Rideg precizitás
Szöveges ítélet
Saját autó, "megdolgoztunk érte", így törvényszerűen az értékelés pozitívabb lesz, mint a cégautókról.
Igazából kisebb, olcsóbb autót akartunk venni, de egy akció 2005. végén ezt is elérhetővé tette. 2,7 millió volt az 1,4-es motorral, ABS-szel, elöl elektromos ablakokkal, motoros, fűthető tükrökkel, légkondival, négy légzsákkal, távirányítóval, stb.
Először a pozitívumok: a kedvező árról már írtam, ezután talán a legfontosabb, hogy a kocsi rendesen össze van rakva. Több mint 30.000 km alatt eddig semmi komoly gond nem volt. Igaz, az elején szétesett a vezetőülést hátradöntő tekerője, de csak egy anya esett le a rúdról, hamar visszarakták. Eddig semmi komolyabb, kopp-kopp. A 120-as Skoda után azért ez klassz... Kellemes a fogyasztása is: 7,5 körül van átlagban, szerintem ez a súlyához és a 90 lóerőhöz képest egyáltalán nem rossz! Nem bántam meg az 1,4-es motort sem: városban egyedül vagy még egy emberrel bőven elég, pedig szeretek (a szabályokat azért nagyjából betartva) dinamikusan vezetni. Sőt, autópályán telepakolva is tud gyorsan menni, egyedül talán csurig telerakva országúton nincs elemében, de ez nálam igen ritka eset. Ez a kategória már komoly autónak tekinthető: a pályán például nem gond neki a tartós 160, de még 190-nél is igen-igen stabilan fekszik az úton. Mondjuk itt nagyon fontos, hogy rendesen be legyen állítva a guminyomás: se több, se kevesebb, mint kell.
A szervizes srácot kérdeztem a szerviztapasztalatokról, de megnyugtatott: nincs igazán típushiba, és elég sokáig gond nélkül futnak a G Astrák. Azt mondta a kezdeti Twinportok, amiket csak Corsákba raktak, még néha rakoncátlankodtak, de ezeket a gyerekbetegségeket hamar kijavították. Ja, és az Opel olajról lebeszélt: azt mondta, hogy ami blokkot megbontottak, nagyon látszott, hogy a drágább olaj szép egyenletesen volt szétterülve, a gyári pedig habos, trutyis volt. A különbség csak pár ezer forint, engem meggyőzött. Azt is elmesélte, hogy sok rommá tört kocsit hoztak be. Amikor meglátták, azt gondolták, ebben biztos meghaltak többen, de legtöbbször kiderült, hogy többé-kevésbé sértetlenül megúszták a benn ülők, szóval a kaszni elég biztonságos.
Ami nem tetszett: nem ártana egy hatodik: 130-nál ötösben már 4000 körül pörög. Bár, végül is bírja. Viszont nem tudok megbékélni azzal, hogy a kormány síkja nem párhuzamos a tengelyekkel: kicsit balra néz az egész, azaz kifele a bal ablakon. Vagyis a jobb kezed kicsit jobban be van hajlítva, mint a bal. Nem tűnik nagy dolognak, de engem nagyon zavar. Rossz, hogy a csomagtartót csak a központi zárral együtt lehet lecsukni. Elfért volna még egy fényszóró visszajelző lámpa a műszerfalra, és kalibrálhatták volna a vízhőmérőt úgy, hogy már 40 foknál megmozduljon a műszer, ne csak úgy kb. 70-nél. Más: ha felkapcsolod a világítást, kicsit elhalványul a megtett km mutató. Ez kedves dolog, de én nappal is lámpával járok városban is, mert szerintem biztonságosabb, viszont napfényben így picit rosszabbul látszik ez a műszer. Kár. A szellőzés komolyan mondom, jobb volt a Skodában: ott ventillátor nélkül páramentes volt az ablak, itt száraz időben is sokszor kell a 2. fokozat a ventin. Ráadásul a szellőzőcső valahogy elmegy valami meleg rész mellett, mert a befújt levegő jó pár fokkal melegebb a kintinél kikapcsolt fűtés mellett is. Ez nyáron nem olyan jó.
Ami még zavar, az az ingerszegény belső. Szép, korrekt anyagokból korrekt módon összerakva, de valahogy rémesen rideg az egész. Semmi kedvesség nincs benne. Nem igénytelen, csak elég sivár.
A tárolóhelyekkel is igencsak szűkmarkúan mértek: a térképzseb pl. épp megfelel ugyan a célnak, de simán lehetett volna dupla ekkora is, mindig jól jön a plusz hely. A mobilomat sincs igazán hova lerakni: a középkonzolban van ugyan egy "luk", olyan, ahova kb. beférne egy második autórádió, de innen elég macera kivadászni a telcsit. Igaz, van egy második mini kesztyűtartó a bal oldalon is, meg a rendes kesztyűtartó is elég nagy.
Van a kocsiban egy csomó "pénzes extra": villanyablak és társai: kifizettem, működnek, klassz. De valahogy mégis hiányzik az, ami nem kerül pénzbe, de olyan, hogy is mondjam "kedvesség a gyártótól": valami extra tárolóhely, egy gomb, amivel kinyithatom a központi zárat, valami trükkösen állítható ülés, mittomén, bármi. Egyetlen ilyet találtam, és ennek örülök is nagyon: a tanksapka mellett van egy műanyag pöcök, amit rá lehet húzni a szelepsapkára, és így azt le lehet szedni anélkül, hogy mocskos lenne az ember. 15 forintjukba került, de hálás vagyok érte. Ja és odaírták mellé, hogy mekkora nyomásra kell fújni a gumit. Ez is klassz, de belefért volna még pár ilyen...
Összességében az eddigi tapasztalatok alapján egy korrekt autónak tűnik, meggyőző műszaki paraméterekkel és ehhez igen kedvező árral. Pár bosszantó apróság jutott bele, de ez talán majd’ minden autóba jut. A sivár beltér zavar igazán, meg a ferde kormány. Ez előbbin talán segít majd egy vidám mintájú üléshuzat.
Hat szóban összefoglalva: Az eszem szereti. A szívem nem.
---
További másfél év és 35000 km után is tartom, amit fent leírtam. Semmi komoly baja nem volt azóta sem -- remélem megtartja sokáig e jó szokását. Mondjuk újabban a gyújtáskapcsoló néha megszorul indításkor, és nem ugrik vissza magától. A fogyasztása csökkenni látszik, nyáron nem ritka a 7 alatti fogyasztás, de 7,5 fölé szinte sose megy. Ja, és jelentem, megszoktam a kicsit ferde kormányt. Már fel sem tűnik. Meglep, hogy még mindig árulják, pedig már 4 éve itt a H Astra. Az viszont nem lep meg, hogy még mindig veszik. Jó autó ez.
Hibalista
- üléstámla döntő tekerentyű
- fűtéskezelő panelen a tekerentyű nyikorgott
Ide hordtam szervizbe
Ivanits & Bárkány, Pesti út. Korrektek, és bemehetek miközben dolgoznak. Márkaszerviz ár...
Azóta összebalhéztam velük. Ők sem jobbak a Deákné vásznánál. Végül azért igazat adtak nekem, így 7 pontot kapnak, de ez nem őket, hanem a mezőnyt minősíti.
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Eddig a többi sem volt jobb.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 65000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | 120L (imádtam!) | Következő autója? | Odébb van az... Egy Superb jó lenne... |
Ennyire szerette | (6) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.7/10) |
