Kapudrog
Szöveges ítélet
Tavaly tavasszal nagyon rákattantam a Greengózásra, és amikor már a második hónapban hagytam náluk 40-50 ezer forintot, elkezdtem azon gondolkodni hogy lehet hogy egy saját elektromos autó jobban megérné. A belvárosban élek, tehát a zöld rendszám nélkül fel sem merült volna a saját autó gondolata.
A következőek voltak a keresési feltételeim: zöld rendszám, 5 milló forint alatti ár, elsődlegesen városi használat érdekelt, de fontos volt hogy le tudjak vele menni vidékre ahová hétvégente rendszeresen járok (130 kilóméterre), és legyen legalább akkora öröm vezetni mint a VW e-Up-ot. A fogyasztás / spórolás alapvetően nem motivált vagy izgatott, a megbízhatóság, fenntarthatóság viszont szempont volt.
Sajnos ez a teljesen elektromos autókat kapásból kizárta, gyakorlatilag az Ampera és a Plug-in Prius volt a két autó ami szóbajött. Valószínűleg az egy éves átlagfogyasztásomat nézve (5.3 liter / 100km) a Prius lett volna a gazdaságosabb választás, ám egyáltalán nem bántam meg a döntést, sőt!
Ugyanis az Ampera 50-60 kilóméteres elektromos hatótávja pont elég ahhoz hogy városban soha soha soha ne kelljen benzint használnom, este az üres utcákon suhanni, és napközben a dugóban csoszogni baromi elegáns egy csendes elektromos autóval. A Priust a városi töltőn egyszerűen nem érné meg töltögetni, a macera ami a töltőre beállással, kiállással jár nem indokolt a cserébe elérhető 10-15 kilóméter elektromos üzemért. Ráadásul az Ampera elektromos üzemmódban egy "rendes" elektromos autó, ami majdnem kétszer erősebb mint a Prius EV módban. (Ampera: 150 lóerő, 380 Nm, Prius: 80 lóerő, 207 Nm)
Továbbá az Ampera kényelmes, a beltere, bőr ülései teljesen újnak tűnnek így 5 évesen is. Érezni rajta hogy ez volt a GM "kísérleti" elektromos autója, és nem akarták a termékvonal bevezetését spórolással elbaszni. Az a tippem hogyha a modell továbbra is megmaradt volna európában, a harmadik generációnak már sokkal kevésbé lenne "prémium" feelingje.
A Bose hangrendszer szerintem szépen szól, viszont nagyon "bright" hangzása van, sok a magas, meglepően kényes a streaming hangminőségére (a Spotify High Quality módban már jól szól azért).
Végül a tervezetthez képest sokkal többet autópályáztam a kocsival, nem kis részben azért mert borzasztó kényelmes és nagyon szépen lehet vele tényleg bármilyen messze menni. Átlagosan kéthetente lemegyek vele vidékre, voltam vele a Grossglockneren Ausztriában, meg Horvátországban a tengerparton.
Az autó szerintem ideális használatát a horvát nyaralás foglalja össze a legjobban. A Krk szigetre mentünk vele, Budapest közepén egy nagy dugóval indítottunk, elektromos módban, a csendes autóval araszoltam. Az autópályára felhajtva át szoktam rakni "Tart" módba, ami a manuálisan bekapcsolt hibrid üzemmód neve, ilyenkor az akkumulátor adott töltöttségi szintjét veszi 0-szintnek a vezérlés, és azt a töltést tartja. (Pont ugyanígy viselkedik az autó magától ha hagyod hogy elektromos módban lemerüljön az akksi).
Autópályán érdemes Tart módra váltani, mert kb 100 felett nagyon megnő a fogyasztás és néhány perc alatt el lehet használni a teljes akkut. (a 60 kilóméteres hatótáv százharminccal inkább 30 km-re csökken)
Tempomattal, klimával, 130-140-es tempót tartva kényelmesen leértünk a tengerpartra, ahol is a Krk szigetre átérve visszaállítottam a kocsit elektromos módba, és elegánsan, néma csöndben mentünk egy kört a városka főutcáján, majd begurultunk a nyaraló parkolójába. A Krk szigeten amúgy meglepődve tapasztaltam, hogy király elektromos autós infrastruktúra van kiépítve, minden faluban van legalább 2 töltőoszlop.
Amíg a szigeten voltunk addig az autót tisztán elektromosan használtam, lehúzott ablakokkal, néma csöndben gurultunk a Stara Baska felé vezető üres szerpentines úton, hallgatva a kabócákat és a kerekek alatt a kavicsok ropogását. Különösen hegyen fölfelé kaptatva fog el az az érzés hogy mennyire király is egy váltó nélküli, néma csöndes elektromos autó.
A strandolás alatt az autó a napon parkolt, így hálás voltam a távolról bekapcsolható hűtés/fűtés funkcióért, amivel kétszer tíz percre be lehet kapcsolni a klímát, így mire beulsz a kocsiba a beltér már kellemesen előhűtött állapotban fogad téged. A távirányító hatótávja egészen meglepően nagy, légvonalban 100-150 méterről is be lehet indítani az előfűtést.
Hazafelé aztán a szigetről kiérve le is merült az akku, és finoman beindult a benzinmotor, hogy lenyomja a ránk váró 500 kilóméteres távot.
Az egyetlen negatívum amit említeni tudnék, hogy üres akkuval, hibrid módban a belvárosi lassú tempójú közlekedés egyrészt sokat fogyasz (8 liter), másrészt a motorvezérlés sokkal kultúrálatlanabbá válik mint egy Priusé: a benzinmotor 30 km/h alatt megpróbál soha nem üzemelni, ám ha mégis be kell indulnia, azt legalább 1500-2000-es fordulatszámon teszi, ami azt jelenti hogy lassú haladásnál kb egypercenként felbőg a kocsi, ami kívülről olyan benyomást kelt mintha készülnénk kilőni, többször leptem már meg zebrán átsétáló embereket a bőgő motorral. A megoldás természetesen az hogy nem érdemes lemerülni hagyni az autót. Nem azt mondom hogy tisztán benzines autóként ne lehetne használni, csak a kecsesség és prémiumság ilyenkor azért jelentősen csökken. Azért így is csendesebb marad mint egy kerregő hideg dízel. :)
Az Ampera nem ugrik akkorát mint egy pici elektromos autó, és nem fogyaszt olyan keveset autópályán mint egy Prius, de amiben a legjobb az a csendesség és a "kultúrált" közlekedés élménye városban is és autópályán is, ráadásul az ár - érték aránya is remek!
Hibalista
- Ez alatt az egy év alatt nem romlott el semmi.
Ide hordtam szervizbe
Opel Duna
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2012 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 118000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 1 | Következő autója? | i3 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.2/10) |
