Arisztokrata népautó
Szöveges ítélet
A B Vectra ráncfelvarrott (B2-nek is nevezett) változata ´99-töl van a piacon, a B1 4 éve alatt megbizható, beérett konstrukcióvá cseperedett.
Formára még ma sem számit elavultnak, de azért nem követi a mai divatot (szerencsére). Harmonikus, minden oldalról könnyen emészthetö - a kis felületü külsö visszapillantó-tükröktöl eltekintve - mentes az öncélú formai játszadozásoktól. Arányai egy "rendes" autóét tükrözik, ez nem egy felfújt lufi, tömzsi farral meg fél négyzetméteres cicalámpákkal. :-)
A Corsa után, ahol az 1 légzsák meg a fordulatszámmérö érdemleges extrának számitott, kánaánnak tünik a CDX felszereltség, négy légzsák, xenon-lámpa, fedélzeti computer, digitális klima, 16"-os felnik, elektromos-füthetö tükrök stb.
Valójában a biztonsági extrák kivételével olyan nagy szükség nincs ezekre, dehát ez a trend. Engem már az is szokott zavarni, ha az ablakra spriccelés után magától töröl néhányat az ablaktörlö, (az esöérzékelösröl nem is beszélve). Mit okoskodik helyettem, majd törlök ha akarok, vsz át fogom bütykölni ezt a részt "butábbra".
Sokkal érdekesebb a motor és a futómü viselkedése.
Súly-lóerö aránya nagyjából ugyanaz az 90LE-s Corsának meg a 136LE-s Vectrának, mégis más világ a két autó.
A nagyobb súly és a hosszabb egyes miatt hiába a 1.5-szeres eröfölény, piros lámpánál nem olyan vagány, valamivel megfontoltabban rugaszkodik el. Azután viszont szép egészségesen húz, elöbb-utóbb behozná a hátrányát. Magasabb sebességeken már markánsan kiütközik a plusz erö. A kis légellenállás egészen jó végsebességhez segitené, kevés 140LE alatti autó tud 215km/h-s végsebességet felmutatni (gyári adat, minek gyorsan menni?, egyszer 200-ig eltoltam kiváncsiságból, még szépen stabilan futott).
Nagyon bejön az áttételezés:
Nem kell agyonforgatni, kisebb fordulaton is van elegedö erö. Nem tudom milyen fordulaton, de 1-esben biztos megvan a 60, 2-esben a 110.
Országúton 100-nál pont 4000-et forog 3-asban, innen megkezdve egy elözést, néhány kamionnal arrébb már 150-el fut (a tiltás közelébe se forgatva, 6000-es fordulaton).
Kevésbé sietös elözéseknél 4-es vagy 5-ös is elég, bár az 5. igazi kimélö fokozat. A Corsa 4000-es fordulatnál alulról nyaldosta a 130-at, a Vectra ugyanekkor majd´ 170-el hasit. Ja és eközben, a lapos orr és a xenonlámpa szépen takarit a pályán..
90-100-al gurulgatva 5 l, 110-120-as utazósebességgel 6-6.5 körül van a pillanatnyi fogyasztás. A 4-esen Bp-Debrecen, a sebességhatárokat nagyjából betartva 6.5-es fogyasztással is megtehetö. Jellemzöen azért ettöl több, élvezetesen elözgetve biztos nem áll meg 7 alatt.
Nagyobb sebességnél jobban megjön az étvágya, 140-nél belekóstol 8-ba, 160-nál 9-9.5 a pillanatnyi fogyasztás.
Elövárosban bejárni 8.5 jön ki általában, az "igazi" Bp-en 10l a minimum a dugók miatt.
