Egy hosszú barátság kezdete
Szöveges ítélet
Két éve került a látókörömbe ez az autó, barátnőmék használták, majd nemrég fiatalabb autóra váltottak, így került hozzám az autó.
Az előéletéről annyit lehet tudni, hogy 95-ben gurult ki egy olasz kereskedésből, majd 98-ban már bejegyezték Magyarországon, majd barátnőmék egy neppertől vették, és több mint 8 éven keresztül használták mielőtt megváltak tőle.
A meleg motoros fulladástól eltekintve semmi olyan hibája nincs, ami jelentősen befolyásolná a vezetési élményt, a futóművekkel így is együtt lehet élni de elképzelhetőnek tartom hogy az elmúlt 10 évben senki nem cserélte ki a lengéscsillapítókat meg a rugókat, úgyhogy időszerű lassan cserélni azt is.
És az egész autóval kapcsolatban ez a véleményem, hogy borzasztó stabil és megbízható, de mint az átlag magyar használt autókkal ezzel sem foglalkoztak sokat, megvolt az évenkénti olajcsere, de sokkal többet egyik előző tulaj sem szeretett volna rákölteni mint amennyit feltétlenül muszáj, esetleg olajcserére, meg hogy biztosan megkapja a következő műszakit.
Abban viszont biztos vagyok, hogy ha nem törik össze alattam akkor még az OT-s kort is meg fogja élni, és ahogy a pénztárcám engedi szépen lassan igyekszem minden kis apróságot helyreállítani benne.
A motorjával nincs baj gyárilag 97 lóerős, 16 szelepes 1,6os szívó benzin, már az injektoros fajtából. A közel 300ezer kilométer ami 22 év alatt belement nem viselte meg nagyon az autót, 2esben kigyorsításnál rázkódik kicsit az autó (vagy a kuplung is csereérett vagy én vagyok béna), de ahhoz képest a váltóra egy szavam sem lehet, és amúgy a motor kellőképpen teszi a dolgát, szerintem még 2x vagy 3x ennyit is simán el tud menni jelentősebb probléma nélkül. A vezérlést az előző tulaj egy éve cserélte, így egy jó ideig nem lesz gondom vele, főleg hogy ez a motor még láncos vezérlésű.
A kormányból nem jön semmi gyanús hang, sőt borzasztó precíz nem kotyog nem ráz, és a szervó rásegítés itt tényleg rásegítés, kell egy kis erő tekerni a kormányt cserébe rengeteg infót ad az útról.
A futóművet már említettem hogy gatya mind a 4, de ez a legtöbb magyarországi autóra igaz, főleg amilyen remek utak borsodban vannak. De talán néhány százezerből megoldható egy teljes futómű generál ami után még évekig örömmel lehet használni az autót.
És akkor most a hibák javításáról:
Az első hiba amivel találkoztam az az, hogy eltört a kilométeróraspirál. Barátnőmék tavaly október környékén mentek le az autópályán debrecenbe, amikor félúton lefeküdt a sebességmérő és azóta onnan meg sem mozdult. Após vitte a szerelőhöz ő megmondta neki a diagnózist meg az árat (32000 pénz + munkadíj) és ha most valaki kíváncsi a sebességre az vagy saccol a fordulatszámmérőről vagy használ GPS-t.
Az óra épségéről akartam megbizonyosodni, illetve megkeresni a spirál helyét, így jutottam el oda hogy szétszedjem a műszerfalat. Első szerelős élményem volt, előtte még sosem csináltam ilyet úgyhogy irány a Youtube, hátha találok valami hasznosat. Egy videó volt ami egy Primerán szedte ki a műszerfalat, ott a faszi kicsavarta a fekete borítást ami a műszerfal belsejét burkolja, és simán kiszedte a kormány felett. Na mondom ez nekem is megy simán, egy 5 perc múlva már ki is szedem az órát belőle és megnézem amit akartam. Ez az 5 perc egy fél óra lett és én még mindig a borítással szenvedtem. Kiszedtem a 4 csavart ami a helyén tartja a borítást, de az istennek nem akart kijönni. Leengedtem a kormányt a minimumra amennyire csak lehet, de olyan hosszan tart a borítás hogy beérjen az óráig hogy nem bírtam kicibálni onnan. Akkor menjünk lejjebb! Leszedtem a kormány alatti alsó rész tetejéről a csavarokat. meg is rogyott az a borítás de a kormány nem megy lejjebb és még mindig nincs semmi helyem kikapni onnan az óracsoportot. De látom mind a 4 csavart akkor hagyom a borítást kiszedem csak az óracsoportot úgyis az kell nekem. Igen ám, de olyan rövid kábelek vezetnek az óracsoportba hogy a szűk helyen nem tudtam kiszedni a kábelt sem belőle de az óracsoportot sem. Végül leszedtem a kormányborítást, és ahogy egyre inkább csökkent bennem a finomkodás egyszer sikerült kirántani a borítást és hozzáfértem végre az órákhoz. Itt jött a meglepetés (számíthattam volna rá), ugyanis a hibalámpák majdnem fele hiányzott. Valakit biztos egyszer zavarhatott hogy annyi lámpa volt benne vagy lehet súlyt akart csökkenteni és gyorsan kiszedett vagy 4 lámpát. Szerencsére amikor átdugdostam egy pár működő lámpát akkor láttam hogy indítás után kialszanak a lámpák de azért még jobb az hogyha van benne izzó, úgyhogy gyorsan rendeltem is Ebayről ledes izzókat bele ugyanis a fényerővel sem voltam elégedett, elég gyenge fénye van ezeknek az öreg izzóknak. Az összeszerelés már meglepően könnyen ment.
