Vörös és fekete...
Szöveges ítélet
Hosszas keresgélés, töprengés után döntöttem az új Corsa mellett. Tulajdonképpen évek óta próbálgattam különböző típusú, méretű, kategóriájú, motorizáltságú autókat. Eredetileg dízelt szerettem volna, mert már akkor is tudtam, ha meglesz, elég sokat fogom hajtani. Végül a Renault Clio III. és az új Corsa maradt fenn a rostán, és bár a Renault komfortosabbnak tűnt, sőt, közel azonos áron az igen elegáns Monaco felszereltségű is elérhető némileg több extrával, ismerőseim meggyőztek arról, hogy költség, illetve ár-érték arány szempontjából jobb választás az Opel. Utánanéztem, valóban úgy tűnik, valamivel olcsóbbak az alkatrészek, a szervizelésről nem is beszélve. Mindemellett - legalábbis nálunk - sokan még mindig elég erős fenntartással viseltetnek a francia autók iránt; ha megnézünk egy közel azonos korú, motorizáltságú, hasonló futásteljesítménnyel rendelkező előző Cliot illetve Corsat, utóbbit átlagosan mintegy 150-200 ezer Ft-tal többért kínálják. Dízel aztán azért nem lett belőle, mert a 90 lovas 1,3 CDTI-t 3-4 hónapos átfutással ígérték (ráadásul majdnem 600 ezer forinttal drágább, mint a benzines), ezt meg két héten belül szállították, és nekem sürgősen kellett a kocsi. (Állítólag Ny-Európában akkora a kereslet a kis dízelek iránt, hogy ide már alig jut belőlük az árérzékeny vásárlói összetétel miatt.) Most már tudom, hogy legközelebb a magasabb ár ellenére is dízelt veszek. Ez ugyanis eddig szinte az egyetlen, de annál bosszantóbb "hibája". Olvastam az egyik véleményt, ahol 6 l van megadva átlagfogyasztásnak. Bocs, de nem hiszem el. Már csak azért sem, mert korábban elég sokat hajtottam céges kocsiként 1.4-es G Astrakat, amik alig nehezebbek az új Corsaknál. Azok szinte mindig 8 l körül fogyasztottak, így aztán tudtam, hogy a gyári érték biztosan nem lesz tartható. Nos, szerintem én nem vagyok falábú, bár olykor nyilván nehezebb a jobbom az átlagnál, azért a legutóbb mért 9,6 lhorror egy ekkora motortól. Még akkor is az, ha nekem pont az egyik legnagyobb, legdurvább hazai dugón kell reggel-este átverekednem magam (Rákoskeresztúr-Rózsadomb viszonylat). Egyébként nyáron volt már 6,6-es átlag is egy kis Budapest, autópálya és többnyire vidéki országút keverékéből. Szóval nagyon forgalomérzékeny a motor. Ezzel együtt a 6 l szerintem tarthatatlan.
Aztán nem szeretem, hogy már 2000 km után elkezdett velem társalogni a kasztni. Azóta számos ponton nyög, nyiszorog, igaz, csak rossz úton, autópályán meg sem szólal. A szervizben azt mondták, a kötelező alkalmával lehet, hogy tudnak valamit rajta segíteni.
A váltóját tulajdonképpen el lehet fogadni, nem egy VW, Ford vagy Mazda, de nem is rossz. Egy bajom van vele: ha kettesből hármasba akarok váltani gyorsan, néha akad.
A futómű viszont tényleg nagyon szuper, valóban se nem túl lágy, se nem túl kemény. Ráadásul annak ellenére, hogy egy szeptember végi éjszakán hazafelé tartva egyszer csak előttem támadt az úttest kellős közepén egy kb. 20x20X20 cm-es betonkoncka, és nem tudtam kikerülni, így mintegy 50-nel "fennakadtam" rajta, egész jól bírta a szervízig. A jobb első lengőkar ugyan elgörbült, ami az egyenestől elhúzta egy kissé jobbra a kormányt, maga az egyenesfutás nem ment el. A szervíz egy héten belül kicserélte, mindent beállított rajta, szóval panaszom nem lehet.
Ezeket az apróbb hibákat, meg a szerintem kissé túlzó fogyasztást leszámítva nagyon szeretem. Kényelmes, tágas, elegáns (mica fényezésű fekete külső, fekete-piros belső), dögös, fiatalos. A magnó valóban egy kissé dobozhangon szól, de azért nem rossz. Rengeteg csatorna fogható be vele egyszerűen, rendesen játssza az MP3-at, szóval egész jó. A csomagtartó a fedeles megoldással az autó méretéhez képest jól kihasználható rakodóteret kínál.
A motortól nem kell aszfaltszaggatást várni, de 1800 körül már tisztességgel húz, én nem tapasztaltam a 3000 fölötti megtorpanást. Autópályatempónál sem túl hangos (persze a rádió szinte mindig megy, és a sebességtől függően hangosodik-halkul). Összességében eddig jó választásnak bizonyult, tényleg szeretem.
