Kényelmes beteges - Sok új ismerettséged lesz! :-)
Szöveges ítélet
A fiam megszületésével biztonságosabb kocsit szerettünk volna az 5 ajtós 1999-es Swiftnél de 2011 elején max. 1 millió Ft volt rá a következő követelményekkel:
-Min. 4*-os törésteszt
-Min. 2 légzsák
-Klíma
-Törésmentes kasztni
-Használható (méretű) csomagtartó
A fenti elképzelések valóra váltása lehetetlennek tűnt, a járműbe véletlenül botlottam.
Ez hónapok óta állt egy ismerősömnél hitellel terhelten eladásra várva (1.150.000-ért), a kombi kasztni és a piros szín megtetszett, így végül hosszú alku után 2011 áprilisában kezet ráztunk a tulajdonos lánnyal és kiperkáltunk 964.000 Ft-ot. Az akkori kortársak / felszereltség átlagárhoz képest ~200.000 Ft-al olcsóbban jutottunk hozzá ami akkor nagyon jó vételnek tűnt.
A kocsit átnéztük, jó pár hibával tisztában voltunk a vételkor (ezért tudtunk alkudni) amik a következők voltak:
-Karcos első és hátsó szélvédő
-Beázás a bal első ajtónál
-Akkumulátor a végét járta
-Szétrohadt hátsó dob
-Elég kopott nyári gumik
-Szakadt gumikéderek itt-ott
-Rossz bal első ajtóhatároló
-Nincs emelő és kerékkulcs (=a pokol tüzén égjen a sunyi, tolvaj kereskedő akitől az előző tulaj vette!!!*)
-Tökörradiál pótkerék (=*)
-Nincs szervízkönyv
-Csak egy kulcs volt…
A mérleg másik oldala:
-Amit az elején írtam, plusz:
-Frissen cserélt kuplung és hosszbordás szíj
-Felújított első futómű
-Sz@rul felújított hátsó híd
-Gyönyörű piros fényezés pár apró hibával
-CD-s rádió+távvez.
-2004-es évjárat
-Szervokormány
-2 első légzsák
A 158.000 km nem aggasztott - a külső és a belső tér nagyon szépen egyben van - a hasonló korú kocsik nagy részében is van ennyi, csak az órát tekergették. Ez legalább valósnak tűnik…
A kocsi átvétele után lecseréltem a motor- és váltóolajat, hűtővizet, gyertyákat, szűrőket (olaj-, lég-, pollen) (Szumma: 18.000 Ft).
Az emelőt, kerékkulcsot pótoltam (5500 Ft), az ajtóbeázást a belső fólia visszaragasztásával orvosoltam + ajtóhatároló javítása (0 Ft), majd a klíma kapott egy gáztöltést (6000 Ft) amitől visszatért a jeges hideg a melegben. A szelephézagokat beállítottam, a belsőt kárpittisztító-géppel ragyogóra pucoltam.
Az akksinak csak egy rendes egész napos töltés kellett, azóta is jó. Rendszám- és ködlámpa világítást megcsináltam, refi izzót cseréltem.
Az első hónap csodásan telt, élveztük a kényelmet, a kiváló futóművet, magas üléspozíciót (174 cm vagyok), a csendes utasteret, a klímát.
Aztán ahogy a mesében van írva, elkezdődtek a gondok… A rendszámban szerepel a 13-as, és április 1-én helyezték forgalomba a kocsit, lehet hogy ez a baj? Marha jó vicc volt…! :-/
(A kocsi első 130.000 km-éről SEMMIT sem tudok, lehetett akár a megbízhatóság szobra is!!!)
-A hűtőfolyadék csere közben észrevettem, hogy lyukas a hűtő de szilikonnal megragasztottam és azóta is tart. :-)
-A váltó kulissza szétesett miközben a feleségem vezetett, csak 3-as és 4-es volt. Az új faudi fej a tengellyel együtt + szerelés díja 8000 Ft (a kocsi pont egy szerelő előtt esett szét).
A megoldás sajnos rövid életű volt mert nem a faudi fejjel volt a probléma, hanem a váltóból kijövő tengelyen levő karon ülő fém gömb (!!!) kopott el! Bontottan vettem egyet (1500 Ft, kösz Balázs!!), de a régit nem lehet levenni a váltó tengelyről! Ideiglenesen megtákolva, még lesz egy kör ezzel...
-Pár héttel azután, hogy megvettük az alapjárat kezdett furcsán viselkedni: nem akart motorfék üzemben 1500 rpm alá esni a ford szám!
Kipucoltam a pillangószelep házat, és az alapjárati motort de nem segített. Elvittem egy diagnosztikára (18.000 ft) ahol közölték: lambda szonda zárlatos, és az ECU megbolondult!
