Csend és nyugalom
Szöveges ítélet
Mindig a nagy autókat szerettem. Legutoljára egy új 1,8-as Toyota Avensisem volt, egy éve, azzal tudom összehasonlítani. A Toyota eladása után (1 éves korában, anyagi problémák) kerestem vmi rendes autót. Mindíg vonzott a 6 hengeres motor, ezért ilyesmit nézegettem, de nem volt túl nagy a lehetoség. Nálam a német autók nem jöhettek szóba, a megbízhatósági listán többnyire nem remekelnek, márpedig ez nálam fontos szempont. Japánból pedig túl sok, nekem tetszõ 6 hengeres nem volt. Szempont volt még, hogy a típusváltozatok könnyen követhetõk legyenek, nekem pl. a Honda Accord
motor- és felszereltségváltozatainak kiismerése is bonyolult volt...
Elsõre a Toyota, illetve a Lexus egy 10 év körüli, GS példányát néztem ki, de olcsó sem volt (~2M Ft), fiatal sem (10 év), ráadásul 3.000-res, ami már kicsit nagy volt nekem... Szóval, nem találtam autót, mígnem a nejem átküldött egy linket a használtautó oldalról, "Ha már nagy kocsit akarsz..." címmel, egy Maxima 2.0-ról. Elkezdtem a típus után olvasni a neten,
mondjuk magyar oldalakon nem sok mindent találni, nem áll minden 2. ember garázsában egy ilyen. Szóval olvasgattam a külföldi oldalakat, melyeken csendességet, finomságot, alacsony fogyasztást (bár ez annyira nem volt szempont, nagy kocsi sokat fogyaszt többnyire), megbízhatóságot, és díjnyertes motorokat emlegettek.
Elmentem, megnéztem, megvettem.
Elsõ utam Hollandiába vezetett, így volt alkalmam a 3.000 km-es úton letesztelni, illetve azóta a napi használatban.
A karosszéria nem hivalkodó, nem feltûnõ, mondjuk személy szerint én ezt is szeretem. Az látszik rögtön, hogy nem kis autó. Ez a típus pont 1999-ben esett át ráncfelvarráson, amely kívülròl nem, de belülrõl digitális mûszerfalban (számlálók ill. fedélzeti számítógép), és az autómata klíma kezelõpaneljén látszik, amely jóval szebb a korábbinál, valamint kapott a két elsõ ülés oldalába még két légzsákot, a hátul utazók számára.
A felszereltség nekem az, amirt kerestem: digit klíma (e nélkül én már nem veszek autót, de egyszer próbálni kell, aki még nem ilyet használt), ABS, légzsákok, fedélzeti szg, kézi váltó, 6 henger, elsõkerék-hajtás. A garázsom ugyan nem keskeny, de behajtáskor a tükröket be kell hajtanom, külónben nem fér be, az Avensisben ez elektromos volt, itt kézzel kell behajtani. Mivel az autó elég széles, nem érem el belülrõl a jobb oldali tükröt, így mindig ki kell szállni, és séta másik oldalra... Ez az egyetlen, ami az Avensisben volt, és itt hiányzik.
Az autó maga az álom. Alapjárattól húz, nincs gyenge indulás, mint az Avensisben (az 1 év és 35 ezer km után is volt, hogy lefulladt induláskor, ha nem figyeltem). A ford.szám mérõ nem igen hagyja el a 2-3000-res fordulatot, városban fõleg.
A bevált váltás 10 km/h-ként egy fokozat, így 50-nél már 5-ben megyek többnyire. Ez nem az a típus, amit lámpánál gyorsulgatni, meg magukat villogtatni szeretõ embereknel jó szívvel ajánlanék. Nem azért, mintha nem tudna menni, de az ember ebben a kocsiban más ember lesz. Megnyugszik,
és megy, mint egy sétahajóval. Váltani nem kell, így tényleg hajókázás lehet az útból. A hang is kb. olyan (=semmi). A 6 henger megteszi a magáét, motorja az Avensishez képest is jóval csendesebb, különbség még, hogy az Avensis 3-4000 fordulat környékén elég hangos lett, majdnem zavaróan bõgött fel a motor. Itt ez nincs, nagyobb fordulatnál sem változik a hangja, a járása 5-6000 környéken is sima marad, bár ezt a fordulatot ritkán használom, nem nagyon van rá szükség. Mint egy villanymotor, mind nyomatékra, mind hangra. Gyakorlatilag a motor nem hallható, alapjáraton amúgy sem, nagyobb tempónál pedig az út halk morja nyomja el... Maga a futómû is finom, bár az Avensisé, fõleg rossz úton, valamivel stabilabb volt. Érzésem szerint a hátsó tengely felfüggesztésébõl adódik az eltérés. (Itt jegyzem meg, hogy én egy 2004-es gyártású autóval hasonlítok össze egy kb. 10 éves konstrukciót! Az Avensis elõzõ változatát nem ismerem). A motor keresztben van benne, így elsõkerék hajtásos, így jóindulatúan viselkedik, és nem vesz el a térbõl a kardán-váltó együttes.
Az autó nagy elõnye, hogy a Nissan (nem a magyar, természetesen) weblapjáról mind a használati, mind a szerelési utasítás letölthetõ. Remélem, ez utóbbira nem lesz soha szúkség, az autó bebizonyítja, amit írnak róla (megbízhatóságban pár éve a Toyota elõtt végzett).