3 nappal később amikor az időm engedte akkor már úgy voltam vele hogy ránézek a ventilátor kezelőjére is mert nem igazán akarnak fények kijönni belőle pedig illene világítani annak is. ehhez a középkonzol alját kell leszedni én meg kis naiv azt hittem hogyha leszedem a középkonzol burkolatát akkor hozzáférek a kapcsolókhoz szétszedem rendelek abba is ledes izzót és rendben lesz minden. Le is szedtem a takarópanelt (4 csavar tartja) amivel együtt jött a rádió is meg még pár vezeték ami az ablakfűtéshez a hátsó ködlámpához és az elakadásjelzőhöz megy, és akkor jött a meglepi ugyanis a ventilátor kezelő csak befelé mozog kihúzni nem tudom csak ha mindent lebontok róla és ott valahogy kiszedem. úgyhogy mentem végig a középkonzolon hogy hol lehet csavar ami tartja az alsó részt. Le kellett szedni hozzá a kesztyűtartót, a másik oldalon a kormány alatti panelt majd utána pár csavar eltávolítása plusz a szivargyújtó kikötése után ki lehetett venni a középkonzol alját. Ott egy kicsit bajban voltam mert nem akartam semmi olyat leszedni a kapcsolóról amit csak célszerszámmal lehet visszatenni, esetleg elbarmolni valamit mert nem akartam ilyennel a szervizbe rohangálni. Végül lefújtam a jó öreg WD40nel a fűtés lezáró rostélyainak a bowdenjét is ugyanis az egyik irányba borzasztóan szorult, de most már egy hozzám hasonló nem kigyúrt ember is könnyedén tud meleget csinálni a kocsiban nem kell erőlködni hogy elhúzza a csúszkát. Viszont miután kiszedtem a kapcsolóházat megállapítottam hogy egy esetleges beázás vagy méretezési hiba okozta hogy nem világít, ugyanis a 3 izzóból 2 teljesen kiégett, viszont az elhalálozásuk előtt még azért megmelegedtek annyira hogy egy kicsit megégessék a panelt meg megolvasszák a műanyagot. Azt hiszem eljött az ideje hogy vegyek egy kézi poroltót is a kocsiba aztán meg ha nem lesz rá szükség akkor lejárat utána kifújjuk a haverokkal. A szellőzőállást mutató lámpák közül viszont csak az egyik világított, de azok nem cserélhető izzók a nyákra forrasztva. Egy alaposabb szemrevételezés után viszont láttam hogy a legtöbbnél a forrasztás tört el így egy forrasztópáka és némi forrasztóón segítségével rövid időn belül mindegyik kapcsoló alatt rendesen működött a világítás, ha épp az adott kapcsoló volt benyomva. De itt is megrendeltem interneten a kis ledes lámpáimat, majd mivel a kiszállítás 11-35 napot is igénybe vehet ezért összeraktam a kocsit ugyanis szeretném használni ez alatt az idő alatt is. Másnap mennék vele, beülök, telefon elő, (a sebességmérő még mindig fekszik) bedugom a szivargyújtóba majd miután este hazaértem látom hogy igen lemerült a telefon. Mintha nem töltene... Basszus a szivargyújtó lehúzva maradt. Úgyhogy következő nap reggel amíg nem volt borzalmasan meleg kiültem a kocsiba hogy megint szétverjem a középkonzolt hogy legyen áram a telefonnak is. A biztonság kedvéért a csatlakozók kis oxidrétegeit megkapirgáltam meg kapott egy kis WD40et is az úgysem árt neki és most már végre kisebb mozgatások hatására sem megy el az érintkezés.
