A dögös és takarékos gép
Szöveges ítélet
2014.03.17.
Első autóm, jelenleg is használatban van. Németországban dolgozok kiküldetésben és mivel tavaly augusztusban a barátnőm is kijött hozzám, ezért két embernek repülővel már nem érte meg közlekedni, kellett hát egy takarékos kocsi. Mivel másfél-két havonta hazajárunk ezért dízelben gondolkoztam mert kb. 5 hazaútnál már van akkora árelőnye az olajosnak, hogy megérje, még ha kicsit drágább a karbantartása is valamennyivel mint egy benzinesnek.
Családom sokáig Opeles volt, mivel alapvetően olcsó(bb) és jó autók, ezért én is azt kerestem. :) - BMW lett volna az álom, de ami abból tetszik az még drága. Majd pár év múlva. :D - Először valami adagolós régi dízelre gondoltam, de azt nem engedik be a városba ahol lakunk, mivel nem kapja meg a német zöld (4es) környezevédelmi plakettet. Ezért hát EURO4-es kellett. Itt már el is dőlt a dolog, hogy H Astra lesz. A GTC-re meg azért esett a választás mert fiatalos és dögös (legalábbis szerintem). :)
Nézegettem több verziót, főként 1.9-est abból is a 100 ill. 120Le-s teljesítményűeket, de többek tanácsára végül ráálltam az 1.7-es 101Le-s motorosra (Z17DTH), mely még nyomokban az Isuzu blokkon alapszik. Mivel ez megbízhatóbb (az 1.9-es 150Le-s verzióval vannak leginkább gondolok) és takarékosabb valamivel, mint a Fiattól származó motorok.
A kocsi belgiumi és első tulajdonostól vettem át egy Zwischenhändler-en (egy hölgyé volt aki lízingelte) keresztül, mivel lejárt a szerződése. A gépjármű 2007 év végi gyártású és 2008.01.-es forgalomba helyezésű. Felszereltsége SPORT, ami bővebben annyit jelent, hogy:
- sportfutómű
- sport gomb a műszerfalon (bekapcsolva élesebb a gázreakció, és szervórásegítés mértéke változik, hosszan megnyomva az ESP kikapcsolható)
- sportülések jobb oldaltámasszal, gerinctámasszal és hosszabb ülőlappal
- sportkormány multifunkcióval
- alu pedálok gyárilag
- a váltó kapcsolási érzete sportosabb mint a normál
- kuplung úgyszintén
- fekete tetőkárpit
- sport tetőspoiler
- gyári 18-as könnyűfém felnik
A többi az egyezik a magasabb Opel felszereltséggel, vagyis BC, Tempomat, Digitális klíma, CD30 rádió MP3 lejátszással ill. bemenettel, fényérzékelős világítás, esőérzékelős ablaktörlő, hűthető kesztyűtartó, stb.
Mindig gond nélkül indult - garázsban tartom ami nem fűtött -, és sosem hagyott cserben. Egyedül december elején vettem észre surrogó hangot mikor a kocsi alapjáraton ment, de kinyomott kuplunggal elhallgatott a zaj. Specialistával konzultálva megerősítették, hogy a váltó csapágy(ai) adják a zajt. Ez decemberi hosszabb hazamenetelkor orvosolva lett - csapágyak kicserélve - új hajtóműolaj kíséretében.
Még októberben kapott Vredestein téli gumikat 15"-ös acélfelnin is.
Sokan nem szeretik ezt az Opel motort, mert hangos és nem túl kulturáltan jár. Hidegen valóban erősebb a hangja, de bemelegedve szerintem abszolút nem zavaró. A legnagyobb előnye a takarékossága. Eddigi legjobb fogyasztásom vele 4.7L/100km igaz ekkor megfontoltan és óvatosan vezetve legfőképpen országúton a megengedett 100km/h-val ( Németország) ill. falvakban pedig a szokásos 50km/h. Hazaúton általában 3 személlyel + csomagok jövünk-megyünk és így a forgalomtól és időjárástól függően 5,4-5,75L/100km a fogyasztása. Ilyenkor szinte végig autópályán és ahol a forgalom engedi tempomattal közlekedek. Városban ritkán használjuk - főleg csak nagybevásárlásra) rövid távon és hidegen - relatíve lassan melegszik be - 6-6,5L körül fogyaszt.A magyar országutakon ésszel közlekedve kevés "városozással" 5L-rel ill. kicsit felette el lehet vele járni szerintem.
Tankolni mindig JET ill. a Shell kutakon szoktam Németországban és Ausztriában.
Update: 2014.06.22
Április végén jelzett a MIL indítás után, majd 3-4 perc után kialudt. Hibakódot kiolvasva ill. ellenállást kimérve a gyertákon, kiderült, hogy 1 izzitógyertya cserére szorul. Rendeltem bele egy gyári BERU-t amit kint bele is tettem. Hibajelzés ezután meg is szűnt. A többit nehezebb lett volna cserélni a relatíve rossz szerelhetőség miatt. Mire hazamentem berendeltem még 3 új NGK gyertyát. Nem lett volna szükséges, de illik mindet egyszerre cserélni. :)
Május elején felkerültek újra a 18-as felnik nyári gumikkal. Az autó sokkal stabilabb ezekkel - bár ez nem olyan nagy csoda a 15"-ös télihez képest :D -. Nagyon jól terelgethető kanyargósabb országutakon. :) Viszont fogyasztásban kicsit rosszabb lett a helyzet. Széles gumik miatt talán ill. a légkondi gyakoribb használata miatt 5.6-5.7L - tankolás alapján számolva, a BC 5,5-öt ír -.
Közben történt meg egy olaj ill. olajszűrő csere is. - Nem bízok a longlife intervallumokban, úgyhogy kb. 15.000-ként - mivel sok a pályás km ezért kicsit felfele elhúzható nyugodtan, attól függ mikor vagyok éppen otthon - csere lesz. Típus maradt a Total 5W30.
Update 2015.07.12
Az autóban már 138000km van, amiböl 41000km-t mi tettünk bele. Kölönösebb dolog nem történt szerencsére. A fogyasztás az utóbbi 21500km-en tankolás alapján 5,68L. Ez úgy gondolom, hogy korrekt érték, ha sok autópályát is figyelembe vesszük.
A teljesítményével is elégedett vagyok, nyilván jól jönne még úgy 10-15Le, de szabályos közlekedésre ez a 101Le is elegendö. Egyedül a német autópályán érzi az ember, hogy ez bizony ide kevés... Ami talán egy kicsit jobban zavar az a motor hangolása. Több kölönféle autóval is összehasonlítva kicsit zavaró az, hogy 1900 ford/min-ig nem történik sok minden... 2000-3000 között viszont jól magára talál. 3500 fölé meg lényegében nincs értelme pörgetni.
A müszerfalnál idönként zörög valami müanyag. Ez is jellemzöen 2000 fordulat alatt történik, tehát inkább országúton, városban veszi észre az ember.
Olajcserénél átálltam a 10-11.000km közötti cserére és a GM Dexos2 olajra. Mivel ez relatíve olcsó így szüröstül (ALCO) kijövök kb. 9.000Ft-ból. A csere meg ingyen van, mert magam végzem.
Kapott még egy új légszüröt, üzemanyagszüröt,ill. hátsó féktárcsákat és betéteket (mindenböl Bosch-t). Nem lett volna szükséges a tárcsa cseréje, mert egy felszabályoztatás is elég lett volna rá (kb. 50.000km lehet bennük és szinte 0 válla van a tárcsáknak), de sztem a márkaszervízben ügyeskedtek valamit, mert a tárcsa radiális irányban nem egyenletesen kopott... Vagy a betétet nem cserélték (gyanúsak) ill. a fékdugattyún sem vízszintesen állt a megjelölés amire elvileg figyelni kellene összerakáskor.
Összességében szeretem/jük a kocsit, és még egy idejig marad. :)
Hibalista
- A szükséges kopó alkatrészeken kívül csak a váltó csapágyait kellett cserélni. Sajnos ez az M32-es váltó típusnál (6sebességes) elég gyakori hiba... - - Megvételkor cserélt alkatrészek - nem lett volna mindent feltétlen szükséges, de mivel Németország és Magyarország között közlekedek (1,5-2 havonta 1 út ami 2200km) ezért az autót mindig tökéletes állapotban tartom, nehogy meglepetés érjen út közben. - - Megvételkor cserélve: - - Első féktárcsák (Textar) - Első fékpofák (Textar) - Vezérműszíj és feszítőgörgők (Dayco) - Hátsó lengéscsillapító (pár) (Blistein) - Hosszbordás szíj (GoodYear) - Olajcsere TOTAL Quarz Ineo MC3 5W30 Olaj ill. ALCO szűrő - Pollenszűrő: ALCO - Légszűrő: ALCO - 2 új gumi Hankook S1 Evo2 K117 - - Későbbiekben (kb.113-114500km-nél) : - - 4db új izzítógyertya (BERU ill. NGK) -
Ide hordtam szervizbe
A váltón kívül mindent Édesapám ill. én csináltunk.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Mosonmagyaróvári váltóspecialista. Nagyon korrekt Mester.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 97500 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 41000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Nem tudom, de valami aminek több ajtaja van. :) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |