Álmaim autója—keserű ébredéssel
Szöveges ítélet
2005 tavaszán vettem meg életem – legalábbis úgy gondoltam – legjobb autóját, egy két éves 1.6-os Zafirát, 50 e. km-rel. Előtte két 1,6-os F-Astrát nyúztam darabonként több mint 100 e. km-rel, minden komolyabb hiba nélkül.
Az autó, koncepcióját tekintve telitalálat. Szerintem a legszebb a hasonló korú egyterűek között. Bár a csomagtartó alaphelyzetben nem nagyobb mint a kombi F-Astráé, (sőt keskenyebb), de a hátsó üléspad tologatásával könnyedén növelhető, és kis kompromisszummal még ilyenkor is mind az öt ülés használható. Ha még több helyre van szükség, a hátsó ülések rovására ez is megtehető, sőt az anyósülés is ledönthető, így elég hosszú tárgyak is berakhatók, bár ez a felület nem teljesen sík, és néha jól jönne ha a hátsó ülőlap is osztott volna. A hátsó középső 3 pontos övvel korrektül rögzíthető egy gyerekülés, és ilyenkor a két szélső ülés kényelmesen használható. A gyerek is remekül lát előre, csak a könyöktámaszom rugdossa folyton, pedig az csak hosszú távú utazáskor használható jól.
A csomagtér padlójából kihajtható két ülés kiskamasz gyerekeknek hosszabb távon is megfelelő, rövid utakon pedig bárki elfér rajta. Van könyöklő, pohártartó, és elég nagy az oldalablak, hogy ne legyen senki klausztrofóbiás. A csomagtartó persze ilyenkor jelképes méretűre csökken, de aki azt várja egy 4,5 méteres autótól hogy 7 személyes nyaralásra mehessen vele, az hülye. Persze egy kicsivel azért lehetne nagyobb ilyenkor is, de a legnagyobb baj az, hogy hiába vannak mindig kéznél az ülések, ha utána nincs hova tenni a csomagtér-rolót és a padlóborítást. (Azt hiszem az új Zafiránál ezeket megoldották valahogy).
A lényeg hogy akár heten is elmehetünk moziba vagy rokonlátogatóba, és nem kell két autóval elindulni. Persze ezért komoly felárat kell fizetni a G-Astrához képest. (Főleg ha classic.)
A beltér formavilága valóban nem túl forradalmi, de minden kézre esik, korrektül működik, van elég tér és pakolóhely körülöttünk. A futómű stabil és teherbíró (az Astrába hátra légrugót kellett raknom), és a motorteljesítmény is elég az esetek 90 százalékában.
És most a hibákról:
A motor alapjáraton és alacsony fordulatszámon nagyon-nagyon nyomatékszegény. Az elektronikus gázpedál késik, a kuplung sem tökéletes, a motorvezérlés pedig valószínűleg a környezetvédelmet tekinti fő feladatának és nem az élvezetes autózást. Ezek együttesen azt eredményezik, hogy finoman, kis gázzal szinte lehetetlen elindulni, dinamikusan kiugrani meg pláne. Egy járdára fölállás komoly kihívás, teli utánfutóval pedig a tolókapu sinje is leküzdhetetlen akadálynak tűnik. Meredek emelkedőn elindulás = erős kuplungszag. Ha már sikerült elindulni nincs nagyobb gond, az autó kellő vehemenciával gyorsul, városban, országúton elégnek tűnik a 100 lóerő. Autópályán már más a helyzet, 130-nál 4000 fölött pörög a motor, erősen meglódul a fogyasztás, ennél gyorsabb haladáskor pedig már zavaró a motorhang, és szinte szemmel látható a benzinmutató hanyatlása. Mindehhez igen magas átlagos fogyasztás jár mind benzinből (9,5l/100km), mind olajból (kb 1l/3000km). Ugyanilyen vezetési stílussal az Astránál 7,8l/100km, olajból pedig semmi.
A hátsó kipufogódob külső burkolata 3 évesen szó szerint lerohadt, a klímakompresszor hangja kánikulában fölerősödik, benne a nyomás 18 bar-ra nő és nem sikerült orvosolni de még működik. Az első futóműben két gömbfejet már cserélni kellett.
És még néhány apróság:
Hiába magas az autó, a hasmagassága, de főleg az első terepszöge kicsi, nem tudok leállni a saját garázsomba, és minden járdaszegélynél leér. Az első oszlop rengeteg teret kitakar, főleg enyhébb bal kanyarokban igen sok minden elbújhat a holtterében. A kilátás előre jó, de tolatáskor már nem, az utánfutót pedig egyáltalán nem lehet látni.. A vezetőülés nekem keskeny (176cm, 120kg), oldaltartása kevés, ráadásul a legalsó pozícióban is túl magasan van, ha az ülőlapot hátrébb döntöm le sem ér a lábam. A „kardánalagút” pakolórekeszei az Astrában sokkal használhatóbbak voltak, és ott a klíma hűtötte a kesztyűtartót is. A benzinszintmérő erősen pontatlan, hamar kigyullad, majd idegesítően villog, de az 58 literes tankba 51 liternél többet még nem sikerült tankolnom. Engem zavar hogy benthagyott gyújtáskulcssal kiszálláskor sípol, ha pedig kiveszem, a bentmaradók nem tudják leengedni az ablakokat.
Összességében azért nem rossz autó, egy jó dízelmotorral pedig akár jó is lehet. A második sorozatú Zafirát, az 1,9-es common rail-lel még komolyabban megnézem majd, de újonnan szerintem az sem éri meg a pénzét, és már tényleg erős konkurenciát jelentenek a Toyota, a Mazda és a Renault hétszemélyes kompakt egyterűjei, és persze a Ford és a Citroen sem alszik mostanában. (A VW Touran nekem nem tetszik, de ettől még lehet hogy nem rossz autó.)
L. Gábor
Hibalista
- Klíma, gömbfejek, kipufogó,
Ide hordtam szervizbe
Opel Molnár, Lakihegy ---kutyaütők
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Saját maszek szerelő -- korrekt, de inkább csak hardware, ezekben az autókban pedig egyre több mindent az elektronika felügyel
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 52000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (3) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | F-Astra 1.6 | Következő autója? | Valami diesel egyterű |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.6/10) |
