A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Peugeot » 306 (1993-2000)

306 1.9 TD 

Az ítélet értékelése
4,8(4 db)

Kamrás francia TD gombokért

Szöveges ítélet

A történet életem első autójáról, Dezsőről szól, akinek neve dízel mivoltából fakad. 2012 nyarán szükségét éreztem, hogy végre beszerezzek egy négykerekűt a motor mellé, mert kezdett terhessé válni, hogy mindig kölcsön kellett kérni, ha szükség volt rá. Eddig nem éreztem rá késztetést, a motor elvitt oda, ahova kellett, meg egy sportmotor mellett egy autót is fenntartani, nem egy gazdaságos projekt. A kétkerekű már csak hobbiként funkcionál évi pár ezer km-es futással, úgyhogy belefért a kocsi. Pár évig furikáztam kisebb teherautókkal, köztük egy adagolós, kamrás Iveco Turbo Daily-vel, itt fertőződtem meg a dízelekkel, majd a végső lökést egy barátom szívódízel egynyolcas Fiestája adta meg. Miután kipróbáltam, tudtam hogy dízel autóm lesz. Tetszett a tompasága, a mélyről jövő nyomatéka, imádtam a szagát, meg a ketyegését. Persze a fogyasztás sem elhanyagolható tényező.
Elindult hát a vadászat, elsősorban szívó dízeleket kerestem, mert számomra minél egyszerűbb a jármű, annál üzembiztosabb. Mivel pénz is korlátozott mennyiségben állt rendelkezésemre, ezért csak a korosabb jószágok jöhettek számításba, amúgy sem vagyok híve ezeknek a közös nyomócsöves meg pumpendüsés dízeleknek. Nálam az autózás a gazdaságosságról szól, szeretek vele minél olcsóbban eljutni A-ból B-be. Versenyezni nekem ott a motor. Gondoltam turbo nélkül eggyel kevesebb hibalehetőség. Skoda Feliciákat nézegettem, VW csoportos 1.9D motorral, kevés lóerő, még kevesebb fogyasztás. Nem igazán találtam elfogadható állapotút jó áron, így bővítettem a kört. Tetszettek a Golf II-III-asok, viszont II-ből nem találni már ép állapotút, a III-asok meg irreálisan drágák, ahhoz képest, hogy egyik másikon több a rozsda, mint a lemez, a felszereltségük meg a béka segge alatt. Cserébe km van bennük bőven, de nyilván nem km alapján választunk autót, hanem állapot alapján. Ekkor a franciák felé kezdtem fókuszálni, képbe kerültek a PSA csoportos járgányok. Nincsenek előítéleteim a francia autókról, a családban több is van, nincs velük gond. Mielőtt megnézek egy típust, szeretem magam kiművelni belőle, milyen típushibái vannak, mik a tapasztalatok vele kapcsolatban, nem szeretem a zsákbamacskát. Mivel a Citroenek és Peugeotok műszaki alapja közös és nagyon sok pozitívumot lehet hallani a PSA csoportos dízelekről, így tekintetem a ZX-ekre és 306-osokra szegeződött. Két konkrét példányt néztem ki, az első egy szívóD ZX, a második egy TD 306. Árfekvésük hasonló volt, mindkettő osztrák papíros volt. A Citroen több sebből vérzett, így odébb álltunk. Győrben leltem rá Dezsőre, ami talán szerelem volt első látásra.
Korrekt karosszéria, gyönyörű hangú, erős, nem füstölő turbós motor, jó fékek, masszív, nem imbolygó futómű. Ezek voltak az első benyomások, nem sokat haboztam, lecsaptam rá. P-s rendszámmal eljutott Dezső Székesfehérvárra, ahol alaposabban szemügyre vettük. Bécsi volt a járgány, két tulaja volt előttem, egy osztrák hölgy vette újonnan, 2006-ig 115ekm-ig vezetett szervízkönyve volt, az összes olajcsere, alkatrészcsere pecsételve volt. Tőle egy mérnök vette át, aki 2012 februárjában vonatta ki a forgalomból, amikor is 175ekm-el hozzám került. Hogy ez reális e vagy sem, nem tudom. Mindenesetre az állapota alapján még hihető is a kilométer. A számlálón is szépen egy sorban futnak a számok.
Sem a karosszérián, sem az alján egy deka rozsda sincs a mai napig, látszik, hogy itt ott javítgatva volt, de valahogy kint jobban adnak a minőségi fényezésre. Valószínű koccantak is vele, látszik hogy cserélték a géptetőt, a bélése nem TD-é, ugyanis ezeknek az intercoolere a szelepfedél fölött fekszik és maga a bélés, ami rátereli a levegőt. Azóta ezt cseréltem gyári dízelesre. Felemeltük, az alján a gyári alvázvédő volt, csak egy helyen volt sérülve, ezt kijavítottam némi bitumenes sprével. Kerekek lekerültek, elöl vadonatúj tárcsák voltak, vadonatúj betétekkel. Hátul a dobot szabályozni kellett, a pofák el voltak fogyva, kézifékkábelen kellett állítani. Az első futóműben mindössze egy balos kormányösszekötőt kellett cserélni, a többi része kifogástalan. Talán egy toronycsapágy csere elférne, mert nehéznek érzem a kormányzást, pedig a szervószivattyúnak meg a munkahengernek sincs baja. Ennyi volt a szervízelés az első magyar műszaki előtt, amin gond nélkül átment, meg is dícsérték.

