Józan ész és szerelem első látásra
Szöveges ítélet
Háttér
Az egész onnan indult, hogy kellett egy autó, ami megmosolyogtat, ha beleülök vagy rágondolok és alkalmas napi használatra. Emellett a garázskiosztás miatt előny ha nem hosszabb 4 méternél. Az érthető, hogy ez az autó megfizethető áron nem tud eggyé válni a családi egyterűvel, amiben 3 gyerek mindenféléjének el kell férnie (habár biztos van aki a Neoplanra gerjed:-)). Maradt tehát az a megoldás, hogy lesz még egy autó. Kicsi, olcsó, élmény, cabrió.
Választás
Mivel az indulása óta olvasom a totalcart, egyértelmű volt, hogy egy ilyen listán a Mazda MX-5 valahol az elején van. Aztán jött a TT, a Mini, egy kis kitérő a Boxster felé, majd SLK és persze a Z4 és az A4 cabrió. Körülbelül 100 órán át néztem autókat, hirdetéseket, webes fórumokat és teszteket. Persze, most sokan azt hiszik hülye vagyok, hogy a vége egy Peugeot 206 CC lett, de elmondom miért nincs igazuk (persze igazuk van, de nem ezért). Szóval ezekből a csodaszép autókból 1 millió forint körüli áron csak az MX-5 és a 206 CC marad. Elméletben van még SLK és A4 ennyiért, de ha olyat akarunk, ami nem csak szívással jár, akkor nincs.
Ezeken túl fontos még azt tisztázni, hogy a Peugeot 206 CC-t gyakorlatilag bármikor, bárhol olcsón meg tudják szerelni, az egyetlen speciális alkatrésze a tető, minden mást nagy szériában gyártottak hozzá. Ez nem mondható el a többiről, mert egy Mercedes vagy Audi szervizben (vagy szervizeléssel foglalkozó helyen) eleve nagyobb az órabér, a Mini és a Boxster pedig még mindezek túl igazán komplikált és különleges szerkezet (ok a Mini motorja egy fokkal elterjedtebb, mint a Boxster szuperspéci, mélyen elásott szerelőkálma). Persze mire ide eljutottam kicsit szívtam a Becsületesnepper vérét (épp hirdetett egy MX-5-öst), néhány ismerősömét, amikor érdekes autókat hirdettek és a kedves feleségem türelmét és jó alaposan igénybe vettem.
Csak hogy tisztázzuk. Az MX-5 sokkal jobb sportautó, mint a 206 CC. Sokkal jobban megy, hátsókerekes, jobban fekszi a kanyart és nagyobb a presztízse. De 2 üléses, a 206CC meg négy. És akinek van gyereke, az tudja, hogy a gyerek nélküli programok esélye töredéke a gyerekes programokénak, szóval röviden: az MX-5 akkor jó, ha csak a gyerek nélkül akarom használni, a 206 CC viszont gyerekkel együtt is buli.
Utána már csak a szín kiválasztása volt hátra (az elönyök és hátrányok miatt a motor mérete nálam nem számított). Sokáig a Rolland Garros sötét zöld metálja volt az élen, a téglavörös bör belsővel. De aztán megláttam egy narancssárga (Orange Tangerine) szépséget. A belsejében narancssárga betétekkel és a kérdés eldőlt.
Lett egy 12 éves, 80.000km-es autóm. Persze van egy-két újrafényezett eleme, de márkaszervizben javították és 8 éve ugyan abba a márkaszervizbe hordták és ugyan az a tulaja volt.
Vásárlás
A próbaút után a kocsit átnézettem a Peugeot Fábiánnál Budaörsön, kapott egy új tömítést valami szivárgásra, egy új hátsó motortartóbakot és egy új vezérműszíjat. 2 nappal később belekerült 1 gyerekülés és egy ülésmagasító és két gyerekkel nekivágtunk hazafelé vezető 1500km-es útnak.
