Bébi oroszlán
Szöveges ítélet
A kocsit másodiknak vettem. Már van egy nagykocsim, szintén Peugeot, egy 407 SW. Az remek utazóautó hosszú távra, pakoláshoz, de városban nem praktikus. Túl nagy a parkoláshoz, rövid távokon nem melegszik fel, a dízelmotor csak kínlódik. Ezért döntöttem el, hogy kell egy városi szaladgáló is. Megnéztem, melyik a legkisebb Peugeot, így került képbe az 1007-es. Egy ideig kerestem a megfelelő benzines példányt, mert elvárás volt az ezüst szín (mint a nagytesó), jó felszereltség és az automata váltó. Az elektromos tolóajtó csak hab volt a tortán, remek találmány szűk parkoláshoz és a jampizáshoz. A kocsit 10 évesen, 44000 mérfölddel vettem, jobbkormányos (Angliában vagyunk), gyakorlatilag újszerű állapotban. A használt kocsik ára itt a béka segge alatt van, ő az itteni havi átlagfizetés fele volt, vagyis két hétig dolgoztam érte. Az áríratási díj, eredetvizsgálat, törzskönyv, súlyadó ismeretlen fogalom, cserébe van éves TAX (kb 200 font), amiért ingyen van szinte az összes autópálya, híd, alagút, viszont évente megy minden kocsi MOT-ra. Ez a műszaki itt. Ha megbukik a kocsi, 1 héten belül visszaviheted az új vizsgára ingyen. A forgalomszervezés, az angolok vezetési kultúrája példaértékű, az alapgondolat az, hogy mindenki közlekedjen, mozogjon, ettől pörög az ország. Sajnos tapasztalatom szerint a magyar alapgondolat az, hogy az autós minél többet szopjon és fizessen.
Na de vissza a kocsira. A kocsi 1.6-os motorral szerelt, dinamikus, jól gyorsul, a kicsi kaszni miatt a motor nem erőlködik. A váltó egy külön fogalom, mert nem automata, hanem robotizált kéziváltó. Vagyis helyetted vált. Vicces érezni, ahogy kinyomja a kuplungot, majd vált és felengedi. Visszaváltásnál még gázfröccsöt is ad. Általában jól dönt a váltási helyekről, de néha elbambul és túlpörget. A kormány mögötti fülekkel is lehet váltani, tiszta Forma-1. Az aktuális fokozatot kiírja a km órában, egyébként 5 van. Az igazi automatások szerint a robotizált kéziváltó szörnyű. Igazuk van, a kocsi váltáskor bólogat a kimaradó vonóerő miatt, cserébe nem fogyaszt többet, mint a hagyományos, mert ez tényleg egy fogaskerekes kézi váltó, csak elektromos aktuátorok tologatják a váltórudazatot helyetted. Nincs olajkavarás, citrom, szelepek, lamellabeégés.
A kocsi sokat fogyaszt. Nálam a fedkomp 9.2 l-t ír ki, de csak városban használom, legtöbbször nagyon rövid távon. Voltam vele városon kívül is, de gyorsabban menve nagyon pörög a motor, sajnálom kínozni. 60 mérföld/óra mellett (ennyi a törvény) 3500 a fordulat.
A belsejében a térkínálat meglepően nagy. Parkolóban állva a tetősíkja kb. 10 centivel magasabb, mint az átlag szedánoké. 180 cm vagyok, de sapkában sem érem el a tetőt. A két hátsó ülés már más tészta, vagy lábtér van, ha négyen megyünk, vagy csomagtartó, ha csak ketten. A hátsó ülések tolhatók, buktathatók, pár mozdulattal kivehetők, az anyósülés támlája lehajtható előre, nagyon variálható az egész belső tér. Rengeteg tárolóhely van, érmetartó, tolltartó, 2 ajtózseb, 2 fedeles kesztyűtartó, 2 fiók az ülések alatt, 2 fedeles (csempészrekesz) padlótároló, 2 hatalmas oldalzseb a hátulsó szekcióban. Az első ülések remekül állíthatók mindenfele, még gerinctámasz is van, az oldaltartás remek, nagyon kényelmesek. A kormány is 4 felé állítható. A tolóajtók miatt a beszállás pazar nagykabátban, szűk szoknyában (gondolom), szatyrokkal is. A tolóajtók elektromosak, tárirányítóval és belülről gombokkal is nyithatók-csukhatók. Beépített védelem is van az odacsípés ellen. Konstrukciós hiba, hogy gyárilag nincs benne automata ablakfelhúzás bezáráskor, így ha nyitva marad az ablak, az szívás, mert újra ki kell nyitni az ajtót, beülni, újra bezárni (mert csak akkor érintkeznek az ajtón élén levő rézpöckök), gyújtás ráad, ablak felhúz, gyújtás levesz, ajtó kinyit, kiszáll, bezár megint. Ez annyira bosszantott, hogy kitanulmányoztam a fellelhető kapcsolási rajzokat és 3 relé segítségével építettem egy egyszerű áramkört, amelyik felhúzza az ablakokat, így már remek.