Motor,erőátvitel:
Kapott friss olajat, szűrőket, vezérmű és hosszbordásszíjat, feszítőket. Azóta lefutott 15ekm-t minden gond nélkül. Szerencsére a motort egy Bosch VE adagoló eteti, a típust szerelték még Lukassal, amiről nem sok jót hallottam, aki teheti, cseréli le a német verzióra. Ez már elektromosan szabályzott előtöltéssel rendelkezik, tehát már ’95-ben rendelkezett a gép „ECU”-val. A Bosch rendesen beállítható, a fogyasztása nagyon jó vele a gépnek és kellemesen viszi a bódét. Az enyém időnként köp egy kis gázolajat a tetején levő túlfolyón, de emiatt még nem éreztem késztetést, hogy adagolóshoz vigyem, mert azon kívül semmi baja. Én a gázolajhoz szoktam adagolni egy kevés szintetikus 2T olajat, 60l-hez 1dl-t, hogy védjem a mechanikáját. Ezzel kapcsolatban megoszlanak a vélemények, nekem nyugodt a lelkiismeretem, ha megkapja. A dinamikus haladásról egy KKK feltöltő gondoskosik, ami maximum 0.8 bar töltőnyomással dolgozik, a levegő hűtéséről egy intercooler gondoskodik a szelepfedél fölött. A típust szerelték még Garett-el is. Szerencsémre a turbót nem nyirta ki előző gazdája, igyekszem én is vigyázni rá. Indulás előtt pár perc ketyegés hőmérséklettől függetlenül, és leállítás előtt is, főleg ha magasabb fordulaton üzemelt előtte a motor. Olajat 7500km-enként kap a motor, szűrővel együtt, ezzel is igyekszem hozzájárulni a turbó hosszabb életéhez. Forgatni nem szoktam sem melegen, sem hidegen, a dízel nem szereti, meg nem is erre való.

Futómű,fékek.
A futó nevezhető szokásos felépítésűnek, elöl McPherson, hátul hosszlengőkaros, torziós rugózással. Talán mégsem annyira szokásos a torzió, kivéve, ha franciáról beszélünk. Érdemes rá odafigyelni, elméletileg szét lehet szedni, zsírozni, szimmeringet cserélni, illetve tűgörgőt a lengőkar tengelyénél. Ha hagyjuk leamortizálódni, már csak a komplett hídcserével tudjuk orvosolni a problémát, ami a következő: elkezd nyekeregni a segge, elkezd terpeszteni a futómű, egyre megy lejjebb a segge, majd a végén képes beállni a lengőkar berugózott állapotában. Szerencsémre ez a része is hibátlan volt Dezsőnek. Elöl egy kormányösszekötő volt cserés műszakira. Jövő nyáron lesz a következő szemléje, addigra tervezek első-hátsó gátló cserét, toronycsapágy és- szilent cserét, meg esetleg lengőkarszilent cserét. Az első fékeim rendben voltak vételkor, új tárcsával és betétekkel kaptam meg az autót, amin meg is lepődtem, a szervízkönyvből pedig kiderült, hogy munkahengereket is cseréltek. Látszik is, szétszedve nagyon szépek a porvédők, az úszócsapok és nagyon szépen jár a dugattyú is benne. Hátsó dobfék le volt amortizálódva, így a dobok fel lettek szabályozva, és kapott új pofákat. Kapott 15-ös Speedline tyúkitató felniket a jármű, a gyári 14-es lemez helyett, az lett a téli cipője.