Ha már a WD40nél tartunk, a berohadt csomagtérajtó zárját is megkínáltam vele egy kicsit, aztán még egy pár napig nem mozdult meg, majd egyik nap tesóm adott egy kedvezményes kupont az OMV mosóhoz, ahol a csúcsszuper "körbenyaljuk az autódat" mosást kaptam meg a a normál mosás áráért én meg úgy voltam vele hogy persze ez a hülyének is megéri, úgysem mostam még le a kocsit mióta megvan, a lakk már így is tele van az előző mosások nyomával kismillió parkolási sérülés van rajta (8 évig egy bérház parkolójában állt, ahol a kisgyerekek meg a felelőtlenebb felnőttek szakadatlanul csapkodták rá a mellette álló kocsik ajtaját ráadásul a környék összes tanulókocsija oda jár parkolni), és ez a bordó szín vonzza a port meg a macskákat, akik éjszaka simán átsétálnak a kocsin, úgyhogy ideje lemosni. Be is álltam a mosóba barátnőmmel szépen végignéztük ahogy a mosó lemossa az út porát az autóról majd hazamentünk vele. Este otthon megszokásból dugom a kulcsot a csomagtér zárába hátha már megmozdul és csodák csodája kicsit nehezen de kinyílt. Gyorsan visszacsapom ilyen nincs, láttam mennyire szét van rohadva az a zár, de másodjára is engedi elfordítani a kulcsot, sőt azóta minél többet használom annál könnyebben fordul a zár. Pedig azt hittem hogy cserés lesz de csak WD40 kell neki meg egy alapos autómosás.
Kb 3 héttel az első megbontás után reggel (fél 11) van. Barátnőm nyári gyakorlaton van szegénynek annyi ideje sincs hogy egész nap írjon, úgyhogy ideális az idő egy több órás szerelésre. Az ajtókárpitokon mind a 4 ajtón van egy kis plüss borítás, hogy valamivel feldobják a műbőrt, csak az évek során az eredeti ragasztás amivel feltették azt a plüss részt elengedett. Ezt a vezetőoldali hátsó ajtó szemléltette a legjobban ahonnan az a kis plüss borítás egyben lejárt ráadásul valami szivacsszerű anyag tartotta oda az ajtóhoz ami viszont pergett mint a homok. Úgyhogy úgy döntöttem most kárpitos leszek egy kicsit és visszaragasztom ezt a plüss borítást. Igaz itt tesóm segítségét kellett kérnem mert akkora felületen kellett ragasztani amit egyedül már nem tudtam kezelni de egy kis tökölés után már megfogta a ragasztó annyira az egyik ponton a plüss huzatot, hogy onnantól már végig tudtam ragasztani az egészet. Aztán még ezt megcsináltam a maradék 3 ajtóval igaz annyi szerencsém volt, hogy ott nem vált el teljesen az eredeti ragasztás és ott voltak olyan fix részek amik megtartották a huzatot amíg a felvált rész alá nyomom be bőven a ragasztót. Idő közben a lámpák első köre megérkezett, kaptam szép kék ledeket foglalattal együtt. Megyek is előre már rutinosan bontom szét a műszerfalat, tényleg elérem 5 perc alatt az óracsoportot is és tenném bele az első ledet, csak annyi a baj, hogy kis lapkára van forrasztva a led de a kis lapka nem olyan kicsi hogy a nyíláson beférjen amit az izzónak kialakítottak, úgyhogy led felülről beleküszködve a lyukba, alul ráhúzva a foglalat, majd beforgat, gyújtás ráad, ha világít akkor jó, ha nem akkor kivesz, led 180 fokkal elfordít majd visszadug és akkor már sikerül eltalálni a polaritást. Szépen meg is csináltam mindegyikkel (az összes öreg izzót ledre akartam cserélni), szép kéken világít minden, rátettem az óracsoport takaróját hogy megnézzem így is, adom a gyújtást, de semmi nem látszik... Pedig alatta látom hogy világít a kék fény de kívülre nem látszik. aztán rájöttem én barom hogy valószínűleg a kék fény nem hajlandó átjönni a piros meg a sárga szűrőn... Sebaj visszatettem az eredeti izzókat, kicseréltem az indexlámpákat meg a reflektor lámpáját ledekre, így a reflektor most már határozottan erős kéken világít, viszont az eredeti zöld indexlápák is kéken villognak. Úgyhogy megint az internet segítségét kértem és rendeltem bele most már megfelelő színű ledeket. De cserébe találtam egy újabb hibát, miszerint a katalizátor visszajelzőjét valaki összekötötte a kézifék lámpájával így most egyszerre gyullad ki mind a