Göthös oroszlán
Szöveges ítélet
Kezdjük az elején. Édesanyám autója, amit én választottam ki (a típust nem, nem röhög) és én is néztem ki a lehető legjobb példányt, végül én örököltem meg. Felmerül a miért? Volt egy benzines 1,4-es 206-osunk, eladtuk, kellett egy nagyobb, szebb, de nem feltétlenül erősebb. Magától értetődő volt: elégedettek voltunk a 206-al, minek váltani gyártót? 5 éves használt autó, magyar tulaj, végig vezetett szervizkönyv, lehet itt bármi hiba? Mára már rájöttünk: bizony lehet itt minden.
Kb. 2 éve lehetett nálunk, amikor megjelent itt a Totalcaron a "20 motor: ezeket kerülje" cikk. Akkor örömmel törölgettük az izzadságot magunkról, hogy mi nem 1,6 turbósat, mégcsak nem is 1,6 vti-t vettünk. Hát most elárulom: egy kutya.
Volt benne vagy 85.000 km (65.000-el vettük) amikor először előfordult, hogy hidegen részterhelés alatt (értsd 40-el mész 3.-ban és nem taposod neki) gyakorlatilag majdnem lefejeltem a kormányt akkorát rántott a motor. Többet nem fordult elő hónapokig, majd megint, majd kissé sűrűbben. Így mentünk kb. 110.000-ig. Ilyenkor már az is előfordult, hogy nem tudtam eljönni zöld lámpánál, mert ahogy ráléptem a gázra (még el se kezdtem kiengedni a kuplungot) majd megfulladt a motor. Márkaszervíz: meg se tudták mondani mi a baja, csak hogy tele van a hibatároló vezérlési hibákkal. Kérték, hogy cseréljük láncot, lánckereket, meg feszítő-mechanikát. Hát cseréltünk. Visszaültem a frissen szervizelt kocsiba: 2 sarokra a szerviztől már jött a hiba, megint. Annyi, hogy 200.000Ft-al szegényebben nyugtázhattam mindezt. Vissza vittem, meghajtották a hozzájárulásommal és kihozták a hibát: szolenoid szelep csere kell, kicserélték. Kérdezem a márkaszerviz munkafelvevőjét, hogy miként bánjunk az autóval, hogy lehetőleg sokáig jó maradjon a vezérlés. Válasz: ne vontass (1,4 benzinnel nem is terveztem), kerüljük a városi forgalmat, hideg üzemet. Már bocsánat, de vajon miért vesz az ember autót a legkisebb benzines motorral, és nem dízelt? Válasz (PSA által): hogy ne használja városban! Ez egy röhej, komolyan, ezt a motort ki találta ki?!
Utána jó volt, 1 évig. Amint jött a következő ősz/tél, hidegebbre váltott az idő, megint kezdődött a szórakozás. Persze mivel vezérlés már jó, szolenoid jó, senki se tudta megmondani, hogy mi a baja.
Közbe voltak ugye az alapvető dolgok: ez is csipegette az olajat, gyakorlatilag már 65.000 km-rel is, amikor megvettük. Minden szerelő szerint ez tök normális, sőt, volt aki szerint van aki örülne, hogy 3000 km-ként csak 1 liter olaj fogy. Én nem örültem.
A hangszigetelés széjjel rohadt 9 év alatt, erre is rájöttünk: a szélvédő aljánál egyszerűen elengedte a ragasztás azokat a gumikat, amelyek a lombrácsot hivatottak a helyén tartani. A gumik sehol, hol lehet ilyet szerezni? Sehol, kell egy gyári új szélvédő. Na most és akkor itt következett a fórumozás. Kiderült, hogy a 307-es is ugyanilyen sz*r volt már, főként Oroszországban szenvedtek vele, illetve ahol kifejezetten hideg volt. Egyszerűen a fagy leszedte a gumit az üvegről, majd valahogy elszórta a tulaj és cseszhette, a víz meg folyik befelé, jobb esetben a tűzfal előtt szétrohasztva a hangszigetelő szövetet, rosszabb esetben befelé az utastérbe. Nonszensz, persze francia barátaink minek javították volna az újabb modellel? Vegyél még egy gyári szélvédőt paraszt! Bónusz: szomszédnak van egy szalonból nulla km-rel vásárolt Citroen C4-e, ugyanolyan kalap ratyi az egész szélvédő, ő még tele próbálta nyomni valami ragasztóval. Rázkódás barátom, nem segít az se.
