Katapult
Szöveges ítélet
Előre is bocsásson meg minden kedves olvasó, de nagyon elfogult vagyok. Nagyon szerettem ezt az autót és majdnem sírtam, mikor elvitték. Elöljáróban annyit, hogy nagyon megy. A 16 szelepes 150 lovas motor repíti, mint az álom. Eredetileg Calibrát szerettem volna, de 3-4 rettenetes állapotú kipróbálása után elment a kedvem tőlük. A GSi-t 2002 év elején vettem, svájci importból származott. Munkába menet megpillantottam egy kereskedésben, 16"-os RH felnikkel, dupla 100-as végű Remus kipufogóval, grafit metál színben. Egyből beleszerettem, délután a próbakör után le is foglalóztam. Azóta így már eszembe sem jutna autót venni, de a GSI-vel szerencsém volt.
A korához képest nagyon jó felszereltségű volt, klímával, fed.comp-pal, villanyablakokkal, recaro ülésekkel, cd táras Pioneer hifivel. A beltere a fekete (bocsánat, obszidián)műszerfallal, háromküllős bőr sportkormánnyal és a plüss sportülésekkel nagyon tetszett. Egy fém pedálszettel és egy szép sebváltógombbal dobtam fel késöbb.
A 4 év alatt semmi komoly problémám nem volt vele. A katalizátor repedt volt, amikor vettem, a kereskedés szó nélkül kicserélte. A gumiszilent csere problémásabb volt, mivel a bölcső fő csavarja beszakadt, ezért javító kitet (van hozzá gyárilag, gyakori probléma lehet) kellett szerezni hozzá, ami nem ment gyorsan. A klíma megjavítása elég sokba került (összességében 100.000 felett), de visszatekintve én voltam a balek. Bevettem az "azért nem működik, mert a behozatalkor a gázt leengedik" dumát. Megtöltettem, de 1-2 hét alatt elment belőle a gáz. 2 kókler fehérvári szerelő (az egyiknek azóta szép csillogó műhelye van a Csóri út mellett)2 év és 100.000 Ft után (A nyomáskapcsoló gomba csere, kompresszortömítés csere után kiderült, hogy az alumíniumöntvény repedt el, ahol összefutnak a csövek a kompresszor tetején. Amikor a drága pénzen meghegesztett cső eltörött, akkor kerestem új klímást.)végre rátaláltam egy Öreghegyen dolgozó szerelőre/klímásra, aki töredékáron véglegesen megoldotta a problémát. Azóta is hozzá megyek, ha klíma gondom van. Az önindító eljátszotta párszor, hogy meleg motor mellett nem indult. Kiderült, hogy a 600 Ft-os önindító kábel volt rossz. Egyszer elment a hűtőventillátor, de csak a biztosíték volt rossz. Ha valami elektronika elmegy, érdemes a biztosítékokat megnézni, mielőtt szerelőhöz szaladunk vele.
A gondokról ennyit írnék, mert ez az autó többet érdemel. Fantasztikusan megy, gyorsul, mint az álom. A vége óra szerint olyan 230 körül van, de 200-ig határozottan gyorsul akár 5 emberrel is.
Fogyasztása város/vidék viszonylatban, sportos stílusban 9.5 liter, de akár 8 literrel is el lehet vele autózni. A Recaro ülések a mai napig vernek mindent. Brassó- Budapest viszonylatban, de a Zadar- Budapest távon is derékfájás nélkül száltunk ki az autóból.
A futóműve mai szemmel már nem tökéletes, de akkor nagyon tetszett. A keresztbordákat nem szereti és rossz úton szétveri a kereket/gumit, de nagyon élvezetes vele autózni. 180-ig ott van az úton és felette is uralható. Apropó kerekek. Budapesten csak 15-öst szabad rá tenni. Vidéken (aránylag tűrhetöbb utakon) elbírja a 16-os kereket 205/45R16 gumival. Egyszer volt felnitörésem és 2x cseréltem első gumikat a kátyúk miatt. Az új tulaj Pestre vitte és úgy tudom lecserélte a kerekeket.
A motor eszméletlen jó, utána ezt rontotta el az Opel (gondolom a környezetvédelem miatt). Annak ellenére, hogy előélete miatt vélhetően a kilométeróra állása nem volt valós, soha nem kellett olajat utána tölteni. A cikknek azért adtam a katapult címet, mivel 1-2 heti "normális" közlekedés után a Petőfi hídra menet én voltam az első a lámpánál. Nem versenyeztem senkivel, de úgy gondoltam, hogy kihúzatom kicsit. Ekkor már két éve megvolt az autó, de még így is széles mosolyt csalt az arcomra és azt éreztem, hogy ez egy KATAPULT. A számadatok lehet, hogy nem mutatnak sokat (kb. 8 másodperces 100-as sprint), de érzésre jobban megy, mint a csúcs RX 8-as, a 180 lovas Audi TT vagy a modern dízel csodák. A GSI után próbáltam 3 literes Peugeot 406 Coupét, de az is lomhának tűnt.Sokan nem ismerik olyan behatóan az autókat mint a Totalcar/népítélet olvasó műkedvelők, ezért sok türelmetlen Saab, BMW, Seat tulajnak okoztam vele kellemetlen meglepést. Párszor kimentem vele Tökölre és a Hungaroringre gyorsulási versenyre, de ott sem vallottam szégyent.
A fékekkel akkor elégedett voltam, de komolyabb autók után visszatekintve elég gyatra volt. Rendesen taposni kell, hogy megálljon az autó, de vészes helyzetekben nekem elég volt. Ha valaki GSI-ben gondolkodik érdemes az állítható futómű mellett egy tuning féket is tenni alá.
Összefoglalva nagyon jól megy az autó. Sajnos manapság ilyen élményt csak bőven 200 lóerő felett kapunk a lefolytott autók miatt. 2005-ben adtam el, de komolyabb (értsd megáll az autó, vagy súlyos százezrekbe kerül a javítás) meghibásodása nem volt. Természetesen féktárcsákat, betéteket, lengéscsillapítókat cseréltem, de ezek kopó alkatrészek és nem kerültek sokba. Igazi HotHatch és méltatlanul bántják akik a GTI Golfokra esküsznek, mert a kortársai közt, a maga kategóriájában tökéletes autó.
Hibalista
- Klíma cső csonk (elrepedt) - Klíma kompresszor rugós lap - Lambdaszonda - Katalizátor - Gumiszilentek - Önindító kábel
Ide hordtam szervizbe
Opel Szuna/Autó Fehérvár
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
ismerős
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | Clio | Következő autója? | Astra Coupe Bertone |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
