2700 f/p körül van. 4500-ig szépen és egyenletesen húz. Igen takarékos is tud lenni, legutóbbi fogyasztása 6,56 volt 250 km-en, de tudható, hogy azért normál használat mellett 7, de inkább 8, vagy több (városban) liter benzin kell 100 km-re. Nemrég átálltam kénmentes prémium üzemagyagra, már 5 alkalommal tankoltam 50-60 liter között. A fogyasztás csökkent 8-11%-ot, mondjuk ennyivel drágább is, tehát nem nagy megtakarítás, de csak jobb a motornak. :-) Most autópályán GPS szerinti 140-150-es utazóval, klímával 7,9-8,1 a fogyasztás, országúton, normális tempónál, részben klímázva 7,0-7,2 között mértem kb. 3-4 alkalommal.
Az autó igen csendes, nagyon jó a hangszigetelése (főleg az első szériához képest), élmény vele utazni.
Úgy tűnik, sikerült egy jó és ápolt példányt kifognom, remélem, így is marad, nem rajtam fog múlni.
2010. május
Előjött még néhány hiba az eltelt pár hónapban, kezdenek kikopni a bowdenek az első ajtók ablakemelőiből, szerencsére a szerkezet cseréje nem nagy munka, meg is lett csinálva, amint kezembe akad két normális mozgatószerkezet (4e volt a kettő klubtárstól)
Sikerült egy légzsákos bőrkormányt szereznem, ennek beszerelése még visszavan, illetve néhány elektromos ablakemelőben ki van égve az izzó, már megvannak, de még nincsenek kicserélve.
A központi zárnál adódott némi gubanc, nem nyit, állandóan rázár, így manuálisan kell nyitni az ajutókat, mondjk 5-ből 4-szer. Az ajtóknál már néztem, ott sztem nincs bibi, vagy vezetékszakadás, vagy a motor, vagy a vezérlő ment el. Szekszárdon már mondtak is egy jó villamosságist, meg is kerestem, megállapodtunk, hogy a motorokban lévő végálláskapcsoló lesz oda, tehát a töröttből át kell raknom a motorokat, szinte biztosan az a baj...
Került az utastérbe időközben egy első gyári könyöklő, ami a bőrülésekkel együtt elég szépen mutat.
Sikerült a fűtést is rendbe rakni, a tömítéseknél eresztett a fűtőradiátor, néhány próbálkozás után meglettek a belevaló tömítések, azóta nem ereszt sehol.
Ujabban megfigyeltem, hogy kidolgoz olajat a beöntőkupaknál, oda fogok tenni egy erősebb tömítést - megtörtént, olajszivárgás megszüntetve.
Eldurrant nemrég egy vízcsövem, irány a szervíz, cserélték, egyúttal beállították a futóművet is, váltóolajat cseréltek, kimérték és beállították az alapjárati motort. Kicsit még alacsony számomra, de majd állítok rajta :) Ja, és rendesen meghegesztették a leszakadt és általam visszahegesztett középdobot is, ha már fent volt a csáposon az autó.
A vezetett kb. 8000 km alatt nagyon megszerettem az autót, megvettem hozzá a korábban benne teljesítő mélyládát a volt tulajtól, számomra gyönyörűen szól, nagyon jó az atmoszférája az autónak. Vivaldi hatalmasat szól benne! :))
Imádom, hogy csendes, 2000 f/p = 80 km/h ötödikben, tágas, kényelmes.
Remélem, hamarosan sikerül a JVC fejegység kormányról vezérelhetőségét is megoldani (részben lehetett csak megcsinálni) (és még támadtak ötleteim ma, amikor is szétszedtem a kormányt, és visszaállítottam egyenes állásúra, mert nem állt normálisan, mióta a fűtőradiátort cserélték rajta.
folyt. köv.
Hibalista
- Több ismert hibával vettem, de elkészült. Bővebben a leírásban.
Ide hordtam szervizbe
Auto Páris - gyors, pontos, korrekt szervíz.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Borza I. szerelő, Paks; Solex autójavító, Paks - megbízható és korrekt szerelők.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 207000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 405 GRI 1989 | Következő autója? | Nem lesz másik. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
