Nyárimádó kabrió
Szöveges ítélet
Bevezető:
Angliai életem során, szükségem lett egy olcsó, megbízható, minimum euro 4-es kibocsátású , alacsony fogyasztású munkábajárós autóra. Ezek a szigorú feltételek nem sok izgalommal kecsegtetnek. Benzinvérűként, iszonyodom az unalmas, semmilyen, műanyag konzervdobozoktól, most mégis úgy tűnt, be kell érnem, valamilyen szánalmas undormánnyal. Klasszikus autót olcsón, már nem adnak. Sportautót szintén nem. De, nem akartam lemondani az autózás élményéről. Egyik kollégámnak volt egy Colt kabriója és mesélte, hogy milyen nagy élmény tető nélkül autózni. Ennek hatására szétnéztem az olcsó kabriók piacán.
1000-1500 font volt a keret (ez kb félhavi fizetés), ami körülbelül 500-700 000 Ft-nak felel meg. Euro 4 kikötés volt, mert kellett a Londonba való behajtáshoz. Mivel 2005-től van Euro 4, így ez ki is jelölte az évjáratot. Az alanyok a Peugeot 206, Ford Focus, Renault Megane, Volvo V40, Saab 9-3, Astra Twintop. Mind csakis kabrió kivitelben. Itt angliában olcsók az autók, cserébe a súlyadó es a biztosítás heroinárban van.
Szóval az autók: A Peugeot és a Focus, nekem egyszerűen nem tetszett csukott tetővel. Gyakori kabriós mellékhatás, hogy a végtermék dizájnja aránytalan lesz. A Renault Megane nagyon ügyes dizájn, nyitott és csukott tetővel is jól néz ki, de a kutatásom alapján túl sok a rejtélyes elektronikus hiba, így azt is kilőttem. A Volvo eléggé prémium, sokat fogyaszt és drága az alkatrész, így csak álom maradt. A Saab 9-3 az, amit mai fejjel inkább megvennék, leginkább a vászontető miatt, mert azzal egyszerűbb az élet. De kilőttem, mert sokat fogyaszt.
A vásárlás:
Így esett a választásom a Vauxhall/Opel Astrára. Másfél év után is rácsodálkozom, hogy mennyire szép forma, csukott és nyitott tetővel is. Leengedett ablakokkal egy B oszlop nélüli kupé, lenyitott tetővel pedig harmonikus kabrió. A korabeli sajtó is az egekbe dícsérte a formáját az ellenfelekkel szemben. Sebtében vásároltam, mert mentünk volna nyaralni és utána azonnal meló és napi 180 km-t kellett ingáznom. Kinéztem a használtautó portálon egy szép, világos metálkék példányt, 1.6-os Z16XER motorral. Nem engedek abból, hogy egy autónak igenis legyen színe!
Szóval elmentem megnézni. Előre kértem a kereskedőt, hogy hideg motorral várjon. Természetesen meleg motorral várt. Autós emberként, nem okozott problémát alaposan átnézni. Volt némi felszíni rozsda a segédalvázon, de sehol máshol meg egy kis olajfolyás a szelepfedél alól, de műszakilag rendben volt. Esztétikailag a belseje teljesen rendben volt, csak kívűl meg volt nyomva a hátsó lökhárító, horpadás itt-ott, de 17 évesen, 230 ezerrel az órájában, 1500 fontért, nem tűnt rossz vételnek.
Utólag rájöttem, hogy elhamarkodtam és 500 fonttal többet fizettem érte, mint amennyit ért volna ebben az állapotban, ennyi kilóméterrel.
A próbaúton is jól viselkedett az autó. Én bénáztam csak, mivel Angliában vagyunk és először vezettem jobbkormányos autót. Kétszer is súroltam a padkát, mire az eladó udvariasan szólt, hogy visszavenné a kormányt. Alkudni nem engedett. De siettem, így megvettem. Már csak haza kellett valahogy jutnom vele. Érdekes út volt. Az agyam folyamatosan balra húzott, ahol a felezővonal lenne normál esetben, de most ott az út széle volt. 200 km után viszonylag hozzászoktam, hogy az út rossz oldalán vezet mindenki.
Használat:
Elkezdtem vele ingázni munkába, kelet Londonból, nyugat Londonba, 80km oda és ugyanennyi vissza autópályán. Havi 2900 km-t. Az első hónap után kapott egy nagyszervízt, átnézte a szerelő is. Amik cserére kerültek: Folyadékok, vezérlés, vízpumpa, légszűrő, alsó lengőkar.
Ezután boldogan használtam és csakúgy repült bele havi 2900 km. Később még cserére került pár futóműalkatrész és elrohadt a hátsó dob, így azt is cseréltem.