Elektromos rendszer:
Szokták mondani, a franciáknak nem erőssége az elektronika. Túl sok problémám nem volt vele eddig, ami meghibásodott, az a fűtőmotor, de azt egy üveg pálinkáért cserébe kaptam egy pözsós barátomtól. A tompított izzók hajlamosak sűrűn, felváltva kiégni. A bal hátsó lámpatest csatlakozójánál megolvadt a műanyag, azóta ha több fogyasztó működik egyszerre abban a lámpában, elhalványulnak az izzók. Majd egyszer kicserélem… A műszerfalban és a középkonzolban cseréltem az összes izzót, jó játék kivarázsolni őket, de megéri, mert valószínű még gyáriak voltak benne, pár el volt durranva, a többi füstös volt, alig világított. A műszerfal szabályozható fényerővel rendelkezik, működik. Cseréltem még a két villanyablak kapcsolójában is izzókat, na az is buzi egy játék, meg az izzó formája is. A csomagtérvillany nem működött, de a golyós kapcsoló szétszedésével, megpucolásával megoldódott ez a probléma is. A fényszóróállítás is elektromos, működik. Ami még tönkre szokott menni, az a blokk hátulján egy főtengelyszenzor, ami befolyásolja az előtöltést. Ha ez meghal, folyamatosan előtölt a motor, fogyaszt és a fordulatszámmérő megáll, ő is innen kapja a jelet. Nálam ez még működik.

Karosszéria:
Szép állapotban van, itt-ott javítgatták, de relatív igényesen megcsinálták. A sárvédőívek belső felén pattog le a dukkó, de alatta ott a gyári galvánréteg. Ez ideiglenesen le lett javítva télire, majd egyszer ki fogom javítani véglegesre. Szerencsére a sedan rendelkezik hátul is műanyag dobbetéttel, nem is rohad a hátsó kerékív, csapott hátúaknál ez egy kényes pont. Az alja nagyon rendben van, jó vastag alvázvédő van rajta, gondolom gyári még, egy két apró helyen sérült, ahol kikezdte a rozsda, ezeket lekorongoztam, lekentem rozsdaátalakítóval és megfújtam alvázvédővel. Nemrég aláfeküdtem és örömmel láttam, hogy jól viselte a telet az alváz is. Egyedül a szélvédők körül van némi korrózió, hamarosan az is ki lesz javítva.

Beltér:
Igényes és kényelmes. Mondhatni prémium felszereltségű az autó, már ha lehet beszélni ilyenről egy 95-ös középkategóriás autónál, egyedül a klíma hiányzik nekem nagyon, de talán hamarosan egy donor vásárlásával ez is pótolva lesz. Plüsskárpitja van, teljesen szakadásmentes, igencsak növeli a komfortérzetet, hátul lehajtható könyöklő, fejtámla! /akkoriban ez igencsak extra volt a 306-nál/ hátul 3db automata öv. Az vezetőülés magasságban állítható, kissé ki is van kopva a mechanikája, a kormány is magasságban állítható. Sem a kormány, sem a váltógomb nincs szétkopva. Az ülések nagyon komfortosak, hátul is elég jól el lehet férni, bár 5 embernek már szűkös. Ültem már sok új autóban, de mindegyik ülése kőkemény fapadnak hatott Dezsőéhez képest. Gyári Blaupunkt rádióval vettem, amiről kiderült a katalógus alapján, hogy az akkori legerősebb gyári rádió volt, azt hiszem 4x20W a teljesítménye. Sajnos a kódja nem volt meg, de működött a rádió egész addig míg le nem vettük az akkusarut. Egy külföldi netes fórumban tudtak nekem generálni egy új kódot, amivel azóta is működik a ketyere, ezer hála érte. Hekkeltem rá egy aux bemenetet, a kazettás részét pedig kiszereltük, arra nem igen van szükség, így már telefonról, MP3 lejátszóról is lehet muzsikálni. 4 gyári hangszórója van, amik szépen szólnak a mai napig, nem is vágyom többre, sem erősítőre, sem csiribiri fejegységre.

