Az üzembiztos er?m?
Szöveges ítélet
Használtan vettem 6 évesen, tavaly adtam el, mikor nagykorú (18 éves) lett. Nagyon hozzámn?tt a 12 év alatt.
Szinte nem is kellett rá költeni.
Az 1905 köbcentis karburátoros benzin motor 105 lóer?sre volt min?sítve. Ami a tapsztaltaim alapján végig benne volt.
Akkor most nézzük sorba:
1 Motor
Kifogástalanul m?ködött, azonnal indult. Még nagy hidegekben is. 18 éves korában mikor eladtam még nem volt megbontva. Nem kellett javítani sem a vizszivattyút sem az olaj szivattyút, de még a gyújtáselosztóját sem. Felületi javításokkal (vezérm?szíj csere, kuplung tárcsa csere, tömítés cserék) jó állapotban lehetett tartani. Az egyedüli borzalmas konstrukciós hibája a kuplung bowden volt. Egy mai autónak a kuplungját egy 5 éves gyerek is ki tudja nyomni. Ennél ez nem igy volt. Direktben, munkahenger nélküli bowdenes. Mikor hozzám került pár hónapig izomláz volt a bal lábomban, mire megszoktam.
Ennek megfelel?en nagyon igénybe volt véve és gyakran szakadt. De ez még csak hagyján. Szakadáskor széthullott és rendre elveszett a hozzá kapcsolódó emel?kar távtartó stift. Ami ugyan egy filléres kis vacak, de hiányában nem lehet összerakni az út szélén. Ezért aztán egyszer egy esztergályossal legyártattam 10 darabot és mindig volt a keszty?tartóban tartalék bel?le a bowdennel együtt.
Elektronikus gyújtása volt, ezért a 12 év alatt soha sem kellett azon állítani. Egyszer cseréltem a gy.elosztó tengely alatti gumi gy?r?t, mert mint ha izzadta volna az olajat. 210 ezer km-nél még mindig olajcserét?l olajcsréig kitartott a beöntött 5 liter olaj, soha nem kellett pótolni. Kartelgáza alig volt. Vezérm?szíja kétszer szakadt el menet közben. Ám olyan jól van a motor megtervezve, hogy ilyenkor nem akad össze a szelep a dugattyúkkal. Így különösebben soha nem figyeltem mikor id?szer? a csere. A gyertyára nagyon finnyás volt. Csak is egyfajta Bosch gyertyával volt hajlandó szép egyenletes motorjárást produkálni - azzal ami el? volt hozzá írva. Más gyártmányú azonos paraméter? gyertyákkal szinte be sem indult. Durrogott füstölt, stb.. Motornál soha nem kellet h?tögumicsövet cserélni, sem h?töt. se thermosztátot, se szivattyút. Elektromos hibája soha nem volt, az izzó kiégésen kívül. Önindító? Soha nem volt levéve. Még bronnzkefét sem cseréltem benne. Behúzótekercs ? ?t sem láttam soha. Generátor, vagy a csapágyai - soha nem volt vele gond. Szíj se szakadt el soha - de egyszer kicseréltem - hát ha....
2. Váltó
Ez sem volt megbontva. Egyszer hibásodott meg a 12 év alatt. Egy a küls? mozgató rudzatban lev? kis filléres golyós csukló használódott el. Csere után az is tovább m?ködött. Kuplungja a nagy teljesítményhez mértem elég jól el volt találva. Amikor a tárcsát cseréltem, ott volt a kezemben a kinyómó szerkezet is, de nem láttam rajta említésre érdemes kopást. Ezért nem cseréltem ki. Nem is lett baja kés?bb sem. Jó döntés volt.
Kaszni: 18 évesen eredeti festéssel, egy apró kis kozmetikai rozsdafolttal adtam el. A folt a bal hátsó doblemeznél volt az ajtó fedésében. Gyakorlatilag nem is látszott csukott ajtó mellett. Garázsban volt, de télen is használtam.
