Szeretett kis poloska... 1.5D
Szöveges ítélet
Egy év alatt 42.000 km város!
Km megvételkor: 315559
Eredetileg magyarországi forgalombahelyezésű. Futárautónak lett az autó Sopronból megvéve, a karosszéria egész jól néz ki még most is, kívülről. A hirdetésben: No rozsda! De csak hazáig, míg az aknára rá nem jártam, de pontosan ezt vártam 250.000 Ft-ért.
Ott szembesültem a következőkkel: Mindkét oldalon vastag bitumen réteg, a tank hiltiszalaggal felfogatva, az eredeti felfogatás kirohadva a fenéklemezből. Amúgy a hilti szalag azóta is köszöni jól van, szándékoztam lakatoshoz vinni. A Bitumen amikor kb fél év után majd a másik oldal egy év után kezdett lefoszlani, akkor láttam meg, hogy valószínűleg egy csáposemelő és egy észlény autószerelő áldozata lett. A múgy a kocsi padlólemeze végig szép, az emelési pontokon simán megemelhető az autó, tehát a küszöb is tart még. A gyári antenna körberohadt, attól viszont meg kellett szabadítanom, mert beázott, a helyét átvette az üvegszálas gitt. A kipufogó viszont szerintem valami savállóból van, mert több mint egy év használat után még nincs rajt rozsda. Az első ülések kényelmesek, elől normál (meglepően tágas) utastere van, addig észre sem veszed, hogy kisautóban ülsz, amíg bele nem nézel a tükörbe és onnan hiányzik egy fél autónyi hossz. Szóval széles, de rövid autó. Hátul viszont nem sok lábtér van, de a hátsó ülésen való utazás nem ettől kényelmetlen, hanem hogy nincs hátul teleszkóp, csak egy csavarrugós hátsó híd, ezzel akart a gyártó nyerni kb 2x20 liter csomagteret :D A fogyasztását végig fuelioban vezettem, minden tankolás be van írva, az átlag 5,2!!! És ez nem vicc, futárként napi 120-150 km-t megtéve csak városban! Vidéken összesen 4x voltam vele, ott kint meg 3 liter alatti fogyasztást is sikerült tele tankról tele tankra mérni. Valami eszméletlen, olyan mint egy kismotor.
Belső: Az ajtókárpitok szépek, a bal hátsó ülésen nagy kiégetett luk tátong, a jobb első éppen készül kiszakadni, a bal elsőnek a kárpitjaira talán már csak az első tulaj emlékezhet, viszont maga az ülés nincs kiülve, nem fájdalmas akár napi 8-12 órát sem ülni benne. Csak a kárpit adta fel.
Motor: Problémamentes!
Nem eszi az olajat, az a szint amit betöltök, 8000 után ott is van. Viszont feketére színezi hamar. Soha nem állt meg, nem is dadogott. Az adagoló a hidegebb hónapokban csöpög, de csak addig, amíg az előtöltés megy. Légszűrőt az út szélén le lehet cserélni, az akku kivétele után a gázolajszűrőhöz meg még szerszám se kell. Olajleeresztő csavart minden második olajcsere után cseréltem, szűrőt minden alkalommal. Én roppantógyűrűvel használtam, nem a francia gumisalátét megoldással.
Váltó: Leveskeverő. de mióta megkuplungozták és elfelejtették vissza tenni a kulisszába a műanyag betétet, azóta 2 és 4 fokozatokban olyan hangja van, mint amikor egy M1 Grand puskából kiugrik a tár.
Motortartóbakból hülyébb megoldást még nem láttam. A jobb első bakon a konzol konkrétan egy 8-as!!!! csavaron lóg! A billenőbak drágábbik verzió, 20000km után újra cserélve lett.
Konkrétan a kipufogó felfogatása na az igazi francia! A leömlő cső, ami összeköti a leömlő sort a kipufogóval, az úgy van megoldva, hogy egyszerűen hozzá van csavarozva mindenféle rezgéscsillapító gumi nélkül a váltóhoz egy 11-es!!! csavarral. Eredmény: A motor rezgése összetöri ezt a rögzítést, majd elkezd lógni a leömlő soron a kipufogó és letörik a nyaka, de előtte még nyom jó sok kipuff gázt a motorháztetőre és egy keveset az utastérbe is. Jelenleg szerintem épp leszakadófélben van ismét.
Hűtője konkrétan 70% lamella hiányos volt, ezért a vezérléscserekor azt is cseréltem, készülve arra, hogy nyáron se akarom megfőzni a motort, szépen ki is bírta a nyarat.
