A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Nissan » leaf (2017)

leaf 40 kWh Tekna 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Ha egyszer beleülsz...

Szöveges ítélet

...akkor nem akarsz többé füstösbe ülni. Másik elektromosba viszont igen.

Kezdjük a jóval:
Egy elektromos autó vezetési élménye egy hasonló kategóriájú otto/dízelmotoros járgányt kenterbe ver. Egy régi szögegyszerű technológia kiütéssel győz egy kényszeresen túlbonyolított hibaforráshalmaz felett. Ebben nincs váltó, motorolaj, magasnyomású szivattyú, injektor, vezérműszíj, EGR,kettőstömegű lendkerék, lambdaszonda, stb., mert egyszerűen azok felesleges dolgok, nem kellenek egy jó autóba, mindegyik csak elromlik előbb-utóbb. Van helyette azonnali "gázreakció", brutális nyomaték akármikor, alacsony súlypont, lóerők fillérekért, mozgási energia visszanyerés, és csaknem hangtalan suhanás. Ha egyszer majd megoldják, hogy olcsón, környezetbarát anyagokból a jelenlegihez képest háromszoros energiasűrűségű akksit gyártsanak, max. ugyanilyen, vagy kisebb súllyal, akkor az utolsó problémás részét is megoldották a villanyautózásnak.

Persze van, akinek kell a motorhang, hogy jól érezze magát közlekedés közben, de hogy az nem én vagyok, az hétszentség. Nekem egy picit sem hiányzik, sőt, inkább kimondottan a hátam közepére kívántam mindig is, pedig életem nagy részében V6-os benzinest hajtottam, ami azért kellemesebb egy sornégyesnél, pláne egy bármilyen dízelnél. Számomra a motorhang mindig is egy szükséges rossz volt, amit el kell viselni.

A Leaf a villanyautóság esszenciáját hiba nélkül megadja, ugyanakkor gondosan ügyeltek rá a tervezők, hogy az eleve eufórikus állapotot okozó villanyautó feeling nehogy az agyadra menjen, és véletlenül prémium kategóriában érezd magad. Addig vagy jól, amíg rá nem kell nézned a műszerfalra, de még inkább a középkonzolra, az úgynevezett "infotainment" rendszerre.

A ProPilot nem rossz, de még nem érte el azt a szintet, amit hosszú éveken keresztül teljes megelégedéssel használhatsz majd. Apróságokon múlik az egész. A sávtartó ahelyett, hogy felezővonalhoz közelítve csendben visszapöccintené a kocsit a sávba, (mint pl. egy Volvo), elkezd rinyálni (kormányvibrálás + sípolás, sőt bele is fékez). Elég hamar idegesítő lesz. Aztán akkor is nyafog, ha csak rajta van a kezed a kormányon, de épp nem húzod semerre egy darabig, mert azt hiszi, elengedted. Ebből is eleged lesz egy idő után, és inkább be sem kapcsolod a propilot-ot. Az előbbi egy szoftverfrissítéssel orvosolható lenne, de muhhahhahhahha, hol van attól a Nissan!?! Fényévekre! (Nem Tesla ez, mit képzelsz! Majd lejjebb megérted, miért írom ezt.) ;) Az utóbbihoz viszont kapacitív érzékelős kormány kellene, mint pl. az új 2019-es Passat-ban van.

A csomagtartója egész elfogadható méretű, 4 fős családdal is lehet vele jóízűt kirándulni, bár pl. síeléshez már nem nagyon férnénk be. Kicsit béna a csomagtartóben elhelyezett BOSE mélynyomó, nehezen pakolhatóvá teszi a csomagtartót. (Dehát a Teknával jár ez, ha kell, ha nem.)

Egyedül a Propilot Park rendszert nem kértem bele, mert a videók alapján olyan lassan parkolt be, hogy azalatt én kétszer végzek. Minden más tekintetben a legmagasabb felszereltség, és szerintem nem is éri meg kihagyni belőle semmit, Tekna-t kell venni, simán megéri azt a +1 misit a fapados (acenta) változathoz képest.

