GTS-t mindenkinek
Szöveges ítélet
Közel 10 év Calibrázás után szerettem volna valamit, ami egyszerre felel meg a családi igényeknek és a még bennem pislákoló sportos életérzésnek. Hosszú keresgélés után találtam rá egy 2003-as, 2.2-es benzines Vectra C CC (GTS) autóra, ami 4 évesen 94 ezer km-rel került hozzám. Szép, törésmentes állapotban sikerült hozzájutni, az állapotát jól leírja, hogy az autónak még évekig új bőr illata volt (pedig csak félbőr garnitúra van benne).
Hosszú távon is kényelmes, bőséges hellyel és sok kényelmi funkcióval (xenon, nappali menetfény, fűtött félbőr ülések, elöl-hátul el. ablakok, 6 légzsák, navi, tempomat, és még megannyi). Formavilágát tekintve kicsit megosztó volt mindig, de nekem még most is tetszik. A nagy teljesítmény nálam nem szempont, így a rendelkezésre álló 148 lóerő szerintem elég, a mindennapos használatot tekintve a súly, teljesítmény, fogyasztás mutatói számomra tökéletesen megfelelőek. Értelemszerűen nem annyit fogyaszt, mint egy dízel, de a 7,3-7,5 literes átlagfogyasztás folyamatosan tartható vele a mai napig (ellenben nincs benne részecskeszűrő, turbó, nagy nyomású pumpa, ami külön-külön is egy vagyonba kerül). Jellemzően ketten utazunk benne csomagokkal, de kényelmesen bejártuk vele Európát az erdélyi havasoktól az Alpokig, a Fekete tengertől a Földköziig.
2008-2016 között eddig több, mint 150 ezer km-t vezettem vele, de a benzines 2.2-es motorra (Z22SE) visszavezethető problémákat a használat során nem tapasztaltam. C Vectra specifikus hibák inkább voltak vele. Ilyen pl. a hátsó futómű, ahol a lengőkarok bonyolultsága miatt már a szilentek zömét cserélni kellett. Ugyanígy az első/hátsó stabilizátor rudak gumi szilentjeit is, amiket nem tudom, milyen anyagból készít a GM, de a használat során lassan belemarják magukat az acélba. Még szerencse, hogy több méret van és lehet kisebb átmérőjűvel próbálkozni. Bár erre csak többszöri próbálkozással (és cserével, ami ugye nincs ingyen) jöttünk rá, mert hiába volt a mérethelyes gyári új alkatrész, újra előjött a kopogás. Azóta viszont már hangmentes. Az elmúlt 8 év alatt összesen kétszer kellett trélerre tenni: egyik alkalommal a generátor vezérlőelektronika (megszűnt a töltés), máskor az üzemanyag szivattyú halálakor. Egyik sem volt javítható, a csere közepesen drága volt (25-30e Ft + munkadíj). A fórumokon gyakran előfordulnak elektronikai vezérlő CIM, motorvezérlő, stb. hibák, de ennél a típusnál (talán évjárat vagy felszereltség függő) a mai napig működik mind. Rozsdásodásra nem igazán hajlamos, egy kivétellel nincs rajta sehol: az 5. ajtó pereme már 4 évesen erősen rozsdásodott, amit a márkaszervizben azzal magyaráztak, hogy a korai benzineseknél a kipufogó vége nem lefelé néz, mint a dízeleknél, ezért a gázban lévő vízpára a kocsi mögötti visszaörvénylés miatt lecsapódik a csomagtér ajtón. Itt aztán kb. 2 éves korában el is indult a rozsdásodás. Ez elvileg csak a GTS verziókat érintő konstrukciós baki, de tény, hogy a 2006 utáni ráncfelvarott benzines GTS-eseken nincs már kilógó krómvég a lökhárító alól. Inkább Opel, mint Vectra sajátosság az is, hogy idővel leesett néhány kipufogó dob körüli hő védő alu burkolat, mert acél csavarral rögzítik az alvázhoz. Ezek idővel reakcióba lépnek egymással és a csavar körül elvékonyodik a lemez, majd teljesen átlyukad, végül leesik, ami elég zavaró zörgést tud okozni menet közben.
Összességében egy nem túl érzékeny, nagyon szerethető autó, ha max. 10-15e km-enként megkapja a kötelező gondoskodást. Ha nem nyúzzuk sokáig kikönyökölt gátlóval, törött rugóval, zörgő futóművel, vagy széthajtott motorral, akkor sok százezer km-ig elmegy komolyabb beavatkozás nélkül. Ezzel együtt a 8 év alatt (benzint, biztosítást és adót nem számítva) kb. 1,8 millió Ft ment el fenntartásra, igaz ebben benne van 1 kutya-őz-nyúl kombó miatti lökhárító, fényszóró, ködlámpa, díszrácsok, xenon trafó, légszűrőház javítás, csere és fényezés is (lehet, a vadászathoz inkább puskát kellene vennem). Szerencsére az Opel alkatrészek ára nem annyira horror, sok esetben csereszabatos a korabeli GM-es konszerntársak (Chevrolet, Saab) alkatrészeivel, és pár éve már bontottan is rengeteg helyről beszerezhető hozzá.
Egy szó, mint száz, szerintem mindenképpen megérte az árát. Ha nem így lenne, nem terveznék még éveket vele.
Hibalista
- ötödik ajtó perem rozsdásodás, a kipufogó felőli oldalon (valahol 50-60e km körül) - toronycsapágyak (100e km) - tempomatos irányjelzőkar (110e, 235e km) - benzin cső (100e, 140e, 185e km) - jobb első ablakemelő kapcsoló, azóta is hol működik, hol nem (150e km) - hátsó rugó, törés miatt (160e km) - generátor vezérlőelektronika (175e km) - fűtéscső (190e km) - üzemanyag szivattyú (210e km) - első rugó csere, lengéscsillapítóval együtt (210e km) - kettős tömegű lendkerék (ez elég meglepő volt, mert nem tudtam, hogy van benne), kinyomó csapágy, kuplung tárcsa és szerkezet (240e km) - féltengelyek, a belső csuklók lógása miatt rázták a kormányt 60-80 km/h között (240e km)
Ide hordtam szervizbe
Opel Autó Duna - Bp, Soroksári útRóluk annyit, hogy a garanciális felületi rozsdásodást nem voltak hajlandók javítani, vezetett szervizkönyvvel sem. Azt magyarázták, hogy a garancia már a 2005-ben esedékes kötelező szerviznél ugrott, mert az akkori tulaj a határidő után 1 hónappal jelent meg átvizsgálásra az autóval. Igaz az előírt max. 60 ezres futásteljesítmény helyett 47 ezernél. Azért az Opel Duna ezt követően szívfájdalom nélkül beikszelte a szervizkönyv "Korrózióvédelmi átvizsgálás" részében, hogy a szgk. rendben. Végül kiszámláztak 60.000 Ft-ot, amibe olaj és szűrő csere, levegőszűrő csere, fékfolyadék szintfeltöltés(!) és pollenszűrő csere fért bele. Ha tehetitek, kerüljétek őket messzire!
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Füredi Róbert - NyalkaGaranciával dolgozik, végig jelen lehetsz, mindent megmutat és a kicserélt alkatrészt visszaadja, ha kéred. Csak ajánlani tudom.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 94000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 155000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Calibra 2.0i | Következő autója? | Nem tudom még, majd ha aktuális lesz kitalálom. |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
