Kettős ügynök avagy a magát kezdetben megbízhatatlannak álcázó megbízható francia hintó
Szöveges ítélet
Pro:
Amit szeretek benne
- mindig élmény beülni akár nyitva, akár csukva azóta is, garantáltan nem unalmas
- semmi nem tud ilyen tökéletesen kettős személyiségű lenni (ez gondolom nem igaz a hdi, 1,6l és 2.0l 136LE-s benzinesre)
- ha akarom csendes, gázpedál és láb kérdése, csak diszkrét kipufogó morgás tudatja, hogy ez egy tisztességes szívómotor, nem egy downsizing-on átesett turbós porszívó motor
- ha odalépek kb. 4000 felett jobban nyitnak a szelepek és üvölt a motor, akkor meg valami vadállatként viselkedik. Ez az EW10J4S motorkódú blokk volt a 307wrc-ben használt turbós változat alapja ismert lehet még a 206RC-ből. Szerintem a Pözsó valaha gyártott egyik legjobb benzinmotorja. Gablininél nyomták a szöveget a bmw-vel való összebútorozás után, hogy a Pözsó egyszerűen nem tud jó benzinmotort gyártani, majd a bmw tuti lesz. Ezt az idő csúnyán megcáfolta, de tudott gyártani, többek között ez a motor volt az. BMW-vel közösen fejlesztett, miniből is ismert 1,6-os közvetlen befecskendezéses motorok kokszosodásra hajlamosak, láncos vezérlés meg minden gyártónál egy rémálom. Szerintem ez tudatos, régi ladákban sikerült megugrani a láncos vezérlést, azóta nem akarják sehol, lehet súlyos pénzeket kérni a cserénél. BMW motoros utódjával voltam tesztvezetésen. Nem tetszett. Hiányzott a nyers motorhang és a forma sem jött be.
- teljes értékű jármű télen-nyáron
- apróság, de az ablakmosó oldalanként egyetlen szeleppel képes a hatalmas szélvédőt a mosófolyadékkal telibe porlasztani, nem a hátsó szélvédőt és nem a mögöttem közlekedőt teríti be, ezt sok gyártónak azóta sem sikerült megugrani
- nincsenek elektronikai hibák (valahol olvastam, hogy a kezdeti 307 modellek multiplex elektronikáját a Bosch szállította, a minőségi problémák miatt váltottak Magnetti-Marellire, a német "precizitás" ugye:)) Dettó, mint a dieselbotrány..
- megbízható jármű télen-nyáron egy rugásra indul még akkor is, ha az akku már kuka, de még képes egy főtengely fordulatnyi áramot leadni
- viszonylag alacsony fenntartási költségek és alkatrész árak
- futómű keményebb, mint egy mai babakocsi, de mégsem az a vesekőelhajtó fajta, viszonylag kényelmes és csendes, de macskakőre nem megyek, ha nem muszáj, mert sajnálom, cserében az alacsony felépítés miatt kanyarokban gyors, tapad és semleges viselkedésű, jó kompromisszum
- tükröket csak akkor nyitja, ha oka van rá, azaz ráadod a gyújtást nem össze-vissza, mint a félhülye (skoda, vw) már akkor, amikor nyitod a központi zárat
- fagyos útra figyelmeztetés nem vinnyog, mint máshol, csak egy üzenet és villog a külső hőmérséklet induláskor nem egy menet közben random ijesztő éles vinnyogás, ami után lábon hordasz ki egy kisebb infarktust
- más kabriókkal ellentétben ronda műanyag antenna itt nincs, azt beépítették a hátsó spoilerbe
- sok autóban, újakban is ültünk már, de a párom szerint ennek van a legkényelmesebb, a gerincet legjobban tartó ülése. Kanyarban sem esel ki belőle.
- ha temérdek pénzem lenne turbosítanám és alátolnék egy intelligens öszekerékhajtást, mint amolyan utcai wrc. De akkor valószínűleg megborulna a kedvező fenntartás, hétköznapi használatra való alkalmasság, biztonság, kényelem, kényes egyensúlya. Sokkal több abroncsot, fékbetétet és kuplungot meg karosszériaelemet fogyasztana, mint anno Grönholm kocsija.
