A legellentmondásosabb autóm
Szöveges ítélet
Szerelem volt.
Az iskolánál mindig ált egy, amikor a gyerekért mentem rendszeresen szemeztünk.
Észrevettem benne azokat az rejtett retró vonásokat, amelyet a dizájner még bele mert álmodni. Tyúkitatós gyári dísztárcsával bordóban nekem teljesen hozta az 50-es évek fílingjét.
Mivel épp eladtam a BMW-t, a Polskit pedig kineveztem hobbiautónak, kellett valami. Valami ami kicsi - jól lehet vele parkolni városban - és keveset fogyaszt.
(No ezen a ponton ugorjunk a történetben kissé előre. Így utólag azt kell mondanom megszívtam: a bakancs ezek közül egyiket sem tölti be. Nem kicsi és nem eszik keveset.)
Tehát elkezdtem szondázni a piacot: végül maradt a Fiat Cinkve/Seicento és a Micra. Ez utóbi mellett döntöttem. Eddigi tapasztalataim alapján csakis külföldit akartam (nem bìzok a magyar karbantartásban... valamiért...) találtam is egy egytulajos osztrákot. Megnéztem, nem volt vészes, megvettem.
Nem tudom miért, de életem első autója (pedig volt "pár"), amihez azonnal érzelmi szálak is kötöttek: olyannyira, hogy nevet is adtam neki! Furcsa...
Szóval hazatrélereződött és indult a meccs. Két hónapig csak takarítottam (egy női autó iszonyú mocskos tud ám lenni!), hegesztettem, festettem, javítgattam. Mire friss műszakival a nevemre került, persze ráment anyagban a vételár 3-4 szerese.
Azóta viszont megy. Rendületlenül és hűségesen - mint egy igazi japán (pedig angol :P).
Az érzelmeimmel nincs is semmi baj, de ha reálisan nézem a dolgot, akkor egyáltalán nem azt kaptam, amit szerettem volna :)
A fogyasztást valahol 4 körül vártam az én igen visszafogott vezetési stílusom mellett. Hát, ez 5 alatt nem nagyon, de ha már csak megközelítem a 90-et, akkor inkáb 6 lesz az... Pedig áthegesztettem a gázpedál felfogatási pontját is, hogy adagolhatób legyen. A durva az a dologban, hogy az 5-ös BMW-m is pont így evett, igaz tisztán országúton és gázolajból, de akkor is!
Vettem még egy hoszabb (1.3-mas) váltót hozzá, azzal talán tudok még egy fél litert faragni. Remélem.
Persze igazából mindegy is, mert úgyis tervezek egy hengerenkénti gázrendszert, azt úgyis a saját kedvemre hangolom majd...
Elidőzve a motornál még egy kicsit, azért ki kell jelenteni, hogy AZ egy nagyon pozitív meglepetés volt! Ugye ez 4 henger, 16 szelep, ráadásul a két testvérmotor közül a rövidebb löketű: meg voltam róla győződve, hogy gyenge lesz, mint a harmat!
De nagyon nem!
Hihetetlen, hogy a fenti paramétereknek fittyet hányva úgy tol már alapjáratról, hogy az valami döbbenet! Városban ebben partner az (átlag autós számára) nagyon korrekt kiosztású váltó is. Így egész tisztességesen gyorsul kis fordulaton minimális gázzal! Relatíve az 5-ös sem rossz: 105 km/h 3000-nél (ennél többet nem is mentem vele soha).
Persze rá kellett jönnöm, hogy ez csalás: csak 1-2 személlyel sík úton ilyen virgonc, a legkisebb plusz terhelés azonnal lelohasztja :)
Kényelem, pakolhatóság:
nálunk második autó, tehát maximum 4-en ülünk bele, azt is inkább rövidtávon. De 90%-ban inkább egyedül vagy gyerekkel. Elférünk, nem szorongunk kicsit sem.
Viszont meg kell jegyezni, hogy iszonyat hangos. A motor és a futómű is. Persze mihez képest ugye... a Polski sportdobbal hangosabb ...
Talán a későbbi / nem full fapad modellekben nem ugyanez lehet a kárpit, mert sokaktól hallottam az ellenkezőjét. Ez is megér majd egy bontókúrát mindenesetre - ezekhez már nem drága semmi!
A végére hagytam még egy apróságot, ami nekem nagyon nem tetszett. Még szerencse, hogy Magyarországon rikán havasak az utak, így ez nem jelentős. Várakozással néztem a tél elébe: gondoltam végre újra egy kisautó amivel élvezet lesz ilyenkor közlekedni! Gondoltam hasonlóan kézbentartható lesz, mint régen a Trabant. Hát nagyon nem. Eleinte gyanús volt, hogy miért nem merem nyomni neki? Megöregedtem?
Azután amikor a következő nyìlt egyenesben megpördültem egy busz után (!) haladva, akkor végkép azt gondoltam, hogy velem van a gond.
Igen ám, de ahogy telt az idő, egyre inkább éreztem, hogy nem én vagyok a béna, hanem őkegyelme viselkedik valami eszement rosszindulatúan. Normálisan nem szoktam megijedni a csúszástól, sőt! De itt az a gond, hogy nagyon hirtelen és váratlanul indul el. Ha pedig elindul nagyon nehéz megfogni. Persze, jobb gumikkal, kisebb kerekekkel lehetne rajta javítani, de az a véleményem, hogy ebből a pozícióból már nincs győzelem, jó esetben az elfogadható szintig juthatok majd el jövő télen :(
Tehát összegezve:
Nagyszerű kis autó, főleg, ha az ember nem megy ki a városból túl gyakran.
Mégis - ha ma megkérdeznek - inkább egy swíftet ajánlanék. A beltere kb. ugyanaz, a három henger ilyen kis motornál előnyösebb és emiatt szerintem kevesebbet is fogyaszt...
Hibalista
- Nálam semmi, de amikor megvettem a következő hibái voltak: - - Hűtő eresztett az összetételnél (drága) - - Féltengelyek kopogtak - - Küszöb és zárhíd korrodált volt, hegeszteni kellett - - Vezérműlánc hidegen szólt, szerintem cserélték és túlhúzták (utálom a láncot, éljen a szíj!)
Ide hordtam szervizbe
Magam
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1993 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 155000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 13000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 524 td | Következő autója? | Lupo |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |
