A vajaskenyérautó.
Szöveges ítélet
2025 -öt írunk. A H-Astra szürke szoci lakótelepi utcaképbe ivódott, ám a köztudatból kifakulóban lévő sziluettjét mindenki ismeri. Mégsem érdekel már senkit. Egyszerűen észrevehetetlen, láthatatlan, kívánatlan kis doboz, ami elvisz A-ból B-be. De ennél többet soha senki nem is várt tőle. A németek úgy mondják hogy Brot und Butter Autó, a modern kor korhadó régi Swiftjeit leváltva, a közlekedés egyik legelemibb megjelenési formája lett.
Pedig rengeteg motorral lehetett rendelni a maga korában. 1.4, kétféle 1,6 -os, 1,8, 2.0 Turbo, dízelekből 1,3 1,7 Isuzu, és Olasz 1,9. Még Cabrio és Cupé is van belőle.
Az atomfapad, tekerhető kormányos, utcára néző ablakos kiviteltől, a bőrüléses, esőérzékelős ablaktörlős kivitelig. Igaz ennek is csak olyan az íze mint a sima lángos, csak van rajta sajt, fokhagyma, tejföl, meg talán egy kis sült szalonna is.
De gyerekek komolyan mondom, nekem volt már pár négykerekűm, és elmondhatom, hogy ez a kis szürke doboz nem is olyan rossz, mint amilyennek sokan gondolják, és amilyennek a ledarált, visszapörgetett kilóméterszökevények gazdái érzik.
Nekem egy olasz szívű egykilenc van, 101 lovas DTL motorkódú változat. Persze hogy azt fogom írni, hogy ez a legjobb motor a H -astrába, merthogy nekem is ilyen van. De tényleg ez a legjobb.
Szerintem az 1.7 Isuzu sem rossz, de az ha bekrepál, nem olyan könnyű és olcsó javítani, mint ezt az 1.9 -es Fiat-Alfa-GM származékot.Tény hogy nem 4,5 litert eszik, inkább közelebb van a 6 -hoz.
Évi 60 000 km -t megyek vele, napi 150 Km ingázás Bécs és Burgenland között, hétvégente 300 km -es Magyar körök. Nyáron néha elgurul a gyógyszerünk és ezzel együtt elgurulunk Gibraltárig. Igen, 6000 km volt oda-vissza, ez volt az egyetlen Osztrák rendszámú autó Los Canos De Meca -ban. Nem kért se vizet, se olajat, semmit. Előtte rendesen átnéztem, egy két vízcsövet kicseréltem (meg a repedt kiegyenlítőtartályt is)
Persze vásárlás után a szokásos dolgok megvoltak, vezérlés, üzemanyagszűrő, váltóolaj, klímafeltöltés, fékek, olaj és szűrőcserék. Ja igen, az olajat 10 000 km -ként cserélem, Motul 5W40 X-Clean megy bele mindig. Imádja.
Van benne tempomat, esőérzékelős ablaktörlő, oldallégzsák, mi kell még?
Itt nem pittyeg a sebességtúllépés figyelmeztető, nem rángatja a kormányt a Baustellében feleslegesen a sávtartó, nem kell a start-stopot minden indításnál kiakapcsolni, nincs Ad-blue, nincs fejfájás.
5-6 literes fogyasztás van, meg bécsben a lesajnáló tekintetek a kollégák részéről, hogy miért járok még mindig ezzel a vacakkal. Vehettem volna 8-10 éves ötös bömböst, vagy egy helyi töröktől E-mercit.
De nekem ez kellett. Horpadt, szó szerint ütött kopott, azaz tökéletes, senki nem akarja ellopni. Ha meghúzzák a parkolóban, észre sem veszed, annyi Mortal Kombat ütközetet megjárt már az előző tulajnál. Minden alkatrész bicikli áron van. Minden szerelő ért hozzá, karosszériaelemek hegyekben állnak, az összes típusbetegségét ismerjük már.
Tucatautó kell tehát napi használósnak, a többi csak flancolás, meg önértékelési zavar. Persze azért megértem azt aki másra vágyik.
A futóművét kifejezetten szeretem. Volt már céges Octaviam az összes generációból, Mondeom, Focusom, C-Mercim. Na jó a C-Merci más dímenzió futóműben, de szerintem a Focust, Octaviat simán veri. Feszes, de nem az a felütős, dübögős fajta, szépen feszesen libben a hullámokon, a hosszbordákat pedig kidolgozza, ha nem épp egy magyar mellékutas aknamezőben akarod a fél futóművet otthagyni.
Ebben a motorban nyomatékbányát működtetnek, amit ha kombinálsz ezzel a kicsi ötajtós kasztnival, és a hatos váltóval, lehet vele tempózni is. 180 körül van a vége, szerpentineken pedig a gumi tapadáshatárán játszva a legtöbb drágább és erősebb gépek vezetőit is meg lehet lepni.
Az ülés elsőre borzasztó kényelmetlennek tűnt, viszont ha 10-14 órát rotyogsz benne (a Gibraltári út során pl..) rájössz hogy bizony nem fájdult meg a hátad, azaz tökéletes.
Azért persze ezen a vajaskenyéren is van egy kis penész. Elektromos hülyeségek, repedő forrasztások generálhatnak karácsonyfa effekteket a műszerfalon. A toronycsapágyra pedig ha nem vigyázol, akár a motorháztetőd is bánhatja; azt Alien módjára átütve fogja neked mutatni a fakkot.
Az olajszűrőt a tésztazabálók olyan helyre tették, hogy megtanulsz 12 nyelven káromkodni mikor kicseréled. És ha marad még ép ujjad a művelet után, a kipufogó flexicsövére a szűrőházból kiejakulált motorolaj égett bűze fogja kísérni utad.
Ja meg valahol valaki írta hogy ez jobban rohad mint a G Astra. Ez nem igaz, Ausztriában ezt már nem is sózásnak nevezném, inkább a sóra szórják az utat. A H Astra pedig tart, mint Jane haján a taft. Persze, ha nem mosod, alvázvédőzöd, akkor műszakin szólnak h fasza a kocsi, de legközelebb hozd el az alját is. Viccet félre téve nekem az ajtók alja rohad a legjobban, belülről. A sárvédő mögött elől minden tavasszal kötelező kitakarítani a felgyülemlett komposztáló üzemet. Ha nem teszed, akkor belülről kifele fog rohadni, és amikor meglátod a barna foltokat, addigra belül a rozsda már akkora penetrás bulit tart, hogy a csámcsogás zajától este nem fogsz tudni aludni.
Szóval ha kell egy igazi ütni vágni való igásló, vegyél egy ilyen dízelt, ezerszer jobb mint bármelyik Opel motoros benzines. Nekem az Opellel semmi bajom, de azért valaki segíthetett volna nekik a 2000 -es évek után hogy kell motort tervezni.
De ha a németeket kombinálod az olaszokkal, a 2. világháborút leszámítva igazából mindig jó dolgok születtek, úgyhogy hajrá egykilenc!
Hibalista
- Generátor megkotlott, cserélve DENSO -ra. Kiegyenlítőtartály repedt volt, cseréltem.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 140000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 75000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Octavia 1.9 PD | Következő autója? | Passat |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.0/10) |