Minden jóval finomabban mûködik, mint az Avensisben,
pl. a digitális klímáról nem is tudom, hogy létezik, annyira csendben és korrektül teszi a dolgát. Az Avensisnél nyáron sokszor fáztak az ujjaim a kezemen, és bár erõsen fújta a levegõt, mégis néha meleg volt az utastérben. Télen viszont mintha kicsit hamarabb kezdett volna fûteni, de még nincs itt az igazi tél, szóval ezt még tesztelni kell.
Elõny (számomra) még, hogy a gumik 15"-osak, jóval olcsóbbak, mint az Avensis kerekei. A téli garnitúra nem viseli meg az embert annyira.
Fogyasztás: bár véleményem szerint a fogyasztás ma´sodlagos szempont, az elsõ az, hogy az autóra mennyit kell a szervízben költeni; hiába 8 liter csak a fogyasztás, ha 3 havonta 100.000-ret, vagy évente 3-400 ezret rá kell költenem. De ha csak 200.000-ret is, 250 Ft-os benzinnel számolva az 800l benzin, azaz egy 8l-t fogyasztó autó évi 200.000 Ft szervízzel és évi 15.000 km-el számolva olyan, mintha 13,3 l-t fogyasztott volna. Nos, ez az autó ennyit nem eszik :-)
A fogyasztást egyszer mértem városban, 10,5 literre jött ki.
Országúton 60-100 km/h környékén 7,5 litert tud fogyasztani,
autópályán 190-200 környékén 15 l. Persze ezt úgy mérve, hogy a 190 elérésekor a kompjúert nullázva, és a pálya végén megnézve. Ha közben sokat kell lassabban (120-150 környékén) menni, 13 liter körül jön ki.
Teljesítménye 141 LE és 1500 kg az önsúly. A 3000-res változat 190 LE-s, az 7,5 mp alatt van százon. (Ez 11 körül , Avensis: 10,3). A motoron, és annak felfüggesztésén kívül nincs különbség, kívülrõl vagy belülrõl nem lehet megmondani melyik változat.
Az Avensissel némileg nagyobb tempót lehetett tartani, autópályán 200-205 között bármikor, és 200-at ugyan ezzel is, de 190-et érzi úgy az ember, hogy az a legkellemesebb az autónak. Csomagtartója ~420 l, az Avensisé 510 volt, ez érezhetõ, bár nekem (többnyire egy db aktatáska+1 kabát) nagy gondot nem jelent. A holland útnál 3 személyre azért könnyedén be lehett pakolni, átlagban a fogyasztás ott 11 l volt.
A lányoknak sem kívülrõl jön be, hanem mikor beszállnak
(a családban van elég, a nejem két húga, az anyjuk, édesanyám, húgom... Mindegyiknek tetszik:)
Pakolórekeszekbõl van elég, pohártartó nincs (illetve van, de menet közben nem tartja a poharat semmi, kiborul belõle).
A csomagtartó a távirányítóról kívülrõl nyitható, hát ez nagy segítség, mikor az ember nagy csomagokkal közelít az autó felé, csak be kell dobni, és kész (gombnyomásra felnyílik a csomagtérajtó). Ez nagyon hiányzott az Avensisbõl.
Az autósok között azért tiszteletet parancsol, dudálni, villogni nem szoktak, még ha lassan megyek se, kikerülnek, és kész. A párom Suzukijával ugyan azon az úton ugyan annál a tempónál más reakciókat váltok ki...
Hibája nem sok volt, és nagyon remélem, nem is lesz. A hátsó "Maxima QX" feliratról vki letörte az X-et. Nissan márkaszervízbe bementem megkérdezni, mennyi egy ilyen: 15.000 Ft... Képzelem, a többi alkatrész mennyi lehet...
Nem egy keresett példány, remélhetõleg a tolvajok is így gondolják.
Remélem, sokáig velem marad.
(Elõzõ autóim voltak, vagy sokat használtam: Citroen XM 2.0, Audi A4 1.8 Turbo, Golf 4 1.9 TDi, Opel Vectra 1.6, Toyota Avensis II 1.8, VW Phaeton 3.2, VW Touareg 3.2.
Szóval van némi alapom, és mondhatom, mind közül ez az autó jött be legjobban. A Phaeton pl. többet állt szervízben, a legkülönfélébb hibákkal, mint amennyit ment. A Touareg sem volt szervízigénytelen, viszont nagyobb fordulaton elviselhetetlenül hangos volt, cserébe 20 liter alatt nem lehetett vele fogyasztani. A Phaeton kijött 17,5-bõl, nagyon finoman adagolva 10,5-el elment városban. De egyetlen keményebb gyorsítás is felvitt 13 iter köré).
Pedig 17.000.000 körúl volt az alapára.)
A Toyota fogyasztása városban 7,8-8,4 liter között volt, országúton 6,5 litertõl kezdve láb szerint, autpályán 13-15 liter között, persze 200 környékén mindezt.
A fenti, összes fogyasztásértékek a fedélzeti számítógépek alapján lettek lejegyezve.
Hibalista
- A jobb oldali ablaktörlõ beleütött az ablak alján lévõ mûanyag ütközõbe. Kicsit feljebb kellett álítani (3 "recével")
Ide hordtam szervizbe
Édesapám.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 169000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Avensis 1.8 | Következő autója? | Ha továbbra is beválik, hibamentes lesz, akkor ez |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.7/10) |
