Főtt krumpli
Szöveges ítélet
Céges autó, magamnak eszembe se jutott volna ilyet venni. Eddig szinte kizárólag alsóközepes kombikat használtunk, így első ízben ültem be tartós használatra egy SUV-be.
Hogy milyen? Röviden: borzalmas. Ennek az autótípusnak egyszerűen nincs értelme. Annyit tudok elképzelni, hogy ha valaki egészségügyi okokból igényli a magasabb ülést, és semmiféle racionális vezetéstechnikai, logisztikai vagy gazdasági szempont nem érdekli, akkor ez megfelelő lehet - minden más esetben viszont rosszabbul jár, mintha egy kombival közlekedne.
Hol is kezdjem...?
Minden baj gyökere a szerencsétlen karosszéria-koncepció, ami sznob veretésen kívül semmire nem alkalmas igazán. Az autó hajtáslánca erős hasonlóságot mutat a dízel Ford Focus-szal, amit volt szerencsém tartósabban is használni. Ez a motor a kombiban egészen elfogadható, itt viszont a nagyobb önsúly és a fölöslegesen magasra húzott kaszni megnövekedett légellenállása miatt leginkább csak szenved. Autópályán szabályos sebességnél nem nagyon lehet 8 liter alatt fogyasztani vele úgy, hogy 8-ik fokozatban a fordulatszám 2000 körül mozog. Egy dízellel... A Focus 5.5-6 körül evett átlagosan. Az eredmény a folyamatos túlfogyasztás és megnövekedett használati költség, bármiféle előny nélkül.
A futóműnél is kénytelenek voltak kompromisszumot kötni: a csillapítás meglehetősen kemény, a kaszni mégis billegős és nem ad biztos úttartás-érzést - más szóval a káposzta is megrohadt és a kecske is éhen halt.
A karosszéria - nyilván szándékosan, a piac igényeire reagálva - kívülről baromi nagynak tűnik, hogy a júzer büszkén feszíthessen a személyi tankjában. Csakhogy a valóságban szinte minden dimenziójában szűkös, kényelmetlen, így folyamatos tetriszezésre kényszeríti az embert. Hogy ebben miképp fér el egy négytagú család nyaralásának cucca, az számomra rejtély; még szerencse, hogy rendszerint csak ketten használjuk. Problémát így is tud azért generálni; a csomagtartó szerencsétlen alakja miatt pl. hosszabb tárgy sem hosszában, sem keresztben nem fér el; marad az utastér, vagy az ülések előrehajtása. Olyan tárgyak szállításával gyűlt meg a macera ebben az autóban, amiket korábban egy gondolat nélkül dobtunk a kombi csomagtartójába. Az ülések kényelmetlenek, kakasülő-szerűek, és meg kell gondolni, mennyire toljuk hátra őket, ha mögöttünk akár egy középtermetű ember is ül, mert hamar megkapjuk a panaszos tiltakozást az illetőtől.
Mindezek nézetem szerint még nem a Peugeot elbaltázásai; egy 308-asban máris sokkal jobb lenne a helyzet. Egyszerűen a SUV koncepciója kényszeríti a gyártókat zsákutcába. Vannak azonban dolgok, amiket kifejezetten a franciákra jellemző, idült és kényszeres különbözni vágyás tesz tönkre. Ilyen pl. a fénykürt/reflektor kapcsolója, ami minden normális autóban úgy működik, hogy fénykürtölésnél magad felé húzod a kart, reflektor kapcsolásnál viszont a műszerfal felé tolod, és az ott rögzül is. Itt nem: csak magad felé húzhatod a kart, és ha túlhúztad egy határon, rögzül, ha nem, akkor nem. Az eredmény kitalálható: 10-ből hatszor fölkapcsolt reflektorral mégy tovább fénykürtölésnél. Kis dolog, de néhány eset után az ember fölteszi a kérést: ugyan ki és miért gondolta, hogy ez így jó?