Kétszer rohadt le a francia mérnöki csoda önhibáján kívül. Egyszer az ősök átrobogtak éjszaka egy elütött kutyán. Szerencsére csak a vízpumpa tört szét, csere.
Egyszer meg az akksi adta meg magát a nyári melegben. Bikával saját lábán elment a cseréig.
És akkor végre érjünk oda a pozitívumokhoz is: kényelmes autó, szerintem soha ilyen kényelmes autóm nem lesz már. Ezért volt nehéz megválni tőle, illetve azért mert csak édesanyámé volt, érzelmileg is kötődtem hozzá. A vetélytársai között messzemenően ennek van a legnagyobb beltere: Golf5 és társaiban mind kevesebb a hely hátul. 185 cm-rel simán be tudtam ülni magam mögé, szerintem ez nagyon jónak számít. Hátul 3 gyereket is vittünk gyereküléssel, tokkal vonóval, szerintem méretben családi autónak is elmegy.
Kifejezetten esztétikus, belül kívül. A hatalmas fényszórók nem csak szépek, de eszméletlenül jól világítanak, nem volt olyan időjárási körülmény, amelyben ne láttam volna be az utat. A váltóját én szerettem, véleményem szerint a 206-hoz képest nagy előre lépés, már majdnem szinte a német autókat idézi.
A végére már elkezdett olajossá válni a hűtővíz. Testvérem nagyon ki volt akadva, hogy őt idézzem "ez a kocsi egyszer lett igazán meghajtva, amikor 3 emberrel + cuccok felment Kopaonikra". Hogy mindenki értse: Kopaonik Szerbiában van, síparadicsom, legmagasabb cúcsa 2017 méter. Tehát mintha 2x felment volna a Kékesre. Szerintem egy 130.000-t futott autónak ezt minimum tudnia kellene, olajfogyasztás, meg minden bisz-basz nélkül.
Eldöntöttem, hogy eladom, de addigra annyira készen voltam tőle, hogy csak Honda Jazz-t akartam venni, mert nem akarok többet olyan autót, aminek egy rosszul tervezett ócska motorja van. Ha innen indulunk, akkor ez a kocsi a Becsületesnepper titkos támogatója, amolyan "Honda Jazz vevő kényszerítő-nevelő"
Sokat elmond az egészről, hogy miután eladtam (számlákkal, minden javítással és nyűggel) még hónapokig attól rettegtem minden nap, hogy mikor hív az új tulaj, hogy kikönyökölt a hajtókat, vagy leszállt a szelepfedél.
Ha ilyen autót akarsz, vegyed nyugodtan, csak ne benzineset. Akkor csak a szélvédő tömítéssel, ajtó határolókkal fogsz szívni. Egyik kollégám vett egyet pár hete, felsikoltottam ijedtemben amikor megláttam a cég udvarán, szerencsére dízelt vett.
Hibalista
- Motor: vezérlés, szolenoid szelep, vízpumpa - egyéb: szélvédő/tűzfal tömítés (szélvédő-cserével javítható, ez vicc), első stabilizátor bekötő, ajtó határoló
Ide hordtam szervizbe
C-mobil Szeged
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Egy ismerős ismerőse, noname műhely, viszont nagyobb javításokat sajnos nem vállaltak
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (1) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 65000 |
Megbízhatóság | (2) | Vezetett km | 65000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 206 | Következő autója? | Jazz GE |
Ennyire szerette | (1) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (2.1/10) |
