A Partyverda, ami megbízható, olcsó és keveset eszik.
Szöveges ítélet
Előzmény képpen érdemes szóvá tenni, hogy előtte édesapám Pajeroját használtam, egy Ford Mondeot, és egy épített bivalyerős turbós Sierrát, szóval ezek után nehéz volt mutatnia valamit kis szerencsétlennek.
Szóval szükségem volt egy ultra olcsón üzemeltethető, elfogadható árú autóra. Édesapámnak a 90-es évek elején volt egy vadonat új 309 1.9 GLD-je, amibe pár év alatt a munkájából fakadóan beletekert 500 ezer kilométert, majd eladta, de még a mai napig látjuk néha az autót, és nem tűnik túlságosan széthullottnak.
Ebből kiindulva rokonszenveztem a Peugeot dízelekkel. Előtte néztem Fiat Tipot, F Astrát, Renault 19-est, Mazda 323-ast hasonló árban, de volt amelyik tiszta gitt volt, volt amelyik be sem indult a téli hidegben. A 309-es meg ronda. Nem az a retro ronda, hanem tényleg az ötajtós kasznival. Amikor kigurítottuk a garázsból, állt rajta a por, jó ideje ott állhatott szegény. Ez februárban volt, a hőmérséklet valamivel 0°C alatt volt. A kocsi első tekerésre kis gázzal beröffent. Körbenéztem, ép kasznielem nem volt rajta, mindenhol kis horpadás, hullám, csikarás, teteje lakkhibás. Női tulaj...de! Rozsda sehol, mert igényesen ki lett lakatoltatva! Beültem, a váltó mint egy fakanál a moslékban, de az összes sebességet finoman vette. Elindulok, érezhetően jól húz szívódízel voltához képest persze. Összességében láttam benne a megkopott jóságot, így hosszas alkudozás után 170-ért elhoztam fél autónyi alkatrésszel.
Hazaértünk probléma nélkül, a váltó kegyetlen volt benne, de legalább nem sarkallt rodeózásra. A haverok röhögtek rajta, tényleg elég ronda szegény. Ám a benzinkúton én röhögtem, már amikor ritkán odatévedtem. A kocsi a tavaszi jó időtől fogva gond nélkül futott étolajjal, fáradtolajjal, fűtőolajjal, minden éghető és folyékony vacakkal. Egyébként 5-6 litert evett. Bármelyikből. Adagoló megtekerve, nagy előtöltés...ment mint a golyó ahhoz képest, hogy egy 24 éves szívódízel autóról beszélünk. A gyakori üzemanyagszűrő cserén kívül (400 ft a benzinkúton, 5 perc a cseréje, bárhol elvégezhető) semmi gond nem volt. Aztán egyszer... az otthonomtól kb. 500 méterre a sebességek eltűntek egy közepes erejű csattanás után. Szentségeltem is rendesen, apám hazahúzott, egy hétig nem foglalkoztam vele mérgemben. Aztán alánéztem... szétugrott a rudazat. :D Összeraktuk, futott tovább. Miután másodjára eljátszotta ezt, pár ezer forintért vettem bele egy felújító készletet. A váltó is patent lett!
