Szürke is, lomha is, de az én autóm.
Szöveges ítélet
2004-ben került hozzám ez a kocsi, egy szerencsés véletlen folytán. Előtte nem nagyon érdekelt ez a típus, nem is nagyon tudtam róla semmit. Még a Nissan márkanév se sokat mondott akkoriban. Nem gondoltam, hogy valaha is Nissanom lesz, de lett. Igaz, amikor megvettem, elég ütött-kopottnak nézett ki. Itt-ott apróbb horpadások díszítették, de sehol nem rozsdásodott, minden működött rajta. Szóval rendben volt.
Az első hetek, hónapok mindenféle gond nélkül teltek, nem volt semmi gixer, leszámítva, hogy egyszer lelazult az akkusaru, és nem indult. De ez nem volt komoly probléma.
Aztán jöttek a komolyabb dolgok. Gyújtáselosztó megadta magát, és ráadásul a lehető legrosszabb helyen, és időben. Érdre mentem nyári gumikat felrakatni, de csak az érdi emelkedő közepéig jutottam el, ugyanis megállt a motor. Ez kicsit gáz volt, mert egyből elment a rásegítés a kormányról, és a fékről is. Mázli, hogy dombon felfelé, egyenes úton. Gumishoz nem jutottam el. Viszont hazavontatás után 1 hónapig állt, mert nem találtam hozzá alkatrészt, csak nagy nehezen, nem olcsón.
De öröm az ürömben, hogy a nagy keresgélés közepette találtam egy elég megbízható szerelőt, aki ért is ezekhez a kocsikhoz, és nincs elszállva az árakkal se. Párszor már kihúzott a pácból azóta.
Ezután egy ideig megint semmi probléma, de ha már volt egy szerelőm, akkor el is vittem a kocsit, hogy nézze meg alaposabban, miket kéne cserélgetni. Hát, megnézte, és ismét lett egy 60.000-es számla. Nem voltam boldog, de ez van. Előző tulajdonosok eléggé gány szerelőkkel lehettek kapcsolatban, és ennek én ittam meg a levét. De rendbe lett rakva egy időre, és ez megnyugtatott. Viszont sok mindennel nem lehet számolni előre, és amivel nem számoltam, az a generátor volt. Mozgó, kopó alkatrész ez is, csendben teszi a dolgát, az emberben nem is tudatosul, hogy van a kocsiban ilyen alkatrész, amíg minden rendben. De egyik pillanatról a másikra változik a dolog, amikor a generátor nem ad több szuflát. Akkor bizony gond van. Akksival még el tudtam csordogálni egy autóvillamossági szerelőhöz, másnap estére fel is lett újítva a kütyü, potom 35.000-ért.
A következő hiba már nem volt ilyen komoly, nem akadályozta a kocsit a mozgásban, csak kicsit kényelmetlen volt. Ugyanis beesett a bal első ablak. :) Ki kellet támasztani. Lehet így is élni, nem leereszthető ablakkal, de macerás. Kellet egy új ablakemelő szerkezet. Persze ez is 20.000-be került. Sebaj, a kényelemre áldozni kell.
Közben azért olajcserék, futómű alkatrészcserék is voltak, utóbbi szép számmal, hála a már sokat emlegetett budapesti úthálózatnak.
Tehát a kocsi megint rendben, megyeget. Mígnem az indítómotor adja meg magát. Egy szép januári reggelen elég nehezen kapta el a ritmust a motor. Na, gondoltam, itt az ideje akksi után nézni, nem szereti a hideget. Elmentem hát egy akksiboltba, ott rámérettem az akksira. Mint kiderült, az akksinak semmi baja, simán adja az elvárt értékeket. De akkor miért nem indul? Emberünk méreget még pár dolgot, és közli, hogy az indítómotornak annyi. Nagy nehezen beindult még egyszer, és ezzel a lendülettel el is vittem egy szervizbe. 1 hét alatt fel lett újítva, kerek 30.000 jó magyar forintért. Viszont pöccre indult!
Ez volt 3 éve. Azóta ki lett cserélve a hátsó féktárcsa, fékbetét, olaj, 2 izzó.
Vizsgákon simán átment, semmit nem kellet javítani, cserélni.
Idén januárban az akksi adta meg magát, de várható volt, legalább 6 éve tárolta az energiát, elfáradt.
Eddig a hibákról írtam, amik előjöttek, most a kocsiról pár szót.
Életem első autója, így hát kicsit elfogult vagyok, mint mindenki.
