Ezeréves sólyom, egy öreg gőzös
Szöveges ítélet
Az autó története nem csak a múlt évszázadban kezdődött, hanem egy nullával odébb, az elmúlt dicső évezredben. Modanám, hogy a Japánok tudnak autót tervezni (és igaz is lenne), de mire hozzám került a Millenium Falcon, már egy járókeretes öreg bácsika volt szifon szemüveggel, lukas, kifingott gatyával.
Az én öreg csatalovam ifjú éveit egy lízing cég flottájában töltötte, jó karban, gondos tulajdonosok által. Ez sajnos később már kevésbé volt igaz, volt a kocsinak egy közel 6 -sötétségbe vesző- éve, kitudja hány tulajdonossal.
2017-ben jött el az én autóváltásom védőszentje egy jobb kezes utcában balról, ezzel korábbi ígéretes 98’ Nissan Almeránkat bontóba kényszerítve.
A márka adott volt, már csak egy jó alanyt kellett találni hozzá. Hosszas keresgélés után találtunk rá egy gyártelep bal hátsó sarkában Falkonra, olajszegényen, akkumulátor töltetlenül, szétcigizett belsővel. Ekkor még nem is gondoltam, hogy mekkora szívást veszek a nyakamba. Dehát szerelem, mint a verem. Az anyagiak tisztázása végett már az első úton olajtöltéssel kezdődött a kapcsolatunk, amit egy őrangyal sem kért ki magának. Mindegy, a kocsi jó áron volt, anya a két gyerekkel pedig boldog, szóval legyen.
Olyan apróságokat engedjünk el, hogy a primera korábbi gazdája üzemszerűen zúzta szét az összes autója csomagtartóját, igy ennek a metálkék pénztemetőnek is. Szóval bontóba be, ablakot le, csomagtartó ki, csomagtartó be, pénztárcát ki, aztán meg el. Hopp, és máris minusz 40-el indult az alig két hetes kalandunk (mert azért indexbúra, csomagtér lámpa, gàzteleszkóp is röppent a csomiajtóval). Szép nem lett, de szürke igen. Nem baj, gondoltam sportos lett a kicsike.
Karácsony, újév, boldogsàg, beállt hátsó fékmunkahenger volt a következő 25ezres ajándéka a Primkónak, csomagolás, és köszöntő nélkül. Nem mondom leizzadtam mire észek-Budáról, dél-Pestre átértem és szerelőt találtam aki a kocsiból jövő hanghatások által keltett érzelmi hullámaimat ki tudta simítani. Most már tudom Tamásék 25ezres kalandja egy pajszer volt, és némi WD40. De bíztam bennük, mert három sarok választott el tőlük. Most már tudom, a bizalom nem helyrajzi kérdés.
Tamásék szerint jó autó, szar előélettel, sose semnemkell jobb ennél senkinek. Persze neki egy vadiúj fauvéje csücsült a fedett garázsban a kedves ügyfelek pénzéből.
Hipp-hopp fél év alatt csapágy gömbfej, jobb/bal oldali kormány összekötő gömbfej-, lengőkar cserékkel sikerült a trágyakupacot tovább halmozniuk, amivel csak az én lelkem lett rendberakva, a pènztárcám viszont további tizenezrekkel lett karcsúbb. De boldogok vagyunk, az autó megy, indul, A-B távolságot tervezett idő alatt megteszi. Ott nem hagy sehol. Simogatjuk is a műszerfalat rendesen.
De jajajj, Apa, Anya kincse kuplung kinyomáskor búg, hogy tolnám be az első pöcegödörbe ezt a borzalmat. Persze. Én vagyok a hibás. Apa pici kincse elérte élettartama határát, így 286754 kilométer megtétele után (egy centivel sem több, ahhha), már lehetnek hibái. Kuplungcsere kinyomócsapággyal, meg két hét, és egy újabb gyötrelmes vádli izomlázas hónap mire ismét visszaszokok őbelé. Anya arca már nem boldog, de még hisz bennem. Az autóban már nem.