Hatótáv:
Nyáron:
autópályán: 115-120 km/h tempó körül: 200 km
autópályán, országúton: 90 km/h tempó körül: 280-300 km (általában kamion mögött, adaptív tempomattal, egy pálcikára állított követési távolsággal kényelmes és biztonságos)
városban: 250-280 km
Télen: a fázós akksi miatt a hatótáv drasztikusan csökken: a fenti km értékeket szorozd meg kb. 0.7-tel. (Ha fűtött garázsból indulsz, akkor ennél valamivel jobb.)

A klíma (fűtés és hűtés) is hőszivattyús a Teknában, és - oszlassuk a tévhiteket, - használata teljesen elenyésző hatással van a hatótávra, egyáltalán nem kell aggódni miatta. (A hatótáv max 2-3 %-ot csökken, még a legnagyobb nyári melegben, vagy téli hidegben is, teljes komfortra állított légkondi mellett.) Ami viszont extém mértékben befolyásolja a hatótávot: a sebesség, ill. az akku hideg hőmérséklete télen. (pl. 130-cal még nem is mentem vele hosszabb távon, de max 150-170 km-re saccolom a hatótávját. Majd egyszer letesztelem, és frissítek.)

A hatótáv nekünk tökéletesen elegendő, bemenni Budapestre (25 km), jönni-menni a városban, meg vissza, vagy lemenni a kéglihez 140km-re, majd másnap haza. (Vagy még aznap, 3-4 óra 32A-es utcai töltés után). 90%-ban otthon töltöm, sima konnektorról (10 A). Éjjel 12 óra alatt kb. 65% megy bele. Felmerült, hogy feltegyünk egy 32A-es fali AC töltőt, de igazából teljesen felesleges. Ha egész nap az országot járod, napi 400+ km-eket autózol, akkor már neccesebb, félúton kell útközben egy 50 kW-s Chademo-t keressél, és 40 percet tölteni. Erre inkább a 62kWh-s változat, vagy méginkább egy model 3 való.
A Nissan Leaf egyik nagy hibájának róják fel, hogy nincs aktív akku-hőmenedzsment rendszere (akku hűtés-fűtés). Ilyen használat mellett nekünk ez egyáltalán nem jelent problémát, 1 év alatt párszor fordult csak elő, hogy az akksi hömérséklete az ideális középhőmérséklet fölé melegedett picivel, igaz, nem is mentünk vele napi 600 km-eket soha.

És akkor most jöjjenek a negatívumok, bár már elspoilereztem a lényeget:
A műszerfal még csak hagyján, béna a grafika, 17 műszerfali oldal között kell lapozgatnod, hogy minden információt megkapj, (és van olyan oldal, ami csak egyetlen darab adatot mutat: pl. az akku hőmérsékletéről egy 1-dimenziós grafikont, de már a C fokos átlagot nem sikerült kiírni mellé, csak egy skála nélküli téglalap van). A 17 oldalt simán össze lehetett volna fogni 5-6 oldalra, ha egy picit foglalkoznak vele. A grafikájának a csodájára jártak volna az emeberek úgy 20 évvel ezelőtt, amikor még nem nagyon ismerték az LCD kijelzőt, és a nokia 3210-es volt a menő. Ma már ciki, ahogy kinéz, az látszik rajta, hogy ez az egész nem érdekelte a Nissant, nem foglalkoztak vele. Ezt egy épkézláb UI dizájner nem látta, az tuti, vagy látta, csak rögtön szívinfarktust kapott tőle, és emiatt végülis nem foglalkozott vele.

Bosszantó, hogy ha beállsz tölteni valahova az utcán, akkor az autóban ülve - beindítás nélkül - egész egyszerűen nem mutatja semmi, hol tart a töltés. Van 3 db led a szélvédő alatt, ami 1/3, 2/3, 3/3 töltöttségi szint kijelzésére képes, de ennyi. Ki kell szállnod, hogy megnézd az oszlopon, hogy hány %-on tartasz, ha egyáltalán mutatja, vagy be kell kapcsolnod a kocsit a főkapcsolóval, (majd pedig kikapcsolni, hisz nyilván nem akarod bekapcsolva tartani egész töltés alatt) hogy megmutassa a töltési szintet. A műszerfalon kellene legyen töltés közben egy %-os érték, neadj isten egy aktuális feszültség, és egy töltőáram (!), vagy a kettő szorzata, ugye, az aktuális töltési teljesítmény.