Futóm?: Érdekes hangolású autó volt ez. Hátul a megszokott lágy torzios rugozás. El?l a kemény sport futóm?. Ez a kocsi ugyan is gyárilag le volt ültetve és körül spoylerezve. M?anyag küszöbök és ajtó boritások, színre fujt talajtól alig elemelt els? lökhárító. Volt olyan fekv?rend?r amit nem lehetett vele leküzdeni, csak ha megkerülöm. Áruház parkolóban, ahol szépen sorban állnak az autók, soha nem látszódott ki a teteje többi kocsi közül, ? volt a legalacsonyabb. Vezetés közben is szinte azt lehetett érezni, hogy az ember a "földön" ül. A Girling (angol) fékjei nagyon strapabírók voltak. Fékcsövet soha nem kellett rajta cserélni. Pedig a m?szakin biztosan észrevették volna ha igen. Ez nem játék. Nem kellett hátsó fékbetétet sem cserélni. Ez is hihetetlen, pedig a m?szaki el?tti szemlén mindig levették a dobokat. Els? tárcsát is csak egyszer kellet. Vékonynak találták. Szó nélkül kicseréltem. Munkahengerek soha nem folytak a 18 év alatt. Ez is szinte hihetetlen. A kormánym? két végén a golyóscsuklókat egyszer cseréltem. A futóm? a toronycsapágyas teleszkópokon fordult. Nagyon jó konstrukció.
Az izzókat nem ette. Egy ég?készlettel végigvittük a 12 évet.
Összefoglalás: nagyon jó er?s és gyors kocsi volt. El?zésnél soha nem kellett negyedikbe kapcsolni. Az ötödik 90-t?l egyenletes iramban húzott 200-ig. 200-zal csak egyszer mentem vele az M7-en. De azt hiszem egy kicsi még volt benne. Egyébként az életét kiméletesen, országúton 90-100-as tempoban töltötte. Soha nem hajtottam, pedig lehetett volna. Bonusz 10-ben adtam el. Soha nem tört. Megöregedett. Élete utolsó hónapjaiban már a kor nagyon érz?dött rajta. Kezdett házsártoskodni. Nem vártam meg a haldoklását. Cserekocsinak adtam le. Még így, lejárt m?szakival és zöldkártyával is adtak érte 200 ezret. És ez nem a roncsautók 200 ezre volt. Ez valódi kp. És hogy a kép kerek legyen 450-ért vettem 1992-ben. Ez akkor nagy pénz volt. De megérte, szép emlékek füznek hozzá és szívesen emlékszem vissza a közösen eltöltött id?kre.
Ma már nem kellenek a gyors és er?s autók. Drága a biztosítás, meg az adó. Vettem egy Matizt. Hogy ezzel lealáztam a Peugeotot? Nem hiszem. Mindkett?t másért veszik az emberek.
Hibalista
- Vezérm?szíj 2 szer
- Kuplung bowden évente
- Kuplungtárcsa egyszer, ( ezzel egyid?ben rutinszer? fötengely szimmering csere - nem folyt, csak szét volt szedve, illik)
- Szelepfedél és kartel tömítés egyszer.
- Kormánym? tolórúd perselyek és golyós csukló.
- Els? teleszkópok egyszer.
- Motortartó és stabilizátor gumibakok egyszer.
- Els? féktárcsa egyszer
- Féltengely harmonika háromszor szimmering egyszer
- Középs? egyszer, hátsó kipufogódob háromszor
- Kézifékkötelek egyszer
- Nívópálca egyszer (letört a m?anyag vége, el?regedett)
- Ötödik ajtó kivet? - tartó légteleszkóppár egyszer
- Aztán a szokásos id?szakos kellékek: gyertya, akku, olaj és légsz?r?, fékolaj, fagyálló, generátor szíj, pár darab izzó, gumik mindig egyszerre és egyenletesen koptak el
-
-
Ide hordtam szervizbe
Nem hordtam szervízben. Én tartottam benne a lelket a garázsomban. Ha valamit javítani kellett megcsináltam.
Az a biztos, amit én javítok. Meg aztán nekem az autószerelés nagyon kellemes id?töltés. Olyan mint másnak a horgászat.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1986 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 12 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 70000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 130000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Matiz |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.9/10) |