A futómü többet enged, mint a kiskategóriában megszokott, igényesebb konstrukció. Jobban nyeli az úthibákat, de mégis kevésbé döl. Nagyon stabil, de valahogy nem illik hozzá az a tipusú kanyarvadászat (a´la keményitett futómüves Corsa), amit mostmár múló ifjúkori szeszélynek cimkézek fel a skatulyán. :-)
Pozitiv:
- elegendö helykinálat és csomagtartó (500l). Példa: azt a 120x60cm-es járókát rendszeresen hurcoljuk a Vectra Sedan-ban, amit egy kombi Fábiába látványosan sehogysem lehet berakni. Nyaraláskor persze vannak még böröndök, bili, pelenkák, babakocsi, felfújható kiselefánt, anyámkínja. A lábbalhajtós kismotor már nem fért be hátra.. Azért sem kell kombi, direkt Sedant vettem mert szép a feneke! :-)
- komfortos és stabil futómű (a B2 változaton javitottak, kényelmesebb lett)
- nem kell eröltetni a motort, megoldja a forgalmi helyzeteket
- a középkategóriához illö igényes részletmegoldások, anyagok, burkolatok, figyelmességek. Néhány példa, hogy ajtónyitáskor 8 db izzó világítja be az utasteret és az ajtók alját (+ a térképolvasóknál és a sminktükröknél van összesen 6). Dupla gumiszigetelés csökkenti a szélzajt. Levegőbefúvó a hátsó lábtérbe is.
Negativumok:
- a fényezés a szokásos helyeken (pl. motorháztetö éle) sérülékeny
- a "fabetét" ronda, le kéne fújni sötétszürkére
- az oldalsó tárolórekeszek szépen burkoltak, de keskeny és lapos, szinte semmi nem fér beléjük
- a könyöklö kicsi (tárolódoboznak és könyöklönek is). Legalább erös, stabil.
- viszont van két idétlen kihajló pohártartó ami másnak lehet magömlést okozna, de én inkább meghúzom a 1.5l-es palack felét-harmadát, aztán egy pár óráig nem kell folyadék. :-)
Az újkori listaára meglepöen magas volt (6.7MFt), nem tudom mennyire akcióztak akkoriban, de nem árasztotta el a piacot. :-) Nehéz volt rátalálni a sok 1.6-os között.
Az évek múltával alig drágább, mint a fele akkora indulóárú 1.4 Astrák, a piac nem szereti ezeket a "nagy" benzinpusztitókat. Pedig a biztositása ugyanannyi, mint egy 1.6-osnak, a várost elkerülve nem is horrorisztikus a fogyasztása; városon belül pedig az 1.6-nak sem éppen kevés. De ahogy mennek..., na az viszont Ég és Föld.
Az asszonnyal együtt vagyunk szerelmesek bele. :-)
Update 2011.07: Egy kihagyhatatlan ajánlat miatt az utódja egy 3-as BMW lett, így könnyek között megváltunk a szeretett Vectrától, pozítív emlékeket hagyott maga után.
Hibalista
- Az alkatrészek opelesen jó árúak, természetesen a márkaszervizeket szigorúan elkerülve. Ezért is nem mertem ilyen idös Saab-ot vagy Volvót venni. - Vásárlás után az összes szürö, a gyertyák, egy motortartóbak, légszüröház-tartóbakok, meg egy féltucat ilyen-olyan izzó anyagára alig lépte túl a 10eFt-ot, +a vezérlés részei persze, az egy 40-50e-es móka mindenestöl. - - 148ekm: - Elöl az egyik "kutyacsont" kopogott földúton, 2eFt. - - 155ekm: - Két hátsó lengéscsillapító Bilstein, 16eFt/pár - Kézifékkötél/fékpofák 12eFt - - A B-oszlopot fedö gumitömités egy idö után minden B Vectrán kirepedezik, kiszakad, ami nem tragédia, de engem zavar. Csak gyáriban, 7e körül van darabja. Sajnos nagyon hamar már az újon is látszik a repedés... - - Ha a vezetőajtó kattog nyitáskor, szinte biztos hogy nem az ajtóhatároló okozza, hanem az a lemez reped el az ajtóban, amire a határoló támaszkodik. A márkaszervíz 20-25eFt-os ajánlatot adott, ismerős szerelő 3eFt-ért meghegesztette, azóta is tökéletes.
Ide hordtam szervizbe
Privát szerelő
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Szüröket, ezt-azt én is ki tudom cserélni pár perc alatt, van amikor nem éri meg bejelentkezni a szerelöhöz.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 138000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 34000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | CorsaB 1.4 16V (Kisgömböc) | Következő autója? | E90 320d |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
