Szerethető lomhaság
Szöveges ítélet
2001 októberében vettem első új autóként. Ez volt az a típus, amibe colos családomat (magamat is beleértve) a csomagokkal együtt is bele tudom zsúfolni anélkül, hogy valamelyik ajtón kilógna valami.
Alacsony üzemköltségű, viszonylag kényelmes autó, bár a megfelelő deréktámasz hiányát csak évek alatt tudtam megszokni. Mivel vigyázok rá, mint a szemem fényére, nagyon hálás jószág, csak egyszer nem tudtam vele elindulni a több mint 400 ezer kilométer alatt. Akkor is csak valami apró hibát okozott a 2001-es tél -26 fokos hidege.
Állapota alapján akár 150.000 km-t is le lehetne belőle tagadni. Ezért is nem akarom eladni, mert sokat nem adnának érte, a nepper pedig visszatekert órával kétszer annyért árulná.
Hátránya, hogy elég lomha, tehát aki autóval akar csajozni, ilyen kocsit ne vegyen. Klímát akciósan több mint 400.000 Ft-ért szereltek volna bele, ezért inkább tekergetem az ablakot. Típushiba, hogy a vészvillogó kapcsolója a sok használattól beszorul, és nem lehet kikapcsolni - de ezt tudva békén szoktam hagyni a gombot.
A márkaszervíz nagyon drága, de itt legalább személyesen is követni tudtam, hogy mit tesznek bele. Külön ki kellett harcolnom, hogy a kocsim mellett lehessek, amikor szerelik. A szerelőkkel általában jók voltak a tapasztalataim, bár a termosztát cserjéjénél elég bizonytalanok voltak a hiba meghatározás tekintetében. Végülis az én határozottságomra cserélték ki a rossz alkatrészt.
Egyébként a szervízekkel vigyázni kell, mert nekem 60.000 km-nél ki akarták cseréltetni a bordásszíjat, feszítőgörgőt cca. 40 ezerért. Ha nem néztem volna meg, hogy ez a szervízkönyv szerint 120.000 után szükséges az X16SZR motornál, egy kalap pénzt képesek lettek volna leakasztani rólam. (Végül 105000 után cseréltem bordásszíjat.)
Ez az autó korlátozott anyagi lehetőségű (de autót eltartani képes) nagycsaládosoknak való. Minden évben legalább egyszer megjártuk vele Erdélyt, telepakolva az autót, elfértünk, és jó közlekedési eszközünk volt.
Vigyázat! A "G" és a "H Astrák már sokkal rosszabbak és drágák, tehát ne extrapoláljunk ebből a típusból az újabbakra!
220.000 km környékén parkolás közben ráesett egy nagy faág, szélvédő betört, tető és az egyik első oldallemez behorpadt. Gondoltam, hogy a márkaszervízben csináltatom meg, elvittem a Kövesdánhoz. Tájékoztatást kértem, mennyi a kocsi értéke, és mennyi a javítási költség, ugyanis tisztában voltam azzal, hogy ha az érték felénél magasabb a javítás ára, akkor gazdasági totálkárra veszik. Akkor azt mondták, hogy nem valószínű ez a helyzet, mert a kocsi értéke 1.100.000, a javítás meg kb. 500.000-ből kijön, azonban majd érdeklődjek pár nap múlva, amikor a biztosító megszemléli. Pár nap múlva közlik, hogy sajnos gazdasági totálkár, mivel a javítás költsége 700.000 Ft. Hát ez hogyan jött ki? Úgy hogy a műszerfalat is cserére vették. Azt a műszerfalat, aminek semmi baja nem volt, csak a rajta levő porban nyomot hagyott a napvédő - legalábbis csak erre tudok gondolni. Magyarul: valaki le akarta nyúlni a kocsit, megcsináltatva és órát visszatekerve pedig eladni, mint idős ügyvédbácsi által keveset használt autót - természetesen jó felárral. Ezek után azonnal elhoztam a kocsit - faképnél hagyva a szervízt, biztosítóst, mindenkit. Egy diósdi karosszériással hozattam rendbe végül a járgányt. (Legyen az eset tanulság másnak is!)
Túl a 315.000-en, továbbra is nagyon nagyon elégedett vagyok a kocsival, egyszerűen semmi olyan hibája nincs, ami jelentős problémát okozna. A javítások árát is ki lehet bírni. Ha lehetne még újonnan kapni, megint ilyet vennék. De ezzel már megvárom, amíg széthullik. Egyszerűen nem kapnék érte annyit, mint amennyi a használati értéke. Akkor meg minek adjam el?
Már a 420.000-et is túlhaladtam, de még most is jól működik. Időközben klímásítottam, egy másik (sajnos más hibájából balesetessé vált F Astrámból szereltettem át a berendezést valami 70.000 Ft-ért).
A kasztnin 3 éve 1 helyen kellett javítani a bal hátsó kerékdobnál, de azóta tetettem bele Werling-féle kerékdobot - védendő a rohadásra hajlamos kerékjárati íveket. (A hátsó betét hasznosnak bizonyult, az elsőt viszont megbántam, több a baj vele, mint a haszon.)
A motornál néha azt érzem, mintha már kevésbé gyorsulna, de ugyanakkor az érdi autópálya emelkedőn még most is felmegy közel 120-szal. Egyéb apró tünetekből (néha hullámzó alapjárat - főként motorfékes lejtőmenet után) arra gondolok, hogy valami más okozhatja a teljesítmény csökkenését.
Hibalista
- 15 ezrenként rendszeres szervíz - 95.000 km: hátsó kipuffogó dob cseréje - 105.000 bordásszíj csere, hátsó ablakmósó vezeték csere - 150.000 olajteknő tömítés csere, téli és nyári gumi garnitúra csere - 165.000 km: vízpumpa, termosztát, bordásszíj feszítő görgő - izzók - 180.000 km fékbetétek cseréje - 210.000 km: lengéscsillapítók cseréje - 238.000 km gömbfejek cseréje - 240.000 bordás szíj, feszítő görgő csere - 300.000 km lengéscsillapítók ismételt cseréje, termosztát csere, első fékbetétek cseréje - 310.000 km hátsó kipuffogó dob cseréje - 315.000 km szilentblokok, stabilizátorok cseréje - 360.000 km hengerfej tömítés csere
Ide hordtam szervizbe
MAXABO, Bp. Bécsi út
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Magán, volt OPEL márkaszervízes szerelő
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 16 év |
Teljesítmény | (4) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 423000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Swift Sedan 1.3 GLX | Következő autója? | Nem akarok másikat venni. Majd akkor gondolkozom el, ha kihullik alólam. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
