Kis családi mindenes
Szöveges ítélet
Amikor hallottuk, hogy egy közeli cég leselejtezi kisteherautójait, komolyan elgondolkodtunk a kisteherautó vásárláson. A családi sz?l? dolgait, a ház körül adódó szállítási feladatokat, és az egyéb el?nyöket figyelembe véve döntöttünk: nekünk teherautó kell.
Az autókat egy használtautó-telepen lehetett megtekinteni. Persze, el?tte igyekeztünk minél több információt begy?jteni, ki használta, mennyit ment vele, melyiket érdemes, bár a jó vételeket ilyenkor rendre lenyúlják bels?sök...
A telepen katonás rendben sorakozó autókat nagyon alapos kozmetikázásnak vetették alá eladás el?tt, ez nagyon pozitív volt. Jó néhányat megnéztünk, átnéztünk, kipróbáltunk, így végül mégsem az el?re kiszemelt darab mellett döntöttünk.
Néhány apróbb hibája volt csak, mikor elhoztuk, pl a riasztó távirányítója nem m?ködött, apró m?anyag borítás hiányzott a csomagtérb?l, ilyesmik.
Az els? benyomások nagyon pozitívak voltak. A motortérben egy Isuzu eredet? 1.7 literes szívódízel ?skövületet találunk. Ezzel a motortér összes fontosabb jellemz?jét leírtam, ugyanis puritánul egyszer? a szerkezet, ez megkönnyíti a javíttatását is, nem feltétlenül szükséges márkaszervízt keresnünk apróbb problémák elhárítására. A váltó szokványos Corsa váltó, 5 fokozatú, az els? lehetne kicsit rövidebb. Futóm?ve már nem egyezik a személyautóéval, ránézésre lehet látni a nagyobb hasmagasságot. Hátul merev tengelyt találunk, méretes laprugókkal. Ha a 600kg-os terhelhet?séget maximálisan kihasználjuk, akkor sem lehet gond a rosszabb min?ség? utakon. Elméletileg a motorház végéig egyezik meg a Corsa modellel, gyakorlatilag inkább az els? ajtó végéig. Az öt ajtós ajtaja, a 3 ajtós ülései (vezet? oldali állítható) és a szokványos, Tigrában is megtalálható Corsa m?szerfal. Extrák nincsenek, gyakorlatilag semmi, elvégre teherautó... Jellegzetes a két hatalmas tükör, melyek fém tartókon állnak ki kb 35 centire az ajtóból. Parkolókban, sz?k utcákon könnyen sérül, ellenben kivállóan tolathatunk segítségével, nagyon jó a kilátás, a bels? tükör elfelejthet? - ismét teherautós feeling. Beülve, fejünk fölött nagyon jól használható polcokat találunk, menetlevél, iratok tárolására ideális, kéznél vannak fontos dolgaink. Tárolórekeszekben az utastér amúgy is b?velkedik: az ajtókon nagy zsebek, a zárható keszty?tartó (fedelébe épített két pohártartó), alatta nagy polc, a váltókar el?tt kissebb mélyedés apróságoknak, a vezet?ülések mögötti és alatti tér, valamint a térelválasztó rács alatti nagy rekeszek - gyakorlatilag mindenhová rakodhatunk. A rakteret rács választja el az utastért?l szabvány szerint. Sík, a két kerékdobon kívül más akadály nem áll a pakolás elé. Rakományunk csúszkálását a gumi padló gátolja, de ha biztosra megyünk a 6db padlóba süllyesztett rögzít? fül és az oldalsó oszlopokon található lyukakba kapcsolt gumipókokkal gondoskodhatunk róla, hogy fejre állás után is helyén maradjon. A raktérb?l érhet? el az utastér felett lev? "púp" is, ide apróbb dolgokat, szükséges kellékeket pakolhatunk (els?segély doboz, szerszámok, izzókészlet, miegyéb). A "púp" alja zörgést gátló szivaccsal van bevonva. A hátsó ajtó a régebbi modelleken nem nyitható belülr?l, igazán mókás dolog, amikor nyitott utastérrel, 35 fokban egy parkoló közepén rakodva ránk csukódik. Ilyenkor nincs más hátra, várni a felment? sereget, a raktérb?l nem tudunk mit tenni. Mi végül kicseréltük az ajtót belülr?l nyitható, újabb fajtára. A hátsó ajtó el?tt felemelve a sz?nyeget találjuk meg a pótkerék leereszt? csavart, szintén a szabályok szerint a raktéren kívülre került, nem egy nagy élmény sárban kereket cserélni. Az esetlegesen felszerelt vonóhorog csak rátesz egy lapáttal, ugyanis a leeresztend? kerék alatt húzódik.
A raktér mérete, családi használatunkban b?ven elég, 40 gyümölcsös rekesz b?ven elfér benne. (Arra az esetre, ha mégsem lenne elég, még mindíg ott a vonóhorog..) A tisztítás az egyszer? anyagoknak (gumi padló, vékony szövetborítás oldalt kb 20cm magasságig) tényleg megoldható akár mindössze egy slag segítségével.