Műszeregységen az üzemanyagmutató néha megmutatta magát, de amúgy nem létezőként tekintek rá. Az óracsoport kiszereléséhez le kellene bontani a kormányt és az egész műszerfalhéjat, inkább kihagyom. Tudom, hogy 700 km városozás után menni kell tankolni, erre jó a napi számláló ami még működik.
A fűtőradiátor ha eldugul, egyszerűen vissza irányba ki kell fújni. kiveszed az akkut légszűrőházat, ott van 2 csöve, a kanyarodó cső felől megfújod majd visszafele is, amíg jön a dzsuva. A cseréhez szintén kormány műszerfal kombót kellene bontani, de jelenleg 50 fokos levegőt fúj.
Fűtéskapcsoló. Mint sok kortársában, ebben is csak a negyedik fokozat megy. Ezt eddig mindig pár perces munkával tudtam javítani, itt azonban a kesztyűtartó levétele után szembesülsz azzal, hogy az előtétellenállás nem csavarokkal van a fűtőmotorban, hanem belül van és a motor háza gyárilag össze van szegecselve (Ilyen nagyképűséget csak a BMW E36 318 TDS-emben láttam amikor ablakemelőt cseréltem, merthogy tuti sose megy tönkre) szóval jó nekem a 4-es fokozat, marad ahogy van.
A gyújtáskapcsoló úgy adta meg magát, hogy elfordítottam, el is indult, meg nem ugrott vissza a kulcs és konkrétan járt a motorral együtt az önindító is. Ha kézzel visszamozgattam, jó volt. Egy új gyújtáskapcsolót kapoott, de mellé bekötöttem az egyik kerek vak helyre egy start gombot, mivel ugye futár autó, sokszor van indítózva, kíméljük a gyújtáskapcsolót. Na meg jól is néz ki és szeretem.
A mennyezetbe a lámpa mellé szépen be tudtam integrálni egy kis ledes töltésvisszajelzőt, ez akkor volt nagyon hasznos mikor elment a töltés.
A műszerfalon kigyulladt a töltésvisszajelző lámpa, a visszajelzőn láttam, hogy valóban 12,6 a feszültség. Konkrétan 2 napig generátor nélkül futárkodtam, mert új generátort rendeltem hozzá, amit nem bírtak két nap után se útnak ndítani, ezért visszamondtam. Gondoltam azért csak ránézek a szénkefékre. Konkrétan az elfogyott. Na go Unix, 7000 Ft-ért komplett fesszabályzó + szénkefe egyben, beszereltem és ment a töltés. Azért a generátor felfogatása is megér egy misét, mert konkrétan amikor már egy csavar se fogja, még e helyén van :D Aztán szemre se fér ki a hűtőtől. de ha egy fél fordulatot elfordítod, alulról ki lehet venni :D Fifikás.
Aztán jön a tél, október van, vegyünk téligumit, 66000.ért a garázsig hozták a 4-et. Majd elvittem futómű állításra, ahol közölték, hogy jobb első gömbfej csere, addig nincs állítás, mert semmi értelme, fizessem ki a 14500-at, ha 1 hónapon belül visszahozom, beállítják. Gömbfejet kicseréltem, visszavittem időben, beállították, ugyanúgy eszi a gumik szélét! Köszi
Kuplungozás:
Már alig vette be a fokozatokat, amikor kerestem rá műhelyt ez azért mégse garázs meló. Oké hozzam. Hagyjuk hogy 2 nap kellett hozzá, én vittem a Unix kinyomószerkezetet csapággyal és a LUK tárcsát. 50000 munkadíj, leengedett majd visszatöltött váltóolaj újnak kiszámlázva (erről magam győződtem meg a kuplung csere után 1 nappal) Szóval elmondom szerintem mi történt. A kiemelőtengelyt is kicserélték, szerintem is azzal volt a baj. De gondolták, úgyis egy régi rom, megy évi 5000-et, eltesszük a kuplungtárcsát minimum, hát jó ebbe még a tárcsa, kiemelőtengelytől megjavult, rakjuk össze. Csak azzal nem számoltak, hogy fél év alatt 20000 belemegy és nem lesz jó az a tárcsa. Na az összerakás. 2 nap után valami visít. Nem jövök rá mi az. amikor kinyomom a kuplungot, elhallgat. Alámegyek, nézegetem mhonnan jön a hang (nyáron 40 fokban nincs is jobb mint egy járó motor alatt az aknában hallgatózni) és akkor rájöttem, hogy egy sz@ros hővédőlemez amit elfelejtettek a váltó oldalára visszacsavarozni. Visszacsavaroztam. Oké. Akku alatti bal váltótartóbak laposra kilapítva légkulccsal! Amikor elhoztam az autót, már feltűnt, hogy ugyanúgy fent fog a kuplung és reszket a kocsi holott előtte cseréltem ki az összes motor és váltótartó bakot. De még fél év után is belefutottam megszabott csavarba! Az akku tálca 6-os csavarján lévő anyát sikerült úgy megszabni, hogy teljesen lehúzott állapotban csak pörgött körbe. A gumi csere előtt haverral ketten felváltva ugráltunk a kerékkulcson meg a pajszeren, hogy meg tudjuk lazítani az első kerék csavarjait... 3x vittem szerelőhöz, 3x vertek át. Amit magam megcsináltam az jó volt és kész. Meguntam, elég lett. Senkinek nem ajánlom futárkodásra nem csak ezt, de semmilyen más autót. Nem erre lettek kitalálva. Ha meg nem tudsz magad megcsavarozni pár dolgot és még olajcserére is műhelybe hordod a 25 éves Swiftet, akkor meg tényleg felejtsd el az autós futárkodást.
