Bármit rábíznék (a szépérzékemen kívül...)
Szöveges ítélet
Az autót 15000 km-rel vettem át, szinte új állapotban. Eleinte - első autó lévén - a lehető legjobb gépnek tartottam, aztán némileg megváltozott a véleményem. No nem abban a tekintetben, amiért az olasz és francia autókat folyamatosan ostorozzák, hogy megbízhatatlanok, kiszámíthatatlanok, mindig valamilyen hibával küszködnek. Épp ellenkezőleg. A Meriva túlontúl kiszámítható, megbízható. A lehető legjobb választás nyugdíjas papának, aki bevásárolni jár vele anyóval, meg néha le a telekre és örömmel konstatálható, hogy két perces üléstologatással bent van a fűkasza, a hűtőtáska és még az unokának is jutott hely. Fiatal vagyok. Vásárolni járok, viszont nincs sem telkem, sem fűkaszám, unokám végképp, hűtőtáskám csak-csak, de azt befogadja egy Smart Fortwo is. :)
Ennyi személyeskedés után talán kialakítható a szubjektív véleményem a kocsiról, most viszont igyekszem valamelyeset pontosítani a tényeken:
Van egy Meriva, mely szemtelenül megbízható, igénytelen, kényelmes és rendkívül tágas is. Egyszer sem volt vele semmilyen szervizt igénylő problémám, a garanciális időszaka anélkül telt el, hogy a márkakereskedés egy fillért ráköltött volna. A motor városban dinamikus, a Golfos, Civices srácok houset bömböltetve a lámpánál irigykednek az 1,6-os Ecotec-re, cserébe autópályán hallgathatom a viszonylag erős szélzúgást és a 130-nál pontosan 4000-et pörgő motor fülsiketítő zaját. A motor egyébként országúton megállja a helyét, megfelelő vezetési stílus mellett hosszabb sorokat is lehet vele előzni - feltéve ha megkötjük azt a kompromisszumot, hogy a negyedik ilyenkor néha kifizetődőbb 100 felett is. Motorikusan alkalmas a maga 101 lóerejével fiatalos vezetési stílusúaknak is. A váltó egyértelműen városi használatra van tervezve, de arra tökéletes, pontos. 31 ezer kilométer nem sok, de szerencsére eddig minden rendben van a motorháztető alatt. A gyári Blaupunkt Car 2003 rádió bár eszméletlenül praktikus, kézreáll és rendkívül jó tunerrel rendelkezik (az ország közepén OE3-t, Radio Wient és Radio Vivat Besztercebányáról hallgattam vele), a hozzápasszított hangszórók minőségéről nincs arcom írni. Legyen elég annyi: halkan szépen szólnak. :) A klíma megfelelő, de télen a fűtés kissé későn érkezik. A kocsiból a kilátás előre-hátra jó, az oly sokszor említett A oszlop viszont körforgalomba behajtáskor, hosszabb bal kanyar esetén kivételesen sokat takar. Az első szélvédő hatalmas, hosszan, finom lejtéssel bukik alá; a kifelé mozgó ablaktörlőkkel a kocsin talán a kedvenc részem. CLK Merciben és S40-esben utazáskor a kisméretű szélvédő a Meriva után idegesített.
Több jót leírtam, mint rosszat, ezek után joggal lehetne kérdezni, miért is nem is vennék ezek után hasonló kategóriás Opelt? A válasz egyszerű: mert unalmas. A vezetési élmény szinte ismeretlen fogalom, bár a Merivát nem is élményautózásra tervezték. A belső egyhangú (de tény, praktikus elrendezésű és kézreálló). Bumfordibb műszerfala talán csak a C Vectranak van (meg persze a másik GM szörny Daew... izé Chevroleteknek és hasonló alsóbb kategóriás társaiknak). Külső formája alapján nem való fiataloknak, ennek ellenére vannak apró, szerethető részletek így is rajta. A kocsi legelső generációs, ebben még nem széria az ABS. Hiányzik az elektromosan állítható tükör és a tükörfűtés, növelné a kényelmet a tempomat. Ezek persze mind rendelhető extrák hozzá, csak épp nekem nincs, az ABS néhány hónapos gyártás után pedig széria felszereltség lett.
Végszóként, akinek olyan kezesbárány (vagy igavonó) kell, amelyik egy héten 168 órában teljes erőbedobással rendelkezésre áll helykínálatával, egyszerűségével, használtan baráti árával, annak bátran ajánlom a típust. Aki viszont még nem családos, szeret és élvez vezetni, emelett fontosnak tartja a kellemes megjelenést, annak inkább más típust javasolnék. Nem vagyok egy sportkocsi őrült, sokkal inkább a dinamikus, elegáns vonalakat kedvelem nagyvárosi, de udvarias vezetési stílussal, ezért következő kocsinak leginkább 407-est vagy S60-ast képzelek el, vagy ha kissé megbízhatóbb tapasztalatok állnának rendelkezésre, Saab 93-mast. Persze anyagi megfontolásból mindezt használtan...
Némi frissítés
Az imént olvasgattam egy D Corsa ítéletét, hadd idézzem a szerzőt: "a fényezés - dacára a kézi mosóban töltött tisztálkodásoknak - egyre karcosabb és mattabb". Megkönnyebbültem, realizáltam, hogy valószínűleg nem nekem vannak vezetéstechnikai problémáim a sokasodó fényezési hibák miatt. Négy-öt napja vettem például észre egy lehetetlen helyen, a csomagtartóra néző bal oldalablak körül, hogy volt ezüstmetál, nincs ezüstmetál. Tipikusan azon a helyen, amit csak nagy áldozatok, és sok gyakorlás árán lehetne másik autóval vagy akadállyal megsimogattatni. A jobb hátsó kerék felett érthetetlen, apró pattogzások. A motorházat napfényben, megmosva bűn megnézni, annyira karcos...
Hibalista
- A levegőbefúvás helyét szabályzó tekerő állásai elcsúsztak a piktogramoktól; jobb első tompított 29 ezer km-nél csere, ezen kívül hibamentes.
Ide hordtam szervizbe
Opel Tormási, Kecskemét: Megbízható, ügyfélcentrikus (viszont kissé drága) cég, jószívvel ajánlom!
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 15000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | 407 HDI, S60 D5, A2-A3 PDTDI... majd kiderül... |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