A motor életre keltése el?tt izzítunk, majd indítás után - amely -24 fokban is gond nélkül megy - hangos kerregéssel jelzi, hogy menetkész a gép. A hideg id?járásban lehet, hogy mégsem tudunk majd elindulni, ha egy kicsit vizes lett a hátsó kerék, ugyanis a kézifék nagyon nagyon szeret befagyni. Ha mindezt megúsztuk, már roboghatunk is. A motor nem az a kifejezett er?gép, mögöttünk döng a még üres raktér, hát nem isteni? Ha már téli viszonyok: a f?tés gyakorlatilag képtelen felmelegíteni az utastér és a raktér leveg?jét -10 fok körül, ez valahol köszönhet? annak is, hogy a raktér oldalfala maga a kaszni lemeze, el?nyös lehet egy vastag pokrócot vagy hasonló alkalmatosságot teríteni az elválasztó rácsra. A kellemes id?járáson kívül zajcsökkent? hatással is bír.
Ha egyszer belendülnk, a forgalommal könnyen lépést tarthatunk, bár a sebesség határokkal nem lesz gondunk, 90-nél már nagyon pörög a motor, 120 körül már a leg-elvadultabb sof?r is belátja, ne tovább. A futóm? kiválló, nagyon kényelmes rugózást biztosít, úttartása is tökéletes, mindezeket rakottan is hozza. A fékek lehetnének jobbak, megrakva kicsit kevésnek érezhet?ek. A kézifék gyenge, elállítódik, ilyen esetben megállás után nem árt rögzíteni az autót...a kézifék kötél pedig veszettül drága, és cseréje sem hoz 100%-os eredményt. A vezetési kényelem jó, de mivel a Corsából származik minden, ezen ne lep?djünk meg. A m?szerfalat a hatalmas kilométer óra uralja, de nyáron, városi dugókban mégis a vízh?mérséklet mér? lesz a mi legfontosabb m?szerünk: az állandóan 90 fok körüli víz ilyenkor pillanatok alatt felmegy. Szerencsére a hatalmas ventillátornak eddig komolyabb gond nem volt. El kell mondani azért, hogy egy vízcs? már szétdurrant, és a termosztát beállítása/cserélgetése is folyamatosan munkát adhat nekünk vagy szerel?nknek. Így a h?tés eléggé alul van méretezve, nem ártott volna egy "teherautósabb" megoldás, akár egy állandó hajtású viszkokupplungos ventillátorral, vagy nagyobb h?t?vel.
A karbantartás két szervíz között kimerül a szokásos ellen?rzésekben. A motor, bár er?tlen, de ISUZU, végül is még soha nem kellett hozzányúlni, kétszázezer kilométer után is könnyen indul, nem füstöl. De ehhez nem árt tudni, a gyárilag javasolt szervíz-intervallum 7.500km ......... Betartva még nagyon sokáig h?ségesen fog szolgálni. És még egy nagyon nagy pozitívum, a fogyasztás. Óvatosan járkálva akár 5.5L körül tartható, normál használatban 6L gázolajjal megelégszik teherautónk. Figyelembe véve sokoldalúságát, ez nagyon baráti mennyiség!
A kaszni hajlamos elhagyni magát, szeret rozsdásodni néhány tipikus helyen, szerencsére nem sok ilyen van. Nagyon sok Combo-t látni utángyártott, javított "púppal", ezek kezden el porladni el?ször. A hátsó ajtók zsanérjai körül mind kívül mind belül hamar kiüt a rozsda, f?leg a szabadban tartott autóknál. A tet?n a csomagtartó rossz rögzítése vagy a lyukak tömítetlensége okoz rozsdapöttyöket. Elöl a doblemezeknél szintén találhatunk rozsdásodási pontokat, érdemes id?ben kezelni, meghálálja. A kipuffogó hátsó dobjának rögzító pántja egyszer?en elfogy, hiába a dob még kiválló állapota. A pánt pótlása id?igényes dolog.
De ez igaz a többi alkatrészre is, jobb, ha Opel szervízekben, kereskedésekben nem próbálkozunk. Az alkatrészek ugyanis aranyárban vannak, és van úgy, hogy két-három hetet kéne várni, ez egy kisárúszállítónál megengedhetetlen. Utángyártott alkatrész elérhet?, bontók vannak, szerencsére.
Egy használan beszerzett, gondosan kiválasztott Combo jó választás lehet, akár családnak, akár kissebb vállalkozásnak. A problémák ellenére nagyon bevállt Combo-nk, a család szinte minden tagja használja, mindenfélére. Ha figyelembe vesszük, mennyit költöttünk volna külömféle fuvarrendelésekre, szállításokra az autó megvásárlása óta, megérte az árát.
Hibalista
- Vízpumpa, tolatólámpa kapcsoló, egy vízcs? kidurrant, fék generál, kézifék kötél beragadt, kipuffogó tartóbilincs lerohadt.
Ide hordtam szervizbe
Ismer?s szerel?, helyben.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1996 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 130000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Valami pickup |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.6/10) |
