Leharcolt problémahalmaz
Szöveges ítélet
Olyan autót szerettem volna, ami több évig megbízhatóan kiszolgál, viszonylag olcsón üzemeltethető, tartalmazza az általam megkívánt néhány (extra)felszerelést, hosszabb távra is el merek vele indulni - valamint szigorúan benzinüzemű. Mielőtt rászántam volna magam a konkrét vásárlásra, hónapokig nézegettem a használtautós hirdetéseket, különféle márkák különféle típusairól fellelhető véleményeket a neten, illetve megkérdeztem egy autószerelő és egy autókereskedést vezető ismerősömet, hogy az igényeimet ismerve mit ajánlanak, illetve mit nem. Egyébként az autótechnika terén nem vagyok magam sem elveszett ember, hiszen eddig - a céges kocsikat is beszámítva - közel húsz autóm volt, valamint öt motorom is. Ezek egy részét magam javítottam, illetve újítottam föl.
Ilyen előzmények után következett el életemben az pár napos, stresszes és elkeserítő időszak, amikor kezemben mintegy tucatnyi potenciálisan számba jöhető autó hirdetésének kinyomtatott példányával elindultam a közeli és távolabbi kereskedésekbe autót nézni. Mit mondjak, amit tapasztaltam, az egy siralom! Néhány helyen szinte örültem, hogy egyáltalán szóba álltak velem. Nagyképű, modortalan, látszólag érdektelen kereskedők voltak a jellemzőek, üdítő kivétel volt, ahol normálisan kommunikáló, készséges, udvarias emberrel tudtam szót váltani. Volt, ahol a sürgős teendői miatt kutyafuttában válaszolgató alkalmazott még azt sem tudta megmutatni, hogy a kereskedés területén parkoló eladó autók tömegében merrefelé találhatom meg az engem érdeklő járművet. "Valahol ott jobbra hátul lesz." - hangzott el a válasz érdeklődésemre, majd elrobogott valamerre.
Rengeteg lelakott, az állapotához képest nyilvánvalóan visszatekert kilométerszámlálójú, itt-ott gányolva javított autót láttam a különböző helyeken. A kocsik hibáit, sérüléseit sehol nem említették, csak amikor én hívtam fel rá a figyelmüket, akkor kezdtek (számomra) kínos magyarázkodásba.
A sok negatív tapasztalat után meglepő és örömteli élményként vágott mellbe, amikor egy rendezett környezetű kereskedésbe betérve hangosan és udvariasan köszönt a tulajdonos! Így utólag már tudom, hogy mind anyagilag, mind idegileg jobban jártam volna, ha mondjuk ordítva elzavar a bánatos francba...
Első ránézésre szép állapotú volt a kinézett autó, egy-két apró hiányosságot fedeztem csak fel az alapos (mint utólag kiderült, mégsem elég alapos) vizsgálódás után. Persze fel kellett volna villanjon az agyamban a piros figyelmeztető lámpa, amikor ő is csak az ajtó kábelcsatlakozásának és zsanérjainak láthatóan javított állapota miatti kérdésemre közölte, hogy a kocsi két bal oldali ajtaja sérült volt és cserélték. Na, de nem voltam elég gyanakvó, meg talán már szerettem is volna túl lenni az autóvásárlás kanosszajárásán, úgyhogy némi alkudozás után megvettem a kocsit.
Ekkor kezdődött életem egy újabb, gondterhelt időszaka. Nem volt nap, hogy ne stresszeltem volna magam a kocsi miatt. Csak összehasonlításképpen: ennyit eddig csak a Saab 9000 típusú turbós benzines autómmal szívtam életemben. Jó, mondjuk annak is elég hányatott előélete lehetett, valami Budapesten élő ukrán faszié volt, mint utólag kiderült...
A kereskedésből úgy hoztam el, hogy az egyik slusszkulcs távirányítója nyitotta a kocsit, de már indítani nem lehetett vele. Ugyancsak bevallottan nem működött a vezetőoldali ülésfűtés, valamint folyamatosan bimmbammozott a nyitva hagyott ajtóra figyelmeztető hang. Utóbbit elég idegesítő volt egész úton hallgatni, majd még napokig, míg az autóvillamossági szerelő meg nem javította.
Aztán a következő napokban elkezdtem felfedezni a kocsi megannyi apróbb-nagyobb hibáját és hiányosságát. Azt mondjuk tudni kell, hogy minden technikai jellegű cuccnál, és természetesen az autóknál is szeretem, ha az a lehető legtökéletesebb műszaki és esztétikai állapotban van. Persze beleszámítva az adott jármű korát és futásteljesítményét. A gányolt, összecsapott, igénytelen megoldásoktól, "javításoktól" pedig a hideg kiráz. Szóval pár nap alatt összeírtam egy hibalistát, amiben - a teljesség igénye nélkül - a következő tételek szerepeltek:
-A bal oldalon az eredetileg motoros behajtású tükör helyett kézi volt, aminek ráadásul töröttek voltak a burkolatát rögzítő fülek. (Az új tükör árát a kereskedő utólag megtérítette. Gondolom, még így is megérte neki, hogy rámmelegítette ezt a trágyahalmot.)
