egy OMEGA igaz története
Szöveges ítélet
2010
Hol volt hol nem volt,6 év és 150e km Suzukizás után búcsút mondtam a kis „nullextrás”-omnak , elérkezettnek láttam az idejét,hogy egy kisebb összeget beruházzak egy „komolyabb” gépjárműbe…..
Eleinte Japán vonalon gondolkodtam,de azt előre tudtam,bármit is választok,ennyire kis fenntartási költségű és szerviz igényű négykerekűm soha többet nem lesz .Amiben gondolkodtam Almera/323-626/CarinaE……csak aztán nem úgy alakultak az anyagi dolgaim mint azt terveztem,így ezekről kénytelen voltam letenni….
Almerából ami felszereltségben és állapotban megfelelt volna az 1milla körül mozgott ,323-626 vonalon ugyanez volt a helyzet,CarinaE-ből amit meg tudtam volna venni azok meg 92-93-as évjáratok sok-sok többnyire nem bevallott km-rel….
Pár hétig minden nap bújtam a hirdetéseket….és akkor jött az OPEL….:)
Omega B 97es X20XEV(2liter 136LE ecotech) 300e km!!! pici motorproblémával…..499e Ft……azt tudni kell hozzá,hogy 600e alatt nem is volt ilyen autó akkoriban .
főleg nem ilyen felszereltséggel: ABS, ASR,TC,digitális kétzónás klíma, elektromos ablak,fedélzeti komputer, tempomat ,4 légzsák, távirányítós centrálzár, , elektromos tükör fűthető tükör ,állítható kormány,elektromosan állítható fűthető ülés, szervokormány… manuális váltóval,ami sokkal szimpatikusabbá tette…,a fullextrához az automatán kívül a bőr hiányzott....de azt sem szeretem,mert beleizzadok,vagy kicsúszok belőle a 100% polyester gatyáimban...
Következő nap hazaértem a melóból,a szokásos metódussal:pisi,kaki…kézmosás…használtauto.hu…az Omega már csak 399e,”mert sürgős”…aztakrv@…telefon a tulajnak egy „randi” megbeszél,tipli Gyöngyösről Fehérvárra…..autó megvizsgál,tesztkör,alkudozás 350-be elhoz….:))))
Egészen addig izgultam,(mivel kb féláron vettem),amíg át nem írattam…csak simán jókor voltam jó helyen…
Akkor most essék szó a kocsiról: A tesztkör alatt kiderült a kis motorhiba egy része:nincs alapjárat,kb.900as fordulatról egyszerűen „elejti a fordulatot”,lefullad….nem lehet nagy dolog,gondoltam….autószerelő vagyok,csak megoldom…
A motorhiba másik eleme:indításkor kék pamacsot nyom,tehát pár másodpercig kéken füstöl…hááát…ez már bosszantóbb….de ezt láttam a próba alatt is,ám annyira be voltam indulva,hogy KELL,az sem érdekelt volna,ha be van sz@rva az anyósülésre…
Voltak persze további hiányosságok is:fék azonnal cserés mindenestül (4tárcsa+2 szett betét),mentem vele közben 2000km-t,a 2 első gátló is csereérett volt,továbbá 2 kipuffogódob is könnyített a bukszámon…
No akkor:tippelésre alkatrészek megrendelése,amikor minden megjött:műhelybe beeeee…
Futómű:2 Sachs gátló + 2 kormányösszekötő gömbi(kékdobozos….autószerelők tudják)+komplett fék(ATE)…minden beszerzési áron!! Gátlók:2x20e+gömbik:2x6e+40e a fék kompletten.+4000 a futómű-állítás(Hajós Ödön (Pécs) ,nagyon precíz és még jó fej is…)
Kipuff: 37500 volt a 2 dob(Bosal)
Motor:Na ez egy érdekes történet…
Nyilván azonnal teljes vezérlés és folyadékcsere…vezérlés 25e vízpumpival és Gates!!!
Alapjárati motor lekap,tiszta redva…gyári tömitéssel…kipucoltam+WD40…és vágtam hozzá egy tömítést….és lőn világosság…2500-3000-es alapjárat….b@sszameg…na most mivan???
