A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Peugeot » 206 (1998)

206 1.4 HDI 68 le 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

68 ló, de inkább csak pónik

Szöveges ítélet

Most, 5 év használat után jött el az idő, hogy nagyobb családi autóra cserélem első járgányom, ami középiskolás éveim után szegődött mellém, hogy kitartó, sztoikus öszvérként vigyen el bárhová, ahová éppen a szükség visz.

Munkába járós, szaladgálós, néha utazós első autónak lett vásárolva a francia autóipar akkoriban divatos módon szappandoboz formájú remeke. Sok elvárásom nem volt, én Alfát szerettem volna, jó pár hétig keresgéltem, de egyik sem volt az igazi. Az elérhető árú 156-osokba nem mertem belevágni (diákmunkából kellett eltartanom az új szerzeményt), amit pedig gond nélkül bevállaltam volna, azokra búsan köhécselt a behorpadt oldalú pénztárcám.
Egy kereskedésben jött szembe ez az 1.4 HDI, ami alacsony árával és szerintem a mai napig peckes kiállásával megakasztotta tekintetemet. Kisiskolás koromban jelentek meg ezek a gépek az utcán, nagyon tetszettek, szinte sportautónak tűntek a motorháztetőn lévő vagány, asszimetrikus légbeömlők miatt. Később, már felnőtt fejjel jöttem rá, hogy nem a borító alapján ítéljük meg a könyvet. Nem is a gyerekkori kedves emlékek, hanem egyszerű gazdasági megfontolások vezettek ehhez a modellhez, első autóként mindenképp egy olcsóbb autóval szerettem volna kezdeni, valamint vonzó volt a híresen alacsony fogyasztás, az 1.4 HDI motor strapabírása.

A strapabírással sosem volt gond - a motorhoz nem kellett hozzányúlni és nálam töltött életútja alatt eddig semmilyen komoly, zsebbenyúlós problémát nem produkált az autó. Pedig ahány szarfrancia, fospözsó, "eznemisautó" beszólást hallottam szegény kis jószágra, legalább háromszor kellett volna már csődöt jelentenem a tréler mellől, de a nagy égszakadás türelmesen várat magára.
Olajat 15-20 ezer km-enként cseréltettem benne. Állítólag nem nagy kaland, de mindig egy ismerős szerelőre bíztam a olaj- és szűrőcserét és az azzal járó rendszeres átnézetést. Hozzáértő szerelőt könnyű találni. Nincsenek ördöngős megoldások, a motor elterjedt, alkatrész van dögivel. Sok izgalmas hibát nem tudnék felsorolni. Tört le róla ez meg az, elhagytam a kipufogót, kokszosodott az EGR szelep és párszor letiltott - ezeket odalent valamelyest részletezem, de egyösszegben nagyot csak egyszer kellett ráköltenem egy debreceni szervizben, és legalább akkor is teljesen fölöslegesen. Tanulópénz lenne, de mi a tanulság? Ne vidd idegen, modern szervizbe a 15 éves kocsid, ha egyébként nem értesz az autókhoz?