-Cserébe a jobb oldalon viszont nem működött a tükörfűtés.
-A jobb első ködlámpa csatlakozója ki volt húzódva, lógott a levegőben.
-A hűtőrácsot rögzítő csavarok némelyike hiányzott.
-Több helyen a kerékdobot rögzítő patentok hiányoztak.
-Az ablakmosó tartály szivárgott, mint kiderült a szivattyú csonkja repedt el (8500 Ft). Az ablakmosó tartály sapkája is törött volt (szinte apróság az 1400 Ft, amiért lehet újat kapni).
-A lökhárító alsó patentjai hiányoztak, csavarokkal volt valahogy odamonyákolva.
-A hátsó ablaktörlőgumi szakadt volt.
-A jobb első fényszóró egyik rögzítő füle le volt törve (tehát a jobb eleje is sérült volt a kocsinak, ezt nem említették...).
-A jobb oldali küszöbön volt alul egy horpadás, amit csak pár nap múlva, a felkelő nap fényénél vettem észre.
-Alaposabb vizsgálattal észre lehetett venni, hogy a bal oldalon a küszöb is törve és javítva volt (nem csak az ajtók, ugye...). Ráadásul hiányzott belőle vagy 10 darab a záró gumidugók közül, (darabja 500 Ft, csak gyári van).
-A tetőn és a jobb oldali c-oszlopon a festék lakkrétege hámlott, a csomagtérajtó felső éléről fémig kopott a festék (fogalmam sincs, ez mitől lehetett). (Fényezés javítása az egész autón - a felsoroltakon kívül még több helyen - 60000 forint).
-A kormánykerék mögötti burkolat ferde volt, a műszeregység ugyancsak ferdén állt.
-A kesztyűtartó polc hiányzott a kesztyűtartóból (csak gyári van 2200 forintért).
-Az elakadásjelző háromszög hiányzott (csak a gyári megy be a kialakított helyére potom 3200 forintért) és az elsősegélycsomag is hiányzott.
-A szelepfedél-tömítésnél szivárgott az olaj (4600 Ft az alkatrész, házilag cseréltem).
-Az olajteknőt valaki odabaszhatta a talajhoz, mert az öntvény ragasztással(!) volt javítva (szerencsére nem szivárgott, így hagytam a francba).
-Az elektromos csatlakozások a motortérben több helyen a levegőben lógtak (szépen visszapattintgattam mindent a helyére, közben szidtam az igénytelen k. anyját annak, aki úgy hagyta).
-A meleg beköszöntével kiderült, hogy a légkondi nem igazán hűt. Szerencsére csak fel kellett tölteni hűtőközeggel, utána okés volt (18000 forint).
-A hűtőradiátor szélén szivárgott a hűtőfolyadék (ez szerencsére minimális volt, a 16000 km alatt talán, ha fél litert kellett utántöltenem).
-A termosztát rossz volt, nem zárt, emiatt nem volt fűtés és nem érte el az üzemi hőfokot a motor. Sajnos a vízhőmérőt a német mérnökök kispórolták, így csak a fedélzeti komputer rejtett menüjéből lehet előhívni a hőmérsékleti értéket. A langyos fűtés lett gyanús egyébként. (Utángyártott termosztát 17000 forint, csere házilag).
Ezekkel a fentebb felsorolt dolgokkal még nem is lett volna olyan nagy baj, mert végül is nem egy új autót vettem, stb., stb... A legtöbbet szépen kijavítgattam, vagy kijavíttattam (meg még egy pár dolgot, amit nem is soroltam fel). Viszont nem kellett sokat mennem, hogy észrevegyem; a motor eszi az olajat. Sőt, inkább zabálja. Ennek a Z16XEP motornak egyébként is max. 1 liter/1000 km a gyári normája, hát azt bőven hozta. Volt olyan, amikor már 800 km-en elfogyasztott egy liternyi kenőanyagot. Hozzátenném, nagyon nyugisan, nem vadulva vezetek, nem gyilkolom a kocsikat, az előírás szerinti minőségi 5W-30-as olajat tettem bele rögtön vásárlás után, figyelve arra, hogy megfeleljen a gyári Dexos2 előírásnak is! Következő olajcserénél (tízezrenként cserélem minden autómnál) már 5W-40-est tettem bele, reménykedve a csodában. Persze ugyanúgy ette. (Nem, 10W-40-est nem próbáltam, mert egyrészt nem bele való, másrészt a hidegoldali viszkozitás tök mindegy, hogy magasabb. Hozzá nem értők persze ajánlották...) Típushibaként írták különböző fórumokon, hogy a magas olajfogyasztás oka lehet a szelepfedélben lévő PCV-szelep membránjának átszakadása is. Természetesen csak komplett szelepfedelet lehet kapni 60000 Ft-ért, illetve magát a membránt itthon árulta valaki 20000-ért. Végül E-bay-ről sikerült venni 8000-ért. Elég macerás munka kicserélni, de sikerült. Mondanom sem kell, maradt a horrorisztikus olajfogyasztás, amit már szerelés közben is gondoltam, hiszen a kicserélt membránnak sem volt semmi baja. Szóval ez is kidobott pénz volt. Na, meg a két olajcsere között beletöltött 12 liter olaj is! Mit mondjak, nem volt egy nyugodt napom sem emiatt.
