Rekviem egy álomért- Arany Bálna, kösz hiogy megvédtél!
Szöveges ítélet
Kedves Autósok!
Kezdeném azzal, hogy szerelem volt az első látásra. Igazság szerint -tisztelet a ritka kivételeknek- az ember legalább 50-50%ban az autó esztétikuma, külleme, megjelenése alapján választ, és a rideg tények (fenntartási költségek, fogyasztás...) csak másodsorban jönnek számításba... Ha ez nem így volna, mindenki Suzuki Stifttel járna :-).
Az előző kocsink a nejemmel egy öreg (88) Civic volt. Full fapad. Nos, ebből ültünk át hosszas keresgélés után egy ´96os Omegába. Mindenképp Omegát akartunk, mert nagyon tetszett és tény, hogy ár/érték arányban egyszerűen verhetetlen.
1. Kényelem.
Egy szép tavaszi nap megláttuk Őt: Arany Bálnát. MV6, pezsgőmetál fény, bőrkárpit... Egyszerűen olyan volt a Civic után, mintha egy másik bolygóra érkezik az ember. A Civicet amúgy imádtuk, és semmi baj nem volt vele, dehát kinőttük...
Egyszerűen csak szuperlativuszokat lehet mondani a kocsiról. Elég sokat járok taxival, így ültem a mai autók javában már (Passatok, Superbek, Astra, akármi, Octavia...) és egyszerűen minegyikat alázza térkínálatban és kényelemben. Az ülések rendkívül kényelmesek, 600 km az Adriára meg sem kottyant. Megjegyzem, a plüss ülésekhez képest a bőr ülések sokkal masszívabbak, erősebbek, kevésbé ülik ki őket.
Mivel ez MV6os volt, a digit klíma mellett tele volt vicces extrákkal (motoros hátsó róló pl., mire jó ez :) ).
Tehát kényelmi szempontból legföljebb egy mai, felsőkategóriás luxuslimó verheti meg. talán. De ennyi pénzért egy fullfull kocsit kapni képtelenség.
2. Költségek, megbízhatóság.
Nos, ez az Omega gyenge pontja sokak szerint. Szerintem pedig NEM az. Először is nekem mindig használt, öreg (olcsó+csóró) verdáim voltak, így hozzászoktam már ahhoz, hogy bizonyos dolgokra oda kell figyelni (olajszint, akksi, furcsa hangok stb...). tehát az Omega egy megbízható autó, aminek természetesen vannak típushibái. Ezen hibák nem jönnének elő, ha a sok balfék tahó kicsit is törődne a kocsijával.
Típushibák sorrendben:
a) alapjárat ingadozása (okok: kokszos alkapmotor, AGR szelep, holtponti jeladók). Mindegyik ilyen hiba úgy jön elő, hogy először egyszer megjelenik, majd egyre gyakrabban makacskodik, majd lerobbansz az út mellett. Mi a teendő? Ha valami hüjül, ne várd meg, hogy bekrepáljon, hanem menj egy komputeres diagnosztikára, fizess 3000 Ft-ot és egy perc alatt megtudod, mi a baj.
Nekem ezek közül holtponti jeladó döglődött.
b) Automata váltó. Szintén egyszerű a helyzet. Mielőtt megvennéd a verdát, alaposan nézd meg, hogy műxik a váltó. Kattan? recseg? Ne vedd meg. Ennyi. A váltón amúgy a mágnesszelep szokott behalni, nem vészes tétel. Ez nekem is meghalt.
c)Rozsda. megint tipikus, hogy mindenki hagyja lerohadni a kocsit, holott ha időben megfogja a rozsdát, fillérekből megússza. Tipikus helyek az ajtók alja (bejut a gumiprofilnál a víz), ha időben lekezeled, nem marja át. A másik a kerékjárati ívek hátul, ezt akár házilag is évente egyszer letakarítod és az esetleges kavicsfelverődéseket bejavítod, és akkor nem eszi meg a rozsda.
tehát összességében csak jót tudok róla elmondani. Bármikor felveszi a versenyt kényelemben egy A6-ossal, 5-ös BMWvel, ugyanakkor sokkal kevesebbért is megvehető. Nyilván presztízsben is alatta van, de presztízzsel még senki sem lakott jól.
A fogyasztás amúgy meglepően jó egy ekkora kocsihoz. Városban klímával 13-14 L, autópályán vagy lakott területen kívül 110es sebességgel, tempomattal, klímával 7,5-8 Liter. Nem vicc, igazi óceánjáró csatahajó, városon kívül röhejesen keveset eszik. Persze 130-as tempónál már 9L, 140-nél 10L satöbbi...
Azt kell mondjam, imádtuk ezt a kocsit. Pici odafigyeléssel teljesen megbízható volt, erős, gyors, szép családi autó.
Aki ilyet tervez venni, az ne sajnálja a pénzt és az időt, és egy nagyon jó szerelővel nézesse meg, esetleg komputerre is köttesse rá a kiszemelt darabot, és ezáltal sok későbbi bosszúságtól menekülhet meg. Én is így tettem, és nem is jöttek elő rettegett típushibák.
És persze típustól független igazság, hogyha valami kattog, csörög, zörög, akkor érdemes azelőtt kideríteni a hiba okát, mielőtt lerohad a verda az út mellett vhol.
Ja, és kell egy nagyon korrekt szerelő is. Tudom ajánlani Patyi Laciékat, XIII. Bp., Tátra u 70. Hihetetlenül gyorsak és korrektek.
És most jöjjön a szomorú vég.
A miénket sajnos egy piros lámpánál 80-nal áthajtó "kedves" figyelmetlen balfék autós telibeverte oldalról. Teljesen totálkáros lett. Ha ez nem így alakul, még két évig biztos megtartjuk. Megjegyzem, egy horzsoláson és egy kis zúzódáson (öv megrántott) kívül semmi bajom nem esett, tehát Arany Bálna még tett egy utolsó jó szolgálatot. Nem hiszem, hogy egy Swift ilyen jól megvédett volna :-). vagyis még egy fontos szempont családos embereknek: egy kéttonás kasznijú, masszív vasról van szó. Tényleg biztonságérzetet ad.
Nyugodj békében, kicsi Bálna :(...
Hibalista
- Felső holtponti jeladó (34000 Ft), sajna típushiba
- Egy eldurrant vízcső (8000 Ft)
- Aut. váltó mágnesszelepe (10000 Ft)
- Alapjárati motor rosszul volt a helyén, visszaraktuk
Ide hordtam szervizbe
Patyi Laci, Bp. XIII. ker. Tatai út
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Haver Zoli
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 180000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 40000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 13 l |
Előző autója? | 88as civic | Következő autója? | lövésem sincs, valamit majd beszerzek |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.8/10) |