Kontra:
- kabrió beltér poros kis hazánkban könnyen porosodik, ez van, valamit valamiért, cserében a fekete bőr könnyen tisztítható (lyukacsos vajbőrt kerüld, mert már egy 2 hónapos tesztautón is leharcoltan nézett ki)
- télen valóban hideg tud lenni, nyáron napon meg forró az alu váltógomb, de akkor sem cserélném másra, fémből van jól kézre áll legalább tudod, hogy élsz, ha érzed a hideget, meleget
- váltó lazán, hosszú úton jár. Ennek ellenére szerintem inkább partner a gyors váltásban, mint a népkocsi AG agyondícsért "precíz német" 6 sebességese. Ezt sosem váltottam félre, amazt meg igen, meg minden hátramenetnél reccsen, ha nem várod ki azt a 2 évet, amíg leáll a fogaskerekek forgása. Itt ez nem jellemző és lehet gyorsan váltani pontosan, csak vedd lazára a figurát.
- kuplung, kormány kemény egy mai átlagautóhoz képest, de ide kell ez. Cserében mindig tudod mi történik. Dugóban araszolás közben pl. erősítheted a vádlidat. Ebből következik, hogy habár alkalmas rá, de nem annyira a városban okozza a legnagyobb örömet
- a gyári előírásnál jobb 5w50 olajat szoktam bele tölteni. Ugyan drágább és kevés gyártó kínál ilyet, de meghálája, úgyis pörgetni fogom
- ha véletlenül a duna autóhoz tévednél, akkor a kia modellekkel közös munkafelvételen a kia porszívóhanghoz szokott ember beléd akarja beszélni a lyukas kipufogó problémát. Persze a szerelő csak röhög, hogy Istenem még nem látott ilyet, ez egy hangolt kipufogó rendszer
- a hangja függőséget okoz állandóan rá akar venni, hogy pörgesd a 7200-as leszabályozásig és a mai autókkal ellentétben ehhez nem kell hangszóró vagy sportkipufogó még csukott állapotban sem
Hibalista
- Garanciális idő alatt voltak apró bosszantó dolgok, de ezek legfőbb oka a modell újdonsága miatti kevés tapasztalat volt a szervizekben. Konkrétan az autómon tanulták meg a know-how-t.
-
- Garanciális időn belül:
-
- Első hosszabb úton anti pollution fault aztán újraindítás után eltűnt. Egyébként üzemszerűen működött az autó, így ráért a következő szerviz megközelítésig. Franci mérnökök azt az instrukciót adták a szerviztechnikusnak, hogy a motortérben lévő negyvenakárhány tűs csatlakozóból tisztítsák ki a gyárban ostoba módon rákent felesleges szilikonzsírt, mert kontakthibát okoz. Probléma megoldva pipa.
- Gyári levehető vonóhorgot is kértem rá, ezt a márkakereskedés Pezsó Centrál szerelte be átadás előtt. A csomagtéri borítást nem sikerült passzentosan visszahelyezni mondom, hogy első alkalommal láttak ilyet, ez meg nem egy egyszerű, rutint nem igénylő meló. Ezt a műanyag borítást le is tépte a tető első nyitáskor. Úgy emlékszem annyira nem paráztam, mert vmiért sejtettem, hogy a márkaszerviz hozzányúlása miatt volt. Legközelebb már jobban megy gondoltam.
- Folytószelep csere. Szoftverhiba miatt letörte a végállását a szelep ezt visszahívásban javították. Szerencsésebbeknek mielőtt ez megtörtént. Nálam első fecske módjára ez előjött.
- Féltengelyt megvezető csapágyház csere visszahívás. Egy filléres műanyag védőkupak beengedte a koszt a csapágyba, így idővel okosabb enged alapon a féltengellyel együtt elforgott a csapágyházban. Ez 2000-3000 1/min fordulat között okozott zaj formájában jelentkezett. Új csapágyház immár fém védőkupakkal. Probléma megoldva pipa. Csak mire erre rájöttek a francik eltelt kb. 1 év és addig Nyugat-Európában sok autón váltót cseréltek tök feleslegesen. Nálam is, de legalább kapott új váltót meg olajat Pezsó Hungária pénzén.
- Egyik kötelező szerviznél a hátsó gátlókon átmenő csavart kicserélték 1mm-el vastagabbra. Állítólag egyeseknél zajongott a gyári eredeti csavar. Nálam nem.
- Tető rögzítő karmokat mozgató bowden picit nyikorgott (egy fújás wd40 megoldotta). De mire erre rájöttek Gablininél addig cseréltek feleslegesen egy tetőkarpitot + a bowden által mozgatott kis szerkezetet. Mondom, hogy ekkor tanulták a típust. Számomra ennek előnye az volt, hogy láttam szétszedve azt a részt, így már tudom hogyan működik.
