A túlélő -sosem adjuk (f)el
Szöveges ítélet
2005 elején le kellett raknom a céges kis Saxo-t, amit imádtam, állást váltottam. Kellett tehát egy saját ótó mindennapos használatra. Olcsó franciát akartam venni, de idegenkedtem a hidro-pneumatikus megoldástól. Öcsém -2 db XM tulajdonlása és némi Citroen ismeret után- a ZX- eket ajánlotta. Nem túl nagy, nem túl csúnya, óccsó, semmi léggömb meg zöld lé, ez kell neked, mondta.
Nézegettem a céltárgyakat, pár magánszemély és kereskedő után rájöttem, hogy ez az F-es Opel Astra klónja kicsit kényelmesebb kivitelben, szóval nem dobogtatta meg a szívemet túlságosan. És akkor, kb a harmadik kereskedőnél, ahová egy ZX kombit mentünk megnézni, ott állt egy ezüst színű sedan a telep legszélén, aminek a formája nagyon megtetszett. Komoly benyomást keltett, ezüstmetálban tök jól mutatott, mit ragozzam, szerelem első látásra. Ez volt a mostani 405-ösöm, első szériás (S1).
Hazamentünk, este bújtam a netet a kiszemeltemről, és találtam egy magyar fórumot, ahol mindent elolvashattam első kézből erről a típusról. Meggyőzött, ez kell nekem. Másnap próbaút, nagyon egyben volt az egész kocsi, el is hoztam.
Azóta két év alatt 69e km-t tettem bele. A hibalistám elég rövid, bár az is igaz, nem lelakott gépet vásároltam.
Imádom, mert:
- egyedi, nem tizenkettő egytucat márka
- nyugodtan ülök bele, és szállok ki, sosem hagyott cserben, nem rettegek hideg reggeleken, hogy indul-e, stabil és mindig megbízható volt
- kényelmes, hosszú utakra is kiváló, hatalmas csomagterű limuzin tuti útfekvéssel. Télen főleg a latyak és havaseső feület az, ahol igazán kitűnik a stabilitása, főleg ha a hátulján is van súly. Mintha madzagon húznák, olyan egyenesen tör előre, nem csalinkázik. A nagy havat azért ő sem szereti
- klasszikus formájú, szerintem időtálló dizájnú karosszéria, alig rozsdásodik, nálam csak a jobb hátsó küszöb sarkánál
- az 1.6-os injektoros 89 LE-s motor nekem 6.3-7 liter között eszik nyáron, 6.8-8 között télen, de ebben ritka a Budapest, kevés a vidéki város, és sok az országút 90-110 km/h tempóval
- a fűtése fenomenális, első autóm amiben nem fázom (Fiat Uno 1.7D ´93, VW Golf I. 1.6TD ´83, Citroen Saxo 1.5D ´02 elődök után). elindulás után -20 fokban is egy perc múlva meleg levegőt fúj be, szellőzése, páramentesítése szintén kiváló
- rendszeresen használjuk 200-600 km- es utakra, nem fáradunk el benne, minden testalkatra kényelmes, én a 168 centimmel is jól kilátok belőle
- akárki akármit mond, nem vészesek a fenntartási költségei, hiába francia
- igazi összetartó, segítőkész, remek csapatot ismertem meg általa a netes márkatársakból (index fórum)
Nem szeretem benne:
- kevesen mernek hozzá nyúlni, maradék keveseknek pedig én nem engedem, szóval nehéz hozzértő szerelőt találni, de ez nem az autó hibája
- az enyém alapfelszereltség, legjobban a szervó hiányzik, de ez sem az autó hibája, a kormány így állati nehezen fordul
- kicsit, itt-ott, mindig nyikorog benne vmi műanyag elem
- tudom, hogy a hátsó hídra rendszeresen kell figyelni és költeni, ami típushiba, a kezdetben nyikorgó majd megálló fűtő-szellőző motorral egyetemben
- a váltó és a kuplung nehezen jár, és nálam időjárás (vagy egyéb)- függően ez néha romlik is, néha keményebb mint általában
Azóta még jobban a szívünhöz nőtt, amióta az alsó szomszédunk öngyilkossági szándékból felrobbantott pár gázpalackot a lakásban, és az ablaka alatt álló pözsó bácsi pár -bár mély-karcolással megúszta a kalandot. Simán felrobbanhatott volna, ha úgy jön ki a lépés, mert az ablaktól 1m- re állt, tankkal a fal felé. Még sokáig szeretnénk használni.
Mai fejjel már egy S2- es 90LE-s TD-t vennék, amiben legalább szervókormány van, de hát akkor még nem volt típusismeretem, és pénzem sem sok. Azok a motorok még gazdaságosabbak és elnyűhetetlenek. Mostanra a hidropneumatikus rugózástól sem idegenkedem; sőt... Bekattantam a Xantiákra...
géelix
Hibalista
- Fűtőradiátor az utastér felé eresztett-12eFt, bal féltengely-szimmering csepegtette a váltóolajat-10eFt, hátsó lámpák testelése gyengült, plusz testvezeték beépítése házilag-100Ft, ezen kívül csak kopó alkatrészek: fékbetétek, féktárcsák cseréje, vezérműszíj-és feszítők önszorgalomból 90ekm- nél, olaj, szűrők stb. kötelező dolgok. Akku tavaly ősszel, Champion gyertyák 20 ezrenként (bár sok márkatárs az NGK-ra esküszik, nekem ez bevált), olaj és szűrők 10 ezrenként. Szerintem ha ezeket az alapdolgokat szigorúan betartod, és nem halogatsz létfontosságú hozzányúlnivalókat, egy autóval sem lehet túl nagy gáz.
Ide hordtam szervizbe
Helyi mindenes csóka, dízel-és merci imádó, franciát beengedi a kapun, de nem szereti. Olaj- és szűrőcserére jó volt...
Értékelése: 3
Másik szerelő értékelése
...de a komolyabb dolgokat családtag szerelővel csináltattam. Hozzá nehezebb időpontot kapni, mint egy szívátültetésre, de legalább nyugodt vagyok, ha ő szereli.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 86000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 69000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Saxo | Következő autója? | Citroen Xantia 2.1 TD kombi |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