Mivel elég sok időt töltöttem benne, így igyekeztem komfortosabbá tenni. Aliexpresszről rendeltem bele passzoló, androidos fejegységet 30 000 Ft-ért. Nagyon meg vagyok vele elégedve és szebben is szól, mint a gyári. Az idejétmúlt, gyári fejegységet kidobtam belőle. A szivargyújtó helyére passzoló USB csatlakozót kötöttem be, szintén Aliexpresszről. Az unalmas, szürke műszerfalberakást, famintájú fóliával burkoltam be. Lecseréltem az unalmas, fekete szövet belsőt, szuperritka, gönyörű, barna bőrbelsőre. Ez egy keveset futott autóból származott és olyan olcsón kínálta az eladó (70font, 30 000 Ft), hogy nem tudtam otthagyni. Gyárilag nem járt hozzá teljes értékű pótkerék, azt is beszereztem hozzá, befér az erre kialakított öbölbe.
A megbízhatóságáról nem írnék sokat, ezt már sokan megírták előttem itt a népítélet hasábjain. Ez egy Astra, 1.6, szívó, motorkód: Z16XER. Kimegy a világból, ha olaj és víz van benne. Nem jellemző rá a rozsda, kivéve a hátsó futóművön és a segédalvázon. Jellemző rájuk sok kilométeresen, vagy elmaradó olajcsere esetén, hogy elkezd a változó szelepvezérlés szívét jelentő vezérműtengely fogaskerék kattogni, főleg hidegindításkor és miután már bemelegedett. Megnő a fogyasztás, a teljesítmény egy kis része elvész. Ez nálam is így történt. Időm hiányában jelenleg így használom, már hónapok óta. Egyéb problémát nem okoz, csak kattog, de használható.
A kabrió mivoltáról többet írnék, mert az az autó achilles sarka. A tető tömítései ennyi idősen összezsugorodnak egy kicsit és az esővízelvezető becsepegteti a vizet. Én is így jártam. Egy kiadós eső után beültem és vizes volt a szövetülés. A hátsó lábtér pedig kacsaúsztatóvá változott. Erre van egy trükk: Ebayről lehet venni "neoprene cord" nevezetű anyagot. Ez egy kör keresztmetszetű szivacsos anyag, amit betömködsz végig, az esővíz elvezető csatornába. Nem, nem fogja eldugítani az elvezetőt. Azt csinálja, hogy megdagasztja, a gumit és az jobban fog tömíteni. 8-12mm vastagságút érdemes venni, hogy melyiket azt neked kell kikísérletezni. 5M-t ha veszel elég lesz és még marad is egy kevés belőle tartaléknak. Továbbá érdemes rendszeresen átkenni a tömítéseket gumiápolóval és tisztán kell tartani, hogy tömítsen.
Ha tudod, hogy jön a fagy, mindenképp kend le előtte gumiápolóval a kédereket, különben nem fogod tudni kinyitni az ajtót, vagy ha erőlteted, megsérted a gumit. Ha az ablak felhúzásakor megemeli a tetőt is, szintén nem fog kellőképpen tömíteni. Az üveg végállását, az ajtókárpit levétele után egy csavarral lehet állítani.
A csomagtartóban van az esővízelvezető gyűjtőcsöve. Ha ez eldugul, beengedi a vizet a csomagtartóba, úgyhogy tartsd az elvezetőt tisztán.
A tető hajlamos kábeltörésre és akkor nyitás/csukás közben megáll a tető félúton, aztán se előre, se hátra nem mozdul. Be lehet csukni manuálisan, de két ember kell hozzá, mert 150 kg a tető. Erről vannak youtube videók, hogyan csukd be. Vásárlás után azonnal nézesd át a tetőt, ha nem akarsz hazárdjátékot űzni.
Mivel kabrió, így plusz merevítéseket kapott az autó. Ettől 350(!) kg-al nehezebb, mint a hagyomános verzió. Az elég sok, az autó elég nehéz és így kifejezetten lomha az 1.6-os 115 lóerős motorral. Kabrióval úgysem akarsz gyorsan menni, de én inkább minimum az 1.8-at ajánlanám 138 lóerővel. Volt még belőle 1.9-es dízel 150 és 2.0-ás 210 lóerővel.
Elöl bőségesen van hely, kényelmesek az ülések az én 180cm/80kg arányaimmal. Hátul csak a kisebb termetűek férnek el és a háttámla majdnem merőleges, így nem valami kényelmes. A csomagtér meglepően nagy.
Konklúzió: Nagyon megbízhatóak a motorok, de az 1.6 elég vérszegény, az 1.8 jobban illik hozzá. Nem rozsdásodik nagyon. A tető, mivel keménytető, elég bonyolult mechanikája van, vásárlás után azonnal el kell vinni átnézetni és akkor évekig nem lesz vele baj. Ha olcsón (1-1,5M Ft) akarsz egy gyönyörű kupékabriót, megbízható technikával, ne keress tovább, megtaláltad az Astra Twintop személyében.
Hibalista
- vezérműtengely fogaskerék, kipufogóalkatrészek, futóműalkatrészek, első ködlámpa. Ezeken kívül, nem romlott el semmi, inkább problémamegelőzési okokból cseréltem.
Ide hordtam szervizbe
IJ Autos itt angliában. Két magyar srác viszi a műhelyt, nagyon korrektek.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 230000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 35000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Thunderbird | Következő autója? | Valamilyen kabrió |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.8/10) |
