Egyszerűen imádom
Szöveges ítélet
Az első autóm.
Sok használtautó nézegetés, és tanakodás után végre megvettem életem első autóját. Primera P10, 4 ajtós, 2 literes 115 Le-s SLX felszereltséggel. Az 1,6-ossal összehasonlítva fél literrel fogyaszt többet, de a 2 literesen nem gagyi MacPherson felfüggesztés van elől, hanem rendes kétlengőkaros, ami a lengéscsillapítók élettartamát jelentősen megnöveli. A biztosítás meg ugyan annyi, és mivel egy gyors autóval is lehet lassan menni, de fordítva már nem nagyon, ezért ez lett életem első autója.
Magamról annyit, hogy egyetemista vagyok, és műszaki beállítottságom miatt fáj a szívem széttaposni az autókat, így a sajátomra is nagyon vigyázok.
2005 decemberében került hozzám a verda. A bátyám felesége autózott vele többnyire mielőtt megvettem, de ő sem ment vele nagyon messzire, inkább csak álmos kisvárosi forgalomra volt az autó berendezkedve, néha pedig egy kis országút is becsúszott.
Egy álom volt az autó mikor megvettem, és még ma is nagyon szeretem. Sajnos 3 hónap használat után történt 1 kis probléma. Autópályán előzés közben az autóból elfogyott a kraft. Gyorsan ki a leállósávba, kuplung kinyom, motor leáll azonnal, mi meg pont begurultunk egy pihenőbe. Az autót beindítani nem lehetett, azaz be lehetett, de olyan csörömpölés árán, amit éppeszű ember nem sokáig visel el. Ekkor még semmi különösre nem gyanakodtunk, mert semmi előjele nem volt, az autó addig csöndes volt, és jól ment, jól fogyasztott. Miután a szelepdekli lekerült, kiderült hogy a vezérműtengelyek fölötti cső, amely az olajat hivatott a vezérléshez juttatni, egy kicsit eltömődött, ezért a két vezérműtengely nullára szétforgácsolódott. 35 ropiból meg is volt a két új vezérműtengely, még hidrotőkéket kellett venni hozzá, és minden ok. Lett volna, ha egy hidrotőke nem 6 ropi lenne, és mivel 16 szelepes, gyors fejszámolás után majd 100 ropi kiadás. Na de sebaj, legalább ehhez sem kell hozzányúlni többet. Sajnos az összeszerelés után kiderült, hogy a motornak annyi. Vagy az olaj volt rossz, vagy a motor megevett valami alkatrészt, ami eltömte az apró pici furatokat, de sajnos a főtengelyen lévő csapágyak nem kaptak se hűtést, se kenést rendesen. Ettől az olaj krakkolódhatott, és minden maradék apró pici furatot bedugaszolt. Ennek eredményeképpen a hajtókarcsapágyak, és a főtengelycsapágyak megszorultak, a motorblokk megolvadt. Hengerfejtől lefelé kuka az egész. Na de megcsináltattam, és most már tökéletes.
Hihetetlen megbízható autó lett belőle. Soha ott nem hagyott az úton, pedig belecsavarok havi 3000km-t átlagosan. Apróbb hibák persze akadtak, mint pl.: berohadt a bal hátsó fékdugattyú, de szétszedtük, és kitakarítottuk. Az egész 1700 forintba került, ennyi ugyanis egy felújító készlet. Cseréltem már rajta első féktárcsákat, fékbetéteket mindet, de nem volt vészes az ára az alkatrészeknek. Olajat, olajszűrőt, légszűrőt szigorúan 10000 kilométerenként kapja a drága. Pollenszűrővel is meg akartam ajándékozni egyszer de kinyitottam a gyári szerviz leírást és kiderült, hogy nincs benne ilyen, ezért egy üzemanyagszűrővel leptem meg a drágát. Most éppen az olaj szivárog a karter tömítés mellett, de nem számottevő mennyiség, és a következő olajcserénél véget vetünk ennek is.
Az autó menettulajdonságairól annyit, hogy az enyém egy 40 mm-es ültetést kapott még a testvéremtől. Ez jótékony hatással van a kanyarsebességre ugyanis az autót szinte lehetetlen lerobbantani az útról. A kasztni dőlése elenyésző. Sajnos kicsit rázós lett a verda, de erről a remek politikusaink inkább tehetnek, mint az ültetés. Persze földútra nem szívesen merészkedek vele, mert a GT maszk ami elől van hamar leér.