Mivel csupán 1,6-os motor van benne, ami kerek 90 pacit rejt, és ha minden igaz, 133Nm nyomatékot, nem egy rakéta. Plusz ezt megfejelték a japánok egy szerintem hosszú áttételezésű váltóval. Ebből mindenki sejtheti, hogy ha haladósan akarok közlekedni, akkor bizony elég rendesen 4000 felett kell tartani a fordulatszámot. 4000 és 6500 között még akár azt is mondhatnám, hogy tűrhető. De ha mindig ezt a tartományt pörgetném, akkor csak két fokozatot lehetne használni városban, és a másodikban már simán lemeszelnek akár a szentendrei úton is gyorshajtásért (70). Szerencsére nem egy szétesős fajta a motor, szóval bírja. Természetesen használom normál üzemmódban is, 2000 és 4000 között. Ez a gyakoribb. :) 2000 alatt nem érdemes használni, mert csak erőlködés van, az meg tudjuk mivel jár.
A váltó viszont egy jó darab, leszámítva az áttételezést. Nagyon pontos, melléváltani szerintem nem lehet vele. Nem recseg, nem ropog, akármilyen tempóban váltok. Szóval tökéletes. Volt alkalmam összehasonlítani más kocsik váltójával. Háát, szerintem még a Toyota is tanulhatna a Nissantól váltót építeni. Persze mostanság nem ritka a Nissanokban a francia váltó. Tehát 14 éve tanulhattak volna. :)
Kormányzás, rugózás: A kormányművet is eltaláltak, határozott, pontos, szerintem jól is van beállítva a rásegítés, kell kis erő a tekeréshez, viszont lehet érezni, mi van a kereke alatt. Kicsit sokat kell viszont tekerni, lehetne közvetlenebb is. És marha nagy a fordulóköre. Kis helyeken elég macerás vele a forgolódás. (tehát ha valaki lát egy primerás alakot bénázni egy bevásárlóközpont parkolójában, vagy egy mélygarázsban, az nem azt jelenti, hogy az illető béna, hanem sajnos ez a kocsi ilyen). Ez még hidraulikus szervo. Vezettem egy Skoda Fabiát, háát, abban elég "steril" érzés volt a kormányzás. Nagyon könnyű, semmi ellenállása nem volt a kormánynak. És semmiféle visszajelzést nem is éreztem az útról.
A rugózási komfort mint olyan, régebbi japán autóknál nem nagyon van. Tehát ráz. Nem kicsit. Viszont nem is esik le az útról. És habár a kényelmet feláldozták a stabilitás oltárán, (vagy csak nem magyar utakra tervezték?) nem mondanám, hogy kényelmetlen. Remek üléseket építettek bele, ami ellensúlyozza a futómű keménységét. Szerintem egy ilyen keményre hangolt futómű mindamellett, hogy stabilabbá teszi az amúgy sem magas kocsit (134cm), kellően tájékoztat az út minőségéről is, ami jelentősen csökkenti a balesetek lehetőségét. Szar úton nem száguldozunk.
Beltér: Nekem ez is tetszik a kocsiban. Igaz, szürke-fekete, de plüss ülések vannak benne, ami a mai napig nem kopik, nyúlik, szakad. Mindez megspékelve ülésfűtéssel, háát, télen nagyon kellemes beleülni még hidegben is. A műanyagok nem kemények, nem repedeznek. Igaz, sokak szerint a régi japán kocsik beltere elég unalmas, de szerény véleményem szerint sok európai gyártó küldhetné a tervezőit japánba tanulni formatervet, és ergonómiát.
Elég nagy hely van elöl, hátul nem tudom, de még nem panaszkodott senki. Pedig 190 magas vagyok, hátra van tolva rendesen az ülésem. És kényelmes.
Csomagtér: Baromi nagy. Olyan négy hullás. De csak darabokban lehet bepakolni, mert kicsit szűk a nyílás. (négyajtós "sedan")
Összefoglalva: Ez egy szerethető, jól használható autó, nem egy feltünő darab, de formailag szerintem tökéletes. Nem az a puffasztott fajta, amiket manapság gyártanak. Technikai megoldások terén messze túlszárnyalja a vele egykorú európai kocsikat. Felszereltség terén is. Sajnos ez a javítások költségén is meglátszik.
Annak ellenére, hogy a hibák felsorolásával kezdtem ezt az írást, meg vagyok elégedve ezzel a kocsival. Sokkal több a pozitív motívum, mint a negatív. Igaz, párszor cserbenhagyott, de csak egyszer kellet vontatni. Mondjuk akkor legszívesebben ott helyben felgyújtottam volna.
Ha megfelelően karban van tartva, akkor még jó pár évet kihúz.
Nincs olyan kocsi, ami nem romlik el, amire nem kell költeni. Kétfajta van. Amire sokat, és gyakran kell költeni, és amire sokat, de ritkán kell. Én úgy vélem, az enyém az utóbbi kategória.
Hibalista
- gyújtáselosztó
- generátor
- önindító
- bal első ablakemelő
- lengőkarok többször is megfáradtak
- egyébb futóműalkatrészek szintén
- kipufogó néhol eltört
- ABS
-
-
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 108000 |
Megbízhatóság | (8) | Vezetett km | 60000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.5/10) |
