Az első dízel Zafira Magyarországon
Szöveges ítélet
Amikor a feleségem bejelentette hogy hat főre bővül majd családunk, azonnal elkezdődött az új igényeket kielégítő autó keresése. Az alapkövetelmény természetesen 2 felnőtt és 4 gyerek szállítására alkalmas, csomagoknak is helyet biztosító, megfizethető jármű volt, gazdaságos, nyomatékos, megbízható motorral. 2000-ben ez nem volt egyszerű feladat, a kínálat korántsem volt gazdag – a végleteket egyik oldalon a használt Barkasok, a másikon Renault Espace-k, Chrysler Voyager-ek jelentették, az elérhető középmezőnyt jószerivel csak a benzinmotoros Honda Stream és a Fiat Multipla képviselték. Az Opel épp akkoriban rukkolt elő a Zafirával, mely azonnal ideálisnak tűnt a probléma megoldásához. Amikor megjelent a dízelmotoros változat, megszületett a döntés a vásárlásról.
A metálzöld színű kocsit az egész család azonnal megszerette: a feleségemnek főleg a variálhatósága tetszett, a gyerekek versengtek a két leghátsó ülésért, számomra pedig csodálatos érzés volt a vezetés, amikor pl. az osztrák autópálya emelkedőjén nem kellett visszakapcsolni, csupán gázt adni és valamennyi benzines mögöttünk maradt :).
Mivel “telt házzal” a Zafira csomagtere kicsinek bizonyult vettem hozzá egy tetőboxot – ezzel már el lehetett indulni nyaralásra is; viszont kellett hozzá egy kis összecsukható sámli, amelyre fellépve (a magas karosszéria miatt) sokkal könnyebb volt a box pakolása. Mivel a harmadik üléssor szellőztetése gyakorlatilag nulla volt (ezt a hiányosságot sajnos az Opel a mai napig sem orvosolta, pedig igazán lekoppinthatta volna pl. a Fiat Uno egyszerűen kitámasztható oldalablakait…), azonnali vétel volt még két ventilátor, melyek a csomagtérben lévő csatlakozóból kapták a villanyt.
Gondot okozott a masszív tetőroló elhelyezése amikor a harmadik üléssort kellett váratlanul használni, a következő Zafirákba már tervezett a gyártó megfelelő tárolóhelyet.
A kocsiban nagyon jó minőségű gyári kazettás rádió volt, mp3-as lejátszókat egy 3500 forintos adapter közbeiktatásával lehetett hallgatni rajta.
75700 km-nél a motor vezérlése frissítve lett a DTH-változat gyári programjával, ami által a teljesítménye 100 LE a nyomatéka 240 Nm lett, változatlan fogyasztás mellett.
139000 km-nél a közeli osztrák szerviz tempomatot épített be, ami valójában csak a működtető kar cseréjét és a funkció elektronikus nyugtázását jelentette. Elgondolkodtató, hogy abban az időben (2007-ben) a környékbeli magyar márkaszervizek hallani sem akartak a tempomat utólagos beszereléséről, míg az osztrákoknál állandó raktárcikk volt az alkatrész (17500 Ft), melyet azonnal be is építettek 9500 Ft-ért. (Mellesleg: a tempomat nagyon megérte a pénzét, változatlan vezetési stílus mellett a fogyasztás 4 decivel csökkent!)
Másik példája a sógor-szerviz pozitív hozzáállásának a légmennyiségmérő esete volt. 70000 km tájékán bizonyos sebességtartományokban a motor veszített az erejéből. Ismerősök tanácsára az érzékelőszál tisztítása egy ideig megoldotta a problémát, 81000 km-nél azonban már ez nem segített. Míg a magyar szervizek ködösítettek (szerintem előtte nem volt még dolguk ezzel a motorral…), az osztrák szerviz munkafelvevője azonnal a cserét javasolta. Mivel maga az alkatrész sem volt olcsó (60 ezer Ft 2004-ben) megkérdeztem mennyiért cserélnék ki, mire a válasz az volt, hogy nem kell azért szervizbe vinni, meg tudom én azt otthon magam is csinálni! Igaza volt, miután a közeli autósboltban 2000 Ft-ért megvettem a művelethez nélkülözhetetlen Torx-bitkészletet és két új csőbilincset, a csere 20 perc alatt megvolt :).
