A Öreg
Szöveges ítélet
A ÖREG
Ha jól emlékszem, 1995-ben, négyéves korában, ~60.000 km-rel hoztuk Németországból.
Már nem tudom mennyibe került, de a mellette álló, 2000 cm3-es, b?rüléses, klímás Fiat Croma csak kétszáz márkával került volna többe. Az id? ?t igazolta, mert Vectrából még nagyon sok fut, Cromát pedig csak elvétve látni egyet-egyet az utakon.
Teljesen alaptípus, csak egy rádió és egy motoros antenna jelentette benne a kényelmet, viszont metálbordó színe nagyon feldobta.
Bels? tere elfogadható méret?, bár az el?tte használt 405-ös Peugeot és Renault 21 után sz?knek, keménynek, legmélyebb helyzetében is magasnak t?nt a vezet?ülés. Ezt valahogy nem tudtam megszokni, inkább csak elfogadtam, de sohasem sikerült igazán kényelmes üléshelyzetet találni.
Azonban a kemény üléseknek köszönhet?en hosszú utakat hátfájás nélkül lehetett letudni.
1,6-os nyolcszelepes, 75 lóer?s motorját öreguras autózásra tervezték, étvágya azonban egy kisnyugdíjasnak sem okozott volna fejfájást. 7-8 liter között fogyasztott, de nagyon kímél? autózással 6-6,5 literrel is beérte. Hideg télen, elállítódott gyújtással sem ivott többet 10 liternél.
2001-ben szüleim új autót vásároltak, így jutányos áron átvettem t?lük, s onnantól csak az enyém volt! Ennek én nagyon örültem, „A öreg” kevésbé.
Nem hajtottam, nem gyilkoltam, csak kissé elhanyagoltam.
Autószerel?t akkor látott, amikor nagy volt a baj. Egy egyetemista srác foglalkozott vele, aki ebb?l tengette életét. Gyorsan, jól, elfogadható áron dolgozott. Nem tudom mi lett vele, kétszer átvert, így harmadszor már nem kerestem. Utána sok „szakembernél” megfordult, de hozzáért?t egyet sem találtam. Tudatlanságukat a „típushiba” mindenre alkalmazható szakkifejezés gyakori említésével palástolják. Majd ha már látják a laikus ügyfél piciny mosolyán, hogy nem veszi be tovább ezt a dumát, akkor az el?z? javítás szakszer?tlenségét okolják mindenért, amivel nekik meg kell küzdeniük.
Kisebb, olcsón orvosolható problémái olykor el?fordultak, de üzemképtelenné csak egyszer vált kuplungbowden szakadás miatt.
A gondok 2005 májusában, a beígért nyugdíjazása elhalasztása, azaz m?szaki vizsga frissítése után kezd?dtek. Szinte heti rendszerességgel produkált valami hibát, melyek között volt olyan is, ami üzemképtelenné tette. Az id? sokmindent megszépít, így már mindenre nem emlékszem, de:
- Javították a generátort.
- A jobb hátsó lengéscsillapító tenyérnyi lemezzel együtt kiszakadt a helyér?l. Utána mégegyszer megtette ugyanazt, ugyanott, de a karosszériás „mesterek” harmadszorra megoldották a feladatot! (= Felhasználták tanult, jól begyakorolt szakmájuk fortélyait, valamint kiválasztották a megfelel? anyagmin?séget.)
- A 3-4 éves kuplungbowden ismét megadta magát.
- A h?t?víz valahol elfolyt bel?le, a lyukat senki sem találta meg. Annyi baj legyen, töltögettem utána.
- A bal els? lengéscsillapító hatalmasakat ütött. Mondták, a „szakemberek” semmi baja, csak rosszak az utak.
- A cserélt küszöbön két hónap után rozsdafoltok jelentek meg.
- Hidegindítás után sokszor eljátszotta, hogy a fordulatszám megemelkedett. Persze soha senki nem tudta megmondani az okát, megjavítani mégúgyse. Nem tudom miért, de az volt rá a gyógyír, hogy álló helyzetben, üresben, kinyomott kuplunggal kellett várni 5-10 másodpercet s utána gond nélkül ment tovább. Idén nyáron egy hónapig más járt vele. Szegény megijedt, amikor a fordulatszám 1500-2000 környékén fennakadt, próbálkozott gázadással, motorfékkel meg még ki tudja mivel, aminek az lett az eredménye, hogy 4000-es fordulatnál nem ment lejjebb. Elvitte egy „szakemberhez”, aki miután mindent elállított rajta úgy, hogy semmi sem m?ködött felhívta a helyi Opel szerviz „szaktekintélyét”, s ? megoldotta a problémát, kimondta a varázsszót: TÍPUSHIBA !!
Valahol itt lett elegem az egészb?l. Eladtam egy neppernek olcsón.
Kicserélte a vízpumpát, a motorvezérl? elektronikát, kitisztította a kipufogórendszert, beállította a helyér?l elmozdult bal els? lengéscsillapítót, kijavíttatta a karosszéria kisebb hibáit, meg már nem tudom mit említett még. Majd továbbadta. Mindez és a haszna belefért 164.000.- Ft-ba.
KONKLÚZIÓ: Ha csak egyetlenegy hozzáért? szakemberrel találkoztam volna, akkor rászánok 100-150 ezer forintot, nem válok meg t?le még két évig.
Amit szerettem benne:
- a nagy ajtózsebeket
- gumibetétes kis pakolórekeszeit
- kulccsal zárható, méretes keszty?tartóját (az autók értékéhez képest filléres, ámde megnyugtató megoldás, mégis kispórolják manapság)
- a C oszlop mögötti kis ablakot, tolatásnál nagyon hasznos
- átlátható, érezhet? küls? méreteit
- beltéri anyagainak jó min?ségét, az ülések 215 ezer kilométer és 14 év után alig voltak megkopva, megnyúlva
- puha m?szerfalát (1991-ben készült!)
S amit nem:
- hiányzott a központi zár
- parkolásnál nagyon rossz volt a szervókormányt nélkülözni, bár nagy áttételezés miatt könny? volt a kormányt tekerni (csak sokat kellett), de álló helyzetben er?s embert kívánt
- a nekem sehogy sem igazán kényelmes üléshelyzetet
Hibalista
- sok apróság, s bosszantó nagy hibák
Ide hordtam szervizbe
Cs.G. III. ker.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
rengeteg kókler
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1991 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 10 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 60000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 155000 |
Szerviztapasztalat | (1) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 405 | Következő autója? | Renault Clio |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.3/10) |