Az is kevéssé érthető, hogy álló helyzetben miért kell folyamatosan nyomni a féket? Ez értelmes automatáknál már régen meg van oldva, rögzítőfék formájában, amivel itt nem tartották érdemesnek bíbelődni. Ha leveszed a lábad a fékről, az autó elindul. 20 éve ez még biztos elfogadható volt, nekem így 2024-ben nem az.
Egy másik anakronizmus: képesek voltak egy elvileg családi autót kiadni egy, azaz egy darab USB bemenettel. 2022-ben. Hogy az utastársad hol tölti a telefonját - a hátul ülőkről nem is beszélve -, vagy hogy ha egy pendrive-ot csatlakoztatsz, akkor hogy használod az Android Auto-t vagy az Apple car-t - ilyesmivel a tervezők nem fájdították a fejüket.
A fedélzeti rendszer elképesztően átgondolatlan és nehézkesen használható. Egy folyton izgő-mozgó, billegő kaszniban kellene ujjal pontosan eltalálni apró dolgokat a kijelzőn. Lespórolták a tekerőgombot a scrollozáshoz (pl. telefonkönyvben, zenetárban, rendes autókban van ám ilyen is), így bárminek a megtalálása, ami nem A betűvel kezdődik, kifejezetten balesetveszélyes. Böködheted a kijelzőt, ami hármasával ugrálgat a listaelemek között. Agyrém. Azt tán nem is kell külön mondanom, hogy a rendszer zenei hangzása katasztrofális, ez szinte minden típus esetében így van - bár kivételt ez alól is tudok, de inkább ne menjünk ebbe bele.
Vannak jól működő dolgok is - ilyen pl. a váltó, ami simán vált, a sok fokozat közül pedig általában talál olyat, amivel elhiteti, hogy az autó vehemensen gyorsul - pedig nem -, és még kézzel is kapcsolgathatsz kormányfülekkel, bár értelme ennek vajmi ritkán van; esetleg havon, vagy ónos esőben. A kocsi elég csöndes is dízel létére, bemelegedve nincs sok zavaró kerregés meg vibráció - ebben jó munkát végeztek a tervezők.
Nehéz megemészteni viszont az autó fogyasztását, különösen úgy, hogy semmiféle érdemi előny nem származik a túlsúlyos, krumpli formájú karosszériából. Megkapod a dízel összes nyűgét az érdes karaktertől a nehézkes bemelegedésen át az AdBlue-val való szerencsétlenkedés kényszeréig - egy turbós benzines fogyasztásával. Hát köszönöm. Sok százezer km-t tettem meg pl. Golf TSI DSG-kkel, valamennyivel 7 liter volt a hosszú távú átlagom. A 3008-cal még csak nem is álmodhatok ilyesmiről. Tudom: mit rinyálok, a cég fizeti, de az a helyzet, hogy ez ellen egyszerűen az ember általános műszaki lelkiismerete tiltakozik. Nem tudom, hogy a többi SUV esetében mi a helyzet, de annak tudatában, hogy a mai új autók gyakorlatilag abban különböznek, hogy merre kanyarítják a lámpatestet meg milyen hűtőrácsot szerelnek az orrára, sok jóra nem számítanék.
Összefoglalva: ne vegyetek ilyet! Mondanám, de hát van-e valójában választásunk? Az a képtelen helyzet ugyanis, hogy a gyártók sorra szüntetik meg az értelmes modelljeiket - jobb esetben esetleg csak perifériára szorulnak -, mert ezekre a banyatankokra van igény. Személy szerint fölháborítónak tartom, hogy a silány ízlésű többség miatt a használható autóra vágyókat immár nem szolgálják ki, de sajnos ez a valóság.
Hibalista
- Nem volt meghibásodás.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2022 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 23000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 40000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Focus kombi 1.0T A8 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.2/10) |
