A Fehér. Autónak tökéletes
Szöveges ítélet
Az autó 1996-ban került hozzánk, akkor első helyen álló családi autóként. Futott évente 5000 km-t, volt mellette egy Trabi is...
Előtte egy Dacia-nk volt, azt visszavitték Romániába, és apum egy erősebb autót keresett, így esett a választás rá. A Balaton környékéről hoztuk el egy őszi napon. Ő volt a Fehér. Az első időkben nem sokat fordítottunk rá, mert nem kellett, és mert ritkán használtuk, de azért belement olyan 55-60e km 10 év alatt, emlékeim szerint nagyobb hiba nélkül.
Egyszer "hagyott cserben", az önindító csak kattant egyet indításkor. A Sárga Angyal kiszerelte, elvitte, kipucolták, visszatették, és ettől megjavult. Úgy 2005. környékén jött volna el az ideje, hogy megváljunk tőle, mivel idős volt már (89-es, ablakai szerint 88-as).
Én azonban időközben nagyon megszerettem, öröm volt minden perc, amit benne töltöttem, pedig nem volt egy agyonextrázott kivitel, sőt, extra igazából csak az elektromos napfénytető rajta, de átvettem, gondoltam megpróbálom fenntartani. Nem bántam meg, nagyon hálás autóra akadtam a mindennapokban.
Szóval nincs klíma, nincs elektromos ablak, nincs ülésfűtés, nincs ülésmagasságállítás... de hála Istennek, nincs fedélzeti számítógép, ami megmondja, hogy most éppen Kukutain mögött vagyok két utcával, vagy aki eldönti, hogy merre akarok kanyarodni, nem akarja senki elhitetni velem a volán mögött, hogy "You drive", miközben "I-Drive" :) Szóval kevés extra - kevés hibaforrás.
Egyedül a klímát hiányolom alkalom-adtán, más extra őszintén szólva nem is hiányzott eddig. De a klíma is csak a legnagyobb melegben kellene, egyébként a tetőablak kibillentve iszonyú erősen szívja ki az utastérből a levegőt, így a szellőzés igen-igen példás.
A karosszéria formája nekem személy szerint nagyon tetszik, Pininfarina dizájn, picit szögletes (na nem Volvo), és vannak perspektívák, ahonnan nézva igen érdekes részletek, domborulatok bukkannak elő. A mai gömbölyded városi és egyéb "vegyes tüzelésű géposztályok" stílustalansága messze elkerülte a 405-öt.
A karosszéria igen időtálló, tkp. rozsdamentes így a 20. év környékén is.
A beltér igen kényelmes, a vezetőülés állítható deréktámaszos, poziciója eléggé eltalált. Az ülés tömése puha, de hosszú távon még nem volt kényelmetlen. A szövet nagyon sztrapabíró, ezt más autókon látom, mert nálam van egy védő üléshuzat elöl.
A beltér igen tágas, és az, hogy a magam 192 cm-ével simán elférek magam mögött, sokmindent elárul. A csomagtere elég jól pakolható, de később még nagyobb lett a szája a 470 liters raktérnek, ahol a síalagúttal még a hosszú tárgyak is gond nélkül szállíthatók.
Az autó motorját egy Solex Mono-Point befecskendező eteti, azaz központi injektoros. Lökettérfogata 1,9 L, papíron 109 DIN Le @ 6000 f/perc, és 158 Nm @ 3850 f/perc. Mindez az 1100-1090 kg körüli utazó tömeghez társul, tehát elég paripás. Persze, csak a maga módján: kb. 11 mp 100, de 70 és 130 között szerintem nagyon rugalmas, előzni általában 5-ben simán lehet (2500 f/perc ~ 90 km/h). A végsebessége 190 km/h, 4 személlyel, csomagokkal 180-at már futott.
A motor elsősorban nyomatékos, pörgetni nem érdemes - arra ott az Mi16 motorja :)
A fogyasztása viszonylag alacsony. Többnyire 1-2 személy és csomagok mellett országúton tartós 80-90-es tempónál kb 6-6,5 l/100 km, télen 7,2-7,8 között ugyanott. Ha kb. 50%-ban megyek ennél gyorsabban, mondjuk max. 120, akkor a fogy. olyan 8-8,4 között vanáltalában, de ilyet ritkán mérek.
Városban ritkán használom, ott nyilván ennél sokkal több lenne. Kevesen tudják, hogy a limuzin légellenállási egyötthatója 0,31, ez is hozzájárul a mérsékelt fogyasztáshoz.
Nálam ez a 0,31 kicsit nagyobb lehet, mert két hatalmas Bosch ködlámpa lett rá felszerelve, első a biztonság címszóval.
Az autó, illetve a motor szigorúan megkapja az előírt gondoskodást, olaj, szűrőcsere 10e km-enként, rendszeres ellenőrzések, stb. Nem olyan "csak beleülök, hajtom, és ha nem megy, anyázok" típusú gazdája vagyok.
Az autó útfekvése példás, kanyarokban nagyon jóindulatúan viselkedik, súlyelosztása is jó. Óvatos vezetőnek tartom magam, így, az, hogy nem forogtam meg még vele nem mond el túl sokat.
A fenntartása egyáltalán nem horribilis, ami gondot jelent, az a megbízható szerelő megtalálása, de az elérhető szervíz kézikönyv alapján egyre többmindent megpróbálok én orvosolni rajta.
Nemrég sikerült az autó belsejét egy kicsit feldobnom igazi faberakásokkal (a gyári fullextrás kivitelből származó beltéri elemeken megvolt a helye) és egy univerzális első könyöklővel, és már várják otthon a felújított Mi16 gyári alufelnik, hogy a megrendelt gumik megérkezzenek...
Tagja vagyok a magyar 405 klubnak, nagyon jó társaság, rendszeresen járunk találkozókra.
Hibalista
- A hibalista 90.000 km alatt:
- - önindító ki-és beszerelés - vagy 10 éve
- - generátor felújítás - 3 éve
- - futóműrészek cseréje (támcsapágy, kerékcsapágy) - 2 éve
- - világítás relézésre - 2 éve
- - befecsk. szelep tisztítás - adalékot tankoltam, ennyi
- - hátsó híd felújítása - tavaly
- - kuplingszerkezet és kis műanyagpöcök cseréje - tavaly
- - km óra spirál csere - idén
- - féktárcsák és betétek cseréje mindenhol - tavaly
- - teljesen új kipufogórendszer - 1 éve
- - gyújtáskapcsoló csere - kb. 6 éve
- - elöregedett sebváltógomb - 2 éve
- - szélvédő kilazult - újra kellett ragasztani 2 éve kb, aztán kavics miatt cserélni
Ide hordtam szervizbe
Több helyen javították, eddig Pakson egy ismerős volt az elfogadható megoldás a szerelőt igénylő bajokra.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 90000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nem tervezem lecserélni. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