Ezenkívül nem sokkal a vásárlás után jelentkezett még egy hibajelenség: bizonyos motorfordulatnál és gázpedálállásnál kerregő, zörgő hang jött a motortérből. Ez állítólag szintén egy típushiba következménye: egy idő után a levegőbeömlő ház két része egymáshoz képest elmozdul a kopás miatt és az öntvények egymáshoz verődése okozza ezt a rezonáló, kopogó hangot. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a twinport szelep konstrukciós hiányosságaiból adódóan (kopásra hajlamos műanyag szerkezet) újabb típushiba is kódolva van ebbe a motorba.
Pedig egyébként nem volt (vagy lett volna) egy rossz autó. Kényelmes ülések, szép beltér minőségi anyagokból (persze itt is leszámítva az elődeim által okozott károkat), esztétikus külső forma, elégséges menetdinamika, megfelelő menetkomfort, gazdag kényelmi felszereltség (digitális klíma, ülésfűtés, négy villanyablak, elektromos tükrök, easytronic robotizált váltó, stb., stb.). A robotizált váltót egyébként hamar meg lehet szokni. Volt már több automata váltós kocsim (igaz, azok hagyományos automata váltóval rendelkeztek), én szeretem, mert kényelmessé teszi a vezetést. Az easytronic gyakorlatilag egy ötsebességes mechanikus váltó, csak a kuplungolást és a váltást számítógép vezérli és szervomotorok hajtják végre. Úgyhogy csak gáz és fékpedál van. Lehet manuálisan is fel-le kapcsolgatni, amit néha ajánlott is megtenni, pl. gyors visszaváltást igénylő forgalmi helyzetekben (előzés).
Ami hiányzott, az a rádióból az MP3-as CD-k lejátszása, vagy egy USB aljzat, vagy legalább egy AUX csatlakozás. Úgyhogy maradt a rádió, illetve a régi autómból átemelt szivargyújtós MP3 transzmitter. Ja, és bosszantóan kevés rakodóhely volt a kocsiban, még egy nyomorult pohártartót is képtelenek voltak beletenni. Az ajtó oldalzsebébe egy nyamvadt fél literes palackot nem lehetett betenni.
Nos, végül is elég hamar eljutottam odáig, hogyha ránéztem (vagy csak rágondoltam a kocsira) már görcsbe rándult a gyomrom. Valahogy nem volt meg az a bizalom bennem iránta, ami például ahhoz kell, hogy az ember elinduljon vele nyugodtan egy hosszabb útra. Folyamatosan nyomasztott a tudat, hogy egy széthajtott olajzabáló szar, illetve, hogy bármikor előjöhet valami kellemetlen és költséges hiba. Persze azt mindenképpen el kell mondanom, hogy nem gondolom, hogy az Opel, vagy hogy az Astra H, vagy az 1,6 twinport motor szar. Egyszerűen arról van szó, hogy nekem, személy szerint sikerült kifognom egy olyan példányt, ami az előző tulajdonos(ok) igénytelensége, gondatlansága miatt műszakilag kritikán aluli állapotba került (magyarul: lefingatták rendesen). A kocsit 184000 km-rel vettem (ezt leellenőriztem az adatbázisban, ezzel legalább nem vertek át). Ennyi idő, illetve ekkora futásteljesítmény után egy karbantartott kocsinak nem szabadna így kinézni. Volt már több, null kilométeresen vásárolt autóm, amiket 160000, sőt 260000 km-rel az órájában adtam el, fényévekkel jobb és megkíméltebb állapotban! Illetve az autókereskedő inkorrektsége miatt további bosszantó hibákkal is rendelkezett szerencsétlen Opel Astra, valamint valószínűleg jóval nagyobb sérülés érte a karosszériáját annál, mint amit az eladó említett.
Szerencsére egy autókereskedést vezető barátom (az egyetlen autókereskedő, akinek elhiszem, ha valamit mond), 16000 megtett km és 9 együtt töltött nyomasztó hónap után segített megszabadulni a kocsitól. Viszonylag jó áron beszámolták egy másik autóba, amit szintén jó áron adtak oda. Igaz, rá kellett fizetnem, de egy fiatal, még gyári garanciás, szervizkönyves autóba ülhettem át, amit azóta is megelégedetten használok. És ami a legfontosabb: a csere óta reggelente ha felébredek és az udvaron álló autómra gondolok, nem a gyomrom rándul görcsbe, hanem a szájam mosolyra!
Hibalista
- termosztát, indítókulcs transzponder, légkondi (kevés hűtőközeg), és számtalan apró hiba az előző tulaj hanyagsága miatt...
Ide hordtam szervizbe
Ismerős maszek szerelő, ügyes, gyorsan fogad, viszonylag jól dolgozik, korrekt áron.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Saját magam (amit csak tudok emelő v. akna, ill. célszerszámok híján).
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 184000 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Fabia | Következő autója? | Swift |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.9/10) |