Saját méréseim alapján a nyolc év átlagfogyasztása 6,1 l/100 km volt (gyári adat: 6,6 l/100), min. 4,8 l/100 km (Alföld, nyáron, 90 km/óra), max. 8,9 l/100 km (45 fokos hőségben, 6 személlyel+tetőboxszal, klímával, a Neretva völgyében); téli gumiabroncsokkal 3 decivel többet fogyasztott mint nyáriakkal. Az autóba főleg osztrák gázolajat tankoltam. A motorolajfogyasztás 1 liter 5W40/15000 km volt.
A kerekeken mindvégig az eredeti Michelin Energy XH1 nyári gumiabroncsok voltak, a 75 ezer lefutott km után még nem koptak el, ellenben az anyag elöregedése miatt már megjelent elég sok hajszálrepedés rajtuk. A kocsihoz kaptam 4 db Continental WinterContact TS790 téligumit is, melyeket 73000 km lefutása után cseréltem le Pirelli Snowsport W190SN-re. A Contikat 3 évig nyáron is használtam, sehogyan sem akartak elkopni! A tartósságuk mellett kiemelném a kiváló menetdinamikai tulajdonságaikat, főleg nedves és havas útfelületen. A Pirellik is beváltak, ellenben egy hajszállal zajosabbak voltak.
Hibalista
- - tompított fény izzócsere, összesen 7 db 9 év alatt; - - izzítógyertyacsere, 45200 (1 db) és 92800 km-nél (3 db); - - ablaktörlőlapátcserék: 76000 és 151000 km-nél első, 79900 km-nél hátsó; - - fékbetétcserék: 90200, 99000, 117800 és 135600 km-nél hátsó, 106000 km-nél mellső, 117800 km-nél hátsó féktárcsák is; - - 81000 km: légmennyiségmérő csere (l.e.); - - új akku: 89800 és 102400 km; - - a belső visszapillantó tükör 2x lett cserélve (76900 és 125900 km) mert elkopott az állítógömb (!), holott alig használtam…; - - a sebváltókargomb 113000 km-nél a kezemben maradt (!), erős ragasztóval sikerült rögzíteni; 155500 km-nél a hiba megismétlődött, ekkor már csak a csúszó felületek utómunkálása segített; - - 180180 km: osztrák mellékúton, szombat este, minden előzetes jel nélkül leállt a kocsi! Tréleren hazahoztam, a márkaszerviz adagolócserét javasolt, az új adagoló ára 900 ezer Ft!!! Kiderült, hogy a környezetemben már többen is hasonlóan jártak ezekkel az Opel dízelekkel, javasolták az adagoló javítását/felújítását a keceli Bosch-szervizben. 3 hétig voltam auto nélkül, a javítás összesen 400 ezer forintomba került – ezzel egyszerre elúszott az összes pénz, amit 8 év alatt megspóroltam a dízelmotornak a benzinestől kisebb fogyasztása, illetve az alacsonyabb gázolajárnak köszönve :))! A szerelő vígasztalt, hogy az adagoló nem csak ezeknek az Opel dízeleknek az Achillesz-sarka, valamennyi Bosch-adagolóval szerelt dízelmotoros autónál előbb-utóbb számítani kell a meghibásodására! A kérdésemre, hogy ő mit venne a helyemben, a válasz “japán láncvezérlésű szívó benzines” volt. - - 184600 km: résolajcsövek cseréje, vezérlőkészülék programozása (ezúttal szerény 8500 Ft-ért); - - 185000 km: egyenlőtlen üresjárat, néha késve veszi a gázt; a márkaszerviz szerint kikopott az elektromos gázpedál potmétere (mitől, amikor főleg tempomattal autóztam??!), csak a csere segít, sajnos a potméter külön nem kapható, a komplett új alkatrész ára 900 ezer Forint! - Nos ekkor hirtelen nagyon elegem lett a Zafirából és hamarosan jött a “japán láncvezérlésű szívó benzines”…
Ide hordtam szervizbe
Márkaszervizek:- Opel Csillag/Gerencsér/Gerico, stb. Szombathely: légkondit javítása után elfelejtették feltölteni hűtőközeggel, értékelése 6; - Opel Marsal’/Gerico Sárvár: szerviz után mindig nekem kellett nullázni a szervizintervallum-számlálót, értékelése 8;- Opel Kiss-Gerencsér Zalaegerszeg, értékelése 7;- Opel Schatz-Draskovich Güssing (Ausztria), értékelése 10;
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Márkafüggetlen szervizek:- Varga Autószerviz Szentgotthárd, értékelése 9; - Benedeczki Lajos Bosch-szerviz Kecel, értékelése 10;- Sövegjártó Kft. Szombathely: akkuszerelés, értékelése 10;
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 29152 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 158678 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Ascona 1,9 | Következő autója? | Jazz |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.7/10) |
