Csak teszi a dolgát
Szöveges ítélet
Opel Astra, a rendszerváltás utáni magyar átlag valóság egyik jelképe... A harmadik változat (Astra H) jelen állás (2018. április) szerinti 7,13-as Népítélet-átlaga alapján semmi különösre nem számítottam.
Az írás alanya 2016 tavaszán került hozzám céges autóként, 130 ezer kilométerrel. Mivel korábban is céges autóként szolgált, végig vezetett szervizkönyvvel rendelkezett. Annak ellenére, hogy információim szerint mindvégig "csillaggarázsban" állt, korróziónak semmi jele (1-2 évvel idősebb, hasonló sorsú VW-knél ennek a használatnak komoly nyomai vannak, főleg az első küszöböknél), és a műszerfal sem kezdett felrepedezni a nyári nap sugaraitól.
Forma, külsőségek
Külső formája tetszett, a belsejével eleinte nem voltam kibékülve: a műszerpult felső része egy darabból álló, egy színű, kissé rücskös felületű szürke tömb. A középkonzol már tetszetősebb, az autó külső színéhez hasonló, bézs-ezüst színű betét otthonossá teszi. Sokan hiányolják a vízhőfok mérőt, egyébként a műszerezettség megfelelő.
Mérete épp megfelelő: 185 cm-es magasságomhoz állított első ülésnél még tűrhetően elférek magam mögött, 5 felnőttnek azért már szűkös.
Az általam hajtott változatban (15" lemezfelni dísztárcsával, de klímával és kormányról vezérelhető audio-rendszerrel) nincs középső kartámasz, talán egyedül ezt hiányoltam belőle. Egyébként az üléspozíció az általam eddig vezetett autók közül ebben a legjobb, hosszú úton sem fárasztó. Az ülések 10 év és több, mint 155 ezer km után is kemények, jól tartanak, kopásnak, szakadásnak nincs nyoma.
A karosszéria masszív, merev, nem zörög, tetőgarázsra történő felhajtásnál sem nyöszörög, pedig 2. fokozatnak megfelelő sebességgel szoktam felhajtani (a csomagtartóban lévő tárgyak megindulnak ilyenkor). A rossz utakat is elég csendben viseli. A hűtés-fűtés, klíma is megfelelő, párásodásra nem igazán hajlamos.
Motor, menettulajdonságok, vezetési komfort
Az általam használt autóban a régi ismerős 1.4-16V motor dolgozik (90 LE @5600 rpm, 125 Nm @ 4000). Átlagos használatra szerintem pont elég, sőt meglepően jól bírja az autópályázást, pedig 140-nél már 4100 körül forog a legmagasabb 5. fokozatban. A sok pályázás ellenére olajfogyást nem tapasztaltam, annak ellenére, hogy a céges gépjármű-felelős tartja magát a gyár által megadott 30 ezres csere-periódushoz...
A motor érdekes tulajdonsága, hogy tulajdonképpen 2.000-es fordulattól húz valamennyire, de 2-4.000 között ugyanaz a nyúlós gyorsulás tapasztalható. 4.000 fölött rátesz egy lapáttal, 5.000 fölé nem volt szívem húzatni A hangszigetelés sokat fejlődött a G Astrához képest, abban 120 felett már nehezen tolerálható a motorzaj, itt még 150-nél sem kell felhangosítani a rádiót. A klímát sajnos megérzi.
Pozitív csalódás volt a fogyasztás: télen sem tudtam 7 fölé vinni, pedig elég gyakran sietős tempóban vezetek - igaz, városi használat kevés van benne. Nyáron, főleg mellékutakon, 90-100 km/h körül használva legtöbbször 6 alatti értékeket mértem.
A sebességváltó nekem tetszik, határozott, de pontos, a hátramenetet is könnyen veszi, viszonylag rövid utakon jár. Az áttételezés mint írtam, elég rövid.
Nagyon jónak találtam a menetstabilitást is, jól veszi a kanyarokat. Egyszer egy 2 éves Octaviát hajtó ismerősömet szállítottam és ő is megjegyezte, hogy milyen stabil az autó, pedig ezen csak 195-ös gumik vannak. A kormány jó visszajelzéseket ad, mérete egész kompakt, jó tekergetni, az erőszükséglet nekem pont megfelelő. Számos más típusnál tapasztaltam, hogy nagy sebességnél a kormányzás "felpuhul", az Astrában ez nem fordul elő.
A fékek jól adagolhatók, hatékonyak. Ami megszokást igényel, az az irányjelző, nem mindig ugrik be a helyére. A Lada Kalinában például sokkal egyértelműbben, jobban működik az ún. komfortindex.
Meghibásodás
A 2 év és 25 ezer km alatt egyetlen meghibásodás lépett fel: a km-számláló egyszerűen megállt. A Szakszerviz 2 nap alatt megoldotta, 12-15 ezer Ft-os tétel volt emlékeim szerint.
Ezen kívül csak teszi a dolgát.
Összességében egy megbízható, olcsón fenntartható autó, ami kicsit erősebb motorral még élmény is lenne vezetni, a jó futóműnek és kormányzásnak köszönhetően.
Hibalista
- - kilométer-számláló
Ide hordtam szervizbe
Márkaszerviz - Opel Tatabánya
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 130000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 26000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Tacuma 1.6 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