A szerelők már nem lelkesedtek annyira, de egy légkondi tisztítás, feltötés, szervo tömítést még szerelemmel, nagy gonddal végeztek el.
Eljött az idő. Dönteni kellett. Lesz e kicsivel több pénzünk mint őfelségére volt anno, és vesszünk egy fiatalabb, jóval drágább kis kancácskát, vagy toljuk bele ebbe a pénzt, mint fűtők a Titanic-ba a brikettet. Akkor még nem volt annyink. Persze így utólag már marhaságnak tűnik, de a család, a szerető, könyörgő gyermekszemek, és az autópiac akkori felhozatala meghozta életünk legelmebetegebb döntését, újítsuk fel a motort, hátha nem kell 1,5l/1000 km olajfogyasztással számolni. A döntèst minden szakember üdvözölte (miért is ne tette volna), de tény, ez a motor még anyagból készült, nem aluminium vacak. 2 hónap több tucat minusz óra a tömegközlekedésnek köszönhetően, és máris itt van ismét a jószág, akinek orrán-száján folyik az olaj. Szép. Meg az én anyámat, aki reklamálni mer a szerelőnél. Mint kiderült, amit kivettek, azt vissza is rakták ( tehát a 800 ft-os főtengely szimeringet is sajnálták tőle. Szomorú. Sok vita árán sikerült közel mindent helyrehozni, de azért még ekkor se volt tökéletes. Némi karosszéria munkát még megengedtem magamnak, de már csak fásult szemmel követtem az autó életútját, ami a ráköltött sokszázezer forint fényében továbbra is csak egy autó, ami max. 50ezer forinttal ér többet mint vételkor.
Ez már nem szerelem.
Eljött a pillanat. A boldogító nemet idén januárban mondtuk ki. De őszintént megmondva az autó minderről semmit nem tehet.
Mindent megtett azért, hogy szeressük, hogy költsünk a makeup-jára, hogy járassuk sokat, hisz ő csak egy kocsi. Most 21. Amerikában is ihat alkoholt, hazánkban viszont az e5-e10 hisztit már nem akartam további költségekkel támogatni, inkább elengedtem. Szerencse, hogy az előző tulaj bejelentkezett, és boldogan vitte a távolba pénztemetönket másfélszer gyorsabban a fény sebességénél.
Gazdagabbak lettünk egy élménnyel, egy olyan autó emlékével, ami folyamatos törődéssel sokkal szebb életet élhetett volna.
Hibalista
- - hatso csomagtarto fedel
- - ellenallas (futeshez)
- - valtoszoknya
- - valto rudazat rugo
- - szivargyujto tolto
- - csomagtarto csere
- - bal oldali hatso indexbura
- - csomagtarto zarszerkezet
- - jobb oldali visszapillanto
- - csomagtarto gazteleszkop
- - hatso fekmunkahenger javito kitt
- - fekbetet
- - kormány összekötő gömbfej (jobb oldali kesz)
- - lengőkar (jobb oldali kesz)
- - kormány összekötő gömbfej (bal oldali kesz)
- - lengokar (bal oldali kesz)
- - hibakod kiolvasas
- - Kuplung csere
- - Főtengely szimering
- - Szervo tomites olaj potlas
- - Futomu allitas
- - Küszöb javítás
- - Gumicsere
- - Teljes motor felújítás (hengerfej, szelepek, szelepszár szimering, dugattyúk, síkolás, görgők, feszítők, csapágyak, vezérműlánc csere)
- - Padlólemez javítás
- - Klíma javítás
- - Lambda szonda
- - Gyujtás elosztó tömítés
- - Komplett hátsó futómű javítás, féknyereg, fékbetét csere
- - Első féknyereg tisztítás
Ide hordtam szervizbe
Mondjuk Tamás a neve
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Okosba Attila
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 265568 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 55000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Almera | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.6/10) |