A motor teljesítménye érdekes jelenség. A nyomaték hamar megérkezik, és sokáig meg is marad - dízelhez képest egészen pörgetős a motor. A viszonylag könnyű kaszni miatt városban átlagnál agilisebb szerkezet. A pirosnál gond nélkül ellépsz, hogy nyerőbb pozíciót szerezz a sávok között, a rövid és keskeny autóval hatékonyan fel tudod venni a harcot a dömper suvokkal vívott, székfoglalós parkolóhelykeresésben.
Viszont ha felmész a pályára, ütött az órád. 110 körül kezd megszűnni a komfortzóna, 130-nál nem csak a jóval 3000 fölött pörgő, üvöltő motor, az elviselhetetlen szélzaj, a minden barázdán elpattogó futómű kellemetlen, de a fogyasztás is egy autó-méretosztállyal ugrik fentebb. 155-nél akkor sem megy gyorsabban, ha egy komplett évjáratnyi agresszív bajor tepsi villog 5 mm-re a hátsó lököstől. Az előzéseket nagyon meg kell tervezni, nekifutni, igazán megtanít arra, hogy a tükörből feltérképezd a belső sáv pillanatnyi erőviszonyait.
Ennek ellenére én a legtöbbször pályáztam vele. Tekintély az nincs - letolnak a kamionok közé, levillognak, kivetnek maguk közül. Számkivetettként róttam hát az utakat, Olaszország, Szlovénia többször is megvolt, a feleségemmel ketten pont telepakoltuk az autót a nyaralások során, gyerekekkel elképzelni sem tudom, hogy lettünk volna meg.
Ajánlanám? Érdekes kérdés, hogy mire. Városba, közúton szaladgálásra igen, bár akkor manapság már inkább benzines. Pályázni, ahogy egy dízellel illik? Semmiképp sem, alkatilag távol áll tőle a műfaj.
Na de akkor ugye legalább megbántam? Egyáltalán nem. Megvan az az élethelyzet, ahová ez az autó illik - amikor 20 évesen vakarod a tököd és fogalmad sincs mit vegyél, ha meglátsz egy jó állapotút, vágj bele, elvárások nélkül. Én szerettem, hátha neked is bejön. Megbízható, visszafogott közlekedőedény alacsony fogyasztással, filléres alkatrészárakkal.
Felvágni nem tudsz majd, és úton útfélen megkapod, hogy nagyon csúnyán tönkre fog ez menni, hiszen szarfrancia.
Eddig még nem szakadt a nyakamba semmi, ki tudja, mit hozhat a jövő? De annyira már bízok a kisoroszlánban, hogy tudom, nem Damoklész kardja lóg fölöttem, hanem inkább egy vajazókés.

Hibalista

- Letört az antenna, elérett a műanyag. Ez a karosszéria külső műanyag elemeit egyébként nagyon érinti, elfáradtak az évek alatt a napon.
- A sebességmérő rendre elkezd 10-20 km/h-val többet mérni. Ilyenkor egy reset helyrebillenti.
- Az EGR szelep az utolsó pár évben rettenetesen kokszosodik, ami a vége felé a teljesítmény jelentős visszaesésében nyilvánul meg. Egy tisztítás helyrehozza, erre nem árt figyelni.
- Lassan olajból is utána kell töltögetni, de így 300 ezer km fölött szerintem nem ritka az ilyesmi.
- Az ablakmosó fúvókák olyan mértékben tömődnek el, amilyenre én még példát nem láttam. Valószínűleg nem az autó hibája, csak megátkozhatott valaki, de heti 2-3-szor rutinommá vált a szétszedés és sűrített levegős kifújkálás, valamint a csere.
- A kipufogódob fém tartófüle lerohadt, csattanás után úton való karistolás, visszapillantóból látható szikrázás és a járókelők mutogatása kísérte a leszakadásával járó mutatványt. Vigyázz - az utángyártott nem mindig jól méretezett, egy jó estén átt hegesztgettük, amíg a régi helyére lehetett rakni.

Ide hordtam szervizbe

Helyi ismerős, akinek nincs ínyére a Peugeot-szerelés, de rendes áron, lelkiismereten elvégzi. Ritka kincs az ilyen ismerős.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Nagy-Autóvill-Szer. Kft. Debrecen

Az autó letiltott, alig tudtam vele közlekedni, ezért helyi megoldást kerestem. A szervizben lekezelően fogadtak (fiatalként hozzászoktam már a szakik részéről), de elvállalták. 90 ezer forintot fizettem ki izzítógyertya cserére, turbó szívócső cserére, diagnosztikára + a fejegység resetelésére. A probléma nem oldódott meg, hazatrélerezés után a kisvárosi szerelő 7 ezer forintból kitisztította az EGR szelepet és úgy ment, mint újkorában.

Értékelése: 3

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2005
Kényelem (8) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (5) Km vásárláskor 175000
Megbízhatóság (7) Vezetett km 135000
Szerviztapasztalat (7) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? Következő autója? Freemont
Ennyire szerette (7) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (7.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Peugeot 206 1998 (2005)

További ítéletek (505 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)