Ex-gázos hű Ecotec Vectrám
Szöveges ítélet
A történet egy másik autóra vezethető vissza. Kezdődött az egész egy megunt 3 ajtós, máló küszöbű, sötét színű, kék füstöt okádó Magyarország egyik autókereskedéséből származó F Atrával. Fiatal korom (korom is jött ám a füst mellett rendesen) ellenére inkább a kényelmes autók vonzanak, mintsem a sportos, nagy kályacsővel felszerelt rizsrakéták, vagy fekvőrendőrön átmenni képtelen 2-es Golfok. Mindig is inkább a kényelem motivált, hogy legyen benne legalább egy működő klíma, elektromos ablak, meg legyen nagy csomagtartó, hogy rokonlátogatásnál ne kelljen a be nem fért cserepes virágot vagy befőtteket a lábak mellé tenni. Hosszas keresés után belebotlottam végső elkeseredésembe egy Vectrába. Először nem is tetszett mert hát LPG-vel volt szerelve, és mint tudatlan fiatal, ... mi is az az LPG? Utánaolvasás után úgy tűnt nem is olyan rossz vétel, családtól, garázsban tartott, megkímélt, nem dohányzó stb... Jobb vételnek tűnt, mint valami kereskedésben lepattintott bontószökevény. Így egy rövid próbakor után jött velem haza.
Meg kell, hogy mondjam a Vectrák makacsabb jószágok, azaz több idő szükséges míg az új gazdáját megszereti. Kezdődött az autó talán legnagyobb erényével, az LPG rendszerrel, ami noha annak hivatott lenni, hogy megspóroljon nekem nehezen megszerehető forintokat, csak vitte a pénzt. Hol ez a tömítés ment szét (és okádta a gázt magából kikapcsolt állapoban is), hol ez a szűrő volt cserés, aztán, amikor kiderült, hogy a folyamatos 3 hengerezés mögött már nincs más mint a hibás befecskendezők, kis kalkuláció után úgy döntöttem, hogy jobb ha megszabadulok az egésztől. Nem az autótól, csak az LPG rendszertől. Egy meg nem nevezett szervíz kis is szerelte, mit ne mondjak elég gány módon (egy-két vezeték még mindig lóg a motortérben). Hibákat sorolnám még: előző tulajdonos megáldotta a szivárgó hűtőt valami löttyel (biztos nem eladás előtt, hogy akkor ne szivárogjon, á), hogy a szivárgást megszüntesse. Igen ám, a hűtőfolyadék 5. cseréje után is találok még a lötty csillógó maradványaiból. Inkább így cseréltem az egész hűtőt... nem is volt olcsó móka, de az van. Szopóágra kerültem ezzel az autóval, úgy éreztem. A sorozatot követte egy rejtélyes olajfolyás. A szerelő mindent kicserélt már, az olajpumpa tömítéstől kezdve, a vezérműtengely szimmeringgel fojtatva, végül kiderült, hogy a ludas a szelepfedél-tömítés volt. Bravó!! Nagyobb bosszúságot okozott a hirtelen életét kilehelő benzinpumpa. Sajnos ott is hagyott az autó az út mellett. A hibák sorát fojtatják az apróságok, kiégő izzók, leeső tetőkárpit, de ezek már nem olyan komoly gondok.
Teljesítmény, fogyasztás:
A viszonylag nehéz tömegű Vekit az 1.6-os 101 lóerős motor olyan dinamikusan mozgatja, hogy csak na. Nincs ellenfele és 320D BMW-ket gyorsulok vele bármikor. Vicceltem. Egy lomha szamár. De komolyan ezzel a motorral ne vegye senki, leginkább az 1.8-as való bele, annak már van ereje a bódét mozgatni. Leginkább városban érezni a lóerők hiányát, amikoris erősen pörgetni kell az ECOTEC-et, hogy haladjon, ilyenkor a fogyasztás is magas, olyan 8-9L/100km. Országúton takarékos, ott elketyeg 6-6,5L/100km-el, pályán viszont az ajánlott max a 120km/h, azzal még elfogatható 7L/100km. A váltó nem igazán hosszú, így eléggé pörög is a gép. Városban 4.-ben 50km/h 1750-et forog a főtengely, országúton 90km/h-nál már közel 2700-at, autópályatempó 130km/h-nál pedig 3800 körül.
Kényelem:
Az autó meglepően csendes, köszönhetően a jó zajszigetelésnek, így a motor zaját nem is igazán lehet hallani (kulturált közlekedés mellett!). A szélzaj szinte minimális, köszönhetően az autó legszebb részének, a visszapillantó külső tükröknek. A gumizaj, az meg a usertől függ leginkább, hogy milyet cuppant fel a kerekekre. A klíma jól hűt, mivel automata így nagyon kényelmes, cserébe jól visszafogja az autót. Érdekes, hogy forróságban mikor auto módban bekapcsolod, akkor orkán erejű széllel próbálja lehűteni az utasteret, ezután hűl jobban és csendesedik az áramlat. További érdekes, hogy akkor van a klíma kikapcsolva, ha az ECO gomb be van kapcsolva. Opel mérnökök WTF?? Az ülések kényelmesek és kiült állapotukhoz képest jól tartanak, hátul nem igen ültem így arról sokat nem tudok írni. De van rendes lábtér mindenhol, így a magam szerény 178 centijével olyan kényelmesen elférek mindenhol, mint egy király. Még a csomiban is, de ott csak próbából feküdtem még, becsszó!! :) A kényelmet szolgálja még a két elektromos első ablak. A jobb oldali néha szorul, de elviselhető. Astrában nem volt hátul fejtámla, középső kartámasz meg pláne, lábtér-légbefúvóról meg álmodni sem mertem, így nagyon tetszetős, hogy van benne.
Biztonság:
Lássuk csak, van az autóban 5 biztonsági öv, 2 légzsák elöl, 2 az ülések oldalában elöl, ennyi. Légzsákokat nem akarom egyelőre kipróbálni, maradjanak csak a helyükön. Fékek fognak, de egy folyadék csere rájuk férne. Apropó fékek, ABS is van ám a járgányban. Papíron. Igen mert az előző tulaj szépen kiszedte a hibajelző izzót így az ABS csinál mindent csak nem működik. Úgyhogy a satufék egy rosszul sikerült téli próba óta tabu. Pénz nagyúr, így az várat magára a hibalistán...
Presztízs:
Ennél sokról nem beszélhetünk, hasonló kultuszról mint a VW-k nél pláne nem. Viszont mivel rendes tulajhoz és férfihoz méltóan mindig lemosva és tisztán tartom, így néha megnézik a parkolóban.
Megbízhatóság:
Egyszer hagyott ott a benzinpumpa hibája miatt, azóta semmi ilyesmi gond nem volt. Indul minden reggel és este ha kell, teszi a dolgát szorgalmasan. Olajat viszont vigyetek magatokkal, és akkor nem lesz gond!! Azt szereti enni, dehát ECOTEC és sok km-van benne, így ez nem meglepő. Ha hajtom akkor 5-6dl/1000km, ha nyugodtan megyek akkor 2-3dl/1000km. Igy inkább általában nyugodtan megyek :)
Összességében remek autóról van szó, bátran ajánlom mindenkinek, aki a kényelmet keresi ami mellé nem párosul magas fogyasztás, viszont teljesítmény sem :)
Hibalista
- -LPG rendszer (bár ez nem gyári tartozék) - -Vízhűtő - -Belsőtér világítás - -Tetőkárpit - -Jobb külső kormányösszekötő - -Szervokormánymű - -Szelepfedéltömítés - -EGR szelep
Ide hordtam szervizbe
Maszek autovillamossági szerelő. Olcsó, precít, becsületes, viszont korlátozott a megjavítható problémák terén. Kisebb szervízek, olajcsere, hűtőcsere szóba jöhet.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Maszek volt Opel szerelő, sufniban dolgozik szintén. Drágább, viszont akár gyári szintű hibaelhárítást is vállal. Hátránya, hogy sokszor elérhetetlen a sok meló miatt. Nagyobb munkák is szóba jöhetnek, pl. vezérműszíj csere.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 249000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Opel Astra F 1.6 8V | Következő autója? | Bora 1.6 16V |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.4/10) |
