Benzinbusz
Szöveges ítélet
A kisbuszt több hónapos töprengés után vettem. Lassan fél éve van meg, 13.000 km ment bele, bevált. Nagy tanulság számomra, hogy a vételnél olyan szempontok miatt döntöttem a kocsi mellett, melyek csak rám jellemzőek. Ez a kocsi nekem jó, tökéletesen megfelel. Hogy másnak is az lenne-e, nem tudom.
A formája két dolog miatt furcsa. 1. Jumbo-tető, ami miatt jó nagy a vezető fülkéje. 2. Oldalfalai az ablakoknál se dőlnek befelé, így a kocsi keresztmetszete kocka. Belül óriási a tér vállnál, bár valójában csak 5 centivel szélesebb a tükröknél az előző VW T4-nél.
Magas vagyok, nekem nagyon fontos volt a süllyeszthető ülés, és a kezemhez odahúzható kormány. A váltó - nem annyira, mint más típusokban, de - nyomja a lábam. Ezért nem tökéletes az autó kényelme. Minden kocsiban kárhoztatom a terjedő váltó-körüli műanyag rettenetet. Valóságos rémálom, hogy 100 km után nem tudom jobbra, közép felé oldalt kinyomni a térdemet. Még a Vivaro egész jó, vagy legalábbis megszoktam.
Műbőr ülései vannak, nyáron meleg, télen hideg. Viszont könnyen tisztítható, és ez nagyon jó dolog. Középső sorban elhúzható oldalablakok vannak, ez alapvető kéne legyen minden kisbusznál - nagyon kell. Hátul kétszárnyú az ajtó, én azt jobban szeretem, mint a magasra nyílót, mert könnyebb kezelni.
A kocsi hosszított. Szuper a raktér, de azért nehéz forgolódni vele a hosszú tengelytávval. Hosszú VW T4 jobban fordult érzésem szerint.
A kisbuszom különlegessége, hogy benzines. Nem sok van belőle. Renault motor, 2000-es, 122 lóerő, 6-os váltó. A dupla klíma nagyon sokat elvesz az erejéből. A benzinesség miatt nincs túl nagy nyomaték. 9 emberrel, megrakva érdemes állandóan fölkapcsolgatni, 4000 körüli fordulatnál megjön az erő. Na de, akkor meg iszik, úgyhogy érdemes lassan sunnyogni inkább. De kevés súllyal egész jól gyorsul. Autópályán 3000-et forog 125 km/h-nál, és ekkor kb. 9-et iszik. Én sose járok városban, ha nem klímázok, nem autópályázok, 8,5-lel is beéri, bármily hihetetlen. Ha hajtom, zabál. Városban biztos benyelne 12-13 litert is.
Ellene vagyok a dízelnek, mert rémisztenek a cdti motorok időnkénti nagy javítási költégei. Én meg nem megyek sok km-t, talán évi 20.000-et. És nem lesz pénzem másikra, 10 évig biztos marad ez a gép. Nem volt szempont, de nagyon jó, hogy annyira csendes. Mindig figyelnem kell a fordulatszámmérőt, ha szól a rádió.
Most raktam át gázra, de azzal még csak 2.000 km-et mentem. Úgy tűnik, teljes terheléssel (8 ember, cuccok, Erdélyi szerpentinek) 11,5-12,5 között iszik gázból. Erről esetleg írok még.
Aki ráér (nekem nem kell a gép mindennap, és a szerelőm szép lassan mindent beszerez és megcsinálgat) szórakozni az autó elektromos hibáival (ld. hibalista), és nem jár vele városban, annak lehet, hogy jobb vétel a dízelnél. Sejtésem szerint , amikor én 9,5-10 körül megyek el a busszal, akkor az dízellel 7-7,5-es fogyasztás lenne.
Gázzal a költség (mindent összeszámítva) 25-30%-kal csökken. 30.000 km után mindenképpen olcsóbb lesz, viszont évi egy újabb szervíz, újabb hibalehetőségek, és egy pótkerék pluszban a csomagtartóban (mondjuk az bőven elfér).
Ajánlom a benzines Vivarot. Utána kell számolni, van, akinek megéri.
Hibalista
- Eleve hibákkal árulták az autót, hosszú a lista. - Jobb első ablak mindkét oldali kapcsolója rossz. (15-30.000 lesz) - Vészindex nem megy. (5.000 lesz) - Fölső-hátsó-belső lámpa mindenestül rossz. - Generátor csere (forgórész 15.000, szerelés 5.000) - Kipufogó közepénél lévő 2. lambda szonda csere (31.000) - Katalizátor rossz, mindig hibajelet ad. (20.000 lesz) - Szervóolaj engedett erősen egy szelep miatt (15.000 volt, + 5.000 szerelés), kb. egy liter olajat töltöttem utána fél év alatt (1.200 Ft) - Klíma vezetékezését vissza kellett bontani, javítani (14.000) - Klíma 1-2 fokozat nem megy, előtét-ellenállás csere lesz (28.000).
Ide hordtam szervizbe
Pécsi Gázautó. Nem olcsó, de készségesek, normálisak voltak. Egyet tévedtek nekem, 3-4 dolgot korrektul megoldottak.
Értékelése:
Másik szerelő értékelése
Magán. Ő a király! Most már túl sokan vagyunk nála, alig kapok időpontot. Aki tud, az tud. Türelmes ember.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 209000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Transporter 4-es sorozat, 1.9 szívódízel | Következő autója? | marad |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