Gyerekek
Számomra a gyerekek az autónál is fontosabbak, ahogy fent is írtam ez a választásnál is szempont volt. Mivel összesen 3 csöppség szépíti meg napjaim kipróbáltuk mind a hárommal is. A kocsiba kényelmesen elfér 3 gyerek, ha 2 gyerekülésben és egy ülésmagasítón ül. Az egyetlen gond, hogy a vezetőülés mögött nincs sok hely a gyerek lábának, tehát odajön a magasító (a gyerekülés támlája nem megy be a hát számára kialakított mélyedésbe). Ami viszont elönye, hogy mivel nem olyan magas építésű mint egy átlag autó, ezért a földről fel tudják szedni a leesett dolgokat, tudnak maguknak enni/inni adni. Persze ha a hátsó ülésen gyerekek ülnek a tető zárva tartandó, amint 30-nál gyorsabban akarunk menni (szóval nem a szomszéd fagyishoz).
Használat
Az első tényleges használat a kocsi hazavitele volt (1500km). Ez eseménytelen volt, fogyasztás 6.3-7 liter között mozgot a forgalom és a klimahasználat függvényében (110-130km/h utazótempó). Lehetne pontosabb is, kevesebb is, de nem voltak ideálisak a körülmények a méréshez. A csomagtartó felhajtott/csukott tetővel egész nagy és teljesen zárt, ezért simán elfér benne akár 4 személy hétvégi holmija (4 szabvány kézipogyász-börönd meg az apró).
Menet közben hangosabbnak tűnik, mint vártam, de tény, hogy teljesen márkátlan gumi van rajta (de legalább sok mintával) és határozottan vékony a hangszigetelése. Állóhelyben a motornak nincs hangja, gázadásra gyorsan felpörög, dízel után furcsa, hogy huzatni kell, de amúgy teljesen normális. A sebesség váltó persze franciásan laza, viszont határozottan megy a fokozatba, 3700 körül forog 130-nál ötösben.
A műszerfalon van olajhőmérséklet visszajelző (mutatós műszer), ami elég fölösleges, de ugyanakkor jól néz ki.
Ami hiányzik az a tempomat, de ehhez a szériához nem mindig lehet párosítani, mert még nem elektromos a gázpedálja.
Javítások
Az én érzésem szerint, egy futóműgatyábarázás még elkélne a kocsinak, de szerviz szerint ez így van rendben, és konkrét baj nincs csak furcsa.
Emellett egy USB dokkolót akarok a rádióra kötni (most csak Cd-t tud), amit 70-90€ árulnak. Meg persze kéne egy szélfogó, meg a gyári felni, meg egy minőségi és halk gumi.
Reakciók
Mindenkinek tetszik és sokakból birtoklási vágyat vált ki. Ami a játékos kinézet mellett a praktikuma miatt van. Amikor megtudják, hogy igazából egyáltalán nem drága egy ilyen autó sok ismerős elgondolkozott rajta (de persze venni egyik sem fog).
Szóval így 5 nap használat után, ennyit tudok róla mondani. Remélem kevés szervíztapasztalatom lesz és sok örömöm, de majd folytatom és látjátok ti is.
Fórum
Itthon nagyjából halódik a fórum, az indexen alig van valaki, a peugeot206 klub fórumján egy hónap alatt nem hagyták jóvá a jelentkezésem és 4 hónapos a legújabb hír. Viszont nagyon jó a francia fórum (http://www.206cclovers.com/) , rengeteg szerelési leírással (a tető trükköktől a féltengely cseréig, számtalan tuning és javítási témát átölelve), és persze az angol és német klubok fórumai is hasznosak tudnak lenni.
Hibalista
- Megvételkoz azz átnézésnél: valami tömítés, hátsó motortartóbak, és szerintem a futóműre ráférne még pár új alkatrész
Ide hordtam szervizbe
Peugeot Fábián Budaörs - alapvetően jók. Normálisan, szépen dolgoztak.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 80000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.1/10) |