4 és fél év után újra írok róla, mert még mindig megvan, bár idén majdnem biztos, hogy elválnak útjaink. Szóval, a fent leírtakon kívül sokáig semmi probléma nem volt vele. Az első, 30 ezres szerviz előtt azzal lepett meg, hogy elkoptak az első fékbetétek, féktárcsák. Mivel a legtöbbet városban használtam, és akkoriban - még a gazdasági válság előtti utolsó időkről beszélünk - az olcsó üzemanyag miatt igen komoly dugók alakultak ki reggel-este, na meg én is kevésbé voltam tapasztalt a vezetés terén, az amúgy sem túl erős motorfék helyett előszeretettel tapostam a középső pedált. Azóta jobban odafigyelek, csak a betéteket kellett kétszer cserélni, a féktárcsák még mindig ugyanazok, amit akkor beszereltek.
Épp a 120 ezres kötelezőre készültem vele, amikor egyszer csak, minden előjel nélkül megadta magát egy kis alkatrész (olajszelep talán?), minek következtében gyakorlatilag az összes olaj elfolyt, épp hogy el tudtam jutni vele a szervizbe. Kicserélték, de furcsa, kissé dízeles-kerregőssé vált a hangja, ami főleg induláskor, valamint alapjáraton jelentkezett.
Ezt követően nagyjából 130 ezernél - gyaníthatóan az előző olajos probléma okán - kigyulladt a motor kontroll lámpa. Ismét elvittem a szervizbe, ahol közölték, hogy a hátsó katalizátorszonda nem továbbít jelet. Viszont ráér még, mondták, mert amúgy nem olcsó (min. 42 ezer forint) egy belőle. Kb. 3000 km megtétele után egyszer csak elkezdett rángatni a kocsi. Olyan volt, mintha valami láthatatlan láb hol rálépne a gázra, hol elvenne belőle. Ismét szerviz, ahol közölték, hogy most már mindenképpen ki kell cserélni, legalább a hátsót, mert hogy, hogy nem, olaj került bele. Kicserélték, az első szondát kitisztították, működött. Elhoztam, egy nap se telt bele, újra rángatni kezdett, és újra kigyulladt a kontroll lámpa. Megint visszavittem, immár a másikat is kicserélték. Azóta szépen ment, a kerregés is alábbhagyott, mígnem tegnap este, ismét csak minden átmenet nélkül, megszűnt a nyomás a kuplungban. Alig tudtam vele megállni és leparkolni. Egyelőre nem tudni, hogy miért, de valószínűleg elment az olaj a kuplungszerkezetből. Hiába, 140 ezer km, nagyrészt budapesti használat mellett, napi szinten át a város kellős közepén... Nem tudom persze megítélni, mert ez az első saját gépkocsim, de az az érzésem, hogy az átlagosnál kicsit többnek tűnő hibamennyiség a komoly igénybevételből adódik. Igaz, beszélve másokkal, nem feltétlenül kirívó a dolog, és csak az utóbbi 20 ezer km alatt szaporodtak fel a gondok. Mindeközben megjártuk vele hárman csomagokkal fullra pakolva, három bringával a hátán Horvátországot és Prágán át Németországot. Szintén tájékozódva az ismerősi körben, elmondható, hogy az Opel alkatrészek árfekvése nem annyira borzasztó, a legtöbb márkához drágábban lehet csak beszerezni mind a gyári, mind pedig az utángyártott elemeket, a szervizdíjakról nem is beszélve. Összességében továbbra is azt mondhatom, hogy jó választás volt, megérte az árát, mert alapjában véve megbízható, csendes, és a közvélekedéssel ellentétben igenis lehet dinamikusan is közlekedni vele - persze csak hétköznapi körülmények között. Jó a futóműve, fekszi az utat, és elől hosszú távon is kényelmesek a kiváló oldaltartást biztosító ülések. A színe pedig még mindig tetszik. Ezzel együtt a 140 ezer kis autóban nem kevés, azt hiszem, megérett a cserére, én meg egy nagyobb verdára.
Hibalista
- jobb első lengőkar elgörbült (önhibámból, illetve a szerencsétlen körülmények - útviszonyok - folytán), csere + alvázvédelem + futóműbeállítás munkadíjjal együtt 63.000 Ft (kb. 45 000 maga az alkatrész) - csörgő-zörgő karosszériaelemek - - 30 ezernél komplett féktárcsa, fékbetét csere - - 119 ezernél olajszelep - - 122 ezernél ékszíj csere - - 130 ezernél katalizátorszonda csere (mindkettő) - - 140 ezernél kuplungcsere
Ide hordtam szervizbe
Opel Schiller, Bp. XIII. Váci út 113.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Független szervizek (2 Budapest, 1 Miskolc)
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 140000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | talán használt Insignia |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
