Piroska, a családtag
Szöveges ítélet
´94-ben vették szüleim az autót, a 18 éves Lada lecserélésére, 4 évesen, első tulajdonostól. Magyarországon forgalomba helyezett, Merkúros autó, 5 ajtós karosszéria. Hosszú ideig kizárólag édesapám vezette, tavaly tavasz óta én hajtom.
Alapvetően megbízható, olcsón fenntartható, praktikus és megbízható autónak ismertük meg, bár az utóbbi években - a kor előrehaladtával - egyre sűrűbben lehet felkeresni a szervizeket. Az első meghibásodása 6 éves korában történt, amikor elromlott a féklámpa kapcsolója. Maga az alkatrész olcsó, de kellemetlen, ha hátulról belemennek az emberbe, mert nem égett a lámpa. Ezután már idővel sorban jelentkeztek a tipikus hibák: a kipufogórendszert részben vagy egészben többször is cserélni kellett, elfogyott két akkumulátor (általában hét évente kér újat), cserélni kellett és/vagy fel kellett újítani a fékeket (számomra meglepő módon egy-két fékbetét csere után a tárcsa és a dob is mehet a szemétbe), a gumialkatrészek hajlamosak elöregedni. A hűtőrendszernél előfordultak kisebb tömítetlenségek, de ezeket lehetett alkatrészcsere nélkül is orvosolni. Idővel a motortéri érzékelők, kapcsolók felmondják a szolgálatot. A motor tömítései mellett finom olajpára szűrődik át, de ez többnyire nem jelent problémát. Egyszer azonban a hengerfej-tömítés is átégett, ami már nagyobb gond volt. Maga a motorblokk viszont tartósnak tűnik, mert a tömítés cseréje alkalmával lehetett látni, hogy nincs érdemi kopás a blokkban. Én nem megyek vele sokat, kb. 8000 km-t egy évben, ezalatt kb. fél liter olajat kell utána tölteni, tehát az olajfogyasztás is megfelelő. A korrózióra érdemes odafigyelni, mert a tipikus helyeken - hátsó kerékjárati íven, küszöbön - hamar csámcsog a rozsda. Időben javítva jócskán meghosszabbítható a kocsi élete. A műanyag lökhárítók hamar beszürkülnek, kifakulnak a nap UV sugaraitól. A belső tér műanyag elemei idővel ugyan egyre zörgősebbekké válnak, de sosem esnek szét. A teljes futómű azonban a mai napig gyári állapotban van, és annak ellenére sem mattul az első lámpa foncsora, hogy az üveget kitörte egy kő. A lámpák nem világítanak rosszul, de persze a mai autóknak nagyobb a fényereje. Kellemes viszont, hogy az égőt nagyon könnyű cserélni, és nagyon ritkán van erre szükség: eddig összesen egy első, és egy hátsó izzót pusztítottunk el.
Ami az autó vezetését illeti: az első ülések kényelmesek, hosszú úton is kényelmes a pozíció, kanyarban jól tartanak a kagylós ülések. Ellenben hátra felnőttet csak büntetésből szabad beültetni. Rövid az ülőlap, a lábfej nem fér be rendesen az első ülések alá, és a lábakat is kicsit fura, természetellenes helyzetben kell tartani. Egyszóval hátul szűk a hely, apu-anyu-gyerkőcök kombinációra lőtték be az utasteret. Ha már itt hátul tartunk, a csomagtartó jó nagy, és ledöntött háttámlával jól pakolható. Visszatérve a jobb egyhez, azt kell tudomásul venni, hogy ez nem sportkocsi. Ha ez sikerül, akkor nagyon kellemes társ a Kadett. A motor ugyan egy-két személlyel fickós, de négyen, csomagokkal megpakolva már megizzasztottuk szegény autót a zalai dombokon. Többnyire viszont nincs így terhelve a kocsi, így a gyorsulgatástól inkább az akadozó, lassan szinkronizáló váltó veszi el a sofőr kedvét. Különösen a téli hideget nem kedveli, nem árt óvatosan kezelni a váltót, vagy megtanulni a dupla kuplungolást. A kormányon nincs szervó, de nincs is rá szükség; eléggé meg van áttételezve a kormány ahhoz, hogy ne legyen gond forgatni a volánt. A kanyarokban alapvetően jóindulatúan viselkedik az autó, először csak billenéssel, később a megcsikorduló gumikkal jelzi, hogy közeledünk a tapadóképesség határához. A kocsi orrnehéz, így kanyarban nagyot fékezni nem ajánlatos, hacsak nem a kilinccsel előre haladás volt a cél. A fékek hatásosak, de ehhez rendesen kell taposni a pedált. Aki a mai autókhoz szokott hozzá, alaposan meglepődhet az első kereszteződésnél. Némi megszokás után viszont kiderül, hogy legalább jól adagolható a fékerő. A kuplung finoman kezelhető, a gázreakció élénk, és kellemes a nyomatéki karakterisztika is. Már egészen kis fordulatnál lehet eggyel magasabb sebességbe kapcsolni. Országúton, 90-100- as tempót diktálva így nagyon takarékosan lehet autózni; ha a forgalom is engedi, nem irreális az 5,5l/100km fogyasztás elérése sem, de inkább 6 liter körül alakul az átlag. Városban, télen inkább a 8 litert közelíti. Egy érdekes tulajdonsága az autónak - és az F, G Astráknak is - hogy országúti tempóval haladva a hátsó ablak esőben nem lesz vizes, és így sáros sem. A belső páramentesítés jól megoldható klíma nélkül is. A szellőzőventilátor viszont elég fura: egyes fokozaton sokszor kevés a megmozgatott levegő, kettesben viszont már zavaróan hangos. A harmadik fokozat meg akkor jó, ha elfelejtettünk magunkkal hajszárítót hozni :) Egyébként a fűtés 0 fok alatt nem az igazi, nem árt beszerezni egy fűthető üléshuzatot.
Összefoglalva, nem bántuk meg, hogy ezt a típust választottuk. A problémák ellenére soha nem hagyott ott bennünket sehol, az alkatrészek olcsók, és még ennyi idős korában is elfogadható az ellátottság. Mi azt kaptuk a pénzünkért, amire számítottunk, így elégedettek vagyunk az autóval, az évek alatt megszerettük. Valószínűleg sosem adjuk el, megmarad veteránautó-alapnak, mert a használt-piaci ára még egy rendesebb robogó szintjét sem éri el.
Hibalista
- A kopó-fogyó alkatrészeket nem számítva: féklámpa kapcsoló, féktárcsa és dob, kipufogórendszer, akkumulátor, féltengely és kormánymű gumiharangja elszakadt, gyújtókábel szigetelése tönkrement, fűtés radiátor kilyukadt, hengerfej és szelepfedél tömítés, termosztát, tolatólámpa kapcsoló, hűtőventilátor hőérzékelő kapcsoló, kinyomócsapágy, önindító.
Ide hordtam szervizbe
Opel Autotrend, Esztergom - sokszor csak több sikertelen próbálkozás, tipp után jöttek rá a hiba igazi okára, nem erőltették meg magukat, hogy gondolkodjanak a nem triviális hibán.
Értékelése: 4
Másik szerelő értékelése
Opel Gyimes, Győr - segítőkészek és figyelmesek voltak, bár még nem kellett sokszor megfordulnom náluk.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 15 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 21945 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 130000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