Gondolkodtam kicsit,arra jutottam hogy resetelni kellene a computert…mivel fogalmam sincs hogy kell „gyorsba”,így akkumulátor 1 napra lekötve…és bejött…tökéletes lett…azóta is problémamentes.
A kék füst jobban aggasztott,dehát bevállaltam,meg kell oldani…2000km-t mentem még mielőtt bármit is csináltam volna a kocsival,mert nem volt időm…ezalatt kb 1 liter olaj „tűnt el” …ajajj….háát ez baj….
Ugy voltam vele szétburítom,aztán majd lehet méregetni,tippelgetni…
Bármilyen hihetetlen,a hengereknél nem volt számottevő a kopás…viszont a gyűrűkre kapásból,mérés nélkül is rámondtam hogy cserés….meg a kompresszió is a gyári érték 70-80%-a volt….
Meg is volt a terv:Alapméretes gyűrűszett+szelepszár szimmeringek+hf tömítés…..aztán majd meglátjuk…..a szelepeket ráérő időmben kicsit megpolírozgattam,a hengerek falát is kicsit tükrösítettem….ha már arra jártam az AGR-t kiiktattam,nem vagyok GreenPeace-es…
Közben megjött a gyűrűszett(Kolbenschmidt,mert ez a Ladában is bevált).meg a többi cucc,összeraktam mindent….és izgultam…indítás éééééés…….azóta is vigyorgok……
Az csak egy dolog,hogy nincs füst,de a kompresszió az előírás felett van 5-10%-kal,sokkal élénkebb lett,szívesebben forog,nem kérdez….teszi a dolgát….
Lekopogom,azóta(25.000Km) semmi rendellenesség nincs,minden jól működik…
Pár szó essék a típusról az Én szemszögemből némi elfogultsággal:
Kasztni: Látszik hogy nem a spórolás volt a cél…amit egy „kisautóba” felb@sznak egy-két patenttal,azt itt 6-8 csavar tartja…nem egyszer „szétszeded és sohatöbbetnemrekodvisszaugyanúgy” tervezés,látszik,hogy foglalkoztak vele,a legtöbb dolog átgondolt,ésszerű…..csak azok a búzaszem izzók keserítik meg az életet…van belőle kb 25db a kocsiban,ebből minimum a fele ki van égve….(műszerfal,középkonzol,kapcsolók)
A műszerfal lehetne szebb is,azt leszámítva rendben van a dolog,és sikerült elkövetni pont a Németeknek a világ messze legcsúnyább faberakását….na az igazi okádék….
Az ajtók olyan nehezek,mint egy Simson,mégsem lógnak,és nagyon könnyen csukódnak.
A zajszigetelés kiváló,szélzaj is csak 150 felett,és az sem halál…
Minden a kényelemre és a funkcionalitásra hangolva.A zajszigetelésről még annyit,hogy nem egyszer fordult elő,hogy elfelejtettem 5.-et rakni,csak nézem a fordulatszámmérőt...100nál 3000 1/min...jééé már megint 4.-be hagytam...
Akkora a bódé,hogy a kesztyűtartóban is csak nyújtózkodva tudok turkálni(190cm vagyok),és azt is kétszer meggondolom,hogy az aktuális boszorkánynak belülről ajtót nyissak-e,mert lehet a derekam bánja,olyan szenvedés oda átmászni … Hely van bőven,ez valóban 5 személyes és végre a 47es lábam is elfér rendesen...….csomi 530liter…no comment.
Futómű/fék: mindkettő zseniális,ha sportos autót keresel,ez nem a te világod,max az MV6,de ilyen jóindulatú és toleráns kényelmes futóművel ritkán találkozik az ember…szerintem abban az időben egy Bömbi esetleg egy Merci alatt lehetett jobb futómű….de megint csak az árakat nézd:ez az évjárat/állapot/felszereltség alaphangon duplájába került volna…
A fék jól adagolható,nagyon kis pedálerőt igényel,jól van méretezve,úgy ahogy van…4 tácsa az 4 tárcsa....egyedül a hátsó tárcsa belsejében lakó kézifék esik szét mindig,de sz@rok rá.....