Vezetésről, fogyasztásról:
Imádom a dízel karakterét, ugyan csak 90lóerő, de közel 200Nm a nyomaték, ami 2250rpm-nél már rendelkezésre áll. Nem igényli, hogy pörgessék, simán elporoszkálok vele 2000-es fordulatig. A turbó 1500 körül kezd mocorogni, 2000-ig semmit nem érezni, hogy tölt, ott elkezd felépülni a nyomás, és 2800-nál már rendesen fújtat. 3000-nél tovább szinte sosem pörgettem, mert nincs értelme. Elméletileg 4000-en adja le a 90 lovat, de én nem versenyezni vettem, bár megjegyzem meg lehet vele tréfálni az 1.6i-s faszagyerekeket, meg újabb dízeleket is, aztán jót kacagok, amikor a tükörben csak két fénycsóvát látok a koromfelhőben. Ez ritka eset, hogy ilyet tegyek vele, meg az is hogy így kokszoljon a gép. Normál terhelésnél abszolút nem füstöl, csak amennyire egy dízelnek kell. Eszem ágában sincs tekergetni az adagolót, hogy +10lovat nyerjek meg mínusz 100ekm-t a motor életéből. 1500-as fordulat alatt sem nagyon használom, ugyan simán elviszi még 5-ben is alapjáraton a bódét, de állítólag a turbónak nem árt, ha megvan ez a fordulat az olajnyomás miatt.
Futóműve és féke megbírkózik 1.2t-ás tömegével, nem kell semmi extrára számítani, kerülni kell a kátyúkat, szar utakat és akkor nem fogod kinyírni a torziós hidat sem, meg talán nem kell évente első futóművet felújítani. Mivel orrnehéz a dízelmotor miatt, hajlamos agresszív kanyarodás esetén túlkormányzottá válni és kiszórni a seggét kanyarban, de főleg ezt télen tapasztaltam csúszós, havas úton. Egy jó téligumival nagyon kellemesen lehet vele túrni a havat, van súlya, stabil, a dízel miatt pedig alacsonyan lehet tartani a fordulatot, nem pörög el sűrűn a kerék, viszont húz is. Elindulni ilyenkor szigorúan 2-ben lehet csak, egyben gáz nélkül is csak egy helyben fogsz esztergálni. Gázadás száraz úton sem szükséges, simán kuplunggal indulok, de kipróbáltam, még 3-ban is elindul gázadás nélkül, finom csúsztatással, de 2-ben gond nélkül. Nyilván ezt nem erőltetem, de képes rá. 5-ben pedig simán elcibálja alapjáraton is a 200Nm a bódét.
Fogyasztását folyamatosan mérem, nem azért mert fillérbaszó vagyok, de szeretem tudni mennyi az annyi, meg ebből azért lehet dolgokra következtetni. Mindig kupakig rakom a tartályt, ami állítólag 60l-es, meg a csőbe még felkúszik vagy 5l. Nem első, meg második kattanásig, mert azzal minden lesz a mérés, csak pontos nem. Olvastam legendákat, hogy télen Pesten városban dugóban 5l volt a fogyasztása a dízel 306TD-nek. Ezt nem tudom megerősíteni, pedig elég óvatosan vezetek, szeretem kímélni a technikát és ha látok egy piros lámpát 50m-re, nem fogok lámpáig tökgázzal haladni. Gyorsulni sem szoktam, nincs értelme, 50-60-al elporoszkálok. Lakotton kívül 90-100-al haladok kényelmesen, nincs értelme +10-20km/h-ért az életemmel játszani, hogy 3 perccel előbb érjek az úticélomhoz. Autópályán is 110km/h-val haladok, nem sűrűn előzgetek, nem sietek sehova. Még mielőtt valakinek kinyílna a bicska a zsebében, nem szoktam 180-al a belsőben haladó járművek elé hátranézés nélkül bekúszni. Mivel motorozok, tudom milyen ez, és hány balfasz közlekedik így a pályákon. Én meghúzom magam a szélső sávban. Ezek függvényében így alakulnak a fogyasztásadatok:

Város télen: 6,8-7,8
Város nyáron: 6,2-6,4
Város+lakotton kívül télen nyáron: 5,2-5,4
Autópálya 100-110km/h: 4.9

Csak lakotton kívül sosem mértem, de gyanítom 4.5-el elmenne. Ja és a külföldi jóminőségű gázolajról annyit, hogy megjártam vele Frankfurtot, kifele teli csomaggal, hazai gázolajjal 4.9 volt a fogyasztás, hazafele német gázolajjal, üresen 5.2. Tempó ugyanaz volt.

Összességében azt tudom mondani, hogy nagyon meg vagyok vele elégedve, sehol nem hagyott ott, teljesen üzembiztos, persze ahhoz kell, hogy az ember foglalkozzon vele. Tudom ajánlani azoknak, akik olcsó fenntartású autót keresnek. Ugyan a dízel miatt az alkatrészárak kicsit magasabbak, de nem sűrűn kér szervízt.


Hibalista

- Fűtőmotor - Bal kormányösszekötő - Izzók

Ide hordtam szervizbe

Szeglet és Mayer - Székesfehérvár Dízel szakik, tudom őket ajánlani

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 1995
Kényelem (8) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 175000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 16000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? Következő autója? W124 250D
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.9/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Peugeot 306 1993 (1993 - 2001)

További ítéletek (167 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)