A vásárláskor az elérhető legjobban felszereltet kerestem. Digitális klíma, elektromos ablakok (mind automata fel és le is), 7 légzsák (térd is), fedkomp, CD játszó, ABS, ESP, satöbbi. Sajnos a legjobban felszereltet nem találtam, abban tempomat, és color navigáció is van, a gépkönyvében van leírás, de több kereskedővel beszéltem, azt mondták még soha nem láttak olyan verziót élőben. Így a hiányokat lassan pótlom. Került bele tolatóradar, majd ülésfűtés. Ezt könnyű volt belerakni, mert a cserélhető belsőtér (kamélió) miatt minden üléshuzat zippzáros, 15 perc alatt betettem a fűtőbetéteket, pár vezeték, kapcsolók és már élveztük is a meleg ülés áldását. A tolóajtók nyílásában levő mélyedésekbe piros ajtófények kerültek, ugyanilyen van a felnyitott csomagtérajtó élén is villogva, abban bízva, hogy nehezebben csapnak el a kocsim közelében figyelmetlen idióták. Az összes belső égőt ledesre cseréltem, nagyságrendekkel jobb, mint a sárgán pislákoló izzók. A tükrök alá ledes kilépőfény került, nagyon hasznos extra. Van benne utólagos keréknyomás ellenőrző rendszer, a szelepsapkák helyére kellett felcsavarozni a négy jeladót, egy belső kijelző és online látom a kerekek nyomást és hőmérsékletét. Van benne forgalom-kamera, ha egyszer bajba kerülök, nagy segítség lesz majd. Ha én vagyok a hibás, meg egyszerűen eldobom:)
Sajnos be kellett iktatnom egy vízhőmérőt is, mert gyárilag nincs benne. Szégyen. Mikiegér módon beépítve most egy voltmérővel együtt gazdagítják a műszerfalat. További terveim a parkolás megkönnyítésére egy elülső parkradar szett, de úgy, hogy parkoláskor, lassú haladáskor automatikusan kapcsoljon be egyes fokozatban. Ehhez majd megbontom az automata váltó vezérlődobozát. Másik gondom, hogy a rövid használat miatt egyáltalán nem melegszik a hűtővíz. Emiatt nagyobb a fogyasztás és nincs rendes fűtés sem. Terveim szerint zsalu kerül majd a hűtő elé, amely automatikus nyílik-záródik a hűtővíz hőmérséklet függvényében.
Eddigi hibák: egy év alatt 5000 mérföldet mentem, ez alatt tönkrement az utasülési ajtóban levő ajtónyitó elektromos aktuátor, az internet szerint típushiba. Bontóbelivel cserélve. Egyszer égve maradt a narancssárga motorhiba jelző, de fél óra után elaludt. A megvásárlás után cserélni kellett az első féktárcsát-betéteket, és ki kellett vésetni az alufelni kerékőröket, mert azt elfelejtettem elkérni. A mostani műszakira kért négy új gumit. Javaslat, hogy az ajtóérintkező sort időnként meg kell takarítani és kontaktsprével lekezelni, így biztosítható a hibamentes működés.
Összefoglalva: amit ez a kocsi nyújt, azt remekül adja. Városban praktikus, kényelmes, tágas, nagyos jól használható kiskocsi. Jól összerakott, minőségi alkatrészekből való, igazi luxus minikocsi. Töréstesztje kiváló, a legjobb ebben a kategóriában. Viszonylag ritka, én kettő másikról tudok a környéken. Természetesen nem felel meg nagyobb kívánalmaknak (hosszabb utak, nagyobb cuccok, tömegszexparti, autóversenyzés, stb).
Sajnos ritkasága miatt nem sokan értenek hozzá és kevés az internetes infó róla, és francia mivolta miatt előítéletekkel küzd. Ha egyszer egy kókler szerelő beleszabadul majd, az hatalmas károkat fog benne okozni. Remélem, ez minél később következik majd el.
Hibalista
- Utasoldali ajtónyitó aktuátor
Ide hordtam szervizbe
Szerb nemzetiségű szerelők. Kedves, szolgálatkész, hozzáértő srácok.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 44000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | 407 SW | Következő autója? | XF combi |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.1/10) |
