A meg nem értett zseni
Szöveges ítélet
A 206 kombit alapvetően azért választottuk, mert ideális kompromisszumnak tűnt az áráért: kompakt kocsi ennyiért csak gyengébb és rosszabbul felszerelt van, a kiskocsik meg egy négytagú családnak néha kevésnek bizonyulhatnak. A 206-osnak kevés ellenfele van, Kia Rio vagy Skoda Fabia jöhetett volna szóba, de nem jött :). A Honda Jazz gondolkodtatott még el mindket, de összességében 10%-kal drágább lett volna és azt akkor sokalltuk.
Persze bennünk volt a félsz, mert francia kocsink még nem volt előtte és pont akkortájt kezdtek érkezni a rossz hírek a megbízhatóságról, éppen a Peugeot 307-ről.
Nos, van egy jó hírem: a 206 a kivétel. Az eddig megtett 45 ezer km alatt egyszer sem kellett vele terven felül szervízbe menni, csak a két visszahívási akció miatt (az egyiknél a számítógépbe vittek új programot, a másiknál a hátsó spoilerrel csináltak valamit). A leghidegebb estéken is pöccre indul, nálunk nem volt gond a vezérléssel, a futóművel sem, pedig Budapesten használjuk. Jártunk vele 4 ezer km-es külföldi túrán is és semmi gond nem volt! Persze lehet, hogy éppen jó kedve volt a gyári dolgozóknak, mikor a mi példányunkat szerelték össze, de én maximálisan elégedett vagyok - a megbízhatósággal.
Mert azért persze a kocsi nem tökéletes. Kezdjük a jó dolgokkal: az utastér mérete rendben van, négy átlagfelnőtt megfelelően elfér, 180-as sofőr mögött hasonló utasnak marad 1-2 centi lábtér, viszont akár kalapban is beülhet. A sportülések nagyon jól tartanak kanyarban, bár a hátat nem támasztják eléggé. Rakodóhely van bőven, de nagyon bosszantó, hogy kispórolták a pohártartót (a kesztyűtartó fedelében van ugyan egy, dehát annak használhatósága erősen kérdéses).
A csomagtér remek, jó méretű, kiváló a formája, vannak rögzítőgyűrűk, háló, alacsony a perem, lehet rögzíteni az elsősegély dobozt, az alján műanyag csíkok könnyítik meg a nehezebb csomagok becsúsztatását és persze lehet bővíteni is. Ja, és van itt is 12V-os csatlakozó, ez nagy áldás!
Ami még pozitív: a motornak van elég ereje városban, viszonylag rugalmas, 2000 és 4000 között lehet nyugodtan forgatni. A futómű kellemesen stabil, jól fekszi az utat a kocsi, a rugózás elfogadható, bár a lengéscsillapítás néha túl feszes, ezért pattog az autó. A kormány kellően pontos, a fogyasztás is rendben van, ráadásul csak 30000-ként kell szervízbe vinni, ezért nem drága fenntartani sem (bár a casco nem túl alacsony).
És most jöjjön az érem másik oldala: a beltér nagyon primitív anyagokból áll, a műanyagok sorjásak és könnyen karcolódnak, az ajtókra valami gézszerű, sprőd szövet került, ami szintén karcolódik. Szerencsére az üléskárpit kellemesebb. Az összeszerelés minősége rendben van, de a kasztni merevsége már nem annyira, ezért rossz úton csörög-zörög a kocsi. A kalaptartó és a középkonzol betétje a fő ludas, de a B oszlop, az ülés és a külön nyitható hátsó ablak is zenél. Ez utóbbi egyébként nagyon praktikus, csak kifelejtették a lehúzót róla.
A vezetési pozíció nagyon béna, a kormány messze van és túlságosan döntött, de ha lejjebb engedi az ember, akkor meg az ölébe kerül és nyomja a lábát... Az ülést hátrébb lehetne tolni ilyenkor, de akkor meg a pedálok kerülnek messze. Ráadásul elöl a belmagasság is korlátozott, részben a nagyon döntött A oszlop miatt - ez egyébként a térérzetet is rontja.
További apróságok: gyenge a szellőzés, a hátsó ablakokról szinte lehetetlen levakarni a párát, a klíma sem túl hatásos. A rádió néha önállósítja magát, valami kontakthiba lehet a ludas.
Menet közben is van néhány bosszúság: a kormány meglepően nehéz, városban lehetne nyugodtan könnyebb. A váltóhoz is erő kell és bár az utak végülis pontosak, de az érzet pocsék, a váltás ráadásul hangos is és hosszúak a kapcsolási utak. Az egyest elsőre nem mindig veszi be. Az áttételezés sem az igazi, a kettes nagyot ejt a fordulaton, emelkedőn erre figyelni kell, az ötös viszont túl rövid, ezért autópályán már üvölt a kocsi.
Zajszigetelésre amúgy sem költöttek sokat - bár gyorsításkor nem lesz különösen hangos a motor, de 3000 felett már jól hallható. Igazából a gördülési zaj a legrosszabb, 100 felett már hatalmas a moraj, ehhez jön még egy kis szélzaj is. A gyári rádió nem éppen csúcsminőségű, a vétel is gyenge, előnye viszont, hogy a kormányoszlopon elhelyezett kis szarvacskáról vezérelhető.
A döcögős rugózást már említettem, kanyarban emiatt néha elpattog az ívről. Nem igazán jó a fék sem, a pedálérzet "maszatos" és a hatásfok sem túl meggyőző. A kuplung sem nyert, nagyon hirtelen kapcsol össze, ezért az elindulás sem könnyű és váltásnál ránt az autó.
A sötétített hátsó ablak jól néz ki és nyáron akár hasznos is lehet, de sötétben nagyon rontja a kilátást hátra. Előre sem sokkal jobb a helyzet, itt az A oszlop takar sokat, a kocsi elejét egyáltalán nem látni és mellesleg a világítás sem a legerősebb.
Hát, "röviden" ennyi. Ezek alapján akár negatív kép is kialakulhatott volna a kocsiról, de összességében elégedettek vagyunk vele: kellően tágas, megfelelően felszerelt, praktikus, megbízható, igazi családi autó. A váltót/kormányt/futóművet meg lehet szokni, igazából a nagy menetzaj és a zörgések bosszantóak.
Ettől függetlenül ajánlom mindenkinek, különösen ha akciót hirdetnek rá!
Hibalista
- hátsó kilincs kétszer is (huzal elszakad), lassan érik a következő csere
- volt két visszahívási akció
Ide hordtam szervizbe
Peugeot Centrál
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 45000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Ibiza | Következő autója? | Punto/207/Clio/SX4 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