A világításról szólnék még: A faceliftes B-k projektoros lámpát kaptak,ami ugyan szép,de a Trabimon sem volt rosszabb világítás….szerintem egyszerűen kevés,én alig látok vele,próbából pár napig benne volt egy 55W-os Xenon…na azzal pont jó volt….de egy sima H1-el….háááát gyenge..
Menet közben:Az ABS pont úgy teszi a dolgát,ahogy kell,ASR szintén. A TC,az ugye a korai ESP,na az nálam valamiért nem úgy tette a dolgát,ahogy kéne,mivel a bizonytalanságával balesetveszélyesnek tartottam,kiiktattam,nem foglalkozok vele,ezek nélkül a szutykok nélkül kell megtanulni vezetni egy autót….
Szervókormány jól méretezett,sebességfüggő…nekem pont optimális…
Motor:Szándékosan hagytam a végére,mert a legnagyobb pozitív csalódás volt számomra! X20XEV .
Valaha cégesbe használtam egy BMW-diesellel szerelt kombit,amíg ment addig OK,7,5-10liter között evett,de állandóan volt valami kisebb-nagyobb nyűgje:adagoló,izzítás,tömítések hengerfej,sok kis biszbasz csövek.….meg a többi….ezért benzines mellett voksoltam:abból elvétve volt pár C20NE a korai évjáratok között…nem kell gyenge…,a dieselt az ebben az árszegmensben ugye hanyagoljuk…V6 meg kétféle 2,5 és 3,0 de ezek gyakran automaták,ezekkel is van bajság rendesen,cserébe itt már megvan az a teljesítmény,ami viszi ezt a 1600-1700 kg-os kotlát a megfelelő dinamikával….csak a fogyasztás…….
X20XEV elég jó kompromisszum,a 136 LE 1600kg tömeg enyhén szólva is viccesnek tűnik,ámde jó beállításokkal,az AGR kiiktatásával,egyszóval a motor „sufni-optimalizálásával” simán lehet egy kis pluszhoz jutni,nyilván nem lesz gyorsulási bajnok,de azért elég jól el lehet közlekedni vele…A fogyasztása is teljesen normális,sőt kicsit jobb is mint számítottam.A nyomatékleadása ennek a motornak majdnemhogy „dizeles”,mivel a nyomaték 90%-a 2000-6000-ig megvan,nem kell agyonforgatni….
És a legvégére a csattanó: mindenki azzal traktál(hogy verném orrba az összes barmot….) hogy ez a „nagy hajó biztosan minimum 12 litert eszik,ha sietsz akkor 15-öt,mert nekem volt egy Ladám az 10-12 litert evett,de az kisebb”….na ettől vagyok kiakadva…
Na akkor a száraz tények: mindig felesbe tankolom E85 / 95-ös naftával
A 25000km alatt a legtöbb amit megevett: 71 liter 780 km…szinte csak pálya(tempomat 160km/h) és város (60-80km/h) ….ez 9,1/100km
A legjobb fogyasztásom: 69 liter 940km 7,4l/100km….abszolút nem sietve,direkt ….
Ezekből 8-10% lejön a benzin-etanol árkülönbség miatt,így 8,2 és 6,7 ….literre adódik ez a két szám…….ezt bármelyik 1,6-os verda is megeszi….erről ennyit…
50ezernél UPDATE…
30e km-t mentem eddig,és bizony megjött a hideg idő és a HÓÓÓÓÓÓÓÓ....
Beleszaladtam egy kb.10literes átlagba,665 km-t mentem 65,8 literrel...volt benne vagy 80-100 km móka is.Nem bírtam magammal,hóesésben felmentem a Mecsekre...felülmúlhatatlan...sikerült is belefúródni a hófalba kb 60-nal(többször is)..lökhárító rögzítése félig meddig feladta a szolgálatot,jó pár órámba telt visszatenni.Ezzel a kis "sérüléssel" együtt is simán megérte.Legközelebb nem biztos,hogy 90-100-al ráindítom Remeterétnél(onnan közlekedtem Lapis felé...).
Ide vonatkozólag még annyit tanácsolok,ha tehetitek,a lehető legjobb téligumit válasszátok,mert nagyon megkönnyíti az ember dolgát,nekem sikerült szereznem Michelin Alpin 3-at ,előtte valami Marhal gumi volt fenn...hát ég és föld.
2012
Ahogy ígértem: 50e km Update
Még mindig egyszerre utálom és szeretem...de inkább szeretem..:)
Utálom,mert felbasz,hogy drága a benzin(vagy keveset keresek...leginkább mindkettő),és Omika igencsak szereti a hasát...Nézem ezeket a kis dízel szutykokat 5l-es városi fogyasztással..
De akkor jön a hideg,a -gyakran sokkal újabb- dízel autó tulajok össze vissza hokiznak,percekig indítóznak,telefonálgatnak...látom az elkeseredést az arcokon...
Én pedig halálos nyugalommal indulok a ház elé autót vakarni,és a nyáron megszokotthoz képest 1-2mp-el hosszabban indítózok...ennyi...:)
Na ez sok mindenért kárpótol.Ilyenkor például szeretem.
335.000 km-t írtunk kb.,amikor egy elég forszírozott (német)autópályázás alkalmával(160-200km/h) elkezdett fogyni a kraft...ajajj...egészen addig,míg padlógáznál 70-nel mentem.
Két gyors tippem volt,szerszám viszont alig.
1. katalizátor
2AC és barátai.
AC-t hamar kizártam,mert leszedtem a csövét és jó pár méterre küldte a drága benzint.
Marad a katalizátor...de nincs szerszám,nem mellesleg elég nehezen hozzáférhető a csonk,főleg öltönyben...
Valami hihetetlen mákomra hosszas keresgélés után találtam az előző tulaj által benne hagyott erősen rozsdás fémfűrész lapot,amit újságpapírba csomagolva(ez volt a nyele) tudtam hasznosítani.Lényeg,hogy vágtam a leömlő és a kat közötti csőre egy ablakot.A traktorhanggal együtt megjött az elszabadult ménes is.Igaz érdekesen alakult a keverékképzés,mert a kat után van a lambdaszonda,amit így a kipufogógázok 90%-a elkerült.Mindegy,ott és akkor ez volt az egyetlen megoldás.Ilyen setupban kb 2e km-t mentem.
Ami viszont meglepett,kívül kb olyan hangja volt,mint egy "egyhatdé",de belül ez annyira nem tűnt fel,szóval a hangszigetelés elég jól sikerült.
Azóta nyilván ki lett vágva a kat,Zsiguli hangja lett,zöldkártya érdekes lesz.Van pozitív hatása is a katalizátor hiányának,nagy fordulaton érezhetően nyomatékosabb lett,továbbá GPS szerint 220-at mentem vele.Fogyasztásban nem vettem észre különbséget.
Na ez a másik,amire ki akartam térni:Fogyasztás
Ezek a saját 350e km-t futott X20XEV motorom adatai
Mivel felárazták az E85-öt a benzihez,így semmi értelme számomra,sima 95-ös benzinnel járok.
Átlag nyugodt,de dinamikus használattal nekem mindig 8 és 9 között van az átlagom. 8,5-8,6 többnyire.Ebben van minden,10-15% város,15-25%/pálya többi országút 100-110-el.
Város uras cirkálással,a dinamizmus teljes mellőzésével:9 körül meg lehet úszni
Városban klímával és gyorsulgatva simán 20l-t meg lehet vele etetni,ezt csak kontrasztként említeném.
Országút 90km/h 7,5l 110km/h 8-8,5l
Tél:sok városi rövidtávú használat eléggé meg tudja dobni.Egyébként hosszúban nincs különbség,max 1-2 deci.
Pálya 130km/h 8-8.5l 150-170km/h 9,5-11l
Ebből tisztán látszik,hogy egy ilyen nagyautó nem városi használatra való,főleg nem klímával,kevés a 140LE az 1600kg-hoz.Ez egy hosszútávfutó,ott meg okosan 8l körül ki lehet jönni.
És akkor egy érdekesség.Sokat jártam a németeknél munkám miatt,nyilán így ott is kell tankolni ...kicsit drágább,de nincs más lehetőség.Az első kinti tankolásom története ez:
Teljesen kiürült tankkal érkeztem egy ottani kúthoz,ilyenkor otthon 70-72l megy bele,itt csak 67-et sikerül beleraknom..gondoltam érdekes...
Itthon is így szoktam eljárni,kb 70l-t tankolok és ezzel átlagban 800km körül tudok autózni.Elindultam a töltőállomásról,az első pár km után mondom havernak: mintha jobban menne kicsit..hmmm..
Nem óriási változás,de érezhető volt a különbség.Ugyanúgy mentem mint addig,és a jól megszokott 700nál világít 750nél villog 800nál tankolás procedúra bizony jó pár km-t elcsúszott. 960km-t mentem ezzel,és minden egyes kinti tankolással ilyesmi.Erre kerek 70l-t tankoltam,így kb.7,4l lett az átlagom.Érdekes nemigaz?
Sógorom egy Lanos-t hajt,Ő is hasonló dolgokról számolt be.Nem lehet véletlen.
A 2,5TD mellet szól hogy nyomatékosabb,főleg alul,és a klímát sem annyira érzi.Fogyasztásban nincs jelentős különbség.Az én szemszögemből minden más a dízel ellen szól,így még mindig jó kompromisszumnak tartom ezt a motort. Kb 1 liter olajat eszik meg 15e km alatt,így utántölteni sem kell,mert pont minimumon van,amikor esedékes a csere.5W-40-et használok,most épp Meguin van benne,szereti.Én is,mert olcsó.
Nagy ritkán van,hogy egy-egy kapcsoló kontaktos,de nem szokott gondot okozni a javításuk.Ellenben aki az ablakemelő kapcsolót tervezte,azt a barmot azért szívesen elverném...a szétszedése sem gagyi,de amikor a háromszög alakú domború fémlemezek belehullottak a kiszedett kapcsoló helyére a kárpit alá a váltókulisszánál...nem röhögtem.
Még szerencse,hogy mágnesezhetőek,meg is találtam 4ből 3at...
Update:360.000 km
Most 10W-40 Elf olaj van benne,ezt 10ezernél fogom cserélni vagy előbb,mert eszi rendesen,3e km 1 liter.Jó tanulság..amit biztosan szeret:Meguin és Castrol,úgy látszik nekem ezek jöttek be.A Valvoline-t és az Elf-et nem szereti,keserű égett olajszaga van mindkettővel és tiszta korom a kipuff is.
352e-t írtunk,amikor is Hollandiába költöztem Pécsről.Ez 1700 km,amit 15 óra alatt abszolváltam a bálnával,ami 1555kg alapból +2 személy + csomagok(fél lakás),ez így közel 2 tonnát ad ki.... 6,7 literes átlagfogyasztással,90% autópálya,többnyire 130-140-es tempóval.Ez több,mint jó szerintem.Odaértem a "célállomáshoz",látom hogy "pislákol,parázslik"(kinek hogy tetszik) a töltésjelzőm...nagyszerű...gondoltam...
Leállítottam a motort és a töltésjelző világított...zsír...akksi leköt éjszaka..na igen..már német kocsim van,nem japó...ez megszokást igényel :)
Szakmámból kifolyólag volt rálátásom a hiba okára,a nagyszerű Delco-Remy generátorok egyik fő problémájára(azon kívül hogy francia...direktkisbetűvel)....diódahíd...egyszerűen alul van méretezve a hűtése és "elég",elfüstöl...csere és minden zsír megint...egy darabig...
Dolgoztam olyan műhelyben,ahol önindítókat és generátorokat újítottunk fel.Érdekes módon a javítandó generátorok majdnem fele ilyen GM-be integrált DelcoRemy generátor volt ezzel a hibával...ez elég rémisztő szerintem...
Majd jelentkezem....
Bocs a hibákért,köszönöm,hogy elolvastad!
Hibalista
- leírásban - 335e km katalizátor széthullott... - kapcsolók,állandó kontakthibák a csatlakozóknál - 354e km generátor diódahíd
Ide hordtam szervizbe
ÉN,olcsón dolgozok magamnak..és becsületes vagyok..
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 300000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | SSwift 1,3 GLX | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.4/10) |
