A kis harapós oroszlán :)
Szöveges ítélet
2006-ban vásároltam az autót. Olaszországból került hozzám, egy spéci Rallye Car Sport műhelyből. A fényezése már nem volt az igazi, ezért kapott egy új színt. Az eredeti festés kék színű volt, ez most egy picit élénkebb kék lett.
A motorja 1.6-os, 8 szelepes, módosított ECU, vezérműtengely, 63mm-es kipufogó rendszerrel, állítható magasságú lengéscsillapítóval (elöl) rendelkezik. A futóműve hibátlan, kemény, az autó elég alacsony a magyar utakhoz képest, de a franciásan kényelmes süppedő ülésekben ez könnyebben elviselhető.
A motorja bivaly-erős, pedig csak 1.6-os, köszönhető a módosításoknak és a cirka 800 kg-os önsűlynak. Előzni nem probléma vele, még visszakapcsolni sem kell hozzá. Könnyen gyorsul, rugalmas, valamint nyomatékos. A hangja brutális, egy A-csoportos versenyautóéhoz hasonló. Alapról is jól húz, de ha eléri az ötezret hanyattvág az ülésben. Papíron 105 lóerős (6200/perc-től) a kicsike és 135 Nm-es (3200/perc-től) forgatónyomatékkal rendelkezik. Persze ezek a gyári technikai adatok már nem vonatkoznak az én gépemre...
Gyorsulása gyárilag 8,5s, ami nálam kereken 7,5s lett. Azt hiszem ez magáért beszél. A váltója a ralli autókhoz hasonlóan hosszú egyes fokozattal rendelkezik, ami 1 ben 60km/h -ig húzatható ki, kettesben 100-ig, ..., míg az ötödiket 180km/h-nál rakom neki 7600-as fordulati leszabályzásnál, miközben a fokozatok közt 500-at ejt a fordulatból!
Fogyasztása meglepően alacsony, mindössze 8-8,5 liter városban, ami kövér gázadások mellett ennyi. Ha nem nyomom neki, akkor is ennyit eszik :). Városon kívül 6 liter, ha nem megyek 110-nél többet, ami sajnos betarthatatlan ilyen teljesítmény mellett. Ha rendesen forgatva van, országúton is megeszi a városi adagot 100 km-en. A kanyargós utakra lett kitalálva ez a kis méregzsák, olyan kanyarsebessége van, amilyet maximum csak elképzelni tud egy hétköznapi autós. Ha elszámítod magad és úgy érzed elveszítetted az uralmat felette, csak bele kell pöckölni a fékpedálba és enyén ellenkormányozni a gépet (általában ez beválik) :). A fékek is jó összhangban vannak a kocsi teljesítményéhez mérten, elöl hűtött 250mm-es, míg hátul sima 250mm-es tárcsákra harapnak rá a munkahengerek. Csak 3,1 mp (gyári adat) kell ahhoz, hogy 100-ról 0-ra fékezzem aszfalton a kocsit. A gumik 205/40 zr17-re lettek cserélve, amitől megnőtt a tapadás, viszont csökkent a komfortérzés és csúszós úton az ültetés miatt az autót könnyen vészhelyzetbe hozhatjuk, ha nem megfelelő tempót választunk meg az utazáshoz. Erre az autóra aktuális a 185/55 r14 es abroncs véleményem szerint.
Hely van az utastérben, annak ellenére, hogy 3-ajtós változatról lévén szó. Én a 183cm-es magasságommal kényelmesen elférek hátul magam mögött is, igaz ezzel a termettel csak 4-en férünk be kényelmesen. A csomagtatró kicsi, pakolásra teljesen alkalmatlan. Két-három sporttáska és máris tele van. Én nem pakolok bele szinte semmit, az autó pusztán hobbi célból van. Felszereltségét tekintve központizár, risztó, elektromos ablakemelők, patronos övfeszítők, valamint az egyedi kék kárpit extra az autóban, valamint a számkombinációs immobiliser, ami a PSA konszern sajátos hülyesége.
Hibáit tekintve nem sok mindent tapasztaltam eddig, télen rosszalkodott az alapjárat, ami egy jeladó segítségével megoldódott. Törni tilos az autót!!! Bármely elem cseréjénél mélyen a zsebbe kell nyúlni. Nekem sikerült a jobb oldalán legyalulnom a karosszéria szélesítéseket, amiknek csak a felfogató patentjük tört le (szinte mindegyik). Javítani nem tudtuk őket, ezért franciaországból rendeltem meg egy Peugeot márkaképviselet közreműködésével a két kerékjárati sárvédő ív szélesítését, ami 32.000 Ft-ba került. És ez csak az autó jobb oldala. Egy teljes szett ára 64.000 Ft, ha plusszban az oldalsó küszöbíveket és az első, hátsó lökháítókat is cserélni kellene, az cirka 300.000 Ft-ba kerülne, amiben még a fényezés nem tartozik bele. Utángyártott alkatrészeket szinte nem is lehet rendelni hozzá, csak gyárit. Mivel az autót itt nálunk nem forgalmazták, nem is a magyar piacra szánták, ezért nem egyszerű hozzá alkatrészeket találni. Az átírásnál és a forgalmi készítésnél nem lehetett rallye-ként bejegyezni, a kötelező biztosításnál is, vagy GTi -nek, vagy simán 1.6-nak lehet.
Mindent összevetve, ha valaki egy erős és agilis autót szeretne, javaslom a kis 106-ost, vagy a saxo vts modelljét, nem fog benne csalódni. Igazi kis gyorsulógépek, amikkel nem sok baj lesz. Hálás kis gépek ezek.
Hibalista
- Vízcső öregedett el.
Ide hordtam szervizbe
Magam és pár rali spec szerelő barátom.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 120000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Delta HPE | Következő autója? | Golf Gti |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