Na f@sza, a pénznyelő beindult…
-A lambdaszonda+repedt kipuff csonk (=bontott)+tömítések+hátsódob csere (15.000+6000+6500+15000 Ft) ezt a hibát nem oldotta meg de most már csak a P0172-es OBD kód van a hibatárolóban + a menet közben 1500- alá leesni nem akaró fordulat. K***ára idegesítő! Pár héten belül elviszem még egy Peug. szakihoz, remélem nem az ECU sz@rt be mert ha igen, felgyújtom… (Sagem S2000 ECU: híresen gané!)
-Egy nap leengedtem az ablakot, hogy tükröt igazítok és lent maradt az ablak: a kapcsolóba szorult – a csomó kosz mellett - egy paprikamag (!!), és a mikrokapcsolót nem érte el a műanyag nyomógomb. Szétszed, pucol, összrak: jobb mint új korában (0 Ft ;)
-Nemrég vettem 4 db 4 évszakos gumit (53.500 Ft), nem érdekel a csere évente kétszer alkalmanként hatezer Ft-ért…
-A hideg idő beálltával a rádió nem adja ki a CD-t de sokszor el sem indítja. Kicsit unalmas már a Bogyó és Babóca…
Az eddig megtett 5000 km alatt az azért kiderült, hogy mint autó egészen használható. A fogyasztás a hidegekben, városban 7.5, városon kívül klímával 6,3-6,5 l-re jött ki ami az 1 tonnás önsúlyt nézve nem rossz. Az 1.4-es 8 szelepes motor alul is nyomatékos, bőven elég egy ekkora kocsiban, ez a motor (TU3JP) elpusztíthatatlan (most is megvan a gyári kompresszió) és nagyon egyszerű felépítésű. A himbás-csavaros szelepállítást és a bowdenes gázt áldásnak érzem a mai agyonbonyolított világban. A vezetési élmény a Suzukiból átülve össze sem hasonlítható, még az új, gömbölyű swift is elbújhat, de ennek ellenére nem tudok igazán beleszeretni a Pözsóba…
A sokszor átgondolatlan, kiforratlan műszaki megoldások (hátsó híd, ECU), a franciás minőség még mindig nem az amiért újonnan is pénzt adnék…
Itt van az örök hátsó híd probléma ami előbb utóbb mindenkit utolér (jövőre csere kell, kb 75.000 Ft!), a típushibás kormánykapcsoló egyelőre jó, (50.000 Ft lenne!), a szakadásra hajlamos légzsákvezetékek sem túl bizalomgerjesztőek, de leginkább POKOLI drágák!
Az 1.4-es motor tipushibája a vezérlés oldalán a hengefej sarkánál sziváró olaj, az ablakmosó T-elosztó által beázni (!!!) és ezért tönkremenni hajlamos befecsk. fúvókák, és a motortipustól független IPARI HULLADÉK minőségű, sokszor alulméretezett váltók (az 1.1-es és 1.4-es még nem sok neki). Nincs az a megbízhatóság érzésem mint a Suzukiban, hogy bárhol-bármikor beindul és nem hagy ott…
-Ja, hátra semmit nem lehet látni tolatáskor a nulla fényerejű tolatólámpák és a sötétített hátsó üveg miatt…
Mindezek ellenére még 4 személlyel is tökéletes családi autó, ha nem vagyunk túl nagy termetűek és van némi zsebpénzünk a alkatrészre.
A csomagtartó a torziós rugózásnak köszönhetően nagyon tágas és jól pakolható! A vétel elsődleges oka a biztonság és a kényelem volt – ezt hozza is.
-Hogy jót is mondjak: a kasztni nagyon eltalált forma, és a piros színnel a legszebb kocsi a parkolónkban! ;-)
Konklúzió :
-Alapvetően hálás vagyok a kocsinak mert annyit jártam információért és alkatrészekért a fórumokat is böngészve, hogy egy rakás idegen emberrel megismerkedtem! ;-))
Sokat barkácsolhattam, javítgathattam, kiélhettem a szerelői hajlamaimat. A Suzuki megbízhatósága és igénytelensége után nagyon frusztrálóak és bosszantóak a hibák.
Ennek ellenére ennyi pénzért a fenti extrákat, csomagtartót és biztonságot kihozni egy német vagy japán márkánál kb 4-500 Ft-tal többe került volna minimum.
Kompromisszum!
Hibalista
- -Ajtóhatároló - -Ablakemelő kapcsoló - -Motorvezérlő (?) - -Hátsó híd kezd tönkremenni - -Lambdaszonda - -Hűtő (kilyukadt) - -Váltó kulissza - -Kipufogó csonk - -Hátsó dob - -Rádió - -Klíma (csak tölteni kellett) - -Ajtó takaró fólia / gumikéderek
Ide hordtam szervizbe
Németh Misi
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
-
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 158000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Swift, 1.3 | Következő autója? | Használom míg szét nem esik!!! |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.4/10) |