- 1 db gyári hibás (spanyol) zajossá vált hátsó kerékcsapágy, biztos bikaviadal utáni hétfőn készült a csapágy
-
-
- Garancia után:
-
- Tanács, hiába engedi a gyártó és a computer, hogy 10km/h-ig menet közben nyitható a tető ne tedd vele. Megmondom miért. A tető sosem okozott problémát, teszi a dolgát, soha nem ázott be, mint más gyártóknál. Működik és kész. Viszont a menet közben nyitás nyírja a bowdeneket. Mivel mindig figyeltem az autó állapotára így láttam, hogy a két hátramenő bowden háza kijött a rögzítéséből egyértelműen a menet közben nyitás a "kiváló magyar sima utakon" átgurulva mellékhatásaként. Preventív módon cserélve, így nem okozott problémát. Ha a francia riviéran élsz, akkor megteheted, de itthon a "csirkebeton" alapú útjainkon inkább ne tedd.
- Azóta csak olaj, olajszűrő, pollenszűrő, fékbetét, abroncsok, gyertyák, vezérműszíj csereperiódus, akku tehát kopó, fogyó alkatrészek kellettek. Meg itt ott a kedves autóstársak miatt némi apróbb fényezés. Összesen 2db kormányösszekötő gömbfej csere szintén teljesen ok ennyi év után. Meg 2db H7-es izzót kért.
- Műszakin 15 évig mindig simán átment, bár csak 1 évig használtam mindennapi autónak, utána 14 évig második autó/hétvégi autó volt, de garázs híján mindig utcán állt télen-nyáron. A legutolsó műszakin is csak hátsó fékbetét (még az eredeti gyári volt) illetve tárcsa hozzá lett szabályozva + 1db kormányösszekötő gömbfej csere.
- 15+ év után a tető még ugyanolyan jól teszi a dolgát. A zörgőssé válást ennyi év után egy szintén kopó fogyó kis gumibak okozza. A konkrét két kis gumibak a csomagtartó végében az összehajtott tetőt tartja meg. Ha ez leharcolódik a tető fényezését oldalt elkezdi koptatni a csomagtér kárpit = a kis gumibak elhasználódott cseréld ki! Ezeket idővel a kiváló magyar utak miatt egy évtized alatt a tető "fircogása" elhasználja. Nem tudom mennyi ennek a kis guminak az ára én régi csepel bicikli első gumi fékbetétet (amit a nagy fékkarral az abroncs futófelületéhez szorítottál) 280Ft/db csavaroztam a helyére. Nagyobb a felület tovább bírja a tető fircogását és tömegét.
Ide hordtam szervizbe
Peugeot Centrál
Itt vettem. Korrektek voltak az első garanciális gyerekbetegségeket álltalában itt intézték legjobb tudásuk szerint. Igyekeztek a márka renaméját fenntartani akkor is, amikor az elején kissé elvesztettem a bizalmamat. Pl. javítás alatt ingyen csereautót kaptam. Az akkori ügyvezető hölgy máig az egyetlen korrekt női vezető, akivel életemben találkoztam. Azóta sok idő eltellt, friss infóm nincs róluk.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Peugeot Gablini
Akkor hozzájuk közelebb éltem, ezért itt is jártam garanciális idő alatt. Egy munkafelvevő kollégát, akit régebbről ismertem kedveltem náluk, ezért jártam ide. Ők is többnyire a legjobb tudásuk szerint oldották meg a problémákat néha kissé kanyargós úton, de a modell új volt tapasztalat meg még Európában is kevés, itthon még kevesebb.
Volt még Peugeot Frédi Béni Üllő garancián kívül. Akkor a gablinis munkafelvevő már itt dolgozott, azóta már váltott. Precizek voltak és árban kedvezőbbek akkor még.
Duna Autó
Vezérműszíj csere. Minden rendben volt, de szerintem drágák. Munkafelvevő kissé túlmozgásos "azért nézzük meg lehet, hogy lyukas a kipufogó"
Ma már egy kis közeli magánszervizbe viszem, ez is rendben van. A szerviz bizalmi kérdés. Volt olyan független kis sufni, ahol elvégeztettem egy kötelező olaj-, szűrőcseréket, meg egy gömbfejet cseréltek. Olcsó volt, cserében a motorburkolat egy-két díszcsavarja eltűnt. Nem ők voltak, mondta a kis rókaképű szerelő, na persze:)
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 16 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 56000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |
