Sosem kop el...
Szöveges ítélet
Tehát 1989-es Hollandiában gyártott, négyajtós, szép sötétkék autó. Nullextrás: vonóhorog (long verzió), meg egy garnitúra Vectra A gyári alufelni. Ja meg CD-s rádió...
Szóval az autót apám hozta be személyesen Hollandiából, ahol Siemens cégautó volt. 110e km-től 201e km-ig Ő hajtotta, majd ekkor (7 évesen) hozzám került. Ekkortól garázst nem látott. Hajtottam, nem sokat foglalkoztam vele, gyorsan mentem 100-140 közt országűton(140 felett megindul a hőmérő mutatója felfelé, 160 a legvége, de azt ki kell várni), autópálya jóformán még nem is volt az országban. Ez a kocsi csak megy, a motorja egyszerű, kultúrálatlan járású, de az 5,5 l-es fogyasztás az abszolút átlagos. Nemigen különbözik városban se, és országúton is csak 90 km/h mellett lehet 5 l. Nagyon ritkán romlott el, előfordult többször a generátor fesszabályzó tönkremenetele, ilyenkor elégtelen volt a töltés. Nem kifejezetten kényelmes de elmegy, és egy korabeli kategóriatárshoz képest tágas, csomagtere nagy (látott is pár cementeszsákot, a 110 literes szemeteskukára rá lehet csukni, kétszáz kiló vasat vittem vele tetőcsomagtartón). Vontattam vele tonnás utánfutót, felépítettem a házam a segítségével. Egyszer kipottyant egy hajtókarcsapágy, de az is az én hibám volt, kevés olaj volt a motorban, én meg szokás szerint 120-140 közt hajtottam, az olajnyomás visszajelző vezetéke pedig le volt törve... Ekkor kellett főtengelyt cserélni. Mivel már 380 e km volt benne a hengerfejet is felújíttatam, nem volt olcsó. Ja, meg is gyűrűzték, fúrva a mai napig nem volt. Ezen kívül kevés baja volt. Csak röhögök azokon, akik 10-20e km megtétele után leírják, hogy az autó még mindig hibátlan, mer ez japán minőség... Én nem vagyok autórasszista (pl. a VW gyártású mostani kocsim lényegesen problémásabb, mint a szóban forgó), de ha már az is valami, hogy egy autó 100 e km alatt nem romlik el... 300 e km-ig, csak olajat, akkut, vezérműszíjat, ékszíjat, fékbetétet, meg gumit cseréltem. Ja, az autó 57 LE teljesítményű, talán ennek köszönhető, hogy az első, lemezfelnis időkben, az alapméretű virsligumiból mindig megvettem a legjobb márkákat, (pl. Michelin Classic, és belekerült vagy 8e Ft-ba újan, darabonként), és ezek 100 e km felett elfutottak. Nem vicc, nyilván nem kente föl az autó az aszfaltra... Egyébként az alufelnire 185-ös Goodyear Eagle Ventura került, az már drágább, de az is elment százezret. Ja, a féltengely ma is az, amit a gyárban beletettek, még csak nem is ropog. Gyorsulása persze elég gyenge, lendületből kell előzni is. Egyenesfutása, kanyarstabilitása - a primitív futómű ellenére - kiváló, szélzaja minimális (jó az alaktényezője), a motorzaj is inkább alapjáraton meghatározó, 100-110-nél jól lehet beszélgetni benne. Nem szélérzékeny. A hátsó sárvédő 7-8 évente lerohad. Ki kell cserélni és pont. A tetőkárpit tíz év alatt baldachinos lesz. A hátsóablakfűtés fokozatosan, szálanként nullára futott. A lökhárítója király. Látott már sokmindent, de szinte lehetetlen látható sérúlést okozni rajta. Volt hogy egy komplett közlekedési táblát döntöttem ki vele, a lökhárítóvasat fához kellett kikötni, mert elgörbült, és tolatással lett visszaigazítva, de a lökhárítón mindez alig látszik (ja, tolatásról jut eszembe - egyszer szőlőtőkét szedtem ki vele kötéllel, tolatva, hogy lássam. Jó rugalmas kötél volt, érdekes élmény volt a hogy 70-80-as tempóval repült felém a tőke és kiiütötte a szélvédőt. 26e Ft-om bánta, úgy tíz éve, annyiért egy rabszolga egy hétig szedte volna a tőkét felfele...). A futóművét többször nézettem, soha nem kellett állítani rajta. Az ablaktörlő szerkezetet házilag perselyezni kellett, mert kikopott. A belső levegőkeringtetésből már csak a 2. és 3. fokozat megy, és már ez is a második.
Szóval egyszerú, mint a faék, de ennek minden előnyével együtt ( a Toyota Corolla is azért megbízható, nem azért mert japán...). Akinek az autó nem presztizskérdés, ilyet nyugodtan vehet. Ránézek, és tudom, el fog indulni, nem fog otthagyni... Tavaly úgy 680 e km-nél választani kellett, hogy ezzel megy-e a négytagú család Dubrovnikba nyaralni, vagy az újabb, erősebb, klímás másikkal (180 e km), és végül erre szavaztunk, haza is hozott minket, megevett 5,3 litert százon, a 2100 km-re kiszámolva... Tartok tőle, úgy kell majd agyonverni kalapáccsal, mert ez magától nem fog tönkremenni... Sose adnám el, ha a ház elött állva nem kerülne pénzbe.
Hibalista
- Kuplungcsere, vízpumpacsere 110e Ft
- Főtengelycsere, hengerfej felújítás 180 e Ft 380e km-nél
- vezérműszíjcsere, vízpumpacsere, ékszíjcsere, generátorcsapágyazás, feszítőgörgőcsere 40e 700e km-nél.
- kipufogódobok cseréje leömlő 1×, középdob 1× hátsódob 2×
- Kerékcsapágyak cseréje 1×
- Generátor fesszabályzó 2×
- Full festés 11 évesen 110e Ft
- Lakatolás, fényezés, alvázvédelem (sárvédő, doblemez, torony, padló, küszöb, hátsó dob cserével) 150 e Ft 650 ekm-nél.
- Tetőkárpit csere személyesen, bontott 5e Ft
- Önindító csere bontott 5e Ft 690e Km-nél.
Ide hordtam szervizbe
Sléber - Szeged
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Nagy Sanyi - Kiskundorozsma
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1989 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 17 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 110000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 590000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 353W | Következő autója? | VW Vento TDI |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