Teltek-múltak az idők, a kocsi csak ment és ment. Néha a tetején táncoltunk, én aludtam is rajta... de egyébként semmi esemény. Aztán eldöntöttük, hogy augusztus 20.-án a balcsin nézzük meg a tűzijátékot. Ez tőlünk úgy 220 km. Lefelé 4 személlyel az M7-esen megnéztük mit megy... 173-at tudott GPS szerint! Végül is utána már 150 alá nem engedtük szerencsétlent, pont leértünk a tűzijátékra! Egy hosszú este után reggel készültünk hazafelé, ám ekkor beütött a baj: kontroll lámpák villognak összevissza, vízhőfok zuhan lefelé, rosszat sejtettem... Megálltunk egy kisbolt parkolójában, a hűtő tiszta hideg! Alján még cseppen néhány csepp víz, kiegyenlítő-tartály tök üres. Egyik haverom azért nem jött le velünk, mert azt mondta: "ő nem indul el ezzel a szarral a balatonra". Nem akartam hogy igaza legyen. Tök ismeretlenül másfél órát sétálgattunk baromi fáradtan Siófokon, mikor végre a vasútállomás női vécéjéből a boros kannánkba tudtunk engedni vizet. Visszatértünk, addigra a kisbolt kinyitott, a többiek reggeliznek, én feltöltöm az autót vízzel, látom, hogy elég komolyan enged. Elrakattam a többiekkel a párizsit, irány a benzinkút. Ott vettem 2500 forintért ilyen hűtőtömítő trutymót. Beleöntöttem, a szivárgás 10 perc után megállt. Öntöttünk rá egy kis vizet, irány haza. A hazaút eseménytelenül zajlott, a hűtő még pest belvárosában, a nyári melegben is bírta. Aztán a célunktól pár kilométerre, eszetlen kopogásba kezdett az autó kb. 140-nél. Éreztem hogy a futóműnél van valami gebasz. Óvatosan lelassítottam, és a leállósávban tötymörögve letértünk a pályáról. Szerencsére kibírta hazáig, sőt, másnap a szerelőnkhöz is elmentem két faluval odébb. Egy csapágyat kicserélt 7 ezer forintért, és kész is. Megint gondtalanul futott az autó.
A hűtő gondtalanul futott a boros csapvízzel és a tömítő trutyival, de a fagyállót nem tűrte. Levettük, megragasztottuk fémragasztóval, visszatettük.
Aztán egyik éjszaka indulnék, indítózás közben hatalmas csattanás, és elhallgat. Rápróbáltam kétszer, hátha csak valami elektromos probléma, a nemrég történt blokkmosás miatt. Aztán benéztem a motortérbe, kínomban csak röhögtem. AZ ÖNINDÍTÓ LESZAKADT A VÁLTÓHÁZ EGY DARABJÁVAL EGYÜTT! Aznap más vitt bulizni. Másnap felmértük apámmal a kárt, jobbhíján kieszeltünk egy kísérletet. Blokkragasztó + két erős fém pánt a blokkra rögzítve, plusz egy új csavar a megmaradt furatba (ott a csavar tört el). Láss csodát, az autó gondtalanul indult be. És ezt azóta megtette már vagy 100-szor.
A hűtő megint elkezdett ereszteni, megkentem még jobban ragasztóval, jó lett.
Aztán megálmodtam, hogy eladom. Meguntam. Újabbat szeretnék, vagy legalábbis mást. Erősebbet, hátsókerekeset. Így pár hete elkelt az autó 110 ezer forintért. Még kicsit sajnáltam is amikor elvitték, de én akartam.
Végszóként: Ez az autó kb. 500-600 ezret futhatott már az állapota alapján, és ennek ellenére teljesített így. Aki tényleg olcsón fenntartható, de elfogadható méretű és teljesítményű autót szeretne, annak csak ajánlani tudom. Keressenek minél jobb állapotút, hideg időben menjenek autót nézni, ellenőrizzék a hidegindítást, a hátsó futómű nyikorgását és a váltó kapcsolhatóságát. A faceliftes modellek már korrózióvédelmet is kaptak, ha nem sérültek nem rozsdásodnak! Egy kis kartergáztól ne ijedjenek meg ennél a motornál, semmi káros hatással nincs, ha egyébként az autó jó erőben van és szépen indul hidegben.
AJÁNLOM!
Hibalista
- Üzemanyagcső (felakadtam vele és szétrepedt) - Féltengely csapágy - Izzók
Ide hordtam szervizbe
Otthon berheltük, egyszerű mint a faék.
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1988 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 249000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 0 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Sierra | Következő autója? | Sierra |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