Fogyasztása: városban biztos megenné a 10 litert is, de én csak kb 10%-ban használom városban, így ezt pontosan sosem fogom megtudni. (A városi forgalmon egyébként a pesti araszolást értem ahol az átlagsebesség alkalmazkodik a nemzetközi hivatalos sebességhez azaz a 7,5km/h hoz. Aki olyan városban használja ahol nincs dugó folyton, annak kb. 8 liter.)
Autópályán 8,5 liter, viszont ha 110-zel, vagy 150-nel megyek akkor sincs különbség.
Országúton 7,5 körül van. Télen ez kicsit több lehet, de 10 litert még sosem sikerült elérnem.
Mondjuk én nem is vagyok az a versenyzős fajta. Általam mért végsebesség 190km/h, bár ekkor más nem érzi jól magát (mondjuk én sem), de egy 15 éves autótól ez is nagyon szép.
Egyszer kopogott az egyik féltengely, és alánézve láttam, hogy a harang szétszakadt. Elvittem a csepeli CVT féltengelyes ismerőshöz aki 7000Ft-ért (!!!) megcsinálta úgy hogy még egy másik felújított féltengelyt is tett bele.
A váltóval nekem semmi problémám, bár ez annak köszönhető, hogy németországi autóról van szó, és ott visszahívták az ominózus 5. fokozat problémái miatt. Ekkor bekerült a váltóba pár alkatrész és innentől az olaj gondok megoldódtak.
A belső tér nekem elég, pedig majd 110 kiló és 193 centi vagyok. Ráadásul még napfénytető is van benne, amitől egy kicsit még alacsonyabb a beltér, viszont azon keresztül látom a lámpát ha épp a kereszteződésben állok.
A csomagtartó óriási, csak sajnos letörtem a kart, így csak kívülről lehet nyitni kulccsal. Sajnos mostanában kicsit rozsdásodnak a küszöbök, de ennek is véget vetek a nyáron.
Egyszer eltört a kipufogó Paks határában amitől olyan hangja lett, hogy majdnem kiugrottam az ablakon ijedtemben. De 3000 Ft, és egy helyi mesterember segítségének hála, azóta tökéletes állapotban van.
Összefoglalva egy nagyon megbízható, és hihetetlenül jóindulatú autót ismertem meg a P10 személyében. Mindenkinek csak ajánlani tudom, aki kb 500 pénzből akar egy olyan autót amit olcsó fenntartani, és megszolgálja a pénzét. Számomra nagyon szép formájú, és az 5 küllős alu felnik még szebbé varázsolják. A GT maszk pedig nagyon megéri a pénzét, annyira markáns lesz az autó eleje, mint valami vadállatnak. Ami nem tetszik benne az a hangos menetzaj, ami már a típus megjelenésekor is zavaró volt. Ez mondjuk köszönhető annak is hogy a motor nem szíjas, hanem láncos, így valószínűleg nem fog elszakadni soha.
Ha újra választanom kellene akkor is ilyet vennék. Remek „kis” kocsi, sajnálnám lecserélni.
Egyszerűen imádom.
Hibalista
- Motor, (ez gáz volt, de megoldódott. >300 pénz )
- Fék, ablaktörlő, tetőablak, ablakemelő, fűtés panell világítás.( Ezeket én csináltam meg. Egyk hiba sem vészes, a működést egyáltalán nem veszélyezteti. Az ablaktörtlő mechanikáját például egy szétvágott kólás flakonnal oldottam meg, ami 1 éve működik. A többi inkább csak kontakt hiba volt. Egyszerű mint a sárga tányér, csak egy kis türelem kell hozzá.)
Ide hordtam szervizbe
Csepelen a Six-Ball a Vágóhíd utcában. Kár hogy csak futóművel foglalkoznak. Megbízhatók, gyorsak, korrektek, szakszerűek. Kell ennél több? Abszolút maximum pont. Ha minden szerelő ilyen lenne akkor itt lenne az autós menyország.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Gyári szervizek drágák, horror áron adják a cuccokat. pl.: hátsó féknyereg 130 ropi (annyiért inkább kireszelek egyet), ablakemelő kapcsoló 27 ropi ( :-) ) Amit tudok megcsinálom magam, de márkaszervízbe sosem hordom, ott nagy a lehúzás.
Ha én nem tudom megoldani akor valami ismerős szerelő, akin látom hogy ért hozzá.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1992 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 120000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Talán Maxima, de még nem tudom. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.3/10) |