És most jön az, amire egész egyszerűen nincs, és nem is lehet magyarázat, sem bocsánat: a középkonzoli érintőképernyős infotaiment kijelző, és annak a szoftvere:

A nyilvánvaló analógia miatt az emberek a telefonjukhoz/tabletjükhöz mérik egy ilyen rendszer használhatóságát, és lássuk be, egy lengyelpiacos leggagyibb kínai tablet/okostelefon két nagyságrenddel különb felhasználói élményt nyújt (mind a hardver, LCD panel méret/felbontás/sebesség, mind a szoftver, grafika tekintetében) ehhez ipari hulladékhoz képest, amit a Nissan belerakott ebbe a full extrás, listaáron 12,5 milliós autóba. A képernyő homályos, fakó színekkel, rossz felbontásssal, 1-2-3 másodperces késésekkel operál, valami olyan gagyi kinézetű felhasználói felülettel, hogy az az érzésed, hogy a Nissan ezt valami diákmelós gyakornokkal programoztatta le, 10 évvel ezelőtt, akinek az volt a feladata, hogy valamit csináljon gyorsan 2 hét alatt, mindegy milyen lesz. Igazi büntetés a használata. Érthetetlen, hogy miért kellett egy ilyen remek -, és egyáltalán nem olcsó - autót elrontani egy ilyen otromba működésű középkonzollal 2018-ban. A Nissan ezzel olyan szinten szarja telibe az autójában a felhasználói élményt, ami már felveti a szándékosság gyanúját, ami a magamfajta mezei első Nissanos tulaj számára megmagyarázhatatlan. (Talán ráfizetéses a gyártás az akksik miatt (?!?), ezért muszáj volt elkövetni valami böszmeséget, hogy ne vigyék annyira a népek.)

A 360 fokos kamera viszont remekül működik, rengeteget segít, kár hogy a képe ezen a minősíthetetlenül rossz LCD panelen jelenik meg.

Az Android Auto használatával elég sok nyűglődés volt eleinte, mivel 5-10 percenként kilépett, kommunikációs hibára hivatkozva. Mint kiderült, a rendszer rendkívül érzékeny az USB kábel minőségére: a kábelek 90%-ával nem hajlandó együttműködni. (Én legalább 10 féle kábellel próbáltam, végül egy Anker típusú minőségi USB kábel oldotta meg a problémát. A gyári Samsung kábel sem jó!) A Google oldalán külön lista van, milyen márkájú USB kábelt vegyél. Most működik, valamennyire menti is a helyzetet, de hát a gyagyi, lassú panelen nézed, ugye...

Ha egyszer majd kipróbálod egy próbaúton, szánj 5-10 percet arra, hogy kicsit belemélyedj ebbe a középkonzoli csodába, és ha nem fogsz sikítva fogsz elrohanni a konkurencia irányába (de el fogsz!), akkor legalább nem ér majd váratlanul, hogy mit is vettél.

Remélem, valaki előbb-utóbb kihoz egy új androidos fejegységet hozzá, amire a gyárit ki lehet cserélni, mert akkor végre talán még otthon is érezném magam ebben az autóban. Addig meg megpróbálok nem lenézni...

Szerviz: Ezt a szót nem ismerem... (Egy éves korában azért be kell vinni egy átnézésre.)

Végítélet:
Mi a gagyi infotainment és műszerfal ellenére szeretjük a járgányt, bár az sokat ront az összképen. Mint elektromos autó, kiválóan használható, kellemes járni vele, a Tekna-s változatban a körülötted levő anyagok is egész kellemesek, és a hatótávja is bőven elég a mindennapi használatra. A fentebb leírt okok miatt viszont nem tudom őszintén azt mondani, hogy "csak ilyet vegyél". Nézd meg előtte mindenképp az alternatíváit, a Model 3-at, ID3-at (amit épp e vélemény írásakor jelentettek be), Niro-t, Ioniq-t, stb., hátha legalább ugyanilyen jók, mint e-autó, és talán más gyártók többre becsülik a felhasználói élményt, mint a Nissan.

Hibalista

- Eddig semmi

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2018
Kényelem (7) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 0
Megbízhatóság (10) Vezetett km 13000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás l
Előző autója? Mondeo 2.5 V6 Következő autója?
Ennyire szerette (8) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Nissan leaf 2017 (2020)

További ítéletek (3 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)