kettő és egyszerre is alszik ki. Most már nem foglalkoztam vele, úgyis szét kell még egy párszor szedni az óracsoportot. Viszont ha már ott voltam a kocsiban még volt egy dolog ami érdekelt. A hibajelenség az alábbi: a két hátsó ablakot a helyben lévő kapcsolókkal nem lehet lehúzni, viszont én elölről simán le tudom húzni őket. felhúzni már kapcsolóról és elölről is lehet de lehúzni nem. És egyik oldalon sem. A motor biztos jó valószínűleg a kapcsoló lesz a ludas. Lélekben felkészültem rá hogy le kell szedni a teljes kárpitot és mivel a vezetőoldali első ajtóról egyszer leszedtem már (keservesen), így tudtam hogy először az ajtónyitókar műanyag borítását kell kiszedni hogy lejöjjön a kárpit. És ez volt a nagy szerencsém, ugyanis leszedtem a műanyag házat és benne volt az ablakemelő kapcsoló is. leszedtem gyorsan, és nekiálltam méregetni hogy vajon hogy lehet belül összekötve, mert összesen 5 lába van a kapcsolónak. Gondoltam rá, hogy ott nekiállok kísérletezni a kábel csatakozóján hogy egy kis dróttal rövidre zárom találomra az egyes vezetékeket, de hamar elvetettem az ötletet. Ha nem tettem volna így valószínűleg már az interneten keresnék ablakemelő motort, lehetőleg működőt. Úgyhogy maradt a kapcsoló most ha azt rontom el, akkor sem esek kétségbe mert valószínűleg amúgy is rossz. Szétbontottam, halál egyszerű billenős mechanika, viszont az érintkezőkön látszik a vastag oxidréteg, ami minden bizonnyal megakadályozta eddig minden csepp áram átfolyását. Egy lapos csavarhúzóval kicsit megkapargattam, majd alaposan megfürdettem WD40ben minden egyes érintkezőt, összeraktam, és láss csodát tökéletesen megy mind a két irányba az ablak. Gyorsan megcsináltam ugyanezt az anyósoldali hátsó ajtóval is és most már ott is működik rendesen. Anyám megjegyezte hogy még a végén autót csinálok ebből a szekérből.
Legközelebb a motortérben is szeretnék már kutakodni, a fulladásra olvastam neten, hogy a légtömegmérő, vagy az alapjárati szelep esetleg mindkettő lehet a ludas. úgyhogy ezeket is meg akarom tisztítani kicsit, ide már rendes féktisztítót veszek nem WD40et használok rá. A légtömegmérőt már feltételezhetően megtaláltam csak még nem tudtam kiszedni ugyanígy a légszűrő házát sem tudtam leszedni még hogy az alapjárati szelephez hozzáférjek, de egyszer már rászánom az időt hogy leműtsem őket.
A következő kör ledeket szeptember közepére-végére várom majd akkor folytatom, sőt októberben már a kilométeróraspirált is jó lenne megcsinálni.
Hibalista
- Nem teljeskörűen az alábbi problémákkal találkoztam eddig: - -Kilométeróra spirál eltört - -Mindkét oldalon a hátsó ablakemelő kapcsoló (már megoldva) - -A hibalámpákból pár izzó hiányzott (már megoldva) - -A kézifék lámpájára valaki rákötötte a katalizátor lámpáját - -Klíma nem működik, 8 éve nem is használták - -Meleg motornál ha üresbe teszem a váltót akkor a fordulat nagyon leesik, néha le is fullad - -A csomagtérajtó zárja berohadt (egy nagy adag WD40 és pár nap állás + kocsimosás megoldotta) - -Mind a 4 futómű cserére szorul, valamint lassan az első féktárcsák is - -A jobb oldali küszöbnél a hátsó ajtó takarásában felütötte a fejét a rozsda (máshol is volt de az előző tulaj azokat kezeltette) - -A bal oldali kézifékbodwen berohadt így csak a jobb oldali kézifék fog - -Indítás után nemsokkal felvillan az ABS lámpa de a fékhatás nem csökken. Aztán van hogy kialszik van hogy nem
Ide hordtam szervizbe
A kisebb problémákat a ház mellett az árokparton igyekszem orvosolni, de a komolyabb javításokhoz majd keresni fogok egy szerelőt, aki kicsit több tapasztalattal rendelkezik. De a WD40 és egy sima csillag csavarhúzó csodákra képes.
Értékelése: 7
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1995 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 297672 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | minden bizonnyal egy japán |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.4/10) |