Amúgy nagyon szeretem az én GIZimet, de egyszerűen elfogyott az erőm. Ha arra lenne használva amire kitalálták, pl ingázásra, arra örök darab, de évi 45000-et csak így megy el városban. Mínusz 8 fokban is pöccre indul.
2023.01.13-ától éppen eladó. Jelenleg az éppen leszakadófélben lévő leömlő cső és a kuplung hibája miatt leállítottam. Kilométeróra állása jelenleg: 357835
Hibalista
- Minden Fuelioban vezetve! - - Olajgomba - Váltóolaj 6000 Ft - váltó rudazat 2x a rossz kuplung kiemelőtengely miatt 2x3500 Ft - Önindító (bontottat vettem, azóta jó ) 11000 Ft - Bal első ajtó belső kilincs letört Bontóból postával 4000 Ft - Vízpumpa folyt, vezérlés szett + hűtő csere (vezérlés INA szett) hűtővel fagyállóval, magam csináltam meg 60000 Ft - Olajcserék olajszűrővel sokszor, eleinte 5000-nként majd 8000-nként - Összes motortartó bak és billenőbak 31000 Ft magam csináltam - Levegőszűrő 1X 2500 Ft - Gázolajszűrő 1x2200 Ft - Index relé Unix 1150 Ft - Ködlámpa izzók H1 párban 2150 Ft (Metro) - Lengőkar párban 28500 alkatrész + 15000 munkadíj - Generátor fesszabályzó szénkefével (UNIX) 5500 Ft - Első lámpák teljesen új VALEO-k beszerelve magam csináltam 29000 Ft - Külső tükrök 15000 Ft párban, magam csináltam - Gyújtáskapcsoló csere + start gomb beépítés 14000 Ft magam csináltam - Ablakmosó szivattyú csere 3700 Ft magam csináltam - Fékbetét csere elől 6700 Ft BOSCH - Kuplung csere hozott új alkatrésszel 50000 munkadíjjal 90000 - Kipufogó leö,lő cső cseréje 13500 Ft magam csináltam - Küszöb gittelés 5000 (gondolván, majd mőszaki előtt lakatoshoz viszem és addig se ázzon be) 5800 Ft - 4db Matador Nordicca MP93 téli gumi postával 66500 Ft - Gumicsere 8000 Ft - Jobb első gömbfej csere magam csináltam 6000 Ft - Futóműbeállítás 14500 Ft semmit se ért. - Féktárcsa és betétek cseréje - Alsó billenőbak csere ismét, magam csináltam, 5400 Ft
Ide hordtam szervizbe
Kókler Gergő - - Lengőkar beszerelés úgy, hogy utána jobban kopogott mint azelőtt, valamint elkezdte enni az autó a gumik széleit.
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
Kókler (amúgy helyben elég neves) gumiszerviz - futóműbeállítás közvetlenül új gumi felrakása után ugyanúgy eszi a gumik széleit az autó, 14500 köszi, költsétek gyógyszerre!Mindent bevállalunk és minden csavart ráverünk légkulccsal szerviz kuplungozás, hozott alkatrészből is dolgoznak. Komplett kuplung szettet vittem, a kinyomócsapágy és a kinyomószerkezet Unix, a tárcsa LUK. 17000 km megtétele után nagy gázra csúszik a kuplung. Saját friss váltóolajamat visszaöntötték, a számlán szerepel mégis a váltó olaj cseréje, valamint unix kiskeráron egy kuplung kiemelőtengely cseréje. Részletesebben lent
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 315500 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 42000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Espero | